Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Todella hyväksikäytetty ja paha mieli :(

Vierailija
09.09.2016 |

Olen auttanut erästä perhettä, jonka suhdetta minuun en nyt lähde tarkemmin avaamaan.
Apua olen antanut esim ruoan, vaatteiden tms. muodossa. Nyt kun koulut alkoi ostin tytölle pari kouluun liittyvää kalliimpaa tavaraa joita ei nyt voi laskea enää välttämättömyydeksi. Olen myös käynyt leffassa tms mukavassa tapahtumassa perheen lapsien kanssa pari kertaa.

Olen aina kokenut auttamisen mukavana kokemuksena, ja perheen äiti vakuuttaa aina kuinka tiukasti heillä menee ja miten kiitollisia he ovat avusta (sanallinen kiitos nyt ei ole se pääasia, vaan että lapset saisivat edes jotain kivaa).

Tähän väliin huomauttaisin, etten itse todellakaan ole rikas tai edes normituloinen, mutta olen lapseton ja sinkku joten rahaa luonnollisesti jää välillä tehdä jotain mukavaa. Perheen äiti tietää tulotasoni kyllä hyvin.

No, nyt kun eilen olin viemässä lasta kotiinsa, tyttö kysyi, että "millon ostat liput [helvetin kallis tapahtuma x tähän]". Järkytyin vähän ja sanoin, etten nyt ymmärrä mistä puhut, mitä tarkoitat?

Tyttö sanoi ihan iloisesti, että "äiti sanoi, että sä kuitenkin ostat, mun pitää kysyä sulta koska sä kuitenkin annat ne ja äiti ei haluu ite ostaa" Ja päälle, että nyt pitäisi pitää asian kanssa kiirettä.

Tuli kyllä todella paha mieli. Lapsen syy ei asia tietenkään ole missään määrin, mikä tekee asiasta paljon pahemman koska päässä kävi jopa, että pitäisikö sittenkin ostaa ne koska asia merkkaisi lapselle varmasti hyvin paljon. Mutta olen aidosti järkyttynyt, koska tässä ei puhuta mistään pienestä summasta, eikä sen ikäinen lapsi voi mennä tapahtumaan yksin, joten ilmeisesti kotona on keskusteltu kahdesta lipusta.

Tietynlainen yksinkertainen vilpittömyys, millä tyttö esitti asian kertoi selkeästi siitä, että musta on puhuttu automaattisena pankkiautomaattina kotona. Ei lapset osaa itse keksiä tuollaisia asioita. Olen kokenut, että autan perhettä joka on todella tiukilla ja hyvin harvoin hemmotellut pienillä kivoilla asioilla (kuten leffaillalla), ettei aina tarvitsisi jäädä paitsi tai olla se joka ei pääse mihinkään tai saa yhtään mitään kivaa. Kuitenkin nyt on oikeasti todella paha mieli. Tapahtuma maksaa enemmän kuin mun yhden kuukauden ruoat yhteensä, ja äiti on sanonut, että mä varmasti ostan. Koen, ettei tässä ole kyse enää "sinnittelevän perheen" auttamisesta vaan oikeasti, että mua pidetään idioottina joka rahoittaa luksusmenoja (johon esim. itse en päässyt lapsena koskaan). Aika iso hyppy siitä, ettei rahat riitä ruokaan siihen, että halutaan tapahtumaan johon luultavasti esim. tytön luokalta ei osallistu kukaan. Tai voisin kuvitella todella harvalla olevan rahaa laittaa tuonikäisen menoon sen verran. En oikeastaan edes tiedä, onko tapahtuma asiallinen tytön ikäiselle.

Äiti tekstasi eilen ja kiitti päivästä, oli ihan normaali ystävällinen itsensä. En ole vastannut. Tuntuu, etten haluaisi enää pitää yhteyttä koko perheeseen mutta en halua tehdä sitä lapsille.

Kommentit (204)

Vierailija
61/204 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän harva vastaaja näkee mitään muuta vaihtoehtoa kuin ottaa etäisyyttä perheeseen. Ymmärrän, että varmaan hyvä neuvo ottaen huomioon taustasi hyväksikäytettynä. 

Mutta sinun olisi hyvä oppia pitämään rajaa! Voit sinä ilahduttaa lasta muutenkin kuin rahalla. Lähdet hänen kanssaan vaikka poimimaan puolukoita, sitten teette niistä jotain hyvää syötävää.

Ja miksi sinä et voi sanoa sillä äidille samaa kuin ystävällesi, että rahasi eivät riitä niin kalliisiin lippuihin?

Tämäkö oli ensimmäinen kerta, kun sinulta ihan suoraan pyydettiin jotain? 

Minäkin tiedän aika paljon siitä, minkä verran laitetaan lahjoja toisten lapsille. Odotin sitä päivää, kun minunkin lapseni alkavat saada useamman satasen lahjoja suvulta kerättynä jouluina ja syntymäpäivinä. Ei ole näkynyt, mutta valmistujaisissa on sentään muistettu.

Vierailija
62/204 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko että perheen äitiä kiinnostaa rahantulon loppumisen jälkeen pitää yhteyttä? Heh. Tämä menisi siihen että ap soittelee milloin voisi vahtia lapsia tms

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/204 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas kun ei ollenkaan pälkähtänyt päähäsi kertoa lapselle totuus: ei sinulla ole oikeasti niin paljon rahaa, että sinä voisit niin kalliit liput ostaa.

Kuka opettaa sillekin lapselle rahan arvoa ja käyttöä, jos kotona ei ole rahaa, millä opetella? Eihän lapsella voi olla mitään käsitystä siitä, mitä maksaa sinun kuukauden ruuat, ja mitä se lippu. Sinä voit kertoa, että sinä tarvitset omaan elämiseesi x euroa, ja jos sinulla on ylimääräistä, voit ostaa jonku y euroa maksavan jutun, mutta rahasi eivät riitä x+y euroa maksavaan.

Ymmärrän loukkaantumisesi, mutta kyllä reaktiosi on pikkuisen liioiteltu. 

Viestisi on ällistyttävä, taas on yksi hyväksikäyttäjä maailmannapamutsi siellä linjoilla.

1) Ap:lla ei ole mitään velvollisuutta lähteä kasvattamaan vieraan ihmisen lasta rahankäytöstä. Mitä ap ikinä vastasikaan lapsen ruinaamiseen on samantekevää. Kyseessä oli ap:ta halventava tilanne. Siinä ei todellakaan ole mitään kasvatusvastuuta.

2) Oikeen veri kiehui kun luin tuon jos jää ylimääräistä niin voi ostaa. Ole hyvä ja selitä miksi ap:n pitäisi käyttää ns.ylimääräinen (eli välttämättömien kulujen jälkeen jäljelle jäävä raha) tuntemattomaan kakaraan tai miksi tälle kakaralle pitäisi lupailla ostamisia. Yleensä ihmiset käyttävät nuo rahat (jos ei mene säästöön) pieniin luxuksiin kuten kahviloihin ja vaatteisiin. Sinä asennoidut kuten lapsi olisi ap:n oma.

Se mitä kuukauden ruoat maksavat ei kuulu lapselle tippaakaan, eikä aplla ole pienintäkään velvollisuutta lähteä perustelemaan tai selittelemään ostamattomuuttaan. Vaikka aplla rahaa olisi, ei kalliita esineitä kerjätä vierailta. Voi hyvänen aika.

Kyllä ei ole ahneudella ja itsekkyydellä mitään rajaa, sinulla tai ap:n perheen äidillä. Muiden pitää lapset kasvattaa, mua ei huvita. Ja minun lapselleni kuuluu muiden rahat.

Vierailija
64/204 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minua kiinnostaa se, miten olet tutustunut tuohon naiseen ja miten olet päätynyt käyttämään rahojasi hänen lapseensa. Minulta kupattiin jonkin verran rahaa ja aivan valtavasti työpanosta parikymmenen vuoden ajan, mutta luulin kuppaajia kavereikseni ja ystävikseni. Lopulta havahduin siihen, että seuraani ei kaivattu vaan suorastaan välteltiin, ja vain raha ja työ yhdistivät meitä. Sinun tilanteesi on tosi erikoinen meidän helposti vedätettävienkin joukossa, joten voisitko avata suhdettanne hieman?

Vierailija
65/204 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän harva vastaaja näkee mitään muuta vaihtoehtoa kuin ottaa etäisyyttä perheeseen. Ymmärrän, että varmaan hyvä neuvo ottaen huomioon taustasi hyväksikäytettynä. 

Mutta sinun olisi hyvä oppia pitämään rajaa! Voit sinä ilahduttaa lasta muutenkin kuin rahalla. Lähdet hänen kanssaan vaikka poimimaan puolukoita, sitten teette niistä jotain hyvää syötävää.

Ja miksi sinä et voi sanoa sillä äidille samaa kuin ystävällesi, että rahasi eivät riitä niin kalliisiin lippuihin?

Tämäkö oli ensimmäinen kerta, kun sinulta ihan suoraan pyydettiin jotain? 

Minäkin tiedän aika paljon siitä, minkä verran laitetaan lahjoja toisten lapsille. Odotin sitä päivää, kun minunkin lapseni alkavat saada useamman satasen lahjoja suvulta kerättynä jouluina ja syntymäpäivinä. Ei ole näkynyt, mutta valmistujaisissa on sentään muistettu.

Minä olen yksi näistä neuvojista. Olen jo aikasemmin kysynyt, miksi täällä pidetään AP:n velvollisuutena piikoa tuntemattomien tenavia ilmaiseksi. En ole oikeastaan eläissäni kuullut kenenkään näin tekevän. Itsellä on kolme lasta. Olen hoitanut lasten kavereita, sukulaisten lapsia, kavereiden lapsia, kummilapsia, naapureiden lapsia, mutta suhde jossa ei olla edes ystäviä ja AP vain ilmestyy paikalle kuin mikäkin teini-ikäinen babysitter niin on kyllä todella kummallista.

AP:ta on kohdeltu väärin ja hänellä on paha olla. En nää mitään syytä tai velvoitetta, miksi hänen olisi hänen vastuullaan raahata lapsia puolukkaan tai muille retkille. Jos todella on niin, että äiti on kyvytön järjestämään minkäännäköistä aktiviteettia ja kaikki rahankäyttöön kasvattamisesta ulkoiluun jää tuntemattoman vastuulle, niin sitten on lastensuojelun paikka.

En myöskään nää ainuttakaan syytä sille miksi pitäisi lähteä selittelemään taloustilannettaan ja perustelemaan miksi ei halua törkeän kalliita asioita ostaa. Nämä eivät kuulu tippaakaan ruinaajamutsille.

Kehitä AP selkäranka ja potki verenimijät elämästäsi. Ei tuostakaan tule koskaan mitään kiitosta kuulumaan, usko pois. Vahinko kylläkin jos käy niin sitten on helvetti irti.

Vierailija
66/204 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, minua kiinnostaa se, miten olet tutustunut tuohon naiseen ja miten olet päätynyt käyttämään rahojasi hänen lapseensa. Minulta kupattiin jonkin verran rahaa ja aivan valtavasti työpanosta parikymmenen vuoden ajan, mutta luulin kuppaajia kavereikseni ja ystävikseni. Lopulta havahduin siihen, että seuraani ei kaivattu vaan suorastaan välteltiin, ja vain raha ja työ yhdistivät meitä. Sinun tilanteesi on tosi erikoinen meidän helposti vedätettävienkin joukossa, joten voisitko avata suhdettanne hieman?

En halua sen kummemmin avata kuten aloituksessa sanoin, mutta tutustuin perheeseen yhden avustusryhmän yhteydessä. Äiti otti sitten myöhemmin yhteyttä ja kertoi miten pahassa tilanteessa olivat ja miten olivat tyhjän päällä, ja minä sitten vein ruokakassin. Siitä se sitten eteni.

Vierailija
67/204 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mä käyn paljon vapaaehtoisten lapsettomien palstoilla, mm. redditissä.

Yhteinen teema on tuo miten jotkut perheet yrittävät hyväksikäyttää, jotkut jopa tosi törkeillä tavoilla, ne näkee lapsettoman vain hyväksikäytettävänä. Kannattaa pitää tuo mielessä, jos haluat perheitä auttaa.

Itse olen elänyt köyhän yh-äidin kanssa, ja voin kertoa ettei suomessa ole oikeasti köyhiä yksinhuoltajia, oikeasti. Omakin äitini sai todella paljon tukina rahaa, meissä lapsissa se ei näkynyt, koska käytti kaiken itseensä.

Oikeita köyhiä suomessa on vanhukset, opiskelijat, yksinäiset jne. ei missään tapauksessa perheet.

Vierailija
68/204 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua sen kummemmin avata kuten aloituksessa sanoin, mutta tutustuin perheeseen yhden avustusryhmän yhteydessä. Äiti otti sitten myöhemmin yhteyttä ja kertoi miten pahassa tilanteessa olivat ja miten olivat tyhjän päällä, ja minä sitten vein ruokakassin. Siitä se sitten eteni.

Eli se on elämäntapakuppaaja, lokki.

Olen pahoillani sun puolesta ap, olet hyväsydäminen ihminen, mutta kannattaa muistaa, että nuo paikat on täynnä ammattikuppaajia.

Vierailija
69/204 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt vain on parasta lopettaa koko touhu. Tietysti nuo liput ovat iso taloudellinen uhraus, mutta jotenkin kuulostaa siltä, että se on vain se ns. viiminen oljenkorsi, joka katkaisee kamelin selän. Nimittäin itsekin tuossa kirjoitat, että sinun on vaikea sanoa omaa kantaasi asianomaiselle. Eli tuollaista pientä ja isompaa kaunaa on tuon teidän suhteenne aikana päässyt kerääntymään todennäköisesti jo pidemmältä ajalta. Et osaa sanoa "ei". No nyt on korkea aika opetella. Eli ehkä suurin viha sinussa on tällä hetkellä sitä, ettet vaan pysty pitämään puoliasi muiden ihmisten kanssa. Kukaan ei ole pakottanut sinua auttamaan tuota perhettä mitenkään. Sinä olet vain tavallasi ajautunut siihen, koska et osaa tarpeeksi selvästi vetää rajaa näihin ihmisiin. Eli kanna vastuu omalta osaltasi. Ymmärrä että olet itsekin tavallaan mahdollistanut tilanteen kehittymisen.[/quote]

Tuo viimeinen osio osui muuten aiva sataprosenttisen naulan kantaan (tai noh oikeastaan koko viestisi osui, heh). Olet oikeassa, nimenomaan itseeni kohdistuu vihaa kun oikeasti ymmärrän, etten aidosti ymmärrä jos minua hyväksikäytetään/en osaa kuunnella sitä pientä sisäistä ääntä joka sanoo, ettei tämä ole oikein vaan hukutan sen muuhun. Kannan täysin vastuun ja olen ehdottomasti se typerys tässä.

Mietin just ottaisinko terapeuttiin yhteyttä taas.

Vierailija
70/204 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"AP:ta on kohdeltu väärin ja hänellä on paha olla. En nää mitään syytä tai velvoitetta, miksi hänen olisi hänen vastuullaan raahata lapsia puolukkaan tai muille retkille. Jos todella on niin, että äiti on kyvytön järjestämään minkäännäköistä aktiviteettia ja kaikki rahankäyttöön kasvattamisesta ulkoiluun jää tuntemattoman vastuulle, niin sitten on lastensuojelun paikka."

Lastensuojelu kävi itelläkin mielessä, kun Ap kertoi tytön puhuneen, että äiti kattoo vain telkkaria.

Vierailija
71/204 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani sun puolesta ap, olet hyväsydäminen ihminen, mutta kannattaa muistaa, että nuo paikat on täynnä ammattikuppaajia.

En usko, että asia on ihan näin. Tai siis, en nyt halua sanoa mistä ryhmästä löysin koska täälläkin on mielestäni tarpeettomasti haukuttu tätä, mutta ymmärsin olleen ensimmäinen kerta ja halusi poikkeuksellisesti taata lapsilleen onnistuneen juhlapyhän.

Minä siis ensin otin yhteyttä ja vein lahjat ja hän sitten myöhemmin uudestaan. Eli hän ei siis mitenkään "saalistanut" mua. Avustin kahta muutakin perhettä kyseisessä ryhmässä ja heistä ei ole koskaan kuulunut mitään, eli jos on "lokki" niin on harvinaisuus.

Mutta joo, olihan se sillon outoa kun tuntematon ottaa yhteyttä. Siinä tilanteessa vaan en tullut ajatelleeksi. Äh, tiedän, olen tyhmä :(

Vierailija
72/204 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että asia on ihan näin. Tai siis, en nyt halua sanoa mistä ryhmästä löysin koska täälläkin on mielestäni tarpeettomasti haukuttu tätä, mutta ymmärsin olleen ensimmäinen kerta ja halusi poikkeuksellisesti taata lapsilleen onnistuneen juhlapyhän.

Minä siis ensin otin yhteyttä ja vein lahjat ja hän sitten myöhemmin uudestaan. Eli hän ei siis mitenkään "saalistanut" mua. Avustin kahta muutakin perhettä kyseisessä ryhmässä ja heistä ei ole koskaan kuulunut mitään, eli jos on "lokki" niin on harvinaisuus.

Mutta joo, olihan se sillon outoa kun tuntematon ottaa yhteyttä. Siinä tilanteessa vaan en tullut ajatelleeksi. Äh, tiedän, olen tyhmä :(

Luulen, että sun kannattaa lukea muiden kokemuksia hyväksikäytöstä.

Olet tyypillinen hyväksikäytetty, syyttelet itseäsi, puolustelet sun hyväksikäyttäjää, uskottelet itsellesi "ettei se tahallaan", jonkinlainen stockholm syndrome.

Lue muiden kokemuksia, niillä on aina sama tarina kuin sulla, joillakin menee vuosia siihen, että ne suostuu edes uskomaan mitään pahaa niiden hyväksikäyttäjästä, joiltakin ehditään viemään koko omaisuus.

Ehkä ymmärrät muiden tarinoiden kautta millaisia hyväksikäyttäjät on (ja että sun hyväksikäyttäjä on tyypillinen hyväksikäyttäjä), sen takia ne on tuollaisia, koska ne pystyy punomaan muut sormensa ympärille samalla, kun se uhri vain kiittelee niitä hyväksikäytöstä. Opit tunnistamaan ne myös tulevaisuudessa sitä kautta.

Vierailija
73/204 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sinuna kaikesta huolimatta pitäisin yhteyttä lapseen, vie tosiaan ilmaisiin tapahtumiin ym. niin et koe itseäsi hyväksi käytetyksi. Sinuna myös sanoisin lapsen äidille suoraan miltä sinusta tuntuu. Mikäli pahoittelee, niin ehkä pystytte aloittamaan puhtaalta pöydältä. Älä ainakaan vain katoa lapsen elämästä! Olet varmasti hänelle tärkeä!

Vierailija
74/204 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko Disney on Ice liput kyseessä?

Vierailija
75/204 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mä käyn paljon vapaaehtoisten lapsettomien palstoilla, mm. redditissä.

Yhteinen teema on tuo miten jotkut perheet yrittävät hyväksikäyttää, jotkut jopa tosi törkeillä tavoilla, ne näkee lapsettoman vain hyväksikäytettävänä. Kannattaa pitää tuo mielessä, jos haluat perheitä auttaa.

Itse olen elänyt köyhän yh-äidin kanssa, ja voin kertoa ettei suomessa ole oikeasti köyhiä yksinhuoltajia, oikeasti. Omakin äitini sai todella paljon tukina rahaa, meissä lapsissa se ei näkynyt, koska käytti kaiken itseensä.

Oikeita köyhiä suomessa on vanhukset, opiskelijat, yksinäiset jne. ei missään tapauksessa perheet.

Kyllä Suomessa on köyhiä yksinhuoltajia. Yksinhuoltajat eivät saa sen kummempia tukia kuin lapsilisän yh-korotuksen (noin neljäkymppiä kuussa) sekä elatusmaksun, minimi noin 152 euroa. Toimeentulotuessa taitaa olla yksinhuoltajalle oma perusosa, en tiedä paljonko se poikkeaa siitä mitä ylipäätään lasketaan aikuisen huoltajan osuudeksi toimeentulotukea laskettaessa.

Itse olen opiskelija ja yksinhuoltaja, ja kerään pulloja viikonloppuisin, että rahat riittäisivät ruokaan. Laskuja kun on kuitenkin puhelinliittymästä, kotivakuutuksesta, vuokrasta, lapsen tapaturmavakuutuksesta, luottokortista (joka otettu töissä ollessa) jne. Osa laskuista huomioidaan toimeentulotuen päälle, kuten osa kotivakuutuksesta ja lääkekulut, mutta eipä tässä silti juhlita.

Sori OT mutta pakko oli oikaista. Ellen saa valmistuttuani töitä, olen edelleen yhtä köyhä kuin nyt opiskelijana, eli opiskelijuus ei sinänsä selitä köyhyyttä vaan se, ettei ole palkkatuloja ja on lapsi elätettävänä.

Vierailija
76/204 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko Disney on Ice liput kyseessä?

Ei ollut, konsertti kyseessä.

Vierailija
77/204 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän äiti on kuin siltä parhaimmat synttärit ikinä sivustolta, hirveä nyyhky tarina ja voi voi kun perheelläni on vaikeaa ja Uuno-Anterolla ei ole koskaan  ollut synttäreitä. Sit lahjatoiveena kaiken maailman lahjakortit seppälään, lindex:n, kallis Kätyrit kakku leipomosta, leikkipäivä hoplopissa 15 ipanalle... Taitaa lokki pientä lokin poikasta olla kasvattamassa, ei lapsen vika, mutta harvoin noin röyhkeitä pyyntöjä lasten suusta kuulee. Mielestäni ap ehkä itsesi kannalta pieni etäisyyden otto voisi olla suositeltavaa.

Vierailija
78/204 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siinähän se vastaus tuli ihan tyhjentävästi.

Vierailija
79/204 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, minä olen itse ollut samanlainen kuin sinä, helppo hyväksikäytettävä. Ja jostain syystä hyväksikäyttäjillä on vaisto huomata helposti höynäytettävät. Pikku hiljaa olen oppinut pitämään puoleni ja huomaamaan nopeammin hyväksikäyttöyritykset.  Älä ap soimaa itseäsi, olethan sentään jo nyt tajunnut kuvion.

Ei kai ap sinua syyllistetä sillä, että olet lapseton ja hyväksikäyttäjälläsi on lapsia?

Vierailija
80/204 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siinähän se vastaus tuli ihan tyhjentävästi.

Niinpä. Olen itse pyörinyt kummilapsitoiminnassa ja siellä yhteydenpito menee järjestön kautta, jotta vältettäisiin hyväksikäyttöyritykset molemmin puolin. Tässä avustustoiminnassa ei tainnut niin olla? Oletko ap puhunut avustusryhmän vetäjälle tämän äidin touhusta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän