Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua vähän ihmetyttää tuolla fb vähävaraisten ryhmässä...

Vierailija
09.09.2016 |

Ensinnäkin se, että nää perheet on siis niin vähävaraisia että pyydetään ruoka-apua kaiken muun lisäksi, silloin ollaan jo mun käsityksen mukaan todella vähissä varoissa jos joutuu ruokaa pyytämään. No, kuitenkin melkein poikkeuksetta kun katsoo näitä ilmoituksia niin perheen aikuisten vaatekoot on XL tai XXL, ei silloin ihan peeaa ole oltu kun on syöty itsensä tuon kokoseksi. Saan varmaan paskaa niskaan tästä, mutta menköön. Ja ei, kenenkään en halua näkevän nälkää, mutta jos itselläni olisi rahat niin vähissä ettei ruokaan riittäisi kunnolla rahaa niin looginen seuraus siitä todennäköisesti olisi että paino tippuisi kun yrittäisin sitten pärjätä niin vähällä kuin mahdollista.

Ja vielä toinen asia, ylläpito kirjoitti tuolla että nämä apua hakevat perheet EI KIITÄ. Siis mitä helvettiä? Tuntematon ihminen hyvää hyvyyttään antaa sulle omistaan ja sä et kiitä? En voi uskoa että näin kiittämättömiä ja huonotapaisia ihmisiä edes on olemassa. Mikä siinä kiitoksessa on niin vaikeaa? Kiitättekö yleensä mistään muustakaan? Meillä esimerkiksi kiitetään joka kerta kun noustaan pöydästä, ihan oman perheen keskenkin. Se tapa on itseasiassa niin juurtunut että joskus huomaan sanovani "kiitos" vaikka söisin yksin :D

No eipä muuta. Miettikää nyt vähän.

Kommentit (241)

Vierailija
201/241 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

N 43 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tulee lähipäivinä poislahjoitettavaa melkein kokonainen kodin irtaimisto ja vaatteita, myös lasten. Olin ajatellut laittaa niitä tuonne fb ryhmään. Onko mitään muuta paikkaa, missä apu kohdistuisi paremmin tarvitseville? Tuntuu että nykyään oikeasti kukaan ei tarvitse tavaraa, kun kaikilla on niin paljon.

Kävin kysymässä mm seurakunnan diakonilta ja hän sanoi, ettei heilläkään ole ketään, joka tarvitsisi sellaista. Ainoa mikä meiltä seurakuntaan kelpasi, oli varastoon jääneet vauvan korvikemaitotölkit. Ei siis millekään muulle ollut tarvetta... melkoinen hyvinvointivaltio tämä. Mutta siis - mihin voisi antaa käyttötavaraa, jotta menee hyötykäyttöön? Musta toi fb ryhmä kuulostaa tän ketjun pohjalta melkein ainoalta, jolle kelpaa läges "kaikki mitä irti lähtee".

Lähetystori Fida. He vastaanottavat kodin irtaimistoa, vaatteita, asusteita yms. Saattavat myös tulla maksutta hakemaan lahjoitettavia tavaroita. Heillä on useita kirppismyymälöitä ympäri Suomea, joihin voi itsekin viedä tavaraa.

Juu. Ei. Olen vienyt Fidan myymälään kaksi kertaa itselle tarpeettomia mutta hyvälaatuisia tavaroita. Sielläkään ei vastaanottaja kiittänyt. Jos koko heidän toimintansa perustuu ilmaiseksi saatujen tavaroiden myyntiin, olisi kiva jos saisi sen kiitoksen. Nykyään heitän roskiin tai jätän jätekatoksessa olevalle kierrätyshyllylle, sieltä katoaa kaikki.

Vierailija
202/241 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt. Kun me olimme hyvin köyhä lapsiperhe 90 -luvun lamassa painoin hädintuskin 50 kiloa. Ensin ruokaa otti mies, sitten lapset ja jos jotain jäi minä söin loput. Aina ei jäänyt. Muillekin riitti vain yksi annos, herkkuja ei ollut koskaan. Tosin tein ihan oikeaa ruokaa, emme koskaan syöneet eineksiä (silloin eikä edelleenkään). Lisäksi ihmettelen sitä että näillä köyhillä saattaa olla 1-2 isoa koiraa taloudessa.... Nehän syö kuin hevoset??

Kiitoksesta olen samaa mieltä, ainakaan sivulla ei koskaan ole kiitoksia näkyvissä. Itse olen toimittanut mm vaatteita ja kyllä tavatessa on oltu tosi hyvillään ja onnellisia.

Totta.  Aina melkein työttömällä tai sossusta rahansa hakevalla on iso koira tai kaksi siellä kotona pienessä kerrostaloasunnossa, mikä pitäisi lailla kieltää.  Lenkilläkään ei varmasti käydä säännöllisesti että saisi edes tarpeensa tehdä ulos,  Voi miten sydäntä särkee koirien puolesta.  Saako säännöllisesti ruokaa ja miten kohdellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/241 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ole ihan tutkittu juttu, että heikossa yhteiskunnallisessa asemassa olevat ovat terveydeltään huonoimmassa jamassa. Tämähän käy järkeen vallan hyvin. Ostaa lohta, maksaa 10 -15 e, siitä saa perhe kerran syödyksi. Vai ostaako samalla rahalla tarjous roiskeläppiä monen monta, vai makaronia ja jauhelihaa, jotka kustantaa 2,30 e tms. Ei kukaan joka tahtoo itsestään huolta pitää, koske "halpa mättöihin", mutta kun on niukat varat niin on pakko. . Saadapa joskus kanan rintaa tai kunnon monipuolista salaattia

Iso perhe saa olla ,jos hotaisee kokonaisen lohen yhdellä aterialla. Oikeasti yhdestä lohesta saa vähintään kaksi ateriaa, jos käyttää lisäksi perunaa, juureksia ja vihanneksia. Esimerkiksi fileet kiusaukseen tai risottoon, ja ruoto kalakeittoon + vähän filettä, jotta kalakeitoksi tunnistaa. Näin syö oikeasti köyhä lohen.

Kananrintaa - tai oikeammin broilerin rintaa saa kyllä köyhäkin, kun ostaa päiväysalennetun ja valmistaa sitä samana päivänä. Minkä onkaan sinulle " monipuolinen salaatti"? Tiesitkö, että vuohenputkea on joskus kasvatettu nimenomaan salaatiksi, ja voikukan sileäreunaiset lehdet ovat myös erinomaista salaattiainesta.

Jos köyhä joutuu turvautumaan ruoka-apukasseihin, ne ovat enimmäkseen lihottavia jauhoja ja pastoja, joita köyhällä on itselläänkin vara ostaa.

Vierailija
204/241 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on vähän sama kuin eräs FB-keskustelu, missä vähävarainen tyttö pyysi ilmaista telkkaria + kuljetusta FB-tutuiltaan. Hänelle tuli muutamia tarjouksia, mutta ei suostunut ottamaan jos koko alle 40" ja uusinta mallia :D

Tai tämä sohvastoori:

http://naurunappula.com/1320289/nooralla-pitaa-saada-sohvaa.jpg

Vierailija
205/241 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

THL:n raportin mukaan nimenomaan vähävaraiset ovat kaikkein huonoimpia elämäntavoiltaan. Ostetaan niillä vähillä varoilla esimerkiksi valmisruokia, pelkkää hiilaria (puuroja, leipää) eikä syödä säännöllisesti vaan skipataan aterioita, jolloin aineenvaihdunta häiriintyy. Myös liikunnan vähyys/ liikkumattomuus näkyy aineenvaihdunnassa sen hitautena.

Paskanvitut. Tulepa opiskelelijaksi. Elä opintotuella. Vuokran jälkeen käteen jää 70-90e, sillä saa kouluruoan. Vähän säästöjä käytellään. Hyvä, jos yhdellä aterialla eletään. Kaiken syön mitä on ja oon hoikka

Usein työssäkäyvät ovat niitä kaikkein paksuimpia. Ajelevat autolla joka paikkaan, eivätkä tee hyötyliikuntaa juur missää

Just joo. Mun opiskelevat lapset eivät ota opintotukea, koska tienaavat mieluummin opintojen ohessa. Matkustevatkin. Lukukaudet ivat Suomessa niin lyhyitä, että ei voi vaan koko kautta makoilla ja valittaa rahapulaa.

Vierailija
206/241 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät osaa tehdä ruokaa, joten syövät huonosti kaloripitoista, jolloin paino nousee. Meidänkään perheellä ei paljon rahaa ole, mutta tekemällä itse ruuan saa terveellistä ruokaa suht halvalla.

En jotenkin käsitä miten nykyään on niin paljon ihmisiä, jotka ei osaa tehdä ruokaa. Kaverini on jo kolmekymppinen (sinkku joten ei tarvitse perheelleen ruokaa laittaa) eikä syö kuin leipää ja jogurttia, joskus harvoin laittaa jotain makaroni ruokaa. Ja ihmettelee miksi joskus valitan kun haluaisin itse syödä monipuolisemmin, mutta usean ruokarajoitteen takia en voi. Silti nytkin syön paljon monipuolisemmin kuin hän. Sanoo vain miten itsekin syö tosi rajoittuneesti, mutta siihen tottuu. Perheelle toki teen monipuolista ruokaa, itse vaan en voi läheskään kaikkea syödä.

Noh. Silloin kun olin työttömänä reippaan vuoden (pelkkä työmarkkinatuki 560 euroa/kk plus 200 euroa asumistukea päälle - koska onnettomasti olin perinyt paskan, myyntikelvottoman kesämökin hornan kuusesta en ollut oikeutettu toimeentulotukeen tai muihinkaan sosiaalitoimen avustuksiin) mä söin pääasiassa halvinta pastaa (spagetti tai makaroni) ja jotain euron valmissooseja lisukkeeksi. Kiitos Lidlin sain vähän vaihtelua niihinkin, ja joissakin oli seassa jopa ihan oikeita vihannessattumia eli ei pelkkää tomaattipyrettä. Yksi purkki riitti hyvin kahdeksi päiväksi, ja makaronia pystyi keittämään vaikka kokonaisen pussillisen päivän ruoaksi.

Ei mun ruoanlaitto-osaamiseni ollut minnekään kadonnut rahattomuuden myötä - mutta mulla ei ihan oikeasti ollut varaa ostaa mitään raaka-aineita joista olisi voinut kokata jotain järkevää ja monipuolisempaa.

Tai no, silloin tällöin tein hirmusatsin makaronilaatikkoa kun jostain sai 10 kappaleen rasian kananmunia eurolla - silloin sai syödä myös keitettyä tai paistettuja munia mikä oli luksusta - , ja päälle tarkasti jaettuna puolentoista euron valmisjuustoraastepussi. (Joo, kilohinnalta juustoköntti on varmasti halvempi, mutta mun piti laskea mihin lompakossa sillä hetkellä olevat kolikot riittivät, ja 1.50 euroa on pienempi summa kuin 4 euroa.) Pieniin rasioihin ja pakkaseen vielä pahempien päivien varalle.

Ai mitkä vihannekset tai tuore leipä? AAAHAHAHAHAHAHA! Onneksi sain välillä äidiltä kokeilumielessä ostettuja vitamiinipillereitä, joten en sairastunut esim. keripukkiin. (Ei, en koskaan kertonut vanhemmilleni todellista tilannettani. Heilläkin oli ihan tarpeeksi huolia omasta takaa.)

Ehkä täällä kirjoittaville tekisi hyvää elää vaikka puoli vuotta nollabudjetilla, niin mahdollisesti tulisivat "ruokavaliorealiteetit" konkreettisemmin selville, etenkin mitä ruoanlaittamismahdollisuuksiin tulee.

(Nyt, kaksi vuotta myöhemmin olen työllistynyt vakituisesti ja saan jopa kohtuullista palkkaa. Mutta en usko, että ikinä tulen unohtamaan sitä epätoivoista hengissä pysyttelyä, kun huomaa että tilillä on 70 senttiä ja kukkarossa euro kaksikymmentä, ja että niillä pitäisi selvitä vielä yli viikon verran.)

Saan saman verran ja pärjään niin ettei pelkkää makaronia tarvii syödä. Vuokra mulla 300 e

No sepäs on hienoa jos sulla jää vielä vuokran jälkeen melkein 500 euroa käteen! (760 - 300 = 460)

Kyllä siitä varmasti liikenee ruokaan vähän enemmänkin, jos puhelin- ja nettimaksut sekä sähkölasku ovat pienet...

Kaikilla ei ole ihan noin halpaa asumista (lisää nyt vielä, että elät parisuhteessa ja puoliso kustantaa puolet kiinteistä kuluista tai jotain :p ).

Vierailija
207/241 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät ovat valitettavan usein paitsi taloudellisesti, myös henkisesti köyhiä. Sanon tämän, koska olen itse köyhästä wt-perheestä, jota leimasi juuri kiittämättömyys, muiden syyttely ja kummallinen ahneus. Sen käsittäminen saattaa olla monelle empaattiselle auttajalle karu järkytys, mutta semmoista se on. Varmasti moni sosiaalityöntekijä tämän tietää varsiin hyvin. 

Ja kaikesta huolimatta ei tulisi yleistää. 

Ei tulisi yleistää, mutta tunnistan tuon omasta lapsuudestani erittäin hyvin. Asuin maaseudulla ja koulukaveri tuli pienestä metsätorpasta. He asuivat aivan oikeasti niin korvessa kun voi ihminen asua jonne pääsi kinttupolkuja ja traktorin tekemiä uria pitkin. Autoa heillä ei tietenkään ollut. 

Heidän omaisuus koostui kahdesta lehmästä ja pienestä maatilkusta. En oikein vieläkään käsitä millä he tulivat toimeen.

Talon emäntä oli ahnein, itsekkäin ja pahansuovin ihminen mitä olen tavannut. Mies oli juuttunut juoksuhautoihin ja ei päässyt sieltä henkisesti ulos. Minkäänlaista draivia ja eteenpäin menemisen henkeä ei ollut havaittavissa. Hiljaista ja katkeraa v....tusta päivästä toiseen. 

Vierailija
208/241 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon kokojuttuun sen verran, että epäterveellistä ruokaa saa halvemmalla, mitä terveellistä. Toki vihanneksia ym saa halvalla, varsinkin näin syksyisin, mutta jos ei ole aikaa/tahtoa/taitoa kokata itse, jonkun kaupan pizzan saa murto-osalla esimerkiksi salaattibaarin salaatin hinnasta. Karkit ja sipsit eivät myöskään maksa kuin sen pari euroa.

Terveellinen ruoka ei ole kallista. Jos katsot niiden mättöruokien, karkkien , sipsien kilohintoja kaupassa ja sitten vaikka niiden vihannesten, huomaat, että kaikki valmis eines  ja roskaruoka  on kallista. Meillä on varaa syödä hyvin, mutta ei meillä olisi vara syödä mitään kaupan valmisruokia(ja se kaupan roiskeläppä ei todellakaan ole ruokaa,sanan varsinaisessa merkityksessä, eikä sillä nälkä lähde kuin hetkeksi).Jos ajatellaan vaikka meidän 6 henkistä perhettä, niin kyllä tulisi kalliiksi ostella valmisruokia, ihan mitä tahansa, kun samalla rahalla saa kattilallisen vaikka hyvää keittoa ja sen kanssa ruisleipää. Salaattibaarin hinta on kallis, sillä rahalla ostet kotiin salaattiaineet pitkäksi aikaa. Kaikki minkä valmistaa itse on varmasti halvempaa kuin kaupan roskaruoka. Terveellisyydestä puhumattakaan. Ja vaikka ne sipsipussit ei maksa kuin 2-3 euroa pussi, niin niillä ei oikeasti kukaan elä ja hetken päästä on taas nälkä ja uusi sipsipussi menossa. Sitten on mennyt jo 4-6 euroa ja sillä rahalla saisi jo vaikka kattilallisen jauhelihakeittoa tai kasviskeittoa.

Koitahan jatkossa lukea tarkemmin mihin vastaat. Lainaamassasi viestissä puhuttiin siitä tilanteesta, jossa aika/tahto/taito kokata itse puuttuu.

Tällainen tilanne on välillä mm. itselläni, kun teen matalapalkkaisia keikkatöitä eri paikkakunnilla. Usein tarjolla on lattiamajoitus ilman mikroa tai jääkaappia mistään muusta puhumattakaan. Bonuksena töihin ei voi ottaa omia eväitä, joten silloin ei todellakaan valita kaupan roiskeläpän tai itse tehdyn kasviskeiton välillä. Silloin on pakko ostaa sitä millä saa vartin ruokatauon aikana vatsansa täyteen - ja se on nopeasti alas menevää roskaruokaa. Vapaa-aikana köyhä hakeutuu helposti Mäkkiin tai Heseen, josta voi ostaa 1-2 eurolla lämpimän hampurilaisen. Sitä sitten täydennetään kaupasta ostettavilla hedelmillä, jugurtilla yms., jotta ruuasta saisi vähän terveellisempää maksamatta itseään kipeäksi.

Vierailija
209/241 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun oikeesti mun mielestä epäterveellinen ruoka ei edes ole halpaa! Mietitään nyt; mennään koko perhe mäkkäriin, kaksi aikuisten ateriaa ja kaksi lasten ateriaa - varmasti menee about 25e vähintään. (En muista mäkkärin hintoja nyt kovin tarkasti) Sillä 25 eurolla saisin kaupasta kassillisen ruokaa josta syötäisiin ainakin kahden päivän kaikki ateriat helposti! Mäkkärin jälkeen menee pari tuntia ja kaikilla on uudestaan nälkä. Tai joku pizzeria, aikuisten pizzat on sen kympin kipale, siihen lasten annokset päälle niin ei 30e edes riitä. Mun mielestä ja meidän perheessä nää roskaruoka mätöt on sellasia erityistapauksia, joskus ehkä kerran kuussa siis käydään. Muuten syödään tavallista ruokaa.

Oletko katsonut roskaruuan hintoja kaupassa? 400 g makkaraa saa halvimmillaan eurolla, kun 400 g vähärasvaista jauhelihaa maksaa 3 e. Tai halvimman makaronin/riisin hinta vs. kuitupitoinen vastaava? Tokihan tulee halvaksi jos syö vain juureksia, mutta hyvälaatuinen proteiini/hiilihydraatti maksaa huomattavasti enemmän kuin huonolaatuinen. Ei köyhät millään mäkkärin tai pizzerian aterioilla elä, se roskaruoka ostetaan kaupasta.

Pavut maksaa joku 0,89 e. Erittäin hyvä proteiininlähde, super nopea käyttää ja terveellistä. On kuitua ja ties mitä muuta, myös monipuolisia.

Mutku pitää olla lihaa ni makkaralla mennää?

Mieheni on kehunut suomalaisia makkaroita vaikka on Saksassakin asunut ja on sieltä päin Eurooppaa kotoisin.

Osti kerran Xtran euron uunimakkaran tai minkä lie ja yhden haarukallisen jälkeen heitti pois. Miksi vähävaraiset ostaa tollasta moskaa kun vois vaan syyä niitä papuja?

Palkokasvit ei sovi läheskään kaikille. Esim. vähintään joka kymmenellä suomalaisella on ärtyvän suolen oireyhtymä, jonka oireiden on todettu tieteellisin tutkimuksin liittyvän FODMAP-hiilihydraatteihin. Palkokasvien ja muiden FODMAPeja sisältävien ruokien välttäminen onkin monille ainoa keino pitää oireilu kurissa. Ja kyseistä tieteeseen perustuvaa ruokavaliota suositellaan ihan virallisesti, joten turha tulla väittämään, että kyse on vaan yhdestä luulotautisten huuhaadieetistä muiden joukossa ja kaikkien pitää puputtaa papuja.

Vierailija
210/241 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizzan saa eurolla.

Jos olisin oikein vähävarainen, niin niitä mä söisin. Sitten mulla riittäisi vähän enemmän rahaa johinkin kivaan. Ei tulisi mieleenkään haaskata rahaa mihinkään kalliiseen ruokaan koska se on sitten pois kaikesta muusta.  Ruoka ei mulle ole muutenkaan mikään muu kuin välttämätön paha. Itseäni ilahdutan ja piristän muilla asioilla ja ne maksaa.

Ja sitten vielä semmonen pointti, että jos olisin oikein vähävarainen, niin ei mulla välttämättä olisi haluakaan elää ihan kamalan pitkää elämää. Joten terveelliseen ruokaan en välittäisi niin panostaa senkään puoleen.

Vierailija
211/241 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka nyt toki ns huono ruoka taitaa tällä hetkellä olla halvempaa kuin terveellinen (toki kyllä tiedän monta, jotka saavat tehtyä halvasti huipputerveellistä - vaatii toki aikaa ja viitseliäisyyttä) niin tosiasiassa kyllä aina pitää syödä enemmän kuin kuluttaa, jotta lihoisi - eli sitä halpaa ja epäterveelistäkin pitää mättää enemmän kun tarve.

Tai ainakin epäterveellinen, minkä eteen ei tarvitse nähdä vaivaa on halvempaa kuin terveellinen.

Vierailija
212/241 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä pitkän jaarittelun pihvi on tämä:

Se epäystävällisyys/kiittämättömyys on yksi henkinen keino selvitä köyhyyden aiheuttamasta negatiivisesta tunnetaakasta. "Joo, pohjalla ollaan, mutta en kyllä perkele rupea tuota ämmää kumartelemaan jostain vanhoista paskavaatteista!". Toisin sanoen joku ei välttämättä näe kiittämistä kohteliaisuutena vaan lisänöyryytyksenä jo valmiiksi nöyryyttävässä tilanteessa. Siinä ei ole mitään henkilökohtaista, eikä sitä loukkauksena pitäisi mielestäni ottaa. Sinä, hyväosainen vaatteiden, ruoan tahi minkä ikinä lahjoittaja, palaat armeliaisuushetkesi jälkeen mukavaan keskiluokkaiseen elämääsi. Lahjoituksen vastaanottaja palaa ties mihin vuokraluukkuun murehtimaan, että mistäköhän sitä huomenna saadaan ruokaa, kun sossun tuet tulevat vasta kahden viikon päästä. No, parempi varmaan lainata Penalta kymppi ja vetää kännit ennen kuin pää sekoaa turhasta murehtimisesta.

Tiedän monia vähävaraisille tavaraa lahjoittavia ja ihan tavallisia duunareita he ovat. On ne omat menot, budjetoidaan laskuja ja ruokaa varten, vertaillaan hintoja, säästetään pahan päivän varalle/remppaa/isompaa hankintaa varten...moni kierrättää mm. lastenvaatteita, hankkii käytettynä tavaraa, säilöö talvea varten pakkaseen metsän antimia jne. Mukavaa elämää toki elävät, mutta joutuvat myös miettimään paljon oman elämän hankintoja ja mihin on milloinkin varaa. Eikä todellakaan matkustella ulkomailla joka vuosi.

Joten, ehkä juuri siksi tällaisia ihmisiä ottaa päähän se, että ilmainen ja täysin käyttökelpoinen tavara ei kelpaa tai se otetaan vastaan pitkin hampain. Kun ei se oma elämääkään mitään jatkuvaa kulutusjuhlaa ole, vaan menot on asetettava tuloihin. Ja monesti tehdään kompromisseja ja lapsille opetetaan, että kaikkea ei voi saada.

Monet jotka auttavat vähävaraisia, saattavat tietää itse miltä tuntuu olla köyhä ja nyt kun itsellä menee paremmin, haluavat antaa siitä vähästäänkin apua ja sitten avunsaaja kitisee täysin typerien ulkonäköseikkojen tms. takia.

Kyllä mullekin ulkonäköseikat on tärkeitä vaikka olen köyhä. En halua edes ilmaiseksi rumaa ja vastenmielistä tavaraa, sitä on omastakin takaa sen verran kuitenkin.  Jos ei avun antaja haluaa antaa kuin rumaa tavaraa/vaatetta niin minusta voi katsoa peiliin itse.

Vierailija
213/241 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin ärsyttää kun kaalia, juureksia ja palkokasveja tuputetaan ratkaisuksi kaikille köyhille. Onhan ne halpoja, mutta moni saa niistä vatsansa kipeäksi ja/tai pahoja ilmavaivoja. Kiva siinä sitten mennä töihin päästelemään äänekkäitä löyhkäpieruja, etenkin jos on nollasopimuksella töissä eikä tulevista tunneista ole mitään takeita.

Vierailija
214/241 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka nyt toki ns huono ruoka taitaa tällä hetkellä olla halvempaa kuin terveellinen (toki kyllä tiedän monta, jotka saavat tehtyä halvasti huipputerveellistä - vaatii toki aikaa ja viitseliäisyyttä) niin tosiasiassa kyllä aina pitää syödä enemmän kuin kuluttaa, jotta lihoisi - eli sitä halpaa ja epäterveelistäkin pitää mättää enemmän kun tarve.

Tai ainakin epäterveellinen, minkä eteen ei tarvitse nähdä vaivaa on halvempaa kuin terveellinen.

Tiesitkös, että laboratoriotutkimuksissa laihat hiiret rupeaa lihomaan sen jälkeen kun niille tehdään lihavilta hiiriltä ulosteensiirto? Niin pienestä se on kiinni, vaikka jotkut vierittää kaiken syyn pelkän itsekurin puutteen niskoille.

Vierailija
215/241 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muakin ärsyttää kun kaalia, juureksia ja palkokasveja tuputetaan ratkaisuksi kaikille köyhille. Onhan ne halpoja, mutta moni saa niistä vatsansa kipeäksi ja/tai pahoja ilmavaivoja. Kiva siinä sitten mennä töihin päästelemään äänekkäitä löyhkäpieruja, etenkin jos on nollasopimuksella töissä eikä tulevista tunneista ole mitään takeita.

Useimmilla suolisto tottuu puolessa vuodessa ruokavalion muutoksiin. Lyhyemmässäkin ajassa, jos ruokavalion muutoksen tekee vähitellen. Ilmavaivat on toki kiusallinen juttu, mutta ei kuitenkaan niin terveydelle haitallista kuin ylipaino. 

Vierailija
216/241 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämänhallintaa pitäisi kyllä opetella jo peruskoulussa. Kummallinen oletus, että kaikki vanhemma pystyisivät opettamaan lapsille tällaiset asiat tarpeeksi hyvin.

Peruskoulussa opetetaan kotitaloutta, joka pitää sisällään mm. ruuanlaiton, siivouksen ja oman talouden hallinnan opettamista. Siellä opetetaan myös yhteiskuntaoppia, joka niin ikään sisältää taloustietoa niin yleisesti kuin omasta taloudestakin. Valitettavasti malli elämiseen tulee niin vahvasti kotoa, ettei sitä sisäistä mallia pystytä perusopetuksen tuntimäärillä muuttamaan. Ei kasvatuksessakaan voi kaikkea vastuuta sysätä yhteiskunnan ja opettajien harteille. Tuskin löytyy opettajia, jotka ovat valmiita adoptoimaan kaikkia näitä lapsia...

Kotitalous on pakollinen aine vain peruskoulun seiskaluokalla. Suomalaiset muuttaa omilleen keskimäärin 21-vuotiaina. Luuletko, että niistä 13-vuotiaana koulussa kertaalleen läpikäydyistä asioista on paljonkin muistissa vielä silloin, kun on saanut asua 9 vuotta vanhempien hoivissa?

Vierailija
217/241 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmilla suolisto tottuu puolessa vuodessa ruokavalion muutoksiin. Lyhyemmässäkin ajassa, jos ruokavalion muutoksen tekee vähitellen. Ilmavaivat on toki kiusallinen juttu, mutta ei kuitenkaan niin terveydelle haitallista kuin ylipaino. 

Nykymaailmassa puoli vuotta ilman töitä voi johtaa loppuelämän työttömyyteen. Kannattaako ottaa riski?

Vierailija
218/241 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykymaailmassa puoli vuotta ilman töitä voi johtaa loppuelämän työttömyyteen. Kannattaako ottaa riski?

Vai kannattaako ostaa apteekista  Cuplatonia?

Vierailija
219/241 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin toimeentuleva voi valita raskaan työpäivän jälkeen ostaa perheelleen jotain puolivalmista terveellistä ja ruoka järjestyy vaivatta. Köyhän pitää miettiä, pohtia, laskea, tehdä itse. Se on huomattavasti raskaampaa.

Minä olen ratkaissut tämän niin, että teen samat ruuat joka päivä. Tässä ei ole yhtäkään hukkakaloria. Ruuan maku ei ole minulle tärkeä asia.

1. Aamupala

n. 140g kaurahiutalelautanen 20 snt

tomaattimehulasi 25 snt (kallis, mutta todella hyvä lykopeenin lähde)

2. Päivällinen

pavut 55 snt

kastike pavuille 20 snt

3. Välipala

kolme kananmunaa 35 snt

pari porkkanaa 15 snt

parsakaali 100g 40 snt (kallis ja käytännössä nolla kaloria, mutta liian terveellistä pois jättääkseni)

4. Lounas

linssikeitto 40 snt

paistetut perunat 30 snt (kaliumin kannalta erittäin oleellinen satsi)

5. Iltapala

omena 15 snt

kaksi banaania 40 snt (jotta kaliumin saanti tulee täyteen)

Yhteensä n. 3,20e/päivä = 96e/kk

Tällä setillä jaksan käydä salillakin, nyt tosin laihis päällä. Kun se on ohi, niin ruokakustannuksia joutunee lisäämään parilla kympillä kuussa. Purkista otan D3-vitamiinia, B12-vitamiinia, sinkkiä ja magnesiumia. 

Onhan tuo halpa ja sinänsä terveellisistä osista koostuva ruokavalio, mutta ei tarpeeksi monipuolinen.

Vierailija
220/241 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin toimeentuleva voi valita raskaan työpäivän jälkeen ostaa perheelleen jotain puolivalmista terveellistä ja ruoka järjestyy vaivatta. Köyhän pitää miettiä, pohtia, laskea, tehdä itse. Se on huomattavasti raskaampaa.

Minä olen ratkaissut tämän niin, että teen samat ruuat joka päivä. Tässä ei ole yhtäkään hukkakaloria. Ruuan maku ei ole minulle tärkeä asia.

1. Aamupala

n. 140g kaurahiutalelautanen 20 snt

tomaattimehulasi 25 snt (kallis, mutta todella hyvä lykopeenin lähde)

2. Päivällinen

pavut 55 snt

kastike pavuille 20 snt

3. Välipala

kolme kananmunaa 35 snt

pari porkkanaa 15 snt

parsakaali 100g 40 snt (kallis ja käytännössä nolla kaloria, mutta liian terveellistä pois jättääkseni)

4. Lounas

linssikeitto 40 snt

paistetut perunat 30 snt (kaliumin kannalta erittäin oleellinen satsi)

5. Iltapala

omena 15 snt

kaksi banaania 40 snt (jotta kaliumin saanti tulee täyteen)

Yhteensä n. 3,20e/päivä = 96e/kk

Tällä setillä jaksan käydä salillakin, nyt tosin laihis päällä. Kun se on ohi, niin ruokakustannuksia joutunee lisäämään parilla kympillä kuussa. Purkista otan D3-vitamiinia, B12-vitamiinia, sinkkiä ja magnesiumia. 

Onhan tuo halpa ja sinänsä terveellisistä osista koostuva ruokavalio, mutta ei tarpeeksi monipuolinen.

Ja ne makaroonilaatikot, makkarat ja Saarioisten pizzatko sitten ovat? Tuo edellisen kirjoittama lista on tuhat kertaa parempi kuin mitä monet vähävaraiset nykyisin syövät. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi