Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lääkärin kummallinen, syyllistävä käytös eilen sairaalan päivystyksessä

Vierailija
11.09.2016 |

menin hakemaan kipupiikkiä taksilla, niskat niin jumissa . odotin 3h ja viimein pääsin lääkärin luo. kesken oireuteni selittämisen lääkäri keskeytti "olet kuitenkin meikata jaksanut?" ja täytyy sanoa, että siinä vaiheessa leuka loksahti auki ! minulla ei todellakaan ollut meikkiä, puolisokea pultsarikin sen olisi nähnyt mutta en tiedä saattoiko sävyttävä¨huulirasva sitten hämätä niin pahasti...

sitten alkoi kysellä alkoholin käytöstä, että maistuuko usein. ähisin tuskissani että "pari kertaa vuodessa viiheellä.. mutta hei voinko nyt saada kipuun jotain?" tähän hymähti ylimielisen oloisena ja totesi sitten että " laitoin reseptin lihasrelaksantteihin. mene odotushuoneeseen, hoitaja tulee kohta antamaan kipupiikin. hyvää illanjatkoa". oli todella epätodellinen ja hölmistynyt olo, kun poistuin !

Kommentit (197)

Vierailija
121/197 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun hartiakipuni osoittautui sydäninfarktiksi.

En olisi uskonut, hartia vaan kipeytyi, en viitsinyt moisen asian takia mennä päivystykseen, vaan jäin odottelemaan iltapäivän lääkäriaikaa.

Tässäpä nyt iloisena pallolaajennettuna toivun ja palstailen.

Tuliko oikea diagnoosi heri päivystykseen mentyäsi? Kuinka kauan viivyttelit?

Vierailija
122/197 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen meikannut yläasteelta asti. Se käy hyvin nopeasti ja helposti. Viis minuuttia max. Kun menen lääkäriin, käyn suihkussa, pesen hiukset ja meikkaan sekä laitan hyvää tuoksua, vaikka olisin viimeiset neljä päivää maannut sängyn pohjalla samoissa vaatteissa ja pesemättömänä (vakava masennus). Se johtuu siitä, että kunnioitan lääkäriä ja yleensä kanssaihmisiä sen verran, etten lähde minään sottuhaisulina liikenteeseen. Ja olen ollut vakavasti sairaskin, ollut leikkauksissa, kroonisia sairauksia, kuten sanottu kärsinyt vakavasta masennuksesta...

Mulle on jotkut tutut ja "ystävät" sanoneet, että MUTTA ETHÄN SÄ NÄYTÄ SAIRAALTA, lääkäri ei kuitenkaan koskaan. Voihan sitä olla vaikka miten meikkaamaton, tukka pystyssä ja mökkirönttöissä, ja silti luulosairas ja turhaan lääkärissä.

Luulisi lääkärin ymmärtävän, että esim. masentuneelle se laittautuminen voi olla voimien keräämistä, että yleensä jaksaa lähteä lääkäriin. Samaten olen meikannut ja käynyt suihkussa, kun olen fyysisten vaivojen takia joutunut lähtemään päivystykseen. Sori vaan etten halua olla siellä ihmisten tuijotettavana kuin seinästä repäistynä, kalmankalpeana ja tuskanhieltä haisten. Lääkärinkin varmaan mukavampi tutkia, kun en ole suoraan raahautunut sieltä sängynpohjalta. Vähemmällä tietty pääsisin kun en vaivautuisi.

Mitä sanotte, lääkärit? Onko parempi olla uskottava, pesemätön, likainen, meikkaamaton ja kampaamaton potilas kuin nähdä hiukan vaivaa ja olla sitten "tekosairas"?

Mielummin ajattelet sitä lääkäriä ja odotushuoneessa olevia muita potilaita jätät niiden hajusteiden kanssa löträämisen. Pesulla voi toki käydä, kerran olen käännyttänyt potilaan kotiin pesulle, kun haisi niin karsealle, ettei voinut tutkia. Tuli sitten uudelleen, peseytyneenä.

Kuka on puhunut "löträämisestä"? 😀

Et muuten ole ainakaan lääkäri, koska korkeakoulutetut osaavat kirjoittaa "mieluummin" oikein.

Selvästi osui arkaan paikkaan sinulla, mutta koska itse asiassa olen sairaana nyt (viikon sairausloma, antibiootit ja pari muuta lääkettä), en jaksa käydä kiistelemään. Kävin muuten lääkärissä hyvin kauniina tässä pari päivää sitten ja meikkiäkin oli. 👄 Harmittaako? Todella komea mieslääkäri vielä kaiken lisäksi. 💕

Nyt lepäämään.

Lääkiksessä opetetaan ruotsia ja englantia, eikä ainuttakaan tuntia suomen kielioppia. Ja sinne pääsee ilman ylioppilastutkintoa. Pahoittelut sille mieslääkärille, jolle naispotilaat flirttailee.

LÄÄKIKSEEN EI PÄÄSE ILMAN YLIOPPILASTUTKINTOA, joten pidä turpasi kiinni kun et mistään mitään tiedä!

En tiedä nykykäytäntöä, mutta ainakin 90-luvulla pääsi.

Ei päässyt, lopeta jo se väärien tietojen jakeleminen! Yo-kirjoitusten arvosanat ovat osa pääsyvaatimuksia ja olivat 90-luvullakin, kun siskoni Lääkikseen pääsi 1995.

Ei kuitenkaan vielä 1990.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/197 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos asiallisesti vastanneille!  en todellakaan harrasta "kipulääkkeillä fiilistelyä" tai oireiden liiottelua... :O

olin niin tuskissani, että vain  itkin ja vaikeroin sohvalla. poikia pelotti, mikä äidillä on. mies puki minut,  kaatoi minulle kahvin kuppiin ja voiteli voileivän... Burana auttoi yhtä paljon, kuin asperiini synnytyspolttoihin ! olin edellisyön valvonut kivuissani ja tuntui, että sekoan kohta.

kipupiikki oli taivas, meinasin nukahtaa taksiin !  uskokaa pois, en minä mene päivystykseen istumaan jos vähän on olkapää jumissa...

ap

Vierailija
124/197 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin kuuluu kysyä alkoholista, että sori ei tarkoita, että olisit alkoholisti. Kas kun joku kaappijuoppo tai siihen suuntaan menossa oleva saattaa sitä kautta paljastua. Oikein ammattitaitoinen lääkäri siis.

Vierailija
125/197 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittava tämä meikkaamiskeskustelu. Mitenkäs, jos minä olen aamulla terveenä laittautunut normaalisti (kevyt arkimeikki) ja illalla iskee jokin päivystyshoitoa vaativa vaiva, niin eikö minua oteta tosissaan? 

Vierailija
126/197 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin sain kerran epäasiallista kohtelua päivystyksessä. Olen todell terve ihminen ollut aina enkä ole juuri lääkärissä ravannut. Jouduin kuitenkin pieneen leikkaukseen ja minulle sanottiin, että jos haavsn seutu alkaa punottaa eli tulehtuu, täytyy tulla näyttämään.

Haavan alue alkoi punottaa ja koska minulla ei ollut asiasta mitään asiantuntemusta, soitin päivystykseen. Siellä sanoivat, että tule vaan näyttämään haavaa päivystykseen. Tein näin, odotin tunteja omaa vuoroani. Kivut rupesivat olemaan kovat, kun särkylääkkeen vaikutus alkoi loppua enkä ollut tajunnut ottaa niitä mukaan. Lopulta pääsin lääkärin vastaanotolle. Hän käski minut menemään makuulle. Yritin, mutta haavan alueelle sattui niin paljon, etten pystynyt.

Lääkäri suuttui tästä minulle ja tokaisi, että tuolla on kuolemansairaita ihmisiä, jotka pystyvät silti menrmään makuulle. Hän tutki sitten haavan siten, että seison. Hän mitään sanomatta otti taskustaan kuulakärkikynän ja piirsi sillä punottavan alueen ympärille viivan ja sanoi, että jos alue kasvaa, pitää tulla takaisin.

Tämä oli elämäni nöyryyttävin lääkärikokemus. Nuori naislääkäri.

Eikö vastaanottava sh katsonut haavaasi ennen kuin jäit jonottamaan lääkärille pääsyä? Normaalisti, ainakin meidän päivystyksessä sh tekee esihaastattelun ja tarvittaessa vaivaan tarkistuksen jotta lääkärille "pääsevät" vain aiheelliset tapaukset. Vai oliko sh arvioinut että tarvitset lääkäriä ja sitten kuitenkin lääkäri oli sitä mieltä että vaivan pitää pahentua, jotta tarvitset esim. antib. kuurin?

Ikävää kuitenkin lääkärin kuittailu sinulle. Väsymystä ja turhautumista ei pitäisi purkaa potilaaseen. Mutta ihmisiä ne lääkäritkin vain ovat..

ensiavun sh

Ei kukaan katsonut haavaa ennen tätä lääkäriä. Puhelimessa sain käsityksen, että sitä joku vilkaisisi. Menin semmoiselle luukulle kertomaan saman kuin puhelimessa ja mut ohjattiin sinne odotushuoneeseen, jossa odotin tunteja. Työskentelen ihmissuhdealalla ja toki huomasin, että lääkäri oli umpiväsynyt ja suorastaan hädissään. Minä kuitenkin olin erittäin kivulloinen tuossa vaiheessa ja olin tehnyt kuten käskettiin eikä motiivini ollut häiritä kenenkään työntekoa. Tuolta lääkäriltä puuttui kunnioitus potilasta kohtaan.

Vierailija
127/197 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on kerran hoitaja tiuskinut puhelimessa kun soitin yöllä ensiapuun että pissaan verta ja en pysty liikkumaan. Käski tulla maanantaina (soitin la-su yönä). Kaveri kantoi sitten mitä nyt ensiapuun ja jäin antibioottitippaan pahan virtsisksen mentyä munuaisiin.

Myös kun sairastuin haimatulehdukseen parikymppisenä muisti jokainen lääkäri kysyä että kuinka kostea viikonloppu on ollut. Vastasin että pari vuotta sitten viimeksi hyvin kostea.

Vierailija
128/197 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on kerran hoitaja tiuskinut puhelimessa kun soitin yöllä ensiapuun että pissaan verta ja en pysty liikkumaan. Käski tulla maanantaina (soitin la-su yönä). Kaveri kantoi sitten **mitä nyt ensiapuun ja jäin antibioottitippaan pahan virtsisksen mentyä munuaisiin.

Myös kun sairastuin haimatulehdukseen parikymppisenä muisti jokainen lääkäri kysyä että kuinka kostea viikonloppu on ollut. Vastasin että pari vuotta sitten viimeksi hyvin kostea.

**Mitä nyt=minut

Vierailija
129/197 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkikseen pääsee ilman ylioppilastodistusta. Tällöin vain valintakokeesta saadut pisteet ratkaisevat.

Vierailija
130/197 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ollut poliklinikan tervein potilas kun noin väheksyvän vastaanoton saat. Mietipä sitä.

Pikemminkin poliklinikan kiltein potilas. Lääkäri uskalsi äksyillä, kun ei tarvinnut pelätä että tämä potilas käy väkivaltaiseksi. 

Vierailija
131/197 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei varmaan ole kokenut ihan kunnollista niskakipua ja vertaavat tilannetta lihasjumitukseen. 

Minulla on hyvin vaikea niska. Välilevyn pullistuma ja muuta vammaa. Aika usein jouduin ennen päivystykseen vaikean niskakivun vuoksi ennen diagnoosiakin ja onneksi pääsääntöisesti vastaanotto on ollut hyvä. 

Ainakin itselläni kipu on saattanut jo aiheuttaa eräänlaisen kipushokin, jolloin pahimmillaan on otettu osastolle kipulääkitykseen pidemmäksi aikaa. Kädet voi mennä täysin tunnottomaksi/käsissä kipu on yhtä kova kuin niskassa ja päässä. Kipu saa pahoinvoivaksi ja tajunnantason laskemaan. Ihan se pelkkä kipu. 

Viimeksi kun päivystykseen jouduin, vastaanottava sairaanhoitaja ihmetteli, että miksi en tullut aikaisemmin, ja laittoi kiirehtimismerkkinnän lääkärille, jotta pääsen mahdollisimman nopeasti hoitoon. 

Eli vaikka odotushuone oli täynnä potilaita, niin minä niskakipuinen menin jonojen ohi. 

Kaikenmaailman piikkiä on laitettu ja hyvin nopeasti sen jälkeen kun olen päivystykseen saapunut. Leppuuttavat seurannassa, jotta näkevät, että oireet helpottaa ja kotiin lääkäri kirjoittaa vahvoja särkylääkkeitä. Koskaan yksikään lääkäri tai hoitaja ei ole eleelläkään ilmaissut, että turhaan sinne olisin tullut. 

Minulla on sairaalakammo, joten turhaan en todellakaan sinne menekkään. 

Vierailija
132/197 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä sairaala?

Vierailija
133/197 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun hartiakipuni osoittautui sydäninfarktiksi.

En olisi uskonut, hartia vaan kipeytyi, en viitsinyt moisen asian takia mennä päivystykseen, vaan jäin odottelemaan iltapäivän lääkäriaikaa.

Tässäpä nyt iloisena pallolaajennettuna toivun ja palstailen.

Muutama vuosi sitten oli norjalaisella huippu-uimarilla Alexander Dale Oenilla hartiaseudun ongelmaa. Kuinka ollakaan sitä pidettiin olkapään rasitusvaivana ja asiaa ei tutkittu enempää. Lopputuloksena hän sai sydäninfarktin ja kuoli vain 26-vuotiaana. Uuteen kipuasiaan kannatta suhtautua tosissaan ainakin jos kyse rintakehän tai hartiaseudun vaivoista. Ks. http://www.foxnews.com/sports/2012/06/12/norwegian-swimming-champion-da…

Vierailija
134/197 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia 1:

N 20% päivystyskäynneistä johtuu suoraan tai välillisesti päihteistä. Henkilökuntaa opastetaan jatkuvasti kysymään siitä aktiivisesti. Paikkakuntani keskussairaalassa oli taannoin kampanja, jolloin parin viikon aikana kaikille tehtiin päihdekartoitud päivystyksessä.

Asia 2: multa ei myöskään heru oikein sympatiaa kipupiikkien vinkujille. Yleensä se maaginen piikki on tismalleen samaa ainetta kuin mitä itse voisi suun kautta ottaa tablettina ( esim. Voltaren, Orudis, Norflex, Tramal..). Mitään ihmeellistä taikaa i.m lääkkeenannossa ei ole.

Vierailija
135/197 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tostahan näille lääkäreille maksetaan. Uusi ohjeistus on, että ole perusveemäinen ja potilasta vähättelevä, niin asioivat ja rasittavat vähemmän julkista puolta. 

Vierailija
136/197 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri oli selvästi kyllästynyt näihin leikisti kipeisiin lääkeriippuvaisiin kipulääkettä hakijoihin. Heitäkin on, uskokaa pois. 

Vaikka kuinka lääkäri olisi ollut kyllästynyt lääkeriippuvaisiin, niin hän ei saa kohdella potilasta huonosti. Ihan sama logiikka pätee minun ammattiini opettajana. Jotkut oppilaat haistattelevat päivittäin, uhmaavat päivittäin, kiusaavat kavereitaan (ja yrittävät kiusata myös minua, mutta eivät onnistu) päivittäin. Ei minulla ole oikeutta olettaa että kaikki oppilaat tekisivät niin. Ero opettajan ja lääkärin välillä on vain siinä, että lääkärit ovat niin kollegiaalisia, että lääkärit eivät _koskaan_  julkisesti kritisoi/kyseenalaista toisen lääkärin työtä. Lääkärit ovat todella osanneet hoitaa asiansa. Lääkärin täytyy munata todella pahasti, ennen kuin joutuu vastuuseen käytöksestään. 

Vierailija
137/197 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut vietiin sairaalan päivystykseen, koska minulla oli vatsa tosi kipeänä koska sappikohtaus päällä, mutta nuori ylimielinen naislääkäri antoi minulle vaan närästyslääkettä ja lähetti kotiin!

Tämmöisestäkö me maksetaan veroja??!

Vierailija
138/197 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappikivut ovat kovia kipuja. Tuo olisi pitänyt tutkia paremmin. Itse hain diagnoosin yksityiseltä, että turhasta maksetaan veroja. Selvisi ylävatsan ultrassa. 

Vierailija
139/197 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan kipupiikit ovat yhtä tehokkaita kuin suun kautta otetut lääkkeet. Potilaat vaan tykkäävät niska- ja selkäjumeihin käydä niitä ottamassa, kun piikin tuoma placebo on niin kova. Useammallakin lääkärillä mennyt ralliin hermo. Joten käy ap sinäkin hakemassa reseptit niin voit jatkossa hoitaa itsesi kotona.

Vierailija
140/197 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri oli selvästi kyllästynyt näihin leikisti kipeisiin lääkeriippuvaisiin kipulääkettä hakijoihin. Heitäkin on, uskokaa pois. 

Vaikka kuinka lääkäri olisi ollut kyllästynyt lääkeriippuvaisiin, niin hän ei saa kohdella potilasta huonosti. Ihan sama logiikka pätee minun ammattiini opettajana. Jotkut oppilaat haistattelevat päivittäin, uhmaavat päivittäin, kiusaavat kavereitaan (ja yrittävät kiusata myös minua, mutta eivät onnistu) päivittäin. Ei minulla ole oikeutta olettaa että kaikki oppilaat tekisivät niin. Ero opettajan ja lääkärin välillä on vain siinä, että lääkärit ovat niin kollegiaalisia, että lääkärit eivät _koskaan_  julkisesti kritisoi/kyseenalaista toisen lääkärin työtä. Lääkärit ovat todella osanneet hoitaa asiansa. Lääkärin täytyy munata todella pahasti, ennen kuin joutuu vastuuseen käytöksestään. 

Joo opettajathan ei ikinä toimi epäreilusti oppilaita kohtaan eivätkä anna omien huonojen päivien tai henkilökohtaisten mieltymysten vaikuttaa mm. Arviointiin. Taidat olla eka opettaja jolla näin...