Mua vähän ihmetyttää tuolla fb vähävaraisten ryhmässä...
Ensinnäkin se, että nää perheet on siis niin vähävaraisia että pyydetään ruoka-apua kaiken muun lisäksi, silloin ollaan jo mun käsityksen mukaan todella vähissä varoissa jos joutuu ruokaa pyytämään. No, kuitenkin melkein poikkeuksetta kun katsoo näitä ilmoituksia niin perheen aikuisten vaatekoot on XL tai XXL, ei silloin ihan peeaa ole oltu kun on syöty itsensä tuon kokoseksi. Saan varmaan paskaa niskaan tästä, mutta menköön. Ja ei, kenenkään en halua näkevän nälkää, mutta jos itselläni olisi rahat niin vähissä ettei ruokaan riittäisi kunnolla rahaa niin looginen seuraus siitä todennäköisesti olisi että paino tippuisi kun yrittäisin sitten pärjätä niin vähällä kuin mahdollista.
Ja vielä toinen asia, ylläpito kirjoitti tuolla että nämä apua hakevat perheet EI KIITÄ. Siis mitä helvettiä? Tuntematon ihminen hyvää hyvyyttään antaa sulle omistaan ja sä et kiitä? En voi uskoa että näin kiittämättömiä ja huonotapaisia ihmisiä edes on olemassa. Mikä siinä kiitoksessa on niin vaikeaa? Kiitättekö yleensä mistään muustakaan? Meillä esimerkiksi kiitetään joka kerta kun noustaan pöydästä, ihan oman perheen keskenkin. Se tapa on itseasiassa niin juurtunut että joskus huomaan sanovani "kiitos" vaikka söisin yksin :D
No eipä muuta. Miettikää nyt vähän.
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskelija. Kerran laskin kuukauden ruuat (mukaanlukien karkit ja tee), hinnaksi tuli vajaa 70 euroa. Olen 170cm nainen, hoikka, mutta en ole nälkää nähnyt. Mitä ostan? Riisiä lidlistä, kilohinta 80 senttiä, kaurahiutaleet lidlistä, kilohinta 65 senttiä, kasviksia (lanttua, porkkanaa, kaalta, kesäkurpitsaa ym, mutta en juurikaan perunaa) kilohinta noin 1-2 euroa. VL viilit Prismasta 31 senttiä/purkki, juustoa alesta 3-5e/kg, kanaa ja kalaa Prismasta 4-7e/kg, joskus punaistakin lihaa, koska on halvempaa, mutta ei yhtä terveellistä. D-vitamiinilistä 50 mikrogrammaa Lidlistä alle 5e 120 pilleriä. Rasvana käytän voita ja ekstraneitsyt oliiviöljyä (molemmat Lidlistä) ja jonkun verran kylmäpuristettua kookosöljyä jos tarjouksesta löytyy. Teet ostan Prismasta ja suklaan Lidlistä, 100g levyt maksavat 48 senttiä ja hyvää on.
Makaronihan ei maksaisi paljon mitään, mutta en osta niitä, koska ovat pelkkää hiilaria ja sisältävät gluteiinia, josta saan maha- ja iho-oireita, vaikkei keliakiaa olekaan todettu. En myöskään osta leipää. Niissä on usein iso kilohinta, mutta ovat köyhiä ravintoarvoiltaan. Samoin einespitsoissa ja ruuissa on iso kilohinta AINA, koska eivät ole terveellisiä: sisältävät paljon suolaa, vehnää, rypsiöljyä, E-koodeja. E-i kiitos.
Joten kyllä väitän, että terveellinen ruoka on halvempaa. Se täytyy tietenkin tehdä itse ja tietenkin se maksaa ylimääräistä, jos joku on sen puolestasi tehnyt! Itsestään pitää huolehtia edes sen verran, että tekee terveellistä ruokaa. Jos on lihava, on yksinkertaisesti syönyt liikaa ja vääränlaista ruokaa.
'
Tässä on hyvä esimerkki ihmisestä, jolla on tulevaisuus. Omilla valinnoilla voi vaikuttaa omaan elämäänsä ja tulevaisuuteen. Tämän kirjoittaja on varmaankin köyhä, mutta jos asiat ovat hänestä kiinni, niin köyhyys on hänelle väliaikainen elämäntilanne. Elämä on hallinnassa. Toki jos sairastuu tms., niin köyhyydestä voi tulla kierre.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin toimeentuleva voi valita raskaan työpäivän jälkeen ostaa perheelleen jotain puolivalmista terveellistä ja ruoka järjestyy vaivatta. Köyhän pitää miettiä, pohtia, laskea, tehdä itse. Se on huomattavasti raskaampaa.
Minä olen ratkaissut tämän niin, että teen samat ruuat joka päivä. Tässä ei ole yhtäkään hukkakaloria. Ruuan maku ei ole minulle tärkeä asia.
1. Aamupala
n. 140g kaurahiutalelautanen 20 snt
tomaattimehulasi 25 snt (kallis, mutta todella hyvä lykopeenin lähde)2. Päivällinen
pavut 55 snt
kastike pavuille 20 snt3. Välipala
kolme kananmunaa 35 snt
pari porkkanaa 15 snt
parsakaali 100g 40 snt (kallis ja käytännössä nolla kaloria, mutta liian terveellistä pois jättääkseni)4. Lounas
linssikeitto 40 snt
paistetut perunat 30 snt (kaliumin kannalta erittäin oleellinen satsi)5. Iltapala
omena 15 snt
kaksi banaania 40 snt (jotta kaliumin saanti tulee täyteen)Yhteensä n. 3,20e/päivä = 96e/kk
Tällä setillä jaksan käydä salillakin, nyt tosin laihis päällä. Kun se on ohi, niin ruokakustannuksia joutunee lisäämään parilla kympillä kuussa. Purkista otan D3-vitamiinia, B12-vitamiinia, sinkkiä ja magnesiumia.
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskelija. Kerran laskin kuukauden ruuat (mukaanlukien karkit ja tee), hinnaksi tuli vajaa 70 euroa. Olen 170cm nainen, hoikka, mutta en ole nälkää nähnyt. Mitä ostan? Riisiä lidlistä, kilohinta 80 senttiä, kaurahiutaleet lidlistä, kilohinta 65 senttiä, kasviksia (lanttua, porkkanaa, kaalta, kesäkurpitsaa ym, mutta en juurikaan perunaa) kilohinta noin 1-2 euroa. VL viilit Prismasta 31 senttiä/purkki, juustoa alesta 3-5e/kg, kanaa ja kalaa Prismasta 4-7e/kg, joskus punaistakin lihaa, koska on halvempaa, mutta ei yhtä terveellistä. D-vitamiinilistä 50 mikrogrammaa Lidlistä alle 5e 120 pilleriä. Rasvana käytän voita ja ekstraneitsyt oliiviöljyä (molemmat Lidlistä) ja jonkun verran kylmäpuristettua kookosöljyä jos tarjouksesta löytyy. Teet ostan Prismasta ja suklaan Lidlistä, 100g levyt maksavat 48 senttiä ja hyvää on.
Makaronihan ei maksaisi paljon mitään, mutta en osta niitä, koska ovat pelkkää hiilaria ja sisältävät gluteiinia, josta saan maha- ja iho-oireita, vaikkei keliakiaa olekaan todettu. En myöskään osta leipää. Niissä on usein iso kilohinta, mutta ovat köyhiä ravintoarvoiltaan. Samoin einespitsoissa ja ruuissa on iso kilohinta AINA, koska eivät ole terveellisiä: sisältävät paljon suolaa, vehnää, rypsiöljyä, E-koodeja. E-i kiitos.
Joten kyllä väitän, että terveellinen ruoka on halvempaa. Se täytyy tietenkin tehdä itse ja tietenkin se maksaa ylimääräistä, jos joku on sen puolestasi tehnyt! Itsestään pitää huolehtia edes sen verran, että tekee terveellistä ruokaa. Jos on lihava, on yksinkertaisesti syönyt liikaa ja vääränlaista ruokaa.
Mitä hittoa sä opiskelet, kun suomen kielesi on noin huonoa? "Kaali" taipuu "kaalia", ei "kaalta", ja "gluteiini" nyt on tietysti "gluteeni". Huoh
Mä en oo ikinä tajunnu tuota, että terveellinen ruoka ois muka kallista. Ite hain just eilen noin 30 eurolla terveellistä ruokaa (Lidlistä, pari juttua S-marketista). Niistä riittää mulle, kun yksin asun, todella pitkäksi aikaa. Mukana oli just tässäkin ketjussa mainittuja papuja (noin 70 snt purkki), kananmunia ja paljon vaikka mitä muuta. Pakastevihannespussit on edullisia. Kassalla aina iloinen yllätys, miten vähän maksoi kaikki.
Se on vaan valinnoista kiinni. Just joku hampurilainen vs kilo kaurahiutaleita, niin kumpi onkaan terveellisempi ja paljon pitkäkestoisempi...
Lisäks tykkään ostaa kuiva-ainekaapin täyteen kaikkea pitkään säilyvää silloin, kun on rahaa. Ei ainakaan jää siitä kiinni sitten, kun raha on tiukemmalla. + Oon ottanu tavaksi laittaa joka kuukausi yhteen purkkiin kotona rahaa edes ihan pienen määrän, niin sieltä sit voi ottaa, kun todellinen hätä iskee. Nyt siellä on noin 100e, mut niihin ei tosiaan kosketa kuin hätätilanteessa (tyyliin lääkkeet loppu, eikä muuten rahaa).
Ja täällä fb-vajakkien kokoontumisajot jatkuvat...
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Kun me olimme hyvin köyhä lapsiperhe 90 -luvun lamassa painoin hädintuskin 50 kiloa. Ensin ruokaa otti mies, sitten lapset ja jos jotain jäi minä söin loput. Aina ei jäänyt. Muillekin riitti vain yksi annos, herkkuja ei ollut koskaan. Tosin tein ihan oikeaa ruokaa, emme koskaan syöneet eineksiä (silloin eikä edelleenkään). Lisäksi ihmettelen sitä että näillä köyhillä saattaa olla 1-2 isoa koiraa taloudessa.... Nehän syö kuin hevoset??
Kiitoksesta olen samaa mieltä, ainakaan sivulla ei koskaan ole kiitoksia näkyvissä. Itse olen toimittanut mm vaatteita ja kyllä tavatessa on oltu tosi hyvillään ja onnellisia.
Hirveä mies sinulla!! Kuka on niin itsekäs ja ahne, että ottaa ensin itse ja syö mahansa täyteen eikä edes mieti, että oma puoliso jää ilman??? En ikinä tekisi miehelleni näin!! Sulla on vaan mulkku mies!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Proteiineistä kananmunat ovat todella edullisia. 12 kpl saa parhaimmillaan vähän yli eurolla. Rahka isoissa Lidlin purkeissa on myös edullista. Tarjousjauheliha ja silakat...jos yhtään jaksaa persettään nostaa itsesäälin alhosta syö hyvin
Meillä tulee aina silloin ihan minimaalisen pienet kauppalaskut kun skarpataan ja syödään terveellisesti. Kassissa perunaa, porkkanaa, punajuuria, kaalia, jauhelihaa, munia, rahkaa. Leivät leipoo helposti itse. Mitään salaattia ei laihduttaja tarvitse vaan ravitsevaa ruokaa 3-4 kertaa päivässä..
Olut, karkit, rööki, baakelssit... Kalliita ja epäterveellisiä mutta näitä näkee tämän tietyn porukan ostavan. Kerran näin yh (?) äidin joka lastasi pienten lastensa kanssa kärryyn pelkkiä rainbow kolmioleipiä!
Samaa mieltä muuten, mutta älä nyt tuosta äidin parisuhdestatusta päättele.
Niinpä.
Minä olen yh ja olen se lahjoittaja noille.
Mutta tämän ketkun luettuani päätin lopettaa lahjoittamasta enää suomalaisille noiden ryhmien kautta ja laitan oikeasti tarpeessa oleville kuten Romaniaan. Siellä on aitoa köyhyyttä.
Heh heh. Tiesittekö, että HK Bleue on Saksassa luokiteltu ulos makkarahyllystä? Se kuulemma löytyy jostain vihannes/jauho -tiskistä. Syystä että lihaa on niin vähän ja jauhoa niin paljon!
Lidlin ja Aldin makkarat ovat hyvin lihapitoisia ja eron suomalaisjauhomakkaroihin kyllä huomaa!
Joo ja järestäen toivotaan tukea jotta lapset pääsisi mäkkäriin, heselle, hopploppiin tai leffaan. Usein on raskaana olevia tai juuri synnnyttäneitä joilla kaikki rahat menee omien sanojensa mukaan vuokraan ja auton bensoihin/vakuutuksiin. Ei noilla perheillä ole ongelmana köyhyys vaan joku ihan muu. Tiedän mikä, mutta ei kukaan jaksa sitä paasausta lukea kuitenkaan. ;)
Puuttumatta mihinkään muuhun, mua ihmetyttää nää ainaiset makaronin ja pastan haukkujat. Siinä ei ole mitään muuta kuin hiilihydraatteja jne. Mitä se riisi sitten muka on kun sen ostaminen ja syöminen on joku pelastus ja autuus kaikille "köyhille". =D
Köyhyydessä on ennen kaikkea kyse henkisestä loukusta, ei niinkään materiaalisesta puutostilasta. Suomen kaltaisessa maassa ihmisen kaikki perustarpeet täyttyvät, vaikka olisi köyhä. On asunto, ruokaa ja vaatteita päällä. Köyhyys on suhteellinen käsite. Toimeentulotuella kitkuttavan pitkäaikaistyöttömän näkökulmasta autoa kolmen vuoden välein vaihtava keskiluokkainen naapuri elää kuin eri planeetalla.
Köyhyys synnyttää kateutta, katkeruutta, vihaa, passiivisuutta, näköalattomuutta, toivottomuutta, mielenterveys- ja päihdeongelmia ja ennen kaikkea häpeää. Jos elämä on perseestä, eikä huomenna ole mitään parempaa odotettavissa, niin miksipä sitä ei vetäisi kunnon kännejä? Siitä sentään tulee hetkeksi ihan siedettävä ja voimaantunut olo. Mietitään niitä vuokranmaksuja ja muita sitten huomenna.
Useimmat korkean asteen koulutuksen hankkineet voivat sanoa olleensa yhdessä elämänvaiheessaan köyhiä, millä monet puolestaan oikeuttavat empatiavajeensa vähävaraisia kohtaan. Mutta opiskelijaköyhyys nyt ei vain perhana sentään ole sama asia kuin pitkäaikaisköyhyys! Olen itsekin ollut viisi vuotta köyhä opiskelija ja ne vuodet olivat melkeinpä elämäni parasta aikaa. Olin materiaalisesti tiukilla, mutta henkisesti elin todella rikasta elämää. Opettelin ajat, jolloin kaupoista löytyy tavallista enemmän viimeisen myyntipäivän tuotteita, dyykkasin, mielenkiinnosta kävin leipäjonossakin. Suhtauduin köyhäilyyn kuin empiiriseen kouluprojektiin, tein köyhäilystä taidetta joka tuotti onnistumisen elämyksiä. Ja miksikö suhtauduin niin? Koska se oli VÄLIAIKAISTA! Olisin hetken köyhä, sitten minulla olisi ammatti, menisin töihin enkä enää olisi köyhä. Näin tapahtuikin. Niin ei tapahdu syrjäytyneillä, pelkän peruskoulun käyneillä pitkäaikaistyöttömillä. He ovat köyhiä todennäköisesti koko keskimääräistä väestöä huomattavasti lyhyemmän loppuelämänsä ajan.
Tämä pitkän jaarittelun pihvi on tämä:
Se epäystävällisyys/kiittämättömyys on yksi henkinen keino selvitä köyhyyden aiheuttamasta negatiivisesta tunnetaakasta. "Joo, pohjalla ollaan, mutta en kyllä perkele rupea tuota ämmää kumartelemaan jostain vanhoista paskavaatteista!". Toisin sanoen joku ei välttämättä näe kiittämistä kohteliaisuutena vaan lisänöyryytyksenä jo valmiiksi nöyryyttävässä tilanteessa. Siinä ei ole mitään henkilökohtaista, eikä sitä loukkauksena pitäisi mielestäni ottaa. Sinä, hyväosainen vaatteiden, ruoan tahi minkä ikinä lahjoittaja, palaat armeliaisuushetkesi jälkeen mukavaan keskiluokkaiseen elämääsi. Lahjoituksen vastaanottaja palaa ties mihin vuokraluukkuun murehtimaan, että mistäköhän sitä huomenna saadaan ruokaa, kun sossun tuet tulevat vasta kahden viikon päästä. No, parempi varmaan lainata Penalta kymppi ja vetää kännit ennen kuin pää sekoaa turhasta murehtimisesta.
Vierailija kirjoitti:
THL:n raportin mukaan nimenomaan vähävaraiset ovat kaikkein huonoimpia elämäntavoiltaan. Ostetaan niillä vähillä varoilla esimerkiksi valmisruokia, pelkkää hiilaria (puuroja, leipää) eikä syödä säännöllisesti vaan skipataan aterioita, jolloin aineenvaihdunta häiriintyy. Myös liikunnan vähyys/ liikkumattomuus näkyy aineenvaihdunnassa sen hitautena.
Tässäpä se tulikin. Jos olet vähävarainen niin et ole myöskään yleensä liian välkky ihmisenä. Voi olla myös muitakin henkisiä ongelmia. En tajua miten ihmiset ei voi ostaa raaka-aineita kaupasta edullisesti ja sitten kokata itse. Kummasti näillä maan hiljaisilla riittää myös varaa wiinaan ja tubaggaan.
Vierailija kirjoitti:
Heh heh. Tiesittekö, että HK Bleue on Saksassa luokiteltu ulos makkarahyllystä? Se kuulemma löytyy jostain vihannes/jauho -tiskistä. Syystä että lihaa on niin vähän ja jauhoa niin paljon!
Lidlin ja Aldin makkarat ovat hyvin lihapitoisia ja eron suomalaisjauhomakkaroihin kyllä huomaa!
Njoo mut HK:n blöö on silti erittäin hyvää esim uunissa juuston kanssa valmistettuna. Pyttipannussa toimii kans erinomaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Njoo mut HK:n blöö on silti erittäin hyvää esim uunissa juuston kanssa valmistettuna. Pyttipannussa toimii kans erinomaisesti.
Sininen on oikeesti hyvää ihan sama mistä se tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät osaa tehdä ruokaa, joten syövät huonosti kaloripitoista, jolloin paino nousee. Meidänkään perheellä ei paljon rahaa ole, mutta tekemällä itse ruuan saa terveellistä ruokaa suht halvalla.
En jotenkin käsitä miten nykyään on niin paljon ihmisiä, jotka ei osaa tehdä ruokaa. Kaverini on jo kolmekymppinen (sinkku joten ei tarvitse perheelleen ruokaa laittaa) eikä syö kuin leipää ja jogurttia, joskus harvoin laittaa jotain makaroni ruokaa. Ja ihmettelee miksi joskus valitan kun haluaisin itse syödä monipuolisemmin, mutta usean ruokarajoitteen takia en voi. Silti nytkin syön paljon monipuolisemmin kuin hän. Sanoo vain miten itsekin syö tosi rajoittuneesti, mutta siihen tottuu. Perheelle toki teen monipuolista ruokaa, itse vaan en voi läheskään kaikkea syödä.
Noh. Silloin kun olin työttömänä reippaan vuoden (pelkkä työmarkkinatuki 560 euroa/kk plus 200 euroa asumistukea päälle - koska onnettomasti olin perinyt paskan, myyntikelvottoman kesämökin hornan kuusesta en ollut oikeutettu toimeentulotukeen tai muihinkaan sosiaalitoimen avustuksiin) mä söin pääasiassa halvinta pastaa (spagetti tai makaroni) ja jotain euron valmissooseja lisukkeeksi. Kiitos Lidlin sain vähän vaihtelua niihinkin, ja joissakin oli seassa jopa ihan oikeita vihannessattumia eli ei pelkkää tomaattipyrettä. Yksi purkki riitti hyvin kahdeksi päiväksi, ja makaronia pystyi keittämään vaikka kokonaisen pussillisen päivän ruoaksi.
Ei mun ruoanlaitto-osaamiseni ollut minnekään kadonnut rahattomuuden myötä - mutta mulla ei ihan oikeasti ollut varaa ostaa mitään raaka-aineita joista olisi voinut kokata jotain järkevää ja monipuolisempaa.
Tai no, silloin tällöin tein hirmusatsin makaronilaatikkoa kun jostain sai 10 kappaleen rasian kananmunia eurolla - silloin sai syödä myös keitettyä tai paistettuja munia mikä oli luksusta - , ja päälle tarkasti jaettuna puolentoista euron valmisjuustoraastepussi. (Joo, kilohinnalta juustoköntti on varmasti halvempi, mutta mun piti laskea mihin lompakossa sillä hetkellä olevat kolikot riittivät, ja 1.50 euroa on pienempi summa kuin 4 euroa.) Pieniin rasioihin ja pakkaseen vielä pahempien päivien varalle.Ai mitkä vihannekset tai tuore leipä? AAAHAHAHAHAHAHA! Onneksi sain välillä äidiltä kokeilumielessä ostettuja vitamiinipillereitä, joten en sairastunut esim. keripukkiin. (Ei, en koskaan kertonut vanhemmilleni todellista tilannettani. Heilläkin oli ihan tarpeeksi huolia omasta takaa.)
Ehkä täällä kirjoittaville tekisi hyvää elää vaikka puoli vuotta nollabudjetilla, niin mahdollisesti tulisivat "ruokavaliorealiteetit" konkreettisemmin selville, etenkin mitä ruoanlaittamismahdollisuuksiin tulee.
(Nyt, kaksi vuotta myöhemmin olen työllistynyt vakituisesti ja saan jopa kohtuullista palkkaa. Mutta en usko, että ikinä tulen unohtamaan sitä epätoivoista hengissä pysyttelyä, kun huomaa että tilillä on 70 senttiä ja kukkarossa euro kaksikymmentä, ja että niillä pitäisi selvitä vielä yli viikon verran.)
Saan saman verran ja pärjään niin ettei pelkkää makaronia tarvii syödä. Vuokra mulla 300 e
Ei kysymys ole varmaankaan siitä, ettei olisi varaa mihinkään terveelliseen vaan siitä, että sitä terveellistä ruokaa täytyy oppia syömään. Jos salaatille ei ole totutettu jo lapsena, ja päivällinen on merkinnyt Saarioisten kuralättyä, niin aikuisiällä on hankalampi kehittää sitä makuaistia. Köyhäthän syövät usein juuri paljon nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja, rasvaista lihaa (esim. kebab), eineksiä, suolapitoisia tuotteita, kuten perunalastut, makeiset ja käyttävät humalahakuisessa mielessä enemmän alkoholia. Se liittyy siihen huono-osaisuuden juttuun: ei ole henkisiä ja kulttuurisia resursseja tehdä oikeanlaisia valintoja.
Sama pätee tuohon kiittämättömyyteen. Tietyt sosiaaliset tavat ja koodit opitaan jo lapsena. Köyhä ei välttämättä edes jaksa olla kiitollinen, koska kokee aina tulleenssa syrjityksi ja kontrolloiduksi yhteiskunnan taholta. Kiittämättömyys on myös osa sitä köyhyyden kulttuuripääomaa. Suomessa köyhyys on tietysti erilaista kuin jossain Afrikassa.
Juurekset maksaa ympäri vuoden jotain 2€ kilo niitä kun ostaa ja sitten halpaa lihaa, kokojyvää ja joitain maitotuotetta niin on perkele kumma kun ei pärjätä. Siihen päälle marjat metsästä . Kananmuna on kans ihan helvetin halpoja ja hyvää ravintoa. En tajua ihmisiä jotka ei niitäkään syö.
Vierailija kirjoitti:
Ei kysymys ole varmaankaan siitä, ettei olisi varaa mihinkään terveelliseen vaan siitä, että sitä terveellistä ruokaa täytyy oppia syömään. Jos salaatille ei ole totutettu jo lapsena, ja päivällinen on merkinnyt Saarioisten kuralättyä, niin aikuisiällä on hankalampi kehittää sitä makuaistia. Köyhäthän syövät usein juuri paljon nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja, rasvaista lihaa (esim. kebab), eineksiä, suolapitoisia tuotteita, kuten perunalastut, makeiset ja käyttävät humalahakuisessa mielessä enemmän alkoholia. Se liittyy siihen huono-osaisuuden juttuun: ei ole henkisiä ja kulttuurisia resursseja tehdä oikeanlaisia valintoja.
Sama pätee tuohon kiittämättömyyteen. Tietyt sosiaaliset tavat ja koodit opitaan jo lapsena. Köyhä ei välttämättä edes jaksa olla kiitollinen, koska kokee aina tulleenssa syrjityksi ja kontrolloiduksi yhteiskunnan taholta. Kiittämättömyys on myös osa sitä köyhyyden kulttuuripääomaa. Suomessa köyhyys on tietysti erilaista kuin jossain Afrikassa.
Juu sietämättömyys on maailman palkka. Ei riitä että sulla on raaka-aineet. Pitää myös osata kokata ja oppia sietämään pientä stressiä. Kun ihminen oppii liian mukavuudenhaluiseksi ja passivoi itsensä täysin niin saattaa olla hankalaa lähteä pois sieltä syvimmältä mukavuusasteelta. Ei pitäsi vittu oikeesti olla niin vaikeeta...
Mä annan vain niin omistani että tulee meiltä hakemaan. Haluan nähdä kasvotusten. Lahjoitan myös paljon vaatteita lapsille ja muutakin tavaraa. Rahaa niistä en ota. Joskus tyrkytettiin vähän mutta mun periaate on että annan pois. Olisin antanut rahaakin muttei uskallettu tulla kasvoja paljastamaan.. Tosi pieni kaupunki kyseessä. Enemmän tämä kunta olisi minusta kuin kaupunki. Kaikki tuntee toisensa.
N31
Mä en oikeassa elämässä tunne ketään niin köyhää, että tarvisi ruoka-apua tai vaateapua. Ehkä apua isompaan hankintaan, muttei vaatteiden tai ruuan kaltaiseen peruselämään. Toimeentulotuesta todellakin pystyy ostamaan kaiken tarvittavan ja jää ylikin, jos on tarkka. Näillä rutisijoilla on yleensä ihan omassa elämänhallinnassa ongelmaa... Mitä ruokajonoihin tulee, niin tiedän kolme siellä käyvää. Jokainen näistä hakee vaan piheyttään ilmaista ruokaa. Esimerkiksi naapurin mummu käy seurakunnan ruokakasseja hakemassa. Toki hänellä on minimieläke, mutta ei voi köyhäksi sanoa, kun omistaa teolllisuuskiinteistöjä, uuden kalliin asunnon jne. Tai mieheni vanha asiakas: Puliukkomaisesti puettu vanhempi mies, sairaalloisen pihi, omistaa lähemmäs 20 sijoitusasuntoa. Kolmas on keskituloisen insinöörin kotiäitinä nyt oleva vaimo, joka hakee ruokaa, koska sitä saa ja yrittää olla nuuka, ettei tarvisi vielä palata vakityöhönsä.