Onko sinulla väärän sukupolven nimi? Olet esim. 80-luvulla syntynyt Marja-Liisa tai 70-luvulla syntynyt Jessica?
Siis että nimen perusteella tule mielikuva ihan eri-ikäisestä henkilöstä? Häiritseekö asia?
Kommentit (1380)
Anna 70-luvulta. Itse en tunne ketään ikäistäni Annaa, mutta ilmeisesti aika yleinen nimi kuitenkin tuolloin. Usein nimeni kuullaan tai luullaan Anneksi. En tiedä miksi.
Vierailija kirjoitti:
Sivuuttaen aihetta, tuntuu oudolta ajatella että n. 60vuoden päästä on lapsien tavallista mennä Jessica-, Chantal-, Tamara-, Adessa-, Nelah-, Xenia-, tai Jannica-mummolle.
Yäk D:
Tunnen Chantalin, joka on nyt jo mummo. Ei tosin Suomessa.
0on 80-luvulla syntynyt Pirjo. Eipä tule samanikäisiä, samannimisiä vastaan juuri koskaan. Mun puolisollani on vielä sellainen nykyään melko muodikas "pappanimi", ei varmaan kovin montaa ikäistään sen nimistä ole.
Eija, 50 v. Kun minut kastettiin 60-luvulla, oli Seijat ja Eijat jo menneet pois muodista, niinpä kaikki kaimani ovat minua n. kymmenen vuotta vanhempia. Yhtään nuorta Eijaa en tiedä ja menee kyllä vielä valovuosia ennen kuin nämä nimet lähtee uusintakierrokselle. Olen nimeni kanssa sinut, ei ole päässyt lumihiutale-syndrooma vaivaamaan. Ja on näppärän lyhyt mummunimi. Ulkomaalaisille selittää, et lausutte sen kuin lausuisitte Eyan.
Huvittavaa muuten, et joku valitti Aila-nimestä. Sehän on niin suosittu Islana englanninkielisissä maissa. Suomessa (ja monessa muussakin maissa) Isla tietysti lausutaan isla.
Mä törmäsin uimahallissa pikkuruiseen Mirjaan. Oli siistiä, koska Mirja on hieno nimi!
OT:
Itsellä aivan aikakauteen tyyppillinen, mutta silti vähänlaisempi nimi. ;)
Lapsen lapsuudesta saakka kaveri on Terttu. Kyllähän se ekan kerran kysätytti, Kerttu? nope, Terttu. Kuten äitinikin. Ok.
Tiedän läheltä veljekset Martti, Jorma ja Kauko. Ovat ala-asteella tällä hetkellä.
Mä diggailen nimistä ikään ja näköön katsomatta, mutta kyllä nuo särähtivät korvaan ensi kuulemalta.
Niin ja mun luokalla kasarilla on ollut kaksi Petraa ja naapuriluokalla yksi. Mulle Petra on seitkytlukulainen nimi, kuten ne luokkani viisi Tiinaa, kaksi Maria, kaksi Juhaa, kaksi Katia, kolme Jania ja kaksi Mikaa.
Vierailija kirjoitti:
Eija, 50 v. Kun minut kastettiin 60-luvulla, oli Seijat ja Eijat jo menneet pois muodista, niinpä kaikki kaimani ovat minua n. kymmenen vuotta vanhempia. Yhtään nuorta Eijaa en tiedä ja menee kyllä vielä valovuosia ennen kuin nämä nimet lähtee uusintakierrokselle. Olen nimeni kanssa sinut, ei ole päässyt lumihiutale-syndrooma vaivaamaan. Ja on näppärän lyhyt mummunimi. Ulkomaalaisille selittää, et lausutte sen kuin lausuisitte Eyan.
Huvittavaa muuten, et joku valitti Aila-nimestä. Sehän on niin suosittu Islana englanninkielisissä maissa. Suomessa (ja monessa muussakin maissa) Isla tietysti lausutaan isla.
Hei Eija!
Mun bestis ala-asteella -80 luvulla oli Eija. Vanhemmat villatehtaalla töissä ja sitä myöten vietettiin hurjasti aikaa yhdessä. :) Seija, Kaija ja Maija oli äidin duunikavereita.
Eija on kaunis nimi. Ihmettelen, ettei uusi polvi ole sitä vielä kekannut. Nimi soljuu suussa kauniisti.
Tykkään Aila nimestä älyttömästi. Aina mietin, että jos vielä yhden pyöräytän niin voisi olla Aila tai Selja. Toteuttamattomia haaveita. ;)
Samalla tykkään tuosta Islan tuonnista. Toimi Suomessa, vaikka jotkut haluaakin vääntää Islan ailaksi. :P
Tuttavapiiriin kuuluu yksi 70-luvun lopussa syntynyt Pirjo ja eräs sukulaiseni on 80-luvulla syntynyt Pentti. Ei noita nimiä enää jää ihmettelemään. Penttiä en ole osannut sen suuremmin hämmästellä koskaan, sillä olen tuntenut tämän Pentin hänen syntymästään asti, ja olin itse hänen syntyessään kuitenkin sen verran nuori, etten miettinyt mille vuosikymmenelle tuo nimi olisi ollut ominaisempi.
Olen 25-vuotias Tuija. Olen nykyään sujut nimeni kanssa, mutta onhan tuo sinällään vähän "tätimäinen" nimi minun ikäiselleni, kun kaikki muut tuntemani Tuijat ovat 40-60-vuotiaita. :D Toisaalta hyvänä puolena esim. se, ettei koskaan ole ollut luokalla (tai edes koko koulussa) toista samannimistä.
Työkaverini lapsi on Raija 20v. :-)
Itse olen Anni ja synnyin 1963.
Oon syntynyt vuonna 1999 ja samanikäisen poikaystäväni nimi on Ilmari. Ei taida kovin montaa samannimistä tässä ikäryhmässä olla :D
Serkullani on -83 syntynyt Reijo-niminen kaveri, ja tiedän Erkin ja Pertin, jotka ovat syntyneet -86 ja Reiman, joka on syntynyt -88.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta nimi on suosittu, jos sitä annetaan nimeksi. Mammoilla on näköjään omat kriteerit.
Vuonna 2015 suosituin poikien nimi oli Juhani ja tyttöjen nimi Maria. Onko teidän vauvakerhoissa paljon pikku Juhaneita?
Nimipalvelu huomioi myös toiset (ja kolmannet) nimet. Juhania ei varmaan juuri etunimenä ole.
Ovat toistet ja kolmannet nimetkin etunimiä.
Vierailija kirjoitti:
Serkullani on -83 syntynyt Reijo-niminen kaveri, ja tiedän Erkin ja Pertin, jotka ovat syntyneet -86 ja Reiman, joka on syntynyt -88.
Unohdin vielä sanoa, että yläasteella oli luokkakaverina -84 syntynyt Jouko.
Tuntemiani 80-luvulla syntyneitä:
Sirpa, Jaana, Marjatta, Tuula, Raisa, Ulla, Liisa, Pirjo, Pentti, Seppo, Erkki
70-luvun Toivo, 80-luvun Merja, Pekka, Vaula, Paula, Esko, 90-luvun Elsa
Vierailija kirjoitti:
70-luvun Toivo, 80-luvun Merja, Pekka, Vaula, Paula, Esko, 90-luvun Elsa
Paula nimeä on annettu vuosina 1980-1999 3777 lapselle. Eli ei mitenkään harvinainen. Tunnen vaikka kuinka monta Paulaa ja kaikki eri sukupolvea. Vaula nimeä on taas annettu tasaisen vähän aina. Eli ei ole koskaan ollut erityisen yleinen ja 80-luvulla annettu nimeksi lapsille yhtä paljon kuin mitä ennenminkin tai mitä nykyäänkin annetaan. Eli ei ole ollut yleinen 80-luvulla eikä muulloinkaan.
Olen Eija vm80, tunnen itseasiassa 3 muutakin saman vuoden Eijaa, tuolloin ilmeisesti ollut pienehkö buumi.
1989 syntynyt Adele. Kun olin lapsi nimi oli harvinainen ja hyvin vanhanaikainen, nyt oikea trendinimi. Tunsin myös yhden samanikäisen Edithin. Molemmat olemme suomenkielisiä.