Onko tämä syy eroon, vai ylireagoinko?
Tiedän saavani haukkuvia kommentteja nyt.
Olemme poikaystäväni kanssa juuri täyttäneet 20v. Hänelle tuli yhtäkkia kauhea autovimma, vaikka omistaakin täysin toimivan ja hyvän auton. Oli pakko saada vanhempi auto ja tietyn merkkinen, kuulemma. Onhan tuo nyt talvisin pitkään toivonut että olisi takavetoinen jotta sen kanssa voisi revitellä ja tehdä käsijarrukäännöksiä yms... typerää mielestäni. No, sanoin sitten että ainoa toiveeni autolle on se että siinä on ABS, ja olen valmis maksamaan hänelle erotuksen, jos ilman ABS maksaisi vähemmän ja ABSllä enemmän.
Kuitenkin tuo nyt meni sitten ostamaan auton, jossa ei ole ABSää ja minua hirvittää.
Aiemmin talvisin tuolle on monesti käynyt niin, ettei osaa ollenkaan pitää turvavälejä, ja on joutunut tööttäilemään eteen pysähtyneelle autolle ja vetämään käsijarrua samalla kun tyyliin seisoo jarrupolkimen päällä jotta saisi auton pysäytettyä. Näissä tapauksissa auto on joko pysähtynyt muutamia senttejä ennen törmäystä tai edessä oleva auto on ajanut vähän eteenpäin, jolloin törmäys on myös vältetty. Eli vielä ei ole käynyt mitään, mutta kun poikaystävä varjostaa edelläolevien autojen perseessä melkein kiinni, on vaan ajan kysymys koska törmäys tapahtuu. Tuossa aiemmin ajamassaan autossa siis on ABS. Luin netistä, että jarrutusmatka on ilman ABSää paljon pidempi, ja myöskin pelkään ettei tuolle tule mieleen ensimmäisenä pumpata jarrua mikäli tielle tulee hirvi/peura/muu syy äkkipysähdykselle, vaan painaisi sen automaattisesti pohjaan.
Olen ollut itse kolarissa nuorempana ja siitä on jäänyt se pelko tuollaisia autoja kohtaan. Siksi en myöskään haluaisi käyttää koko aikaani peläten, että koska poikaystävä tapattaa itsensä tuolla ajellessaan, koska ajotapansa ei todellakaan ole millään lailla järkevä.
Eron miettiminen saattaa olla ylireagointia, mutta siksi kirjoitinkin tänne josko saisin vähän näkökantoja ja mielipiteitä tähän. Mulle nuo turvalaitteettomat autot ovat suuri kirosana, koska itse en olisi elossa ilman auton turvalaitteita.
On meillä suhteessa ollut vähän luottamuspulaa ja pientä kränää tietyistä asioista, ja tämä autojuttu ja mun pelot nyt tuntuvat olevan "piste iin päälle", eli haluaisin miettiä nyt uudestaan onko tässä enää mitään järkeä. Olen vaan melkein 100% varma, että jotain pahaa autolla tulee käymään jarrujen takia tänä talvena.
Toivon että kommentointi pysyy asiallisena, vaikka kuulostankin typerältä tämän vuoksi.
Kommentit (35)
Vaihda Skodaan ja Skoda mieheen. Joka kuuntelee Novaa.
"toivonut että olisi takavetoinen jotta sen kanssa voisi revitellä ja tehdä käsijarrukäännöksiä yms"... "tuolle on monesti käynyt niin, ettei osaa ollenkaan pitää turvavälejä, ja on joutunut tööttäilemään eteen pysähtyneelle autolle ja vetämään käsijarrua samalla kun tyyliin seisoo jarrupolkimen päällä jotta saisi auton pysäytettyä."
Miksi aikuinen (?) nainen haluaa seurustella tuollaisen miehen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä yhteinen talous? Jos ei, ja jos sä et rahoita autoa etkä sitä omista, on täysin poikaystävän päätös, millaisen ostaa.
Olisin huolissani hänen ajotyylistään...
Ei ole, ja siksi esitinkin toiveen ABS-ominaisuudesta ja oikeastaan mainitsinkin, etten välttämättä ole kuvioissa sitten jos ilman sitä olevan auton ostaa, koska pelkään niin paljon että jotain käy. Ehdotin myös että menisi liukkaankelinradalle harjoittelemaan sillä ennen talvea, mutta kuulemma tuollainen on ihan turhaa ja kyllä hän sitten liikenteessä oppii. Ei paljoa mieltä lämmitä, että oppii vasta siinä vaiheessa kun jotain jo käy. Ajotapaansa tuskin muuttaa yhtäkkiä uuden auton myötä, ja siksi olenkin todella huolissani.
t. Ap
"mainitsinkin, etten välttämättä ole kuvioissa sitten jos ilman sitä olevan auton ostaa"
Poikaystäväsi viestii sinulle sanattomasti, että sinun olisi nyt aika nostaa kytkintä. Miksi ei mene jakeluun?
Ei ole mitään järkeä jälkiasentaa absää.
Trauma, joka sinulle on jäänyt vähältä-piti-kolarista, pitäisi hoitaa pois. Tilanne ja huoli tulee toistumaan lopun ikääsi, joten on aivan sama kuka sinun kumppanisi lopulta tulee olemaan.
Poikaystäväsi on hyvä tyyppi suostuessaan asentamaan nyt ABS:n ja ymmärtää hysteriasi, mutta haluatko opettaa tulevat lapsesi pelkäämään samoja asioita kuin sinä nyt.
Itse oli hukkua ja pelkäsin kaikkien läheisteni uimareissuilla, miten heille käy. Ylihuolehtiminen hoidettiin pois uimakoulussa, jossa minun piti koko kurssin ajan uida selkää oppiakseni luottamaan veden kantavuuteen. Yksinkertainen, mutta tehokas apu elämääni.
Toivottavasti aloittaja on ehtinyt jättää nulikan ja toivottavasti nulikka ei ole vielä tehnyt vahinkoa ulkopuolisille.
Yhtään oman elämänsä rallikuskia en enää huolisi. Yhden "olen oikeassa, koulutan muita" kanssa olin hetken ja pelkäsin kyydissä. Itse ajan todella paljon työn takia pitkää reissua joka kelillä. Ihmistä, joka ei osaa ennakoida liikenteessä, ajaa huvikseen huomattavaa ylinopeutta, ei koe sääntöjen koskevan itseään ja yrittää ratissa elvistellä, pidän todella jälkeenjääneenä ja todellisena turvallisuusriskinä tienpäällä. Sellaisten ajamat kolarit ovat niitä, joista lähdetään lakana naaman päällä.
Mun perään ajoi juuri tuollainen nulikka. Mun lapsi oli kyydissä myös. Peräänajajan perään ajoi toinen nulikka. Poliisiraportista näin heidän ikänsä. Ei ole kiva kärsiä niskakivuista tuollaisten idioottien takia. Kyseessä oli siis yllättävä autojen jonoutuminen jonkun aiemnin tapahtuneen kolarin takia. Itse en törmännyt edellä ajaneeseen, koska oli turvaväli. Nyt ottaa päähän, kun takaluukun reunassa on ruostetta. Alkuperäiset auton osat on ruostesuojattuja ja varaosat ei. Myös auton etukulmaan on törmännyt parikymppinen mies. Ärsyttää!
Perseessä roikkujat on ehdoton turn off.
Ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on kaksi ongelmaa. 1) poikaystäväsi on keskenkasvuinen kakara liikenteessä 2) sinä olet hysteerisen neuroottinen ja tarvisit kolaritraumaasi apua.
Itseasiassa 20v on ikä, jolloin ollaan vielä keskenkasvuisia kautta linjan. Ihmisen aivot ovat valmiit vasta 25v. Tieteellinen fakta.
riittävästi vaan turvaväliä edellämenevään ja vauhtia alas jos joku perseessä roikkuu...
Muut ovat jo kommentoineet hyvin, joten otan kantaa ainoastaan noihin jarruihin.
Autossanne on siis lukkiutuvat jarrut. Voimakkaassa jarrutuksessa polkimen päällä seisominen ei hyödytä mitään, auto vain menettää ohjattavuutensa. Nopea pumppaava liike sen sijaan säilyttää ohjattavuuden. Tosi tilanteessa tietysti reagoi sillä että painaa tallaa pohjaan, mutta se ei lukkiutuvilla jarruilla kuitenkaan ole järkevin tapa. Kannattaa tuota pumppaavaa jarruttamista jossain harjoitella, jos mahdollista, sen nimittäin oppii kyllä.
Eiköhän nuo ole jo eronneet, kun 2016 pohti tuota
Et todellakaan ylireagoi – poikaystäväsi on idiootti. Oli ABS tai ei, niin komppaan muita ja totean, että ongelma on poikaystäväsi ajotyylissä. En ikimaailmassa suostuisi tuollaisen tyypin kyytiin tai hyväksyisi, että mieheni ajaisi noin. Enkä käsitä muutenkaan sitä, miten 20-v "nuorten" miesten touhuja katsotaan läpi sormien koska ovat (mukamas) nuoria, "sellaisia ne pojat ovat". Ei ole 20-v enää mikään teini ja tuollaisella toiminnalla aiheuttaa aitoja vaaratilanteita liikenteessä.
Erotkaa jos haluatte, mutta mitään autoa on turha käyttää tekosyynä.
Ei kuulu sulle miehen auto, jos ei ole teidän yhteinen ja yhteisillä rahoilla ostettu.