Älykkyydestä ei ole ollut minulle mitään hyötyä - päinvastoin
Älykkyysosamääräni on korkea. Olen mielenterveysongelmainen pitkäaikaistyötön enkä kelpaa yhtään mihinkään. Haahuilen vain omissa ajatuksissani päivät pitkät. Toki tekisin mielelläni töitä, mutta kuten sanoin, en kelpaa mihinkään. Toivon, että olisin vajaaälyinen, koska silloin en ymmärtäisi omaa ja koko maailman paskaa tilannetta ja olisin ehkä jopa kouluttautunut jollekin helpolle ja työllistävälle alalle ja asiani olisivat paljon paremmin. Nyt olen ylikoulutettu kaikkiin paskahommiin ja omalla alalla ei töitä ole.
Kommentit (113)
Oma äo on 130, eli aika keskiverto. Ongelmia on ollut, mutta kuitenkin on selvitty. Tiedän kyllä ihmistyypin, jota ap edustaa. Hänen ei kykene tekemään työtä joka ei ole hänen intohimonsa. Jos hän ei pääse toteuttamaan itseään (ja ehkä sitä kautta parantamaan maailmaa) hän on hyvin masentunut. Yksi tällainen tuttava tappoi itsensä muutama vuosi sitten.
Aplle oikeastaan ainoa mitä voin sanoa: toteuta itseäsi.
Kaikki mahdollista kirjoitti:
Voi vähemmän älykäskin kärsiä mielenterveysongelmista.
Kiitos muistutuksesta, olen varma että tämä pääsi unohtumaan niin aplta kuin kaikilta muiltakin keskustelijoilta.
Taidat olla juuri sellainen henkilö jollainen ap haluaisi olla. :)
Vierailija kirjoitti:
Oma äo on 130, eli aika keskiverto. Ongelmia on ollut, mutta kuitenkin on selvitty. Tiedän kyllä ihmistyypin, jota ap edustaa. Hänen ei kykene tekemään työtä joka ei ole hänen intohimonsa. Jos hän ei pääse toteuttamaan itseään (ja ehkä sitä kautta parantamaan maailmaa) hän on hyvin masentunut. Yksi tällainen tuttava tappoi itsensä muutama vuosi sitten.
Keskiverto? Ööh? Keskiverto on Suomessa ehkä vähän päälle sata. Älä nyt ole turhan vaatimaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki avut ovat vain välineitä. Joku voi tehdä paljonkin lahjoillaan, joku ei mitään. Joskus jotain lahjaansa ei saa käyttöönsä, kun jokin muu lahjakkuus puuttuu.
Turhaan kuitenkin kadehdit tyhmää vajaakuntoista. Oikeasti sinulla on enemmän kykyjä miettiä, miten voisit tilanteesi ratkaista. On ylimielistä kuvitella, että elämäsi olisi jotenkin helpompaa, jos et vaikkapa ymmärtäisi lukemaasi. Asioipa siinä sitten vaikkapa Kelan kanssa ja hae tukia ja pidä puoliasi.
En nyt aivan tuota tarkoittanut. Jos olisin ns. tyhmä, minua olisi kannustettu peruskoulun jälkeen menemään ammattikouluun opiskelemaan jotain käytännön työtä, esim. siivousta (ja ei, en väitä, että siivoojat ovat tyhmiä) ja sille alalle olisin varmasti työllistynyt ja elänyt onnellista ja yksinkertaista elämää. Luulen, että mielenterveytenikin olisi paremmassa kunnossa jos en ajattelisi liikaa.
Ap
Kuulostat kyllä aika tyhmältä. Mikä olikaan ÄO:si ja onko tämä mitattu ihan virallisin testein? Nettitestit eivät kerro totuutta.
Kyllä, laajat psykologiset testit tehty ja todettu erittäin älykkääksi. En tiedä millaista elämä olisi tyhmänä ja mielenterveysongelmaisena, mutta tuskin kovinkaan paljon huonompaa kuin tämä. Ja se, kun tajuaa, että älylläni olisin voinut tehdä paljonkin tämän yhteiskunnan hyväksi, on musertavaa.
Ap
Itselläni on melko sama tilanne, tosin minulla on lievä lukihäiriö ja add, jotka saattavat selittää osan ongelmistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki avut ovat vain välineitä. Joku voi tehdä paljonkin lahjoillaan, joku ei mitään. Joskus jotain lahjaansa ei saa käyttöönsä, kun jokin muu lahjakkuus puuttuu.
Turhaan kuitenkin kadehdit tyhmää vajaakuntoista. Oikeasti sinulla on enemmän kykyjä miettiä, miten voisit tilanteesi ratkaista. On ylimielistä kuvitella, että elämäsi olisi jotenkin helpompaa, jos et vaikkapa ymmärtäisi lukemaasi. Asioipa siinä sitten vaikkapa Kelan kanssa ja hae tukia ja pidä puoliasi.
En nyt aivan tuota tarkoittanut. Jos olisin ns. tyhmä, minua olisi kannustettu peruskoulun jälkeen menemään ammattikouluun opiskelemaan jotain käytännön työtä, esim. siivousta (ja ei, en väitä, että siivoojat ovat tyhmiä) ja sille alalle olisin varmasti työllistynyt ja elänyt onnellista ja yksinkertaista elämää. Luulen, että mielenterveytenikin olisi paremmassa kunnossa jos en ajattelisi liikaa.
Ap
Kuulostat kyllä aika tyhmältä. Mikä olikaan ÄO:si ja onko tämä mitattu ihan virallisin testein? Nettitestit eivät kerro totuutta.
Kyllä, laajat psykologiset testit tehty ja todettu erittäin älykkääksi. En tiedä millaista elämä olisi tyhmänä ja mielenterveysongelmaisena, mutta tuskin kovinkaan paljon huonompaa kuin tämä. Ja se, kun tajuaa, että älylläni olisin voinut tehdä paljonkin tämän yhteiskunnan hyväksi, on musertavaa.
Ap
Eli ei ollut Mensan testi, arvasin. Moni saa noista hyvän kuuloisen tuloksen, vaikkei ole lähelläkään Mensa-tasoa älykkyydeltään.
Älykkäälle on paradoksaalisesti vaikeaa opiskella tarpeeksi pitkään päästäkseen päättäviin asemiin yhteiskunnassa. Koulutusjärjestelmä on suunniteltu keskiarvoihmisille ja heitä 'tyhmemmille'. Älykkäät turhautuvat liian usein järjestelmän typeryyden takia. Valitettavasti korkeaan älykkyyteen liittyy usein tietty ylemmyydentunto, jolloin voi olla vaikeaa taipua jankkaamaan samoja itsestäänselvyyksiä ja latteuksia vuosikausia niin koulutuksessa kuin työelämässäkin. Itseään voi toteuttaa lähinnä yrittäjänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ja voit tehdä edelleen. Henkiset (ja mahd. fyysiset) rajoitteet toki lisäävät haastetta, mutta sinulla on keskiverrot kortit. Sinun haasteesi on oppia voittamaan niillä korteillasi. Henkilökohtaisesti tunnen lääkäreitä jotka ovat vuotavia vasemman jalan saappaita, mutta silti saavuttaneet haaveensa. Tunnen myös erään henkilön joka vielä viisi vuotta sitten narkkasi kuin viimeistä päivää ilman mitään koulutusta. Nyt on toista vuotta yliopistolla nelosen keskiarvolla.
Kaikki on mahdollista. Sinullekin.
Vierailija kirjoitti:
Älykkäälle on paradoksaalisesti vaikeaa opiskella tarpeeksi pitkään päästäkseen päättäviin asemiin yhteiskunnassa. Koulutusjärjestelmä on suunniteltu keskiarvoihmisille ja heitä 'tyhmemmille'. Älykkäät turhautuvat liian usein järjestelmän typeryyden takia. Valitettavasti korkeaan älykkyyteen liittyy usein tietty ylemmyydentunto, jolloin voi olla vaikeaa taipua jankkaamaan samoja itsestäänselvyyksiä ja latteuksia vuosikausia niin koulutuksessa kuin työelämässäkin. Itseään voi toteuttaa lähinnä yrittäjänä.
Haha, joopa joo. Et ole tainnut opiskella yliopistolla?
Poikkeavuus aiheuttaa aina ulkopuolisuuden tunnetta, niin älykkäille kuin vaikkapa poikkeuksellisen lihaville, typerille tai herkille. Tuo ulkopuolisuuden tunne sitten johtaa motivaatiovaikeuksiin, mt-ongelmiin, ja yleiseen turhautumiseen. Jos älykkyys olisi yleistä, en usko, että se aiheuttaisi suuria ongelmia sinänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi ylempää korkeakoulututkintoa. En silti nauttinut opiskelusta, koska koin sen välttämättömäksi pahaksi, jolla oli lähinnä instrumentaaliarvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiverto? Ööh? Keskiverto on Suomessa ehkä vähän päälle sata. Älä nyt ole turhan vaatimaton.
Oliskohan tarkoittanut akateemista keskivertoa, tuo kyllä taitaa olla vähän yläkanttiin silläkin asteikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin matemaattisesti lahjakkaiden on mahdollista suorittaa yliopistosta maisterin tutkinto mafyke aineistossa huomattavasti nopeammin kuin tuo standardi 5 v. Eli ei tarvii erityisälykkäiden kuluttaa yliopiston penkkiä kovinkaan kauaa. Tosin tässä keskustelussa ei liene kyse ollut matemaattisesta lahjakkuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi ylempää korkeakoulututkintoa. En silti nauttinut opiskelusta, koska koin sen välttämättömäksi pahaksi, jolla oli lähinnä instrumentaaliarvo.
Eli osuikin omaan nilkkaan. Itse koin opiskelun todella mielekkääksi ja mielenkiintoiseksi, paikoittain jopa haastavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliskohan tarkoittanut akateemista keskivertoa, tuo kyllä taitaa olla vähän yläkanttiin silläkin asteikolla.
Todellakin, akateeminen keskiarvo on ehkäpä jotain 110.
Varmaan oli tarkoitus vähätellä älykkyyttä, kuten taas vaihteeksi koko aloituksenkin. Olen niin kyllästynyt tämän jankkaajan juttuihin. Aika kaukana älykkäästä. Jollain psykologin testillä voi muutenkin pyyhkiä pelkästään persettä. Niitä käytetään vain mt-ongelmaisille, neurologisia poikkeavuuksia omaaville ja vammaisille. Niillä ei ole tarkoitus mitata varsinaisesti ÄO:ta ollenkaan. Mensan testi on sitä varten.
Älä kerro opiskelutaustastasi työtä hakiessa. Sano, että haluat yksinkertaisen työn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Eli ei ollut Mensan testi, arvasin. Moni saa noista hyvän kuuloisen tuloksen, vaikkei ole lähelläkään Mensa-tasoa älykkyydeltään.
Tässä sivusta kysyn, onko satasen mestari parempi urheilija kuin maratoonin mestari?
Lisäksi mensan testeissä on useampia oikeita vastauksia ja niistä pitäisi muka tietää mikä on se oikein.
Pidän siis noiden testien laatijoina putkiaivoisina kun eivät kerran havaitse ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on liikaa intra- ja interpsyykkistä älykkyyttä se aiheuttaa masennusta.
Sellainen ihminen jolla on realistinen maailman kuva plus kyky empatiaan, ei välttämättä parane koskaan masennuksestaan.
Oikeasti hänellä ei ole mitään mistä parantua, häneltä vain puuttuvat laput silmiltä.
On iljettävää kun sellaiset ihmiset jotka eivät ole yhtä realistisia ja empaattisia kuin tuo "sairas" yrittävät "parantaa" tuota realistisen maailmankuvan omaavaa, maailmatuskaista ihmistä.
Ei siinä auta mitkään älävälitä,äläajattele ja annaollaat.
On yhtä helppoa opetella tuosta realistisesta maailmakuvasta eroon kuin vaikkapa tahdon voimalla unohtaa lukutaito tai se miten kävellään.
Jokainen joka käskee vaan ottamaan itseään niskasta kiinni, älävälittäämään, voi kokeilla miten helppoa on tuosta noin vaan muuttua analfabeetikoksi tai unohtaa kävelytaito.
Masentuneen maailmankuva on nimenomaan epärealistinen. Se ei ole normaalia aivotoimintaa, että keskittyy ainoastaan negatiivisiin asioihin eikä huomaa mitään muuta, eikä pysty saamaan iloa asioista, jotka kuitenkin pystyy logiikalla käsittelemään sinällään positiivisiksi. Elämä on toisiaan hyvin kaunista, kun sen pystyy näkemään sopivasta vinkkelistä. Sellaisesta, joka useimmilla ihmisillä on.
Tarkoitatko sillä vinkkelilläsi jotain missä nähdään vain oma persereikä ja sen lähiympäristö. Siis sellainen vinkkeli jossa maailmassa ei ole pahuutta, sairautta, väkivaltaa, epätasa-arvoa, riistoa, valehtelua, ahneutta, saastuttamista, raiskauksia, pedofiliaa, eläinten kiduttamista ja elävältä nylkemistä.
Joo on se varmasti hienoa elää sellaisessa vinkkelissä jossa noita ei ole, ja jos onkin niin ei MINÄMINÄMINÄMEIDÄNPIENIPERHETTÄMME KIINNOSTA!
Minäminäminää kiinnostaa omat selfiet ja somekuvat joissa on minun peppuNI, minun ruoka-annokseNI, minun mieheNI, minun kotiNI ja minun lapseNI tuhat kertaa.
Word.
Olen itsekin masennuksen kokenut ja sinänsä toipunut. Tässä turhaan sekoitetaan älykkyys ja masennus. Koska olen älykäs, ymmärrän monimutkaisiakin huolestuttavia asioita mitä maailmassa on meneillään. Tämä aiheuttaa minussa tuskaa ja surua. En silti ole masentunut enää, tavoittelen itselleni hyviä asioita ja pyrin nauttimaan elämästä. Mutta se ei poista surua ja huolta maailman tilasta. En koskaan voi lakata tuntemasta empatiaa kaikesta vääryydestä mitä tapahtuu. Kun olin masentunut, en suinkaan ollut näin empaattinen, vaan tuskani oli itsekeskeisempää.
Vierailija kirjoitti:
Onhan asiaa tutkittu, joten tiedetään, että vähemmän älykkäät ihmiset kyllä huomaavat toisten älykkyyden ja sen antamat mahdollisuudet, mikä voi aiheuttaa alemmuudentunnetta niiden ongelmien lisäksi mitä esim. vakavat oppimisvaikeudet ja alhaisempi tulotaso (niistä matalapalkka-alan töistä) aiheuttavat, joten ei sinulla ole mitään kadehdittavaa.
"Helppoja", työllistäviä aloja on muuten aika vähän, sitä paitsi moniin ammatteihin tarvitaan myös sopivaa taiputusta/lahjakkuutta, ei kaikista ole kaikkiin töihin.
Tiedän ihmisiä joilla on oppimisvaikeuksia mutta jotka ovat fiksuja ja pärjääviä ihmisiä, oppimisvaikeudet eivät ole sama asia kuin älyllinen kehitysvammaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin, akateeminen keskiarvo on ehkäpä jotain 110.
Varmaan oli tarkoitus vähätellä älykkyyttä, kuten taas vaihteeksi koko aloituksenkin. Olen niin kyllästynyt tämän jankkaajan juttuihin. Aika kaukana älykkäästä. Jollain psykologin testillä voi muutenkin pyyhkiä pelkästään persettä. Niitä käytetään vain mt-ongelmaisille, neurologisia poikkeavuuksia omaaville ja vammaisille. Niillä ei ole tarkoitus mitata varsinaisesti ÄO:ta ollenkaan. Mensan testi on sitä varten.
Ei ole sitä varten, sillä nuo testit on alkujaan laadittu havaitsemaan älykkyyden puutetta.
Todellisissa älykkyystesteissä ei ole aikarajaa, eikä edes välttämättä oikeaa ratkaisua.
Ap