Käly myllää meidän kodin
Kälylläni miehineen on kaksivuotias poika, joka on varsin vilkas ja ehtiväinen. Sen lisäksi heillä on vauva.
Kutsumme meille kotiin usein vieraita, myös miehen ainoan veljen perheen kälyineen. He ovat oikein kivoja vieraita. Tykkään valmistella vierailuja, leipoa, pukea pöydät kauniisiin pitkiin liinoihin, hankkia tuoreet kukat maljakoihin ja sytytellä kynttilät.
Mutta nykyisin, kun tuon perheen poika on hyvin vilkkaassa vaiheessa, käly on ottanut tavakseen heti meille saavuttuaan järjestellä kotimme poikansa takia uuteen uskoon. Kukkamaljakot ja kynttilät lähtevät samantien kirjahyllyn päälle, pitkien pöytäliinojen helmat viikkaillaan niin, etteivät ne ulotu yhtään pöydänreunan yli, valmiiksi katetun pöydän kaikki astiat kasataan keskelle pöytää niin, ettei lapsi yllä niihin lattialta. Ylipäätään kaikki sellainen irtotavara, jonka ei toivota päätyvän pojan käsiin, pääsee hyllyn päälle.
Tämän jälkeen kotimme, jonne on kutsuttu yleensä samaan aikaan muitakin vieraita, ei näytä enää yhtään kivalta. Huolellinen ja mietitty valmistely tuntuu valuneen ihan hukkaan.
Otin asian jo puheeksi kälyn kanssa, että voisivatko he vaikka vahtia poikaa ja antaa kotimme olla rauhassa. Hän piti ajatusta mahdottomana, sillä silloin he kuulemma eivät saisi kylässä sekunnin rauhaa.
Meillä itsellämme ei ole vielä lapsia, mutta odotamme esikoista.
Sanokaapa, mikä olisi oikea ratkaisu tällaisessa tilanteessa? Nyt on paha mieli jokaisen vierailun jälkeen!
Kommentit (205)
Minulla oli vilkas taapero. Nyt hän on ihana ja hyväkäytöksinen 5-vuotias. Kyläilyt parivuotiaana olivat aivan hirvittävän raskaita paikoissa, joissa oli irtoesinnettä ja pöytäliinaa jokapaikassa. Saatoin joskus siirtää niitä pois. Siksi koska kylässä mieluumin tekisi muuta (esim. juttelelisi isäntäväelle) kuin juoksisi lapsensa perässä. Ja jos meille tulee parivuotiaita kylään, järjestelen paikat niin että mitään riskejä ei ole ja vanhemmilla olisi kiva ja rento olla.
Jos haluat olla huomaavainen ja haluat ihan todella tehdä vieraan olon hyväksi luonasi ja auttaa ehkä väsynyttä äitiä, jätät nuo koristelut pois ja kiinnität huomiota siihen, että asunto on hyvä lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap omassa käytöksessäsi ei siis mitään korjattavaa. Etkö edes harkitse lapsenvahtia jos mielestäsi haluat panostaa kutsuihisi?
Lapsettoman emännänkö pitäisi harkita lapsenvahtia VIERAITTEN lapsille? Taitaa olla pikkuisen liian kova vaatimus tavallisille perheille. Toki isommissa juhlissa kuten häissä, hautajaisissa ja varsinkin ristiäisissä on yleensä pienille vieraille jotain omaa ohjelmaa.
Useamman lapsen äitinä sanoisin kaikille teille, jotka tähän ketjuun kirjoitatte " ei minun lapseni ... " että odottakaapa! Teillä voi olla 6 villiä vintiötä, jotka kuitenkin ovat ihmisiksi vaikka kirkossa ja voitte olla lapsistanne ylpeitä ... kunnes syntyy se 7. , joka on ennennäkemätön hirviö - siis toisten mielestä. Ehkä itsekin huomaatte, että tähän saakka olitte vaan luulleet, että osaatte kasvattaa lapsenne hyvin.
En ole ollut yksissäkään ristiäisissä tai häissä saati hautajaisissa, joissa lapsille olisi ollut omaa ohjelmaa.
Jo vuosikymmeniä on rakennettu evl.srk uusiin kirkkoihin ja srk-saleihin lasten leikkitilat, jossa on kiipeilytelineitä, pallomeri, ask.pöytä ja muuta tekemistä lapsille ja tila on hyvin eristetty ja erotettu tiloista lasiseinällä, josta yhteys kirkon tiloihin ja papin puhe ohjattu kaiuttimen avulla tilaan.
Jos perhejuhlat, häät, hautajaiset yms. ovat kirkon tai srk-salissa, niin lasten leikkipaikka on kutsuvieraiden käytössä. Oman havaintoni mukaan, esim. juhlien ja jumalanpalvelusten aikana se on ollut suosittu.
Joo mutta turha luulla että palstan WT-mammat tietäisi vieraanvaraisuudesta tai lasten huomioimisesta mitään. Käyvät kirkossa vain jos tilaisuudessa tarjolla ilmaista ruokaa. Kodin sisutus tekstitarroilla, partylitekynttilöillä ja vahvoilla kattauksilla on some-elämän sisältö.
Vierailija kirjoitti:
Odotatte esikoistanne: kyllä, tästä tulee teille useamman vuoden ongelma :D
Aika osuvasti sanottu.
Itse asiaan sitten. Vanhempien tehtävä on vahtia lastaan, mutta on äärimmäisen stressaavaa olla kylässä paikassa, jossa joutuu koko ajan kieltämään vilkasta taaperoa, joka voi teidän asunnossanne saada pahimmassa tilanteessa aikaiseksi tulipalon. Minulla on 3-vuotias tytär, joka kyllä nykyään uskoo hyvin, kun sanotaan. Hänen kohdallaan toimii ennakointi hyvin eli esimerkiksi ennen pikkuserkun ristiäisiä, puhuttiin monta kertaa siitä, miten juhlissa ja kastetilaisuudessa käyttäydytään. Istui hiljaa ja nätisti koko kastamisen ajan mummon sylissä. Reilu vuosi sitten oli huomattavasti hankalampaa, kun järki vielä toiminut yhtä hyvin ja meinasi mm. kerran juosta autotielle jne. Lapset ovat myös erilaisia.
Ap, on erittäin mahdollista, että teillä ei välttämättä parin vuoden päästä ole pitkiä pöytäliinoja, maljakoita ja kynttilöitä. Kyllä lapset pitää opettaa siihen, että pöytäliinoja ei vedetä lattialle, mutta 1-2-vuotias ei sitä välttämättä vielä muista. Niille se on hauska leikki ja kaikki on kiinnostavaa.
Itse odottaisin vierailta, että kieltävät lasta ja ottavat hänet pois, jos yrittää tehdä jotain kiellettyä. En kuitenkaan kattaisi niin, että vanhemmat eivät voi sekuntiakaan rauhoittua.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei lapsi osaa olla, niin silloin hänet istutetaan johonkin paikoilleen tai suljetaan johonkin huoneeseen siksi aikaa, että aikuiset saavat olla rauhassa.
Sulla Ei ole näköjään lapsia. Ihan ku uhmaikäinen istuisi vaan paikalla tai jäisi johonkin huoneeseen 😃😃😃hyvä vitsi.
Vai meinasitteko sitoa häntä tuoliin kiinni tai laittaa lukon taakse ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotatte esikoistanne: kyllä, tästä tulee teille useamman vuoden ongelma :D
Aika osuvasti sanottu.
Itse asiaan sitten. Vanhempien tehtävä on vahtia lastaan, mutta on äärimmäisen stressaavaa olla kylässä paikassa, jossa joutuu koko ajan kieltämään vilkasta taaperoa, joka voi teidän asunnossanne saada pahimmassa tilanteessa aikaiseksi tulipalon. Minulla on 3-vuotias tytär, joka kyllä nykyään uskoo hyvin, kun sanotaan. Hänen kohdallaan toimii ennakointi hyvin eli esimerkiksi ennen pikkuserkun ristiäisiä, puhuttiin monta kertaa siitä, miten juhlissa ja kastetilaisuudessa käyttäydytään. Istui hiljaa ja nätisti koko kastamisen ajan mummon sylissä. Reilu vuosi sitten oli huomattavasti hankalampaa, kun järki vielä toiminut yhtä hyvin ja meinasi mm. kerran juosta autotielle jne. Lapset ovat myös erilaisia.
Ap, on erittäin mahdollista, että teillä ei välttämättä parin vuoden päästä ole pitkiä pöytäliinoja, maljakoita ja kynttilöitä. Kyllä lapset pitää opettaa siihen, että pöytäliinoja ei vedetä lattialle, mutta 1-2-vuotias ei sitä välttämättä vielä muista. Niille se on hauska leikki ja kaikki on kiinnostavaa.
Itse odottaisin vierailta, että kieltävät lasta ja ottavat hänet pois, jos yrittää tehdä jotain kiellettyä. En kuitenkaan kattaisi niin, että vanhemmat eivät voi sekuntiakaan rauhoittua.
Järkevän ihmisen viisas ja hyvin perusteltu kommentti!
Miten joku, joka itsekin on pian äiti, voi olla näin pihalla ja kuvitella pari vuotiaalta täydellistä käytöstä ja tottelevaisuutta, kun yleensä siihen ei pysty edes teini-ikäisetkään, vaan sitä ei-sanaa ja vahtimista on seuraavat 18 vuotta lapsen syntymästä. Ja silti monet vanhemmat eivät sittenkään ymmärrä lapsen käytöstä, vaikka parhaansa on yrittänyt kasvattaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap omassa käytöksessäsi ei siis mitään korjattavaa. Etkö edes harkitse lapsenvahtia jos mielestäsi haluat panostaa kutsuihisi?
Lapsettoman emännänkö pitäisi harkita lapsenvahtia VIERAITTEN lapsille? Taitaa olla pikkuisen liian kova vaatimus tavallisille perheille. Toki isommissa juhlissa kuten häissä, hautajaisissa ja varsinkin ristiäisissä on yleensä pienille vieraille jotain omaa ohjelmaa.
Useamman lapsen äitinä sanoisin kaikille teille, jotka tähän ketjuun kirjoitatte " ei minun lapseni ... " että odottakaapa! Teillä voi olla 6 villiä vintiötä, jotka kuitenkin ovat ihmisiksi vaikka kirkossa ja voitte olla lapsistanne ylpeitä ... kunnes syntyy se 7. , joka on ennennäkemätön hirviö - siis toisten mielestä. Ehkä itsekin huomaatte, että tähän saakka olitte vaan luulleet, että osaatte kasvattaa lapsenne hyvin.
En ole ollut yksissäkään ristiäisissä tai häissä saati hautajaisissa, joissa lapsille olisi ollut omaa ohjelmaa.
Jo vuosikymmeniä on rakennettu evl.srk uusiin kirkkoihin ja srk-saleihin lasten leikkitilat, jossa on kiipeilytelineitä, pallomeri, ask.pöytä ja muuta tekemistä lapsille ja tila on hyvin eristetty ja erotettu tiloista lasiseinällä, josta yhteys kirkon tiloihin ja papin puhe ohjattu kaiuttimen avulla tilaan.
Jos perhejuhlat, häät, hautajaiset yms. ovat kirkon tai srk-salissa, niin lasten leikkipaikka on kutsuvieraiden käytössä. Oman havaintoni mukaan, esim. juhlien ja jumalanpalvelusten aikana se on ollut suosittu.
Kerro 5 seurakuntaa, joilla on pallomeri.
Olen lastenohjaaja, töissä seurakunnassa ja paljonkin yhteyksissä oman alani ihmisiin. Yksikään ei ole kertonut, että meillä on pallomeri ja kiipeilytelineitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kait se nyt ap:n hommaa ole lapsenvahtia järjestää vieraittensa lapsille, vaan niitten lasten vanhempien! En jumalaut voi tajuta tätä kun ihan yksinkertaisimmatkin perusasiat on epäselviä nykyajan uusavuttomille pissis- avmammoille! Olette varmaan tosi kivoja tyyppejä niitten kannalta, jotka joutuu olemaan teidän kanssa tekemisissä. Hyi helevetti!!
No sulla tais sarkasmitutka olla jumissa. t. ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Sinulle on tärkeämpää, että sun pöytäliina on just sun haluamallasi tavalla kuin se, että käly ja lanko voivat välillä vähän seurustella teidänkin kanssa, eikä tarvitse ihan joka sekunti seurata lapsensa tekemisiä haukkana?
Miksi ylipäätään katat tuolla lailla, kun olet kutsunut langon perheen kylään? Anna olla, katat sitten liinasi silloin, kun on joku muu kylässä.
Onhn se nyt ihme, miten joustamaton voi aikuinen ihminen olla....Olisit iloinen, ettei se termiitti riko kamojasi. Ei tuota kauaa kestä, parivuotiaana lapset on ehtivimmillään ja järki ei vielä riitä varomiseen. Huomaat kyllä asian omakohtaisesti. On paljon rennompaa ja kivempaa, kun huusholli on lapsiturvallinen, ei tarvitse olla lapsen perässä joka sekunti.
Minun kodissa pöytäliina on juuri niin kuin minä haluan. Oli myös silloin kun 4 omaa lasta oli pieniä. Yhtään tavaraa meiltä ei nostettu ylös tai käännetty pöydän reunan yli. Yhtään 9 kakluunista ei jätetty polttamatta lasten takia. Minun kodissa lapset opetetaan siihen että on mihin saa koskea ja mihin ei. Jos joku ei viitsi nähdä opettamisen vaivaa niin voi voi. Kylässä vahditaan omaa lasta, kotona voi sitten pitää sen rennon hetken.
Sulla ei varmasti ole ollut vilkasta lasta. En mäkään ole voinut olla lämmittämättä tulisijoja, lapsi kyllä itsekin tajuaa, että ei siihen kannata koskea. Mutta joku liina - se ei polta tai pistä, joten toki lapsi sen mielellään vetää alas.
On vilkkaita lapsia mutta minulle se ei ole este opettaa lapselle käytöstapoja ja ei-sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro 5 seurakuntaa, joilla on pallomeri.
Olen lastenohjaaja, töissä seurakunnassa ja paljonkin yhteyksissä oman alani ihmisiin. Yksikään ei ole kertonut, että meillä on pallomeri ja kiipeilytelineitä.
Mitä tekemistä pallomerellä on tämä asian kanssa? Olipa kerran ristiäiset, joissa pappi leikitti eräässä vaiheessa lapsia sillä aikaa, kun muu väki oli kahvilla. Ne ristiäiset pidettiin meillä ( terveisiä tutuille!) Häissä ja hautajaisissa on voinut olla erikseen joku sellainen paikka, johon lapset ovat voineet mennä leikkimään, ja joku aikuinen tai vähintään teini on vahtimassa, ehkä jopa ohjaamassa. Nämä kokemukset kotijuhlista, seurakuntien tiloista en tarkemmin tiedä. Kotikirkossani on kyllä urkuparven takana huone, jossa pidettiin joskus pyhäkoulua jumalanpalveluksen aikana.
Hahhaa, mä nn näen, että käly miehineen inhoaa ap:n tunnelmallisiaillanistujaisia, joissa joutuu stressaamaan ennen ja jälkeen, puhumattakaan tilaisuuden aikana.
Kun olette kuitenkin sukulaisia, nin olisiko mahdotonta ottaa asia puheeksi?
Vierailija kirjoitti:
Hahhaa, mä nn näen, että käly miehineen inhoaa ap:n tunnelmallisiaillanistujaisia, joissa joutuu stressaamaan ennen ja jälkeen, puhumattakaan tilaisuuden aikana.
Kun olette kuitenkin sukulaisia, nin olisiko mahdotonta ottaa asia puheeksi?
Tuskin ap. on kanttia ottaa asiaa puheeksi kasvotusten ja eikä silloin saisi sädekehää päänsä päälle ja kaataa törkyä kälynsä niskaan ja lasta käytetään vain välikappaleena.
Jos otsikko kertoo liuottelusta "käly myllää kotimme" mitä ihmeen mylläämistä tuo on, jos nostaa koriste-esineet lapsensa ulettumista.
Kommenteista päätellen, ap. ei pidä kälystään ja kutsuu vain velvollisuudesta, kun ei ole itsetuntoa olla kutsumatta, mutta haukkuu ja juoruaa vieraistaan jälkikäteen. Kyllä ap. on ehtoinen emäntä.
Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin.
Ap. odottaa pari vuotiaalta lapselta hyviä käytöstapoja ja kun niitä ei löydy, syyllistää kälyn ja kasvatustavat ja illalliset ovat menneet parivuotiaan lapsen takia pilalle.
Mutta ei ap. käytöstavoissa ja vieraanvaraisuudessa ole hurraamista ja kovin moukkumaiselta kuulostaa hänenkin käytös, kun vieraat ovat saaneet oven kiinni ja lähtevät kotiin, niin ap. ryntää mammapalstalle, haukkumaan kutsumansa vieraat ja vieläpä kertomalla hyvin yksityiskohtaisesti vieraistaan ja kuinka käly on myllännyt hänen kotinsa, vaikka todellisuudessa käly on taitellut pöytäliinoja ja laittanut maljakoita syrjään taaperoikäuseltä lapselta.
Enpä haluaisi tuollaisia illalliskutsuja tai olla ap. vieraana.
Vierailija kirjoitti:
Etkö voisi itse ottaa valmisteluissa huomioon tuon asian, silloin kun olet kälyn poikineen kutsunut?
Tämä.
Meillä on 1-vee, joka repii kyllä kaiken alas, on mahdoton käydä kylässä jossain, jossa on rojua paljon matalalla.
Olisiko parempi, että tavarasi rikotaan? Sellaista se on lapsien kanssa, alapa nyt jollekin 1-veellekin selittää, että älä koske mihinkään tai istuttamaan häntä paikoillaan.
Kälysi ajattelee vain sinun (tavaroidesi) parasta.
Ap onkin Hyacinth Bucket kynttiläillallisineen!
Vierailija kirjoitti:
Ap onkin Hyacinth Bucket kynttiläillallisineen!
Lady of the House. "Älkää sotkeko seiniäni ja kengät eteiseen!"
Jos koti on organisoitu sellaiseksi, että mitään ei tarvitse varoa, niin lapsi osaa kylässäkään sitä tehdä. Siksi olisi fiksumpaa, että jo kotona olisi asioita, jotka jätetään rauhaan, oli se sitten kaukosäädin tai lasimaljakko. Silloin lapsi tajuaisi kylässä, että kaikkeen ei saa käydä käsiksi.
Minua hämmentävät aikuiset, jotka eivät osaa/uskalla sanoa lapselleen, että esim. suljettuja ovia ei auota. Vieressä ihaillaan, että saatko sen makkarin oven auki ja pääsetkö siellä kapuamaan sängylle hyppimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun haluatte nähdä tätä ko perhettä, älkää pyytäkö muita. Ja jätät moiset kodin tuunaukset ja kynttilät nyt heidän tullessaan vähemmälle.
Meillä on sellainen tiivis ystäväporukka ainakin kymmenen vuoden ajalta, ja miehen veljen perhe kuuluu siihen porukkaan. En haluaisi jättää heitä yhteiskutsujen ulkopuolelle ja luulen, että hekin pahoittaisivat siitä mielensä.
Tuntuu vaan raskaalta, että poika on nyt kaksivuotias ja seuraava vauvapoika kasvamassa, että kuinkahan monen vuoden ongelma tästä tuleekaan.
Miten muut on tällaisia tilanteita ratkaisseet, vai onko perheellisillä ihmisillä yleensä edes tapana järjestää tällaisia illanviettoja?
Ap
Mitäs sitten kun teille itselle tulee lapsi? Joudut joka tapauksessa laittamaan ne maljakot ja kynttilät ylennöksille pariksi vuodeksi. Mikä teidän illanvietoissa on tärkeintä, ne liinat ja maljakot, vai ihmiset?
Mä en ikinä vienyt mitään mihinkään pois lasten taaperoaikanakaan. Tykkään sisustamisesta niin kuin ap ja mulla on aina ollut rikkoutuviakin esineitä esillä. Koskaan ei meillä mennyt mitään rikki, eikä lapset rikkoneet mitään kylässäkään. En muista edes joutuneeni kieltämään... lapset on erilaisia ja lapset totutetaan erilaisiin asioihin. Muistan kun meille tuli kerran (kutsumatta) eräs mieheni ystäväperhe "riiviö"lapsen kanssa, tämä sotki lastenhuoneen alta aikayksikön, repi kaiken lattialle kasoihin. Meidän lapset seisoi ovella ja hyvä etteivät itkua tirauttaneet, eivät olleet koskaan nähneet mitään sellaista: joku repii heidän tärkeitä tavaroita.
Toisten ihmisten kunnioittaminen koskee myös toisten tavaroita. Jos ap:n käly alkaisi sisustaa mun kotia uusiksi, eikä suostuisi harkitsemaankaan mitään muutosta käytökseensä vaikka pyydän, niin vierailut olisi siinä.
Niin ne on lapset erilaisia. Ja vain osaan lapsen ominaisuuksista pystyt vaikuttamaan kasvatuksella. Osa lapsista on rauhallisia ja laimealuonteisia, osa taas vilkkaita ja temperamenttisia.
Sitä paitsi oma koti on aina vähän eri juttu kuin vieras koti. Lapsilla on taipumus inventoida ja tutkia vieraita paikkoja, omassa kodissa lapsi on rauhallisempi ja tietää, mitä saa koskea ja mitä ei.
Pointti olikin, että haluaako käly ja lanko viettää koko kyläilyaikanasa kyttäämällä ja kieltelemällä lastaan vai olisiko helpompaa, että ap opettelee toisenkin kattamistavan kuin sen perke..en pitkä pöytäliina-päähänpinttymänsä.
Mä ainakin osaan kattaa pöydän monella eri tavalla nätisti. Ap ilmeisesti ei osaa. Voisi ehkä opetella.
Just hei, rauhallinen lapsi = laimealuonteinen? Niinpä. Rauhallinen lapsi voi olla samalla hyvin reipas, energinen ja vahvaluonteinen. Mikä edes on laimealuonteinen?
Se, että tätä mielipidettä alapeukutetaan kertoo minulle kaiken ketjun mammoista: ne äidit, joiden lapsi ei koske kylässä kaikkeen ja revi tavaroita alas, ovat saaneet laimeluonteisen lapsen toisin kuin mammojen omat tempperamenttiset nico-petterit, jotka osoittavat jo pieninä vahvan ja pärjäävän luonteensa tuhoamalla kaiken mikä tielle sattuu. LAimeluonteiset jäävät tulevaisuudessa päiväkodeissa ja koulussa jalkoihin, kun ovat nössyköitä, ja räväkköjen kananpersetukkakouvolamammojen vahvat lapset selviää voittajina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun haluatte nähdä tätä ko perhettä, älkää pyytäkö muita. Ja jätät moiset kodin tuunaukset ja kynttilät nyt heidän tullessaan vähemmälle.
Meillä on sellainen tiivis ystäväporukka ainakin kymmenen vuoden ajalta, ja miehen veljen perhe kuuluu siihen porukkaan. En haluaisi jättää heitä yhteiskutsujen ulkopuolelle ja luulen, että hekin pahoittaisivat siitä mielensä.
Tuntuu vaan raskaalta, että poika on nyt kaksivuotias ja seuraava vauvapoika kasvamassa, että kuinkahan monen vuoden ongelma tästä tuleekaan.
Miten muut on tällaisia tilanteita ratkaisseet, vai onko perheellisillä ihmisillä yleensä edes tapana järjestää tällaisia illanviettoja?
Ap
Jos olet jo 10 vuoden ajan näitä kutsuja pitänyt samalle porukalle, niin muut vieraat kyllä tietävät, että tavallisesti teillä on kaikki täydellistä, nyt on vain poikkeus pienen lapsen vuoksi. Ja eiköhän kohta ole pelkkää poikkeusta kun koko porukka alkaa lisääntyä...
Mulla oli täydellisen lapsiturvallinen koti ja sitten tein yhden virheen, joka kostautui heti. Jouluaattona poltin ikkunalaudalla kynttilää. Vahdin silmä kovana ja luulin, että kaikki meni hyvin, kun sammutin sen. Käänsin selkäni 5 sekunniksi ja seuraava oli taaperon hirvittävä tuskanhuuto. Hän olo ottanut kynttilän käteensä ja stesriini, joka olikin vielä sulaa, valui lapssen kasvoille ja silmäluomiin! Äkkiä sairaalan päivystykseen. Siinä meni vain pari sekuntia, kun en vahtinut ja onnettomuus ehti tapahtua. Käly on fiksu, kun siirtää vaaralliset tai rikkoutuvat esineet turvaan.