lääkärin kummallinen, syyllistävä käytös eilen sairaalan päivystyksessä
menin hakemaan kipupiikkiä taksilla, niskat niin jumissa . odotin 3h ja viimein pääsin lääkärin luo. kesken oireuteni selittämisen lääkäri keskeytti "olet kuitenkin meikata jaksanut?" ja täytyy sanoa, että siinä vaiheessa leuka loksahti auki ! minulla ei todellakaan ollut meikkiä, puolisokea pultsarikin sen olisi nähnyt mutta en tiedä saattoiko sävyttävä¨huulirasva sitten hämätä niin pahasti...
sitten alkoi kysellä alkoholin käytöstä, että maistuuko usein. ähisin tuskissani että "pari kertaa vuodessa viiheellä.. mutta hei voinko nyt saada kipuun jotain?" tähän hymähti ylimielisen oloisena ja totesi sitten että " laitoin reseptin lihasrelaksantteihin. mene odotushuoneeseen, hoitaja tulee kohta antamaan kipupiikin. hyvää illanjatkoa". oli todella epätodellinen ja hölmistynyt olo, kun poistuin !
Kommentit (197)
T. Potilas joka harvoin laittaa edes ripsiväriä, mihinkään (mutta vastasin, kun en jaksa jankuttajia)[/quote]
NO HYI !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan kipupiikit ovat yhtä tehokkaita kuin suun kautta otetut lääkkeet. Potilaat vaan tykkäävät niska- ja selkäjumeihin käydä niitä ottamassa, kun piikin tuoma placebo on niin kova. Useammallakin lääkärillä mennyt ralliin hermo. Joten käy ap sinäkin hakemassa reseptit niin voit jatkossa hoitaa itsesi kotona.
Jos ne reseptit kirjoittaisi vaikka siinä samalla niin ei tarvisi lääkärien hermostua kun joutuvat tekemään työtänsä.
Meillä ei saa tk-päivystyksessä reseptiä ollenkaan, vaan ohjaavat hankkimaan reseptit omalta terveysasemalta. Päivystyksessä saa korkeintaan päivystyslääkkeen ensiavuksi.
Vaikka kuinka lääkäri olisi ollut kyllästynyt lääkeriippuvaisiin, niin hän ei saa kohdella potilasta huonosti. Ihan sama logiikka pätee minun ammattiini opettajana. Jotkut oppilaat haistattelevat päivittäin, uhmaavat päivittäin, kiusaavat kavereitaan (ja yrittävät kiusata myös minua, mutta eivät onnistu) päivittäin. Ei minulla ole oikeutta olettaa että kaikki oppilaat tekisivät niin. Ero opettajan ja lääkärin välillä on vain siinä, että lääkärit ovat niin kollegiaalisia, että lääkärit eivät _koskaan_ julkisesti kritisoi/kyseenalaista toisen lääkärin työtä. Lääkärit ovat todella osanneet hoitaa asiansa. Lääkärin täytyy munata todella pahasti, ennen kuin joutuu vastuuseen käytöksestään. [/quote]
Joo opettajathan ei ikinä toimi epäreilusti oppilaita kohtaan eivätkä anna omien huonojen päivien tai henkilökohtaisten mieltymysten vaikuttaa mm. Arviointiin. Taidat olla eka opettaja jolla näin...[/quote]
Jos olet hoitoalalla, niin tiedät kyllä mistä puhun. Opettajan huono käytös on siinä mielessä erilaista kuin lääkärin, että potilas ja lääkäri kohtaavat kahden kesken. Luokassa tapahtuvassa viestinnässä on koko luokka läsnä. Jos vanhemmat valittavat opettajan huonosta käytöksestä, niin kyllä rehtori puuttuu asiaan. Minulla ei ole mitään syytä antaa arvosanoja pärstäkertoimen mukaan. Ymmärrät varmaan, että oppilaan käytös tunneilla on osa arvosanaa. Enkä ota oppilaiden tekemisiä kovin henkilökohtaisesti. Mielestäni he ovat lapsia ja nuoria, joilla on vielä kasvu kesken. Eikä siksi kaiken maailman törttöilyt mene ihon alle. Mutta jos tälle linjalle haluat lähteä, niin kohteletko sinä (mahdollisia) lapsiasi tasavertaisesti, rakastatko heitä yhtä paljon? Sori ohis.
Lääkäreillä on vähän turhan korkea palkka.
Vierailija kirjoitti:
Asia 1:
N 20% päivystyskäynneistä johtuu suoraan tai välillisesti päihteistä. Henkilökuntaa opastetaan jatkuvasti kysymään siitä aktiivisesti. Paikkakuntani keskussairaalassa oli taannoin kampanja, jolloin parin viikon aikana kaikille tehtiin päihdekartoitud päivystyksessä.Asia 2: multa ei myöskään heru oikein sympatiaa kipupiikkien vinkujille. Yleensä se maaginen piikki on tismalleen samaa ainetta kuin mitä itse voisi suun kautta ottaa tablettina ( esim. Voltaren, Orudis, Norflex, Tramal..). Mitään ihmeellistä taikaa i.m lääkkeenannossa ei ole.
kerrohan missä apteekissa noin vahvoja kipulääkkeitä saa ilman reseptiä! ap:llahan ei ollut kuin buranaa...
Vierailija kirjoitti:
anteeksi virheet, makaan tässä sohvalla lääkepöhnässä kännykkä kädessä . mies otti lapset ja koiran ja lähti metsäretkelle että saan levätä :)
ap
Kannattaisko viettää vähän vähemmän aikaa kännykällä. Akalla on niskat niin juntturissa ettei kättä pysty nostaa eikä päätä kääntämään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
anteeksi virheet, makaan tässä sohvalla lääkepöhnässä kännykkä kädessä . mies otti lapset ja koiran ja lähti metsäretkelle että saan levätä :)
ap
Kannattaisko viettää vähän vähemmän aikaa kännykällä. Akalla on niskat niin juntturissa ettei kättä pysty nostaa eikä päätä kääntämään...
Kukas sun muroihin on kusaissut, kun heti aamutuimaan oot noin veemäinen? Siihen ei lääkettä taitaa löytyäkään, eikä parannuskeinoa. Ittes kanssa on sun elettävä.
Otan osaa. 😔
Vierailija kirjoitti:
Sellaisia ylimielisiä ihmisperseitä ne lääkärit on. Enpä muuta ammattikuntaa tiedä missä kaiken vitutuksen voi hyvillä mielin kaataa asiakkaan niskaan.
Tämä lienee totta vain Suomessa, jossa lääkärin palkat maksaa pitkälti yhteiskunta eikä yksilö. Esimerkiksi Virossa ei ole lainkaan arvauskeskuksia, vain yksityiset perhelääkärit, joille maksetaan palkka sairauskassasta tehdyn työn mukaan.
Ikävistä kokemuksista voi avautua ihan lääkärin ja toimipaikan mainiten netissä.
Perhelääkärin saa vapaasti valita ja vaihtaa, täällä ei lääkärille satu noita huonoja hetkiä kovin usein, koska lääkärit ovat potilaita varten eikä päinvastoin.
Tästä toki seuraa pieniä ongelmia, omalta perhelääkäriltäkin lähti vähäksi ajaksi oikeudet kirjoittaa huumeiksi määriteltyjä lääkkeitä, koska tarkastuksessa paljastui, että monet narkomaanit kävivät hakemassa reseptit häneltä, valvonta pelaa ja lääkäri mainittiin tässä yhteydessä lehdessä nimeltä.
Ei varmaan onnistuisi Suomessa jossa juuri ja juuri on lupa mottia jotain valelääkäreitä, mutta oikeat lääkärit on kaiken arvostelun yläpuolella.
^Öö miksei Suomessa muka saisi moittia lääkäreitä?
Vierailija kirjoitti:
Minulle on kerran hoitaja tiuskinut puhelimessa kun soitin yöllä ensiapuun että pissaan verta ja en pysty liikkumaan. Käski tulla maanantaina (soitin la-su yönä). Kaveri kantoi sitten mitä nyt ensiapuun ja jäin antibioottitippaan pahan virtsisksen mentyä munuaisiin.
Myös kun sairastuin haimatulehdukseen parikymppisenä muisti jokainen lääkäri kysyä että kuinka kostea viikonloppu on ollut. Vastasin että pari vuotta sitten viimeksi hyvin kostea.
Haimatulehduksen taustalla on useimmiten runsas alkoholinkäyttö. Ihan aiheellinen kysymys siis.
Sappikivet voivat myös aiheuttaa haimatulehduksen. Koskaan ei ole kysytty alkoholin käytöstä.
Yksityisellä puolella lääkärit saavatkin palkkansa potilasmääriensä perusteella - erikoislääkäri tosin nettoaa yhdestä käyntiajasta hieman enemmän, kuin yleislääkäri, mutta yleislääkäreillä taas on selvästi enemmän potilaita ja ns. helpompiakin potilaita siellä väleissä, joten aika lailla oikeudenmukainen on omasta mielestäni tuo jako. Valitettavasti näin ei ole terveyskeskuksissa.
Tismalleen sama ilmiö on tietysti nähtävissä lähes missä tahansa muussakin "suorittavan portaan" ammatissa, jossa palkkaa ei ole suhteutettu mitenkään työn määrään: Silloin ihminen lähes väistämättä ajautuu kurssille, jossa tekee vain välttämättömästi vaadittavan, ja kaikki muu tuntuu ylimääräiseltä riesalta.
Juuri kuten tämä AP:nkin lääkäri ajatteli haluavansa tehdä. EI hyvä.
Juu, täällä sitä on jo totuttu siihen, että jos haen lihasrelaksantteja skolioosin aiheuttamiin kipuihin, musta tehdään merkintöjä sairauskertomuksiin joiden perusteella mä en ole kolmiolääkeriippuvainen. Samalla jotkut sh:t saattavat vähän varauksellisesti selitellä, että miksi he eivät yleensä määräile Tramadolia heti alkuun.
Minä sitten olen alkanut aina painottamaan, että yritän tulla mahdollisimman vähillä lääkkeillä toimeen ja jos nyt kerran on pakko niihin turvautua, haluan aloittaa mahdollisimman miedoilla tropeilla. Heillä on syynsä seurata tällaisia tapauksia, eikä se minua haittaa.
Vierailija kirjoitti:
AP olisi voinut kirjoittaa vuodatukseensa, lääkärin nimen ja työpaikan, niin siitähän olisi riemu revennyt.
Näitä on. Itselleni sattui myös karmea lääkäri. Lähdin päivystykseen kun selkä oli niin kipeä että tuntui etten yötä kestä. Selässä on ollut pyörällä kaatumisesta tullut nikaman murtuma, joka jo paranemassa mutta yhtäkkiiä iski silti sietämättömät kivut.
Ensimmäiset sanat oli kun kerroin mikä on, että "Ja täällä päivystyksessä et kyllä ala tuommoisen takia sitten juoksemaan!" Minä ihmettelin että hmm, en minä tähän asti ainakaan ole siellä jatkuvasti juossut kun taisi olla parikymmentä vuotta edellisestä (jopa sen murtuneen nikaman kanssa odotin kiltisti omalääkärin aikaa enkä mennyt päivystykseen, kun en tajunnut että tilanne on pahempi). Seuraavaksi tuli syyttelyä, että haluaisin varmaan opiaatteja tai muuta jolla saa pään sekaisin! Hmm, mulla ei ole minkäänlaista historiaa lääkeriippuvuudesta ja olen päinvastoin yrittänyt kipulääkkeitä aina välttää ja muitakin lääkkeitä joita ei ole ihan pakko ottaa. Kirjoitti purkin grammaista Panadolia ja kehotti menemään yksityiselle, jos tarvin keskustelukumppania. päivystykseen ei enää asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP olisi voinut kirjoittaa vuodatukseensa, lääkärin nimen ja työpaikan, niin siitähän olisi riemu revennyt.
No mitäs jos saan kaupan kassalta vittumaista palvelua, saanko silloin kirjoittaa kassahenkilön nimen ja työpaikan julkiselle forumille ja haukkua lyttyyn? Miksi lääkärit pitäisi altistaa julkiselle kyykytykselle, kun ei muidenkaan ammattiryhmien kohdalla niin saa tehdä?
Se säästää empatiansa julkkikselle. Kun tv stä tuttu taiteilia tuli polille, pääsi heti!
Ja lehdestä saatiin lukea kuinka ensiluokkaista on hoito.
Lihaskrampeista sen verran, että viereinen lihasryhmä vaikuttaa, onhan keho kokonaisuus. Liikunnan lisäksi venyttely ja kehonhuolto on tosi tärkeitä. Eikä ne vaivat vanhemmiten parane.
Itse pitää itseä hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä oli vain kyllästynyt, kun lauantaina änkesit sinne niskajumin vuoksi. Ei voinut vissiin odottaa maanantaihin?
ei voinut, kun pää ei kääntynyt eikä käsi noussut ja kivut olivat niin kovat! :/
ap
oon lääkärin kanssa samaa mieltä. K'si noussu kuitenkin huulipunaa levittämään. Olittko tukankin pessy. Tuollaset vaan rasittaa ensiapua. mIkset ottanu buranaa? Onko munchausenin syndrooma?
munchausenissa ap olisi telonut lapsensa, eikä itsensä... joku järjenjättiläinen yrittää taas päteä... "paukuttaa päätä seinään"
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Münchhausenin_oireyhtymä
Ota selvää, ennen kuin pädet. Se, että olet katsonut Siltaa ei tee sinusta psykiatria.
En kommentoi muuten lääkärin käytöstä, mutta alkoholikysymys täytyy aina kysyä. Ihan sama näyttääkö potilas juopuneelta tai raivoraittiilta. Se vaan on osa esitietoja. Lisäksi kysymys meikkaamisesta saattoi viitata toimintakykymittaukseen, tosin olihan se vähän epäkorrektia. Töitään ne vaan tekee.
Jos ne reseptit kirjoittaisi vaikka siinä samalla niin ei tarvisi lääkärien hermostua kun joutuvat tekemään työtänsä.