Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parhaat aknen hoitovinkit tähän pinoon!

Vierailija
10.09.2016 |

Olen 27v nainen, jolla hormonaalisia aknea ollut teini-iästä lähtien.olen kokeillut kaikkea ja haluaisin uusia vinkkejä millä hävittää akne. Ennen minulla on ollut todella huono itsetunto aknen vuoksi (ja minua on kiusattu sen vuoksi), mutta koska akne ei vaan lähde, olen hyväksynyt että minä nyt vaan olen tälläinen. Ja minulla on siis keski vaikea akne, kipeitä valkopäitä kuukautisten ja ovulaation aikaan.
Tässä lista mitä olen jo kokeillut:
-markettien tuotteet alkaen teinivuosien cleraselilla = ei merkittävää parannusta
-apteekkien tuotteet aknelle (pesuvoiteet-vaahdot,geelit,rasvat vedet jne)=ei merkittävää parannusta
-2x 1/2vuotta tetralysal antibiootti =Ei merkittävää parannusta ja aika rankka hoito.
-1v kuuri isotretinoin=ei merkittävää parannusta, enkä voi suositella, oli todella rankka hoito maksa-arvo testeineen ja valoyliherkkyys sivuoireiden kanssa, ja kalliskin vielä ja siihen aikaan uskottiin että se parantaa aknen lopullisesti.
-e-pillerit yasminelle, Diane Nova, ja cypretyl yhteensä 6vuotta=akne hävisi lähes kokonaan pillereiden syönnin aikaan, mutta jouduin lopettamaan sivuoireiden ja perhesuunnittelun vuoksi, jolloin akne palasi pahempana kuin koskaan.
-raskaus, synnytys imetys (jollain naisilla akne loppuu johonkin näistä tapahtumista, mutta ei minulla)=imetyksen aikaan iho oli ehkä parhaassa kunnossa, sitten e-pillereiden aikakauden.
-luonnonkosmetiikka: Marseille saippua, kookosöljy, konjak sieni, sitruuna suola oliiviöljy hoito, sitruunavesi hoito.
-kosmetologi hoidot: timantti ja mikrohionta, ultrahoito, kemiallinen kuorinta, sekä kosmetologi tuotteet aknelle=ei merkittävää parannusta
-en meikkaa päivittäin, ja jos meikkaan käytän luonnonkosmetiikka mineraalimeikkejä.
-en juo, enkä polta

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni parhaiten auttoi aikuisiän iho-ongelmiin erittäin tiukka ruokavaliohoito, ruuan oltava mahdollisimman puhdasta, jätä gluteeni, maitotuotteet, teolliset sokerit ym. lisäaineet pois. Vitamiinit ja hivenaineet kehiin (tosi reippaasti C, D, sinkki, omegat ym.) Ihonhoitotuotteissa yleensä yksinkertaiset tuotteet ovat parhaita, liian hoitavat "akneihon tuotteet" monesti vain pahentavat rasvoittumista ja ihon tukkeutumista, luonnon öljyt toimivat ihon rasvoittumista vastaan itselläni parhaiten. 

Vierailija
22/88 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roaccutan

Hups tuli tohon aikaisemmin, mutta tosiaan se on käsittääkseni sama kuin isotretinoin

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi pois.

Vierailija
24/88 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites hormonikierukka?

Ei ole ajankohtainen nyt, mutta laitan vinkin korvantaakse kun lapsiluku on täynnä :) samoin kuin sterilisaatio.

Ap

Vierailija
25/88 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä lievä PCO ja iho-ongelmat alkoi hormonikierukan jälkeen. Kokeilin aknelääkkeitä (joku suun kautta otettava ja Avitcid tms). Ei vaikutusta (tosin voide auttoi lievästi). Vasta cypretylit auttoi. Toki kierukan kanssa melkoinen hormonipommi ja syön pillereitä siksi vain muutaman päivän välein. Ihoa kuorin muutaman kerran viikossa aha-kuorinnalla ja savinaamiota (Carter) käytän usein. Vaikka ongelma onkin hormonaalinen (eli kehossa, ei ihossa), niin omalla kohdalla oon kokenut kuorinnat toimivaksi. Oon miettinytkin voisiko ongelman aiheuttaa ihon paksuuntuminen tms (PCOn aiheuttamana), joka jotenkin tukkisi ihoa. Ihoni on melko kuiva. Tyynyliinan vaihdan myös usein. Kannattaa muuten vaihtaa/pestä tyynykin, jos sitä ei ole tullut tehtyä. Lisäksi iho reagoi todella herkästi esim kännykkään puhumiseen (likainen näyttö) ja kaikenlaista käsiin nojaamista vältän täysin. Kokeilin Sokoksella uutta meikkivoidetta (käytän harvoin) ja meikkaajan nojaaminen kasvoihini meikkauksen aikana aiheutti heti illalla mojovat paukamat leukaan.

Tsemppiä taisteluun, toivottavasti joskus helpottaisi!

Vierailija
26/88 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa, että sinua ei auta muut kuin hormonaaliset vaihtoehdot, valitettavasti :( olin tulossa kertomaan omia vinkkejäni, mutta ne eivät sovi tilanteeseesi ollenkaan. 

Joku muu saattaa kuitenkin lukea tätä ketjua avun toivossa. Kerronpa siis, että ihoa ei missään nimessä saa kuivattaa eikä "hoitaa" voimakkailla tuotteilla. Käytä hellävarasia ja kosteuttavia tuotteita. Öljymäisiä puhdistusaineita (esim DHC deep cleansing oil) ja kasvoöljyjä, kuten jojoba tai arganöljy. Näppylöitä voi yrittää hoitaa teepuuöljyllä. 

Vierailija
27/88 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkki, puhdas ja hyviä rasvoja sisältävä ruokavalio, tyynyliinan vaihto jopa yön tai parin välein.

Sinkkiä en ole vielä kokeillut, mutta ruokavaliota olen muuttanut ( en tosin maidottomaksi ja sokerittomuudeksi kokonaan, sitä monet ehdottaneet). Tyynyliinat vaihdan 2xviikossa kasvopyyhkeen 1vko

Ap

Vierailija
28/88 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roaccutan (isotretinoiini) kyllä toimii. Saattaa joutua syömään muutaman kuurin, mutta on sen arvoista. Jos akne on hormonipohjaista ja toistuu aina kuukautiskierron tietyssä vaiheessa, niin siihen ei taida auttaa kuin hormonivalmisteen (pillerit, kierukka, rengas tai kapseli) käyttö.

Vierailija
29/88 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelin kokeilla näitä vitamiineja, joista on sanottu olevan apua ihonhoidossa, a-vitamiini, e-vitamiini, sinkki ym. Itsellä on jonkin verran rauhoittunut akne tässä muutaman vuoden sisällä ja olen siis jättänyt maitotuotteet pois, välillä syön jogurttia ym. mutta ero on huomattava siis siihen nähden, että ennen vedin joka päivä jotakin. Ei voi tietenkään varmasti sanoa johtuuko se maitotuotteiden poisjätöstä, yhtä hyvin ikäkin on voinut rahoittaa, tosin olen jo lähes 3-kymppinen. Lisäksi juon paljon vettä. Itse en lähtisi vetämään välttämättä mitään e-pillereitä tai isoteretinonia, itselläni niistä oli ainakin vain hetkisttä apua. Finnit palasivat heti kuurin loputtua. 

Vierailija
30/88 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvi pois.

Minä en ole koskaan juonut kahvia ja minulla oli paha akne.

-ohis

Vierailija
31/88 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristallisuolasaippua ja mustasaippua. Isoimpien finnien kuivatus hammastahnalla. Raakaa hunajaa naamioksi, voi pitää naamassa vaikka useamman tunnin. Humektan-voide apteekista. Body Shopin Tea Tree-sarja.

Vierailija
32/88 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä lievä PCO ja iho-ongelmat alkoi hormonikierukan jälkeen. Kokeilin aknelääkkeitä (joku suun kautta otettava ja Avitcid tms). Ei vaikutusta (tosin voide auttoi lievästi). Vasta cypretylit auttoi. Toki kierukan kanssa melkoinen hormonipommi ja syön pillereitä siksi vain muutaman päivän välein. Ihoa kuorin muutaman kerran viikossa aha-kuorinnalla ja savinaamiota (Carter) käytän usein. Vaikka ongelma onkin hormonaalinen (eli kehossa, ei ihossa), niin omalla kohdalla oon kokenut kuorinnat toimivaksi. Oon miettinytkin voisiko ongelman aiheuttaa ihon paksuuntuminen tms (PCOn aiheuttamana), joka jotenkin tukkisi ihoa. Ihoni on melko kuiva. Tyynyliinan vaihdan myös usein. Kannattaa muuten vaihtaa/pestä tyynykin, jos sitä ei ole tullut tehtyä. Lisäksi iho reagoi todella herkästi esim kännykkään puhumiseen (likainen näyttö) ja kaikenlaista käsiin nojaamista vältän täysin. Kokeilin Sokoksella uutta meikkivoidetta (käytän harvoin) ja meikkaajan nojaaminen kasvoihini meikkauksen aikana aiheutti heti illalla mojovat paukamat leukaan.

Tsemppiä taisteluun, toivottavasti joskus helpottaisi!

Ja tilanne on siis kokonaisuutena nyt ok, siksi kierukkaa en ole poistanut. Iho oireili jo ennen kierukkaa, joten en ihan varma ole onko se täysin syyllinen tilanteeseen vai tuo lievä pco (vai ne yhdessä).

Vierailija
33/88 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isotretinoin kuuri. 41-vuotiaana söin kuurin ja tsadaa, finnit hävisi. Ihanaa. Teinistä asti kärsin huonosta ihosta, kunnes menin Terveystalon ihotautulääkärille ja sain avun. Sivuoireita lääkkeestä oli ihon kuivuminen ja selkäkivut sekä nivelkivut. Mutta oli se arvoista.

Vierailija
34/88 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kokeilin kaikki mahdolliset ruokavaliot karppauksesta veganismiin eikä yhdestäkään ollut apua akneeni. (Ruokavaliokokeiluja kesti vuosia, ei siis paria päivää). Lopulta menin ihotautilääkärille ja ainoa joka auttoi, oli Roaccutan. Söin ensin yhden kuurin ja akne katosi kokonaan (minulla oli aknea kasvoissa, hartioissa, selässä). Noin kahden vuoden päästä akne teki paluuta jolloin söin toisen kuurin (pienemmällä annoksella kuin ensimmäisen). Sen jälkeen on akne pysynyt poissa, tästä on nyt joku 6-7 vuotta siitä kun söin tuon toisen kuurin.

Kiva kuulla ruokavalio kokeiluista :)

Mutta tosiaan olen ymmärtänyt että tuo isotretinoin on sama kuin Roaccutan, ja se oli ihan liian rankka hoito minulle( liikaa sivuoireita)

Ap

Vierailija
35/88 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio vaikuttaa itselläni eniten. Pahimmat, joita ei ollenkaan pitäis syödä ovat pähkinät, juusto, kaikki rasvaiset ja sokeriset herkut, keksit, sipsit, suklaat ym.

Tyynyliinan vaihdan myös päivittäin. Pesen kasvot Lactacydillä.

Nyt parhaillaan elämäni ensimmäinen Isotretinoiinikuuri meneillään, vielä en osaa sanoa, onko auttanut. 

Vierailija
36/88 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aurinko tai muu valohoito.

Tätä en ole kokeillut (siis valohoito), kiitos vinkistä.

Ap

Vierailija
37/88 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paranna aknea mutta Jane Iredalen meikeillä saa hyvin punoitukset ja näpyt piiloon ja ovat ihoystävällisiä. Mullakin räjähti naama kun lopetin pillerit melkein 2v sitten nyt raskaana 8kk:lla ja iho todella hyvässä kunnossa.

Tsemppiä, toivottavasti löydät apua!

Vierailija
38/88 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla leuan alueen isoihin kipeisiin ja syvällä oleviin finneihin auttoi paikallushoito asperiinillä. Murskaa tabletti pieneen määrään vettä ja painele tahna finnien päälle. Anna vaikuttaa 15 minuuttia ja huuhdo pois kylmällä vedellä. Toista joka ilta puhtaalle iholle. Minulla finnit katosi parissa viikossa.

Vierailija
39/88 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkki, puhdas ja hyviä rasvoja sisältävä ruokavalio, tyynyliinan vaihto jopa yön tai parin välein.

Jos akne on toispuoleista ja nukkuu aina toisella kyljellä niin ehdottomasti tyynyliinan vaihto usein. Samoin aknealueelle osuvien vaatteiden vaihto usein.

Käsikauppatavarana saatava Baciron pesuaine ja hoitogeeli tehoavat, joskin kloriitin tavoin valkaisee kaikki tekstiilit ja kuivattaa ihoa. Mutta jos vuoden kuuri isotretionini ei auttanut niin ongelma ei ole tässä vaan esimerkiksi ruokavaliossa tai hormonitoiminnassa kuten sanoit.

Mitä tapahtuu jos käytät ehkäisypillereitä putkeen niin ettei sulla ole kuukautisia ollenkaan?

Mitä ihotautilääkäri ja gynekologi on asiasta sanonut?

Basironiakin on testattu, Basiron ei auttanut, sotki vaan vuodevaatteet. Ongelma on hormonaalinen jonka ihotautilääkäri ja gynekologi on todenneet. E-pillereiden kanssa akne loppui, mutta palasi kun lopetin, enkä halua syödä loppuelämän e-pillereitä. Ihotautilääkäri lupasi isotretinoin lopettavan aknen, mutta niin ei käynyt. Kynekologi sanoi ettei mitään ole tehtävissä, ainoastaan sterilisaatio auttaa.

Ap

Vierailija
40/88 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulta mitattu hormonitasot? Olisko mieshormoneja liikaa ? Kärsitkö PCOS.stä ?

Ei ole tutkittu, enkä osaa tähän mitään sanoa. En ole kuitenkaan ylipainoinen (eikös Pcos:ssä yksi oire ole liikalihavuus?)

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme