Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi olemme niin ylipainoinen kansa?

Vierailija
10.09.2016 |

Onko meillä tosiaan jokin lihomiskulttuuri? Monilla tuntuu olevan ruokaan hieman epäterve suhde ja monen käsitys normaalista ruokarutiinista on sellainen, että se johtaa lihomiseen. Ruokaa on kaikkialla, mainoksia on kaikkialla ja terveellinen syöminen tuntuu monista äärimmäisen vaikealta. Syömme aivan liikaa lihaa, sokeria ja ties mitä. Samaan aikaan mainostajat ratsastavat paisuvan kansan huonolla itsetunnolla. Harva kuitenkaan haluaa olla ylipainoinen.

Olin itse vuoden alussa ylipainoinen. Olen huomannut, että ympäristö tosiaankin kannustaa syömään liikaa. Kyläillessä olisi syötävä, entisessä parisuhteessani kumppanin kanssa tuli riitoja, koska hänen mielestään söin liian vähän (lihoimme kuitenkin molemmat tasaista tahtia), normaalipainoista saatetaan sanoa liian laihaksi, kaikkialla on ruokaa ja liikaa kaloreita. Uskotaan, ettei terveellinen ruoka lihota, vaikka sitä söisi kuinka. Emme elä enää pula-aikaa, mutta kulttuuri on osittain jotenkin jämähtänyt siihen.

En halua syyllistää ketään, enkä edes pidä ylipainoa esteettisesti epämiellyttävänä. Olen vain näitä pohdiskellut laihduttaessani. Vielä enemmän, kun lakkasin syömästä eläinperäisiä tuotteita ja olen päässyt katselemaan ruokakulttuuria ikäänkuin ulkopuolelta (mulle ei enää ole niin helposti tarjolla samoja mättöjä kuin ennen, eikä mulle ole tarjottavia).

Tähän liittyy myös haitallisia sukupuolistereotyyppejä etenkin miehiä kohtaan. Kunnon mies ei syö salaattia, miehen pitää syödä paljon, kasvisruoka ei voi riittää koskaan. Jos heteropariskunta tilaa salaatin ja hampurilaisaterian, salaatin oletetaan ilman muuta menevän sille naiselle. Kasvissyönti on vähän "homoa". Laihdutuskin näyttää olevan enemmän naisten juttu. Terveellinen syöminen menee vähän sosiaalisia normeja vastaan, ellei sitten ole joku lihaksikas himourheilija.

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta syystä kuin koira syö itsensä paksuksi, jos antaa vaan syödä. Kun ihmiskunta on melkein koko historiansa taistellut ruuasta ja parhaiten on selvinneet rasvaa keräävät yksilöt ja semmoiset, jotka juoksee ekana ruokakupille ahnehtimaan. Se on evoluution tulos. Tavallaan ylipaino on normaali asia tässä kontekstissa. Ekaa kertaa historian aikana länsimaissa on kaikilla kansalaisilla ruokaa saatavilla yllinkyllin ja siitä kieltäytyminen vaatii itsekuria.

Vierailija
42/81 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskit luulevat olevansa leppoisia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä puhutaan vaan ruuasta eikä ollenkaan juomista, lähinnä alkoholi. Absoluuttinen kulutus on noussut vuodesta toiseen ja se kyllä näkyy vyötäröillä.

Ei ole. Alkoholin kulutus on vuosien saatossa vähentynyt koko ajan. Itse syyttäisin enemmän sokerisia limuja yms. muita mehuja. Todellisuudessa tuskin on vain yhtä tekijää. Tämähän on tyypillinen suunta hyvinvoivissa länsimaissa. Minäkin luulen, että rakenne on tavallaan muuttunut. Ruokailu nähdään tosiaan paljon enempänä kuin pelkkänä polttoaineena, sillä on kulttuurista ja sosiaalista asemaa ja ihminen yksinkertaisesti tykkää syömisestä. Tähän yhdistettynä vähentynyt liikkuminen ja näin ollen kulutus tulos on lihominen. Ennen ei ihmisen tarvinnut erikseen lähteä liikkumaan, vaan se tuli hyötyliikuntana. Nykyään pitää lähteä sinne salille ja hallille vapaa-aikana ja monea se ei kiinnosta.

Vierailija
44/81 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko sillä tekemistä asian kanssa että jos nainen sanoo laihduttavansa niin suku ja ystävät alkavat kilvan kiljumaa että et ole kyllä yhtään lihava , älä nyt hölmöile ja työntävät kaksin käsin herkkuja kahvipöydissä ja keksivät vaikka mitä että saisivat toisen hairahtumaan syömään. Pahin on monella naisella ona äiti joka sanoo että no sinä nyt olet vain vähän muodokkaampi/isoluisempi ja että meidän suvussa nyt ollaan vähän muhkumpia ei sille VOI tehdä mitään kun sinä mussukka olet lapsesta asti ollu tuollainen (itse on viattoman lapsen syöttänyt ylioainoiseksi) yms yms yms

Hah, minun kohdallani nimenomaan äiti on huomautellut painosta :D

Vierailija
45/81 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun keskieurooppalaisessa maassa ja täältä puuttuu kaupoista lähes kokonaan einekset ja makeiset. Eineshylly on metrin mittainen, siinä on paria keittoa ja joku perunamuusiannos. Karkkihyllystä löytyy suklaata ja muutamaa erilaista hedelmäkarkkia. Siinä se. Ylipainoisia näkyy katukuvassa huomattavasti vähemmän kuin Suomessa. Järkytyn joka kerta kun Suomessa käydessäni näen ne Citymarkettien ja Prismojen eines- ja karkkiKÄYTÄVÄT.

Juuri näin. Itse olen paluumuuttanut hiljan usean Keski-Euroopassa vietetyn vuoden jälkeen ja kyllä suomalaisiin jättivalikoimiin on vaikea tottua. Täällä myös paasataan ruuasta ja syömisestä joka paikassa koko ajan. On rasvasotaa ja proteiinisotaa. Maitohyllyt kilometrin mittaisia, ei tahdo löytää ihan tavallista maitoa. Normaalia rahkaa ei taida löytyä lainkaan, on vain nollaprosenttista hapanta litkua tai jotain proteiinisotkua. Ainoan syötävän jugurtin olen löytänyt Lidlistä - citymarkettien jne. jättivalikoimista huolimatta.

Voi nuo maitohyllyt. Joka kerta kun yritän käydä ostamassa NORMAALIA rahkaa joudun kiroamaan. Eri merkkejä kyllä löytyy millä mitalla, mutta jokaisella on se sama tuote: nolla rasvainen _pehmeä_ rahkalitku. Enää ei tahdo löytää sitä mikä oli ennen normaali, eli jämäkkä paksu kuppiin jäävä rahka, jos purkin käänsi ympäri. Tuo pehmeä ei oikein toimi missään ruuanlaitossa tai leivonnassa. Ilmeisesti tuottajat luulevat, että rahkaa syö ainoastaan sali ja fitness ihmiset suoraan purkista.

Vierailija
46/81 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko meillä tosiaan jokin lihomiskulttuuri? Monilla tuntuu olevan ruokaan hieman epäterve suhde ja monen käsitys normaalista ruokarutiinista on sellainen, että se johtaa lihomiseen. Ruokaa on kaikkialla, mainoksia on kaikkialla ja terveellinen syöminen tuntuu monista äärimmäisen vaikealta. Syömme aivan liikaa lihaa, sokeria ja ties mitä. Samaan aikaan mainostajat ratsastavat paisuvan kansan huonolla itsetunnolla. Harva kuitenkaan haluaa olla ylipainoinen.

Olin itse vuoden alussa ylipainoinen. Olen huomannut, että ympäristö tosiaankin kannustaa syömään liikaa. Kyläillessä olisi syötävä, entisessä parisuhteessani kumppanin kanssa tuli riitoja, koska hänen mielestään söin liian vähän (lihoimme kuitenkin molemmat tasaista tahtia), normaalipainoista saatetaan sanoa liian laihaksi, kaikkialla on ruokaa ja liikaa kaloreita. Uskotaan, ettei terveellinen ruoka lihota, vaikka sitä söisi kuinka. Emme elä enää pula-aikaa, mutta kulttuuri on osittain jotenkin jämähtänyt siihen.

En halua syyllistää ketään, enkä edes pidä ylipainoa esteettisesti epämiellyttävänä. Olen vain näitä pohdiskellut laihduttaessani. Vielä enemmän, kun lakkasin syömästä eläinperäisiä tuotteita ja olen päässyt katselemaan ruokakulttuuria ikäänkuin ulkopuolelta (mulle ei enää ole niin helposti tarjolla samoja mättöjä kuin ennen, eikä mulle ole tarjottavia).

Tähän liittyy myös haitallisia sukupuolistereotyyppejä etenkin miehiä kohtaan. Kunnon mies ei syö salaattia, miehen pitää syödä paljon, kasvisruoka ei voi riittää koskaan. Jos heteropariskunta tilaa salaatin ja hampurilaisaterian, salaatin oletetaan ilman muuta menevän sille naiselle. Kasvissyönti on vähän "homoa". Laihdutuskin näyttää olevan enemmän naisten juttu. Terveellinen syöminen menee vähän sosiaalisia normeja vastaan, ellei sitten ole joku lihaksikas himourheilija.

Älä viitsi höpöttää. Eivät suomalaiset ole mikään kansa vaan joku EU:n kuntatyyppisen läntin asukasmassa. Täällä on kaiken maailman kansalaista ja lihavia ja laihoja joka värissä ja rodussa. 

Itse en ainakaan tunne mitään suomalaisuutta yhdistävää enää.

Vierailija
47/81 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 17 ja kotonani syödään hirveitä määriä. Olen perheeni ainoa normaalipainoinen ja liikun myös ihan riittävästi. Helposti tulee vaan sorruttua ottamaan jotain kun muutkin syö, en tunne nälkää juurikaan vaikka olisin kauan syömättä, joten se on lähinnä mielitekoon tai tavan vuoksi syömistä. Pidän liikaa herkuista mutta pyrin siihen, etten osta niitä itselleni sillä kotoa löytyy aina jos on ihan pakottava tarve saada, nykyään onneksi harvemmin. 

Siitähän tää osaltaan johtuu, että nykyään kaupat ovat pullollaan herkkuja halvoilla hinnoilla, ja monesti lihominen alkaa yläasteelle siirryttäessä kun käydään koulun jälkeen hakemassa iso pussi karkkia ja energiajuomia ja vedetään niitä sitten salaa vanhemmilta tietokonepelien ääressä eikä ymmärretä mikä on terveellistä ja mikä ei. Se oli sitten siinä, elintapojen muuttaminen saattaa myöhemmin olla hyvinkin vaikeaa...

Vierailija
48/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhällä ei varaa terveelliseen ruokaa 

Vierailija
49/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni suurin syy on ehkäisypillerit. Vaikka niiden ei pitäisi lihottaa, niin kyllä mun aineenvaihdunta on hidastunut hurjasti. En syö mitenkään paljon herkkuja tai valmisruokaa, ja olen fyysisessä työssä ja harrastan liikuntaa omalla ajalla. Silti tästä kaikesta huolimatta painoni on noussut hitaasti ja tasaisesti koko pillereiden käytön ajan. Ja pystyn siis hyvin vertaamaan aikaa ennen pillereitä, koska aloitin niiden käytön ensimmäistä kertaa vasta aikuisena, kun olin saanut lapseni. Ja vielä kehdataan väittää, että niillä ei ole vaikutusta naisen painoon!

Vierailija
50/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni suurin syy on ehkäisypillerit. Vaikka niiden ei pitäisi lihottaa, niin kyllä mun aineenvaihdunta on hidastunut hurjasti. En syö mitenkään paljon herkkuja tai valmisruokaa, ja olen fyysisessä työssä ja harrastan liikuntaa omalla ajalla. Silti tästä kaikesta huolimatta painoni on noussut hitaasti ja tasaisesti koko pillereiden käytön ajan. Ja pystyn siis hyvin vertaamaan aikaa ennen pillereitä, koska aloitin niiden käytön ensimmäistä kertaa vasta aikuisena, kun olin saanut lapseni. Ja vielä kehdataan väittää, että niillä ei ole vaikutusta naisen painoon!

No lopeta niiden pillerien syöminen. On monia luonnollisia ehkäisykeinoja, esim Oura-sormus. Itse käytän sitä ja olen tyytyväinen.

Vierailija
51/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä syödä pitää kunnolla. Esimerkiksi 1800 kcal saa jo syödä paljon terveellistä ruokaa! Aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala. Liikkuakin kuuluu useamman kerran viikossa. Se, että kalorit paukkuu yli olemattomalla syömisellä on ongelma. Se, ettei harrasteta liikuntaa kunnolla on ongelma.

Vierailija
52/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut tavakseni kävellä pitkän kävelylenkin jp. Samat naamat siellä aina vastaan tulevat, eikä yksikään ole ylipainoinen.

Vierailija
53/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse muualla kuin Suomessa ja yksi asia on kiinnittänyt huomioni verratessa ruokakulttuuria: Ruoka syödään ruoka-aikoina yhdessä muiden kanssa ja sille on varattu kunnolla aikaa. Ruokailujen välissä ei lähtökohtaisesti syödä mitään.

Lounas on hieman myöhempään kuin suomessa, kuten myös illallinen ja etenkin lounaan ja illallisen väliin tulee pitkä tauko, jolloin ainakin insuliinitasot pääsee laskemaan. Aluksi oli ainakin itselleni vaikeaa olla popsimatta välipaloja, joihin ainakin minut oli kasvatettu, mutta nyt rytmiin on jo tottunut. (Mietin, että tämä varmaan auttaa "harjoittamaan" herkkuhimojen hillinnässä, kun insuliinitkaan ei sahaa pitkin päivää ylös alas..)

Lisäksi olen huomannut, kun ilallinen syödään myöhemmin, ei tule lainkaan naposteltua esim TV:tä katsellessa, koska ruoka on juuri syöty ja maha täynnä. Suomessa taas illalla yleensä syödään sen verran aikaisin, että ennen nukkumaanmenoa tulee pitkä tauko ja napostelukin alkaa houkuttamaan.

Ihmiset ovat täällä keskimäärin huomattavasti hoikempia kuin Suomessa, joskin onhan tämä lihavuusepidemia maailmanlaajuinen ilmiö..

Vierailija
54/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mätisäkki kirjoitti:

Ruoka on hyvää ja yritetään syödä itsemme rantakuntoon pizzalla ja tuplalihakebabilla + pitää Jutan ja muidenkin laihdutusohjelmiin saada ihmisiä.

Ja mitä eikö lihapiirakka,pizzat, kebabit & muut grilli ja pikamätöt ole kevyttä & terveellistä

Kuka noin on väittänyt, että ne terveellisiä olisi? Harvinaista herkkua noiden kuuluu olla eikä joka viikkoista. Tai no, voi vaikka joka perjantai syödä pizzan, JOS liikkuu runsaasti ja syömiset on muina päivinä kevyitä/terveellisiä eikä kalorit pauku yli. Kyllä herkutella saa, mutta ne lihottaa, jos ei osaa elää muuten terveellisesti=syödä oikein ja liikkua. 

Vierailija
55/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhällä ei varaa terveelliseen ruokaa 

Tai puuttuu ymmärrys, mitä se terveellinen on.

Vierailija
56/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoista aina paljon tarjontaa joten nykyään ei itse valmisteta alunperin kuten nuoruudessani. Ennen oli myös säännöllisemmät ruoka ajat. Ei ollut hampurilais- eikä pitsapaikkoja.

Vierailija
57/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se johtuu teollisesta ruoasta kaupassa ja pari patukkaa päälle. Lisäksi liukkaalla vaikea kävellä. Eli luomua tarvittaisiin ja kävelyreittejä, raikasta ilmaa, rauhaa.

Vierailija
58/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilihydraattien, sokerien ja kasvisrasvojen mussutus tekee ihmisistä lihavia. Jos suomalaiset söisivät nykyihmisen luontaisen ruokavalion mukaisesti lihaa ja eläinrasvaa niin ei lihavia näkyisi.

Vierailija
59/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ottanut tavakseni kävellä pitkän kävelylenkin jp. Samat naamat siellä aina vastaan tulevat, eikä yksikään ole ylipainoinen.

Sama havainto täälläkin missä itse lenkkeilen, eli lihavat eivät ulkoile tai tee muutakaan, vaan pelkästään syövät.

Vierailija
60/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samasta syystä kuin koira syö itsensä paksuksi, jos antaa vaan syödä. Kun ihmiskunta on melkein koko historiansa taistellut ruuasta ja parhaiten on selvinneet rasvaa keräävät yksilöt ja semmoiset, jotka juoksee ekana ruokakupille ahnehtimaan. Se on evoluution tulos. Tavallaan ylipaino on normaali asia tässä kontekstissa. Ekaa kertaa historian aikana länsimaissa on kaikilla kansalaisilla ruokaa saatavilla yllinkyllin ja siitä kieltäytyminen vaatii itsekuria.

Tuo ei itse asiassa pidä paikkaansa. Välillä ruokaa on ollut hyvinkin runsaasti tarjolla, välillä on ollut pulaa. Ei historia ole ollenkaan noin yksinkertaista. Kannattaa perehtyä.

Mutta vaikka tuo olisikin totta, se ei selitä miksi lihavuus on lisääntynyt ihan viime vuosikymmeninä. Ei 70-luvulla mitään nälänhätää ollut. Ruokaa oli yllin kyllin, silti sitä ei mätetty menemään samoin kuin nykyään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi