Mua vähän ihmetyttää tuolla fb vähävaraisten ryhmässä...
Ensinnäkin se, että nää perheet on siis niin vähävaraisia että pyydetään ruoka-apua kaiken muun lisäksi, silloin ollaan jo mun käsityksen mukaan todella vähissä varoissa jos joutuu ruokaa pyytämään. No, kuitenkin melkein poikkeuksetta kun katsoo näitä ilmoituksia niin perheen aikuisten vaatekoot on XL tai XXL, ei silloin ihan peeaa ole oltu kun on syöty itsensä tuon kokoseksi. Saan varmaan paskaa niskaan tästä, mutta menköön. Ja ei, kenenkään en halua näkevän nälkää, mutta jos itselläni olisi rahat niin vähissä ettei ruokaan riittäisi kunnolla rahaa niin looginen seuraus siitä todennäköisesti olisi että paino tippuisi kun yrittäisin sitten pärjätä niin vähällä kuin mahdollista.
Ja vielä toinen asia, ylläpito kirjoitti tuolla että nämä apua hakevat perheet EI KIITÄ. Siis mitä helvettiä? Tuntematon ihminen hyvää hyvyyttään antaa sulle omistaan ja sä et kiitä? En voi uskoa että näin kiittämättömiä ja huonotapaisia ihmisiä edes on olemassa. Mikä siinä kiitoksessa on niin vaikeaa? Kiitättekö yleensä mistään muustakaan? Meillä esimerkiksi kiitetään joka kerta kun noustaan pöydästä, ihan oman perheen keskenkin. Se tapa on itseasiassa niin juurtunut että joskus huomaan sanovani "kiitos" vaikka söisin yksin :D
No eipä muuta. Miettikää nyt vähän.
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Tuohon kokojuttuun sen verran, että epäterveellistä ruokaa saa halvemmalla, mitä terveellistä. Toki vihanneksia ym saa halvalla, varsinkin näin syksyisin, mutta jos ei ole aikaa/tahtoa/taitoa kokata itse, jonkun kaupan pizzan saa murto-osalla esimerkiksi salaattibaarin salaatin hinnasta. Karkit ja sipsit eivät myöskään maksa kuin sen pari euroa.
Terveellinen ruoka ei ole kallista. Jos katsot niiden mättöruokien, karkkien , sipsien kilohintoja kaupassa ja sitten vaikka niiden vihannesten, huomaat, että kaikki valmis eines ja roskaruoka on kallista. Meillä on varaa syödä hyvin, mutta ei meillä olisi vara syödä mitään kaupan valmisruokia(ja se kaupan roiskeläppä ei todellakaan ole ruokaa,sanan varsinaisessa merkityksessä, eikä sillä nälkä lähde kuin hetkeksi).Jos ajatellaan vaikka meidän 6 henkistä perhettä, niin kyllä tulisi kalliiksi ostella valmisruokia, ihan mitä tahansa, kun samalla rahalla saa kattilallisen vaikka hyvää keittoa ja sen kanssa ruisleipää. Salaattibaarin hinta on kallis, sillä rahalla ostet kotiin salaattiaineet pitkäksi aikaa. Kaikki minkä valmistaa itse on varmasti halvempaa kuin kaupan roskaruoka. Terveellisyydestä puhumattakaan. Ja vaikka ne sipsipussit ei maksa kuin 2-3 euroa pussi, niin niillä ei oikeasti kukaan elä ja hetken päästä on taas nälkä ja uusi sipsipussi menossa. Sitten on mennyt jo 4-6 euroa ja sillä rahalla saisi jo vaikka kattilallisen jauhelihakeittoa tai kasviskeittoa.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin muka terveellinen ruoka on halpaa? Esim. kaurahiutaleet on 35 % kalliimpia ja tumma makaroni 21 % kalliimpaa kuin ravinneköyhä sarvimakaroni. Vaikka ravinneköyhä sarvimakaroni on epäterveellistä ja lihottaa, kaikki ei voi valita kaurapuuroa tai edes tummaa makaronia koska rahat ei riitä.
Kyllä se makaroni on halpaa vaikka olisi sitä tummaakin. Ei todellakaan paljoa maksa. Ja kaurapuuro sitten , halpaa on sekin. Paljon saa kaurapuuroa jo sen yhden sipsipussin hinnalla. Mutta kummasti monella köyhällä riittää rahaa tupakkiin. Itse olen hyvin toimeen tuleva, mutta ei minulla rahaa riittäisi tupakkaan. Elämä on täynnä valintoja. Karkit, sipsit, roiskeläpät ym. tulee pitemmänpäälle kalliimmaksi, kuin normaali itse tehty kotiruoka. Ja jos asuu maalla, saa metsästä ilmaiseksi ruokaa niin paljon kuin jaksaa kotiin kantaa. Ihan ilmaiseksi. Tänä vuonna marjoja on ollut metsät väärällään. Ja on terveellistä.
Turhaa täällä tosiaan minkään afrikkalaisen heimon autuutta kehutaan.
Mieluummin yksin, vapaa ja ympärileikkaamaton kuin tiiviissä sosiaalisessa yhteisössä silvottuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun oikeesti mun mielestä epäterveellinen ruoka ei edes ole halpaa! Mietitään nyt; mennään koko perhe mäkkäriin, kaksi aikuisten ateriaa ja kaksi lasten ateriaa - varmasti menee about 25e vähintään. (En muista mäkkärin hintoja nyt kovin tarkasti) Sillä 25 eurolla saisin kaupasta kassillisen ruokaa josta syötäisiin ainakin kahden päivän kaikki ateriat helposti! Mäkkärin jälkeen menee pari tuntia ja kaikilla on uudestaan nälkä. Tai joku pizzeria, aikuisten pizzat on sen kympin kipale, siihen lasten annokset päälle niin ei 30e edes riitä. Mun mielestä ja meidän perheessä nää roskaruoka mätöt on sellasia erityistapauksia, joskus ehkä kerran kuussa siis käydään. Muuten syödään tavallista ruokaa.
Oletko katsonut roskaruuan hintoja kaupassa? 400 g makkaraa saa halvimmillaan eurolla, kun 400 g vähärasvaista jauhelihaa maksaa 3 e. Tai halvimman makaronin/riisin hinta vs. kuitupitoinen vastaava? Tokihan tulee halvaksi jos syö vain juureksia, mutta hyvälaatuinen proteiini/hiilihydraatti maksaa huomattavasti enemmän kuin huonolaatuinen. Ei köyhät millään mäkkärin tai pizzerian aterioilla elä, se roskaruoka ostetaan kaupasta.
Viekö se halpa kamara-jauhomössö nälän yhtä pitkäksi aikaa kuin kunnollinen liha. Kertaostoksenahan se makkara on halvempaa, mutta kun sen lisäksi joutuu ostamaan enemmän välipaloja jotta jaksaa koko päivän.
Rasva pitää nälkää kyllä aika hyvin, energiatiheys on suuri.
Öh, eikä pidä. Tuo suuri energiatiheys aiheuttaa sen että hetkellinen kylläisyydentunne saavutetaan nopeasti. Nimenomaan pienienergiatiheys pidentää sitä kylläisyydentunteen kestoa.
Ihmisen kehon reseptorit eivät tunnista energiatiheyttä. Ne tunnistavat kyllä venytystä ts. painetta. Monet hyvänä makuna aistittavat aineet ovat rasvaliukoisia, siksi niitä on helppo syödä paljon.
Mäkkäristä saa eurolla juustohampurilaisen, pikaruoka on halpaa ja helppoa. suklaalevyllä tai sipsipussilla voi korvata yhden aterian kokonaan. sen takia vähävaraiset ovat lihavia. tupakkaan on rahaa, kun ei jakseta vierottautua, ja pitäähän sitä elämässä edes joku ilo olla.
Mää oon tehny marjapuuroa itse kerätyistä puolukoista. Sitä sitten syön päivällä ja illempana muuta ruokaa.
On halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun oikeesti mun mielestä epäterveellinen ruoka ei edes ole halpaa! Mietitään nyt; mennään koko perhe mäkkäriin, kaksi aikuisten ateriaa ja kaksi lasten ateriaa - varmasti menee about 25e vähintään. (En muista mäkkärin hintoja nyt kovin tarkasti) Sillä 25 eurolla saisin kaupasta kassillisen ruokaa josta syötäisiin ainakin kahden päivän kaikki ateriat helposti! Mäkkärin jälkeen menee pari tuntia ja kaikilla on uudestaan nälkä. Tai joku pizzeria, aikuisten pizzat on sen kympin kipale, siihen lasten annokset päälle niin ei 30e edes riitä. Mun mielestä ja meidän perheessä nää roskaruoka mätöt on sellasia erityistapauksia, joskus ehkä kerran kuussa siis käydään. Muuten syödään tavallista ruokaa.
Oletko katsonut roskaruuan hintoja kaupassa? 400 g makkaraa saa halvimmillaan eurolla, kun 400 g vähärasvaista jauhelihaa maksaa 3 e. Tai halvimman makaronin/riisin hinta vs. kuitupitoinen vastaava? Tokihan tulee halvaksi jos syö vain juureksia, mutta hyvälaatuinen proteiini/hiilihydraatti maksaa huomattavasti enemmän kuin huonolaatuinen. Ei köyhät millään mäkkärin tai pizzerian aterioilla elä, se roskaruoka ostetaan kaupasta.
Pavut maksaa joku 0,89 e. Erittäin hyvä proteiininlähde, super nopea käyttää ja terveellistä. On kuitua ja ties mitä muuta, myös monipuolisia.
Mutku pitää olla lihaa ni makkaralla mennää?
Mieheni on kehunut suomalaisia makkaroita vaikka on Saksassakin asunut ja on sieltä päin Eurooppaa kotoisin.
Osti kerran Xtran euron uunimakkaran tai minkä lie ja yhden haarukallisen jälkeen heitti pois. Miksi vähävaraiset ostaa tollasta moskaa kun vois vaan syyä niitä papuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huokaus. Johan näistä on ollut ties mitä tutkimusta. Köyhän looginen ajattelu hämärtyy kun niin suuri osa aikaa ja energiaa menee selviytymiseen. Sama juttu esimerkiksi masentuneilla. Vaikka tietää että lenkillä kannattaisi käydä ja pizzan sijasta syödä linssisoppaa niin resurssit tähän ei yksinkertaisesti ole samat kuin meillä hyvin toimeentulevilla.
Vaikka Suomessa kaikilla on periaatteessa samat lähtökohdat koulutukseen ja hyvään elämään niin todellisuudessa siitä ollaan kaukana. On todella iso ero synnytkö alkoholisoituneen tunnevammaisen yh äidin lapseksi vai tasapainoiseen keskiluokkaiseen kannustavaan perheeseen. Molemmilla on samat mahdollisuudet mutta toisella todella paljon enemmän ponnisteltavaa.
Kyseenalaistan syy-seuraus-suhteen. Entäpä jos ovat köyhiä siksi, että looginen ajattelu ei ole koskaan ollut kovin vahvaa.
Kovasti ponnisteltu ale-hankinnoissa mutta jaksan silti ajatella, kaurapuuro puolukoiden kera on terveellistä.
Ponnistelu ehkä enemmän häpeän suosta nousemista.
Proteiineistä kananmunat ovat todella edullisia. 12 kpl saa parhaimmillaan vähän yli eurolla. Rahka isoissa Lidlin purkeissa on myös edullista. Tarjousjauheliha ja silakat...jos yhtään jaksaa persettään nostaa itsesäälin alhosta syö hyvin
Meillä tulee aina silloin ihan minimaalisen pienet kauppalaskut kun skarpataan ja syödään terveellisesti. Kassissa perunaa, porkkanaa, punajuuria, kaalia, jauhelihaa, munia, rahkaa. Leivät leipoo helposti itse. Mitään salaattia ei laihduttaja tarvitse vaan ravitsevaa ruokaa 3-4 kertaa päivässä..
Olut, karkit, rööki, baakelssit... Kalliita ja epäterveellisiä mutta näitä näkee tämän tietyn porukan ostavan. Kerran näin yh (?) äidin joka lastasi pienten lastensa kanssa kärryyn pelkkiä rainbow kolmioleipiä!
Veikkaukseni "köyhäksi" fb-ryhmässä tekeytyvästä: ylipainoinen, jääkaapissa muutakin kuin valo, kaljaa pitää olla, tupakoi, käy viikonloppuna baarissa, tukirahoilla tai töissä -normaalit tulot elämäntilanteeseen nähden, ruokaa ei välitetä kotona itse valmistaa, kotona pelit ja vehkeet -iso tv, lapsilla tietokoneet, lapset käyvät harrastuksissa, kränää kotona, vanhempien koulutusaste matala, asiat on totuttu hoitamaan vaatimalla puhumalla paskaa ja tehosteena kirosanat, haukkuminen ja äänen koventaminen. Kela ja sossu tuttuja koko elämän ajan, kouluttautuminen ei ole koskaan kiinnostanut, koska takapuoli puutuu. Töitä on välillä pakko tehdä, jotta tuet jatkuisivat. Suhtautuminen lahjoituksiiin: ittepähän annoit.
Vierailija kirjoitti:
Proteiineistä kananmunat ovat todella edullisia. 12 kpl saa parhaimmillaan vähän yli eurolla. Rahka isoissa Lidlin purkeissa on myös edullista. Tarjousjauheliha ja silakat...jos yhtään jaksaa persettään nostaa itsesäälin alhosta syö hyvin
Meillä tulee aina silloin ihan minimaalisen pienet kauppalaskut kun skarpataan ja syödään terveellisesti. Kassissa perunaa, porkkanaa, punajuuria, kaalia, jauhelihaa, munia, rahkaa. Leivät leipoo helposti itse. Mitään salaattia ei laihduttaja tarvitse vaan ravitsevaa ruokaa 3-4 kertaa päivässä..
Olut, karkit, rööki, baakelssit... Kalliita ja epäterveellisiä mutta näitä näkee tämän tietyn porukan ostavan. Kerran näin yh (?) äidin joka lastasi pienten lastensa kanssa kärryyn pelkkiä rainbow kolmioleipiä!
Samaa mieltä muuten, mutta älä nyt tuosta äidin parisuhdestatusta päättele.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ovat valitettavan usein paitsi taloudellisesti, myös henkisesti köyhiä. Sanon tämän, koska olen itse köyhästä wt-perheestä, jota leimasi juuri kiittämättömyys, muiden syyttely ja kummallinen ahneus. Sen käsittäminen saattaa olla monelle empaattiselle auttajalle karu järkytys, mutta semmoista se on. Varmasti moni sosiaalityöntekijä tämän tietää varsiin hyvin.
Ja kaikesta huolimatta ei tulisi yleistää.
Samanlainen lapsuudenperhe minulla.
Kiittäminen vierasta. Vain se kiinnosti mikä itselle kuuluu. Ja jos toinen ei sitä omastaan antanut niin hän oli itsekäs ja ahne.
Asenne oli että mun kuuluu saada ja muiden kuuluu antaa.
Ketään ei arvostettu, kaikkia arvosteltiin ja yleensä kaikessa keskityttiin vikojen etsimiseen. Siihen perustui lastenkasvatuskin. Neuvottiin ettei kannata yrittää oikein mitään, niin ei tule epäonnistumisia.
Perheenjäseniä ja läheisiä tervehdittiin kertomalla mitä ovat tehneet väärin tai mikä ulkonäössään on vialla. Vieläkin kun käyn äitini luona kylässä, kommentoi hän oven avatessaan ensimmäisenä ulkonäköäni, kertoo mikä siinä ei juuri sillä hetkellä ole hyvin hänen mielestään.
Koulutusta muka-arvostettiin. Sanottiin että se on tärkeää mutta koulua ja opiskelleita ihmisiä haukuttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pavut maksaa joku 0,89 e. Erittäin hyvä proteiininlähde, super nopea käyttää ja terveellistä. On kuitua ja ties mitä muuta, myös monipuolisia.
Mieheni on kehunut suomalaisia makkaroita vaikka on Saksassakin asunut ja on sieltä päin Eurooppaa kotoisin.Osti kerran Xtran euron uunimakkaran tai minkä lie ja yhden haarukallisen jälkeen heitti pois. Miksi vähävaraiset ostaa tollasta moskaa kun vois vaan syyä niitä papuja?
Ne halvat makkarat eivät todellakaan sisällä paljon lihaa. Enimmäkseen ovat jauhoa. Siksi siitä 3 euron jauhelihasta saisi enemmän syötävää kuin makkarasta jos valmistaisi vaikka lihamurekkeen johon lisäisi niitä papuja ja vihanneksia. Varmasti lopullinen yhden annoksen hinta menisi samoihin kuin yhden annoksen hinta siitä makkarapaketista.
Yhdessä ryhmässä säännöllisesti "köyhä" vinkuu ja vihjailee mille olisi tarvetta. On monisairas ja pitkäaikaistyötön. Kuitenkin lisäilee instaan kuvia kuinka on ostanut uusia meikkejä, (mm. Chanelia löytyy) hiuksia värjää ahkerasti ja kuvien perusteella todella kivasti sisustettu kämppä (tais jopa Riviera Maisonia olla) Lapsilla merkkivaatteita päällä. Kysyttäessä toteaa että kaikki tämä on näennäsvarallisuutta ja että tarvitsee näitä mielenterveyden säilyttääkseen, samalla kuitenkin mankuu itselleen kaiken ravintolisistä lähtien.
Jos mulla olisi tiukkaa, lähtis ensimäisenä myyntiin Maisonit enkä tarkoituksenmukaisesti ostelisi mitään kallista, jos oikeasti ei ole tarvetta tai varaa. Ts. voisin ostaa kalliimman, vaikkapa Ruskovillan villapaidan sillä se kestää useamman lapsen-säästäisi hintansa takaisin ja on laadukas ja tarpellinen. Sapettaa mokoma... eukko!
Vierailija kirjoitti:
Pitkittynyt köyhyys johtaa usein masennukseen ja näköalattomuuteen, joka taas johtaa elämän hallinnan puutteeseen. Ja se johtaa pidemmän päälle terveydellisiin ongelmiin, kun ei liikuta eikä syödä terveellisesti.
Mitä terveellisen ruuan hintaan tulee, laadukkaat proteiinit ja hiilihydraatit nyt vaan maksaa enemmän kuin halpa rasvamättö. Ranskisten ja nakkien rasva pitää nälkää huomattavasti pidempään kuin yhä edullinen juuressosekeitto.
Plus siinä vaiheessa kun olet 10+ vuotta elänyt kädestä suuhun, se on aika sama mitä omalle elämälle tapahtuu. Miksi pitäisi yrittää pysyä hoikkana, kun ei kuitenkaan ole ikinä varaa ostaa uusia vaatteita tai lähteä lomamatkalle biksuvartaloa esittelemään? Miksi pitäisi laittaa terveellistä ruokaa ja liikkua, kun elämä on samaa tasaista harmaata vielä vanhuksenakin? parempihan se on päästä pois aiemmin kuin virua vuosikymmeniä.
Köyhyys johtaa näköalattomuuteen, toivottomuuteen ja elämänhallinnan vaikeuksiin. Ei kaikilla köyhillä, eikä niillä joilla on toiveita paremmasta, mutta monien kohdalla kyllä.
Ja aika montaa meistä odottaa sama kohtalo.
Öh? Köyhähän varmaan haluaa terveysongelmat kaiken muun shaiban päälle? Ei työtä, ei mitään, mutta verenpainetauti, diabetes tai korkea kolesteroli löytyy. Jes!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on kehunut suomalaisia makkaroita vaikka on Saksassakin asunut ja on sieltä päin Eurooppaa kotoisin.Osti kerran Xtran euron uunimakkaran tai minkä lie ja yhden haarukallisen jälkeen heitti pois. Miksi vähävaraiset ostaa tollasta moskaa kun vois vaan syyä niitä papuja?
Ne halvat makkarat eivät todellakaan sisällä paljon lihaa. Enimmäkseen ovat jauhoa. Siksi siitä 3 euron jauhelihasta saisi enemmän syötävää kuin makkarasta jos valmistaisi vaikka lihamurekkeen johon lisäisi niitä papuja ja vihanneksia. Varmasti lopullinen yhden annoksen hinta menisi samoihin kuin yhden annoksen hinta siitä makkarapaketista.
Tottahan tuo. Mutta soijarouhe on kyllä vieläkin halvempaa. Toki moni ei syystä tai toisesta sitä halua syödä, mutta ihmetyttää, miksi useampi työtön ei pidä lihattomia päiviä enemmän.
Opiskelijat ovat tämän kikan tajunneet. Wokvihannekset 1,50 e, pavut/kikherneet 0,90 e ja iso tötsä riisiä alle pari euroa tai nuudeli 0.60 e per henki.
On hyvää, terveellistä ja halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallintaa pitäisi kyllä opetella jo peruskoulussa. Kummallinen oletus, että kaikki vanhemma pystyisivät opettamaan lapsille tällaiset asiat tarpeeksi hyvin.
Peruskoulussa opetetaan kotitaloutta, joka pitää sisällään mm. ruuanlaiton, siivouksen ja oman talouden hallinnan opettamista. Siellä opetetaan myös yhteiskuntaoppia, joka niin ikään sisältää taloustietoa niin yleisesti kuin omasta taloudestakin. Valitettavasti malli elämiseen tulee niin vahvasti kotoa, ettei sitä sisäistä mallia pystytä perusopetuksen tuntimäärillä muuttamaan. Ei kasvatuksessakaan voi kaikkea vastuuta sysätä yhteiskunnan ja opettajien harteille. Tuskin löytyy opettajia, jotka ovat valmiita adoptoimaan kaikkia näitä lapsia...