Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua vähän ihmetyttää tuolla fb vähävaraisten ryhmässä...

Vierailija
09.09.2016 |

Ensinnäkin se, että nää perheet on siis niin vähävaraisia että pyydetään ruoka-apua kaiken muun lisäksi, silloin ollaan jo mun käsityksen mukaan todella vähissä varoissa jos joutuu ruokaa pyytämään. No, kuitenkin melkein poikkeuksetta kun katsoo näitä ilmoituksia niin perheen aikuisten vaatekoot on XL tai XXL, ei silloin ihan peeaa ole oltu kun on syöty itsensä tuon kokoseksi. Saan varmaan paskaa niskaan tästä, mutta menköön. Ja ei, kenenkään en halua näkevän nälkää, mutta jos itselläni olisi rahat niin vähissä ettei ruokaan riittäisi kunnolla rahaa niin looginen seuraus siitä todennäköisesti olisi että paino tippuisi kun yrittäisin sitten pärjätä niin vähällä kuin mahdollista.

Ja vielä toinen asia, ylläpito kirjoitti tuolla että nämä apua hakevat perheet EI KIITÄ. Siis mitä helvettiä? Tuntematon ihminen hyvää hyvyyttään antaa sulle omistaan ja sä et kiitä? En voi uskoa että näin kiittämättömiä ja huonotapaisia ihmisiä edes on olemassa. Mikä siinä kiitoksessa on niin vaikeaa? Kiitättekö yleensä mistään muustakaan? Meillä esimerkiksi kiitetään joka kerta kun noustaan pöydästä, ihan oman perheen keskenkin. Se tapa on itseasiassa niin juurtunut että joskus huomaan sanovani "kiitos" vaikka söisin yksin :D

No eipä muuta. Miettikää nyt vähän.

Kommentit (241)

Vierailija
1/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

THL:n raportin mukaan nimenomaan vähävaraiset ovat kaikkein huonoimpia elämäntavoiltaan. Ostetaan niillä vähillä varoilla esimerkiksi valmisruokia, pelkkää hiilaria (puuroja, leipää) eikä syödä säännöllisesti vaan skipataan aterioita, jolloin aineenvaihdunta häiriintyy. Myös liikunnan vähyys/ liikkumattomuus näkyy aineenvaihdunnassa sen hitautena.

Vierailija
2/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt aloiteta tätäkin päivää läskivihalla jookos? Menkää mieluummin vaikka lenkille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon kokojuttuun sen verran, että epäterveellistä ruokaa saa halvemmalla, mitä terveellistä. Toki vihanneksia ym saa halvalla, varsinkin näin syksyisin, mutta jos ei ole aikaa/tahtoa/taitoa kokata itse, jonkun kaupan pizzan saa murto-osalla esimerkiksi salaattibaarin salaatin hinnasta. Karkit ja sipsit eivät myöskään maksa kuin sen pari euroa.

Vierailija
4/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt aloiteta tätäkin päivää läskivihalla jookos? Menkää mieluummin vaikka lenkille.

Tää ei ollut mitään läskivihaa, jokainen saa paina mun puolesta vaikka 600kg jos siltä tuntuu, mutta jotenkin härskiä että sitten sellaset tantat pyytää tuolla ruoka-apua eikä osaa kiittää sitä saatuaan.

Vierailija
5/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät ovat valitettavan usein paitsi taloudellisesti, myös henkisesti köyhiä. Sanon tämän, koska olen itse köyhästä wt-perheestä, jota leimasi juuri kiittämättömyys, muiden syyttely ja kummallinen ahneus. Sen käsittäminen saattaa olla monelle empaattiselle auttajalle karu järkytys, mutta semmoista se on. Varmasti moni sosiaalityöntekijä tämän tietää varsiin hyvin. 

Ja kaikesta huolimatta ei tulisi yleistää. 

Vierailija
6/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se näyttää menevän. Mitä enemmän aikaa käytettävissä, sitä vähemmän esimerkiksi liikuntaa tai harkintaa siihen mitä milloinkin syödään.

Itse valmistaen perhe kuitenkin söisi laadullisesti paremmin ja väittäisin että eineksiä edullisemmin.

Omat sukulaiseni jotka ovat vähävaraisia ja työttömiä ovat suuria kuin valaat ja päivä menee siinä kun mietitään ulkopuolisten ihmisten asioita ja sitä mikä minulle "kuuluu" avustuseuroina, ei hetkeäkään sitä miten työllistyisi ja omin toimin elintasoa saisi nostettua. Kaikkeen nähdään niin vähän vaivaa kuin mahdollista, lapsella ei ole selkeätä päivärytmiä, ei ulkoilla jne.

Vierailija
7/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole ihan tutkittu juttu, että heikossa yhteiskunnallisessa asemassa olevat ovat terveydeltään huonoimmassa jamassa. Tämähän käy järkeen vallan hyvin. Ostaa lohta, maksaa 10 -15 e, siitä saa perhe kerran syödyksi. Vai ostaako samalla rahalla tarjous roiskeläppiä monen monta, vai makaronia ja jauhelihaa, jotka kustantaa 2,30 e tms. Ei kukaan joka tahtoo itsestään huolta pitää, koske "halpa mättöihin", mutta kun on niukat varat niin on pakko. . Saadapa joskus kanan rintaa tai kunnon monipuolista salaattia

Vierailija
8/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon kokojuttuun sen verran, että epäterveellistä ruokaa saa halvemmalla, mitä terveellistä. Toki vihanneksia ym saa halvalla, varsinkin näin syksyisin, mutta jos ei ole aikaa/tahtoa/taitoa kokata itse, jonkun kaupan pizzan saa murto-osalla esimerkiksi salaattibaarin salaatin hinnasta. Karkit ja sipsit eivät myöskään maksa kuin sen pari euroa.

Tuo on illuusio että epäterveellinen ruoka olisi halvempaa. Karkitkin on muuten mun mielestä aika kalliita (halvin kilohinta kympin hujakoilla), varsinkin kun niitä ei tarvita yhtään mihinkään eli ihan hyvin voisi jättää kokonaan ostamattakin.

Vierailija
9/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oikeesti mun mielestä epäterveellinen ruoka ei edes ole halpaa! Mietitään nyt; mennään koko perhe mäkkäriin, kaksi aikuisten ateriaa ja kaksi lasten ateriaa - varmasti menee about 25e vähintään. (En muista mäkkärin hintoja nyt kovin tarkasti) Sillä 25 eurolla saisin kaupasta kassillisen ruokaa josta syötäisiin ainakin kahden päivän kaikki ateriat helposti! Mäkkärin jälkeen menee pari tuntia ja kaikilla on uudestaan nälkä. Tai joku pizzeria, aikuisten pizzat on sen kympin kipale, siihen lasten annokset päälle niin ei 30e edes riitä. Mun mielestä ja meidän perheessä nää roskaruoka mätöt on sellasia erityistapauksia, joskus ehkä kerran kuussa siis käydään. Muuten syödään tavallista ruokaa.

Vierailija
10/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ei ollut mitään läskivihaa, jokainen saa paina mun puolesta vaikka 600kg jos siltä tuntuu, mutta jotenkin härskiä että sitten sellaset tantat pyytää tuolla ruoka-apua eikä osaa kiittää sitä saatuaan.

Sujuvasti kuitenkin yhdistät ylipainon huonoihin käytöstapoihin. Ja seuraava kommentoija yhdistää ylipainon tyhmyyteen.

Vierailija
11/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kaappaus keittiössä ohjelmassa on välillä ollut köyhempää porukkaa. Tuli aika hyvä käsitys siitä, miten jotkut vähävaraiset syö. Yksi teki jtn juustopastaa, johon tuli ainakin kokopussillinen halvinta mahdollista juustoraastetta, joku valmiskastike, pastaa ja olikaan mukana edes lihaa? Voitte vaan miettiä paljon rasvaa ja suolaa noista valmisjutuista yksinään jo tulee ja sen lisäksi pruuttaat itse lisää! Halpaa lihottavaa paskaa.

Vierailija
12/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ole ihan tutkittu juttu, että heikossa yhteiskunnallisessa asemassa olevat ovat terveydeltään huonoimmassa jamassa. Tämähän käy järkeen vallan hyvin. Ostaa lohta, maksaa 10 -15 e, siitä saa perhe kerran syödyksi. Vai ostaako samalla rahalla tarjous roiskeläppiä monen monta, vai makaronia ja jauhelihaa, jotka kustantaa 2,30 e tms. Ei kukaan joka tahtoo itsestään huolta pitää, koske "halpa mättöihin", mutta kun on niukat varat niin on pakko. . Saadapa joskus kanan rintaa tai kunnon monipuolista salaattia

No jaa... joku roiskeläppä ei vie nälkää yhtä pitkäksi aikaa kuin kunnon ruoka, joten kyllä se halvemmaksi tulisi syödä kerran kunnolla kuin vähän väliä jotain huonoa.

Vierailija
13/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pakko ostaa karkkia ja sipsejä

Vierailija
14/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun oikeesti mun mielestä epäterveellinen ruoka ei edes ole halpaa! Mietitään nyt; mennään koko perhe mäkkäriin, kaksi aikuisten ateriaa ja kaksi lasten ateriaa - varmasti menee about 25e vähintään. (En muista mäkkärin hintoja nyt kovin tarkasti) Sillä 25 eurolla saisin kaupasta kassillisen ruokaa josta syötäisiin ainakin kahden päivän kaikki ateriat helposti! Mäkkärin jälkeen menee pari tuntia ja kaikilla on uudestaan nälkä. Tai joku pizzeria, aikuisten pizzat on sen kympin kipale, siihen lasten annokset päälle niin ei 30e edes riitä. Mun mielestä ja meidän perheessä nää roskaruoka mätöt on sellasia erityistapauksia, joskus ehkä kerran kuussa siis käydään. Muuten syödään tavallista ruokaa.

Oletko katsonut roskaruuan hintoja kaupassa? 400 g makkaraa saa halvimmillaan eurolla, kun 400 g vähärasvaista jauhelihaa maksaa 3 e. Tai halvimman makaronin/riisin hinta vs. kuitupitoinen vastaava? Tokihan tulee halvaksi jos syö vain juureksia, mutta hyvälaatuinen proteiini/hiilihydraatti maksaa huomattavasti enemmän kuin huonolaatuinen. Ei köyhät millään mäkkärin tai pizzerian aterioilla elä, se roskaruoka ostetaan kaupasta.

Vierailija
15/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kiittämättömyys pistää aina minunkin silmään/korvaan. Eri kautta olemme antaneet niin omia vanhoja lastentarvikkeita kuin ruokalahjakortteja tmv ja olen täysin kyllästynyt siihen, että minulle jää aina se fiilis, että vastaanottaja on sitä mieltä että nyt tapahtui vain oikeus ja kohtuus eikä ikinä kukaan ole pienen pientä kiitosta sanonut/kirjoittanut :(

Enkä nyt tarkoita, että pitäisi olla aivan yltiöekstaasissa jostain 50€ S-lahjakortista mutta PERUS käytöstapoihin kuitenkin tuo kiitoksen huikkaaminen tavalla tai toisella kuuluu !

Vierailija
16/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sujuvasti kuitenkin yhdistät ylipainon huonoihin käytöstapoihin. Ja seuraava kommentoija yhdistää ylipainon tyhmyyteen.

Ap:han perusteli tuon väitteensä tuossa fb-ryhmässä tekemäänsä havaintoon: ruoka-apua ym. pyytää henkilöt, joilla vaatekoko mitataan X-kirjainten määrällä. Myös kiittämisen unohtamisesta oli ryhmässä tullut palautetta. Jos olisi yksittäistapauksia, niin tuskinpa oikein ylläpito nostaisi siellä asiaa esille.

Vierailija
17/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ilmaisin sitten itesäni huonosti, ei mun mielestä ylipaino tarkoita automaattisesti huonoja käytöstapoja saati tyhmyyttä. Ei pitäisi ikinä yleistää.

Vierailija
18/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät osaa tehdä ruokaa, joten syövät huonosti kaloripitoista, jolloin paino nousee. Meidänkään perheellä ei paljon rahaa ole, mutta tekemällä itse ruuan saa terveellistä ruokaa suht halvalla.

En jotenkin käsitä miten nykyään on niin paljon ihmisiä, jotka ei osaa tehdä ruokaa. Kaverini on jo kolmekymppinen (sinkku joten ei tarvitse perheelleen ruokaa laittaa) eikä syö kuin leipää ja jogurttia, joskus harvoin laittaa jotain makaroni ruokaa. Ja ihmettelee miksi joskus valitan kun haluaisin itse syödä monipuolisemmin, mutta usean ruokarajoitteen takia en voi. Silti nytkin syön paljon monipuolisemmin kuin hän. Sanoo vain miten itsekin syö tosi rajoittuneesti, mutta siihen tottuu. Perheelle toki teen monipuolista ruokaa, itse vaan en voi läheskään kaikkea syödä.

Vierailija
19/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko katsonut roskaruuan hintoja kaupassa? 400 g makkaraa saa halvimmillaan eurolla, kun 400 g vähärasvaista jauhelihaa maksaa 3 e. Tai halvimman makaronin/riisin hinta vs. kuitupitoinen vastaava? Tokihan tulee halvaksi jos syö vain juureksia, mutta hyvälaatuinen proteiini/hiilihydraatti maksaa huomattavasti enemmän kuin huonolaatuinen. Ei köyhät millään mäkkärin tai pizzerian aterioilla elä, se roskaruoka ostetaan kaupasta.

Viekö se halpa kamara-jauhomössö nälän yhtä pitkäksi aikaa kuin kunnollinen liha. Kertaostoksenahan se makkara on halvempaa, mutta kun sen lisäksi joutuu ostamaan enemmän välipaloja jotta jaksaa koko päivän.

Vierailija
20/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kiittämättömyys pistää aina minunkin silmään/korvaan. Eri kautta olemme antaneet niin omia vanhoja lastentarvikkeita kuin ruokalahjakortteja tmv ja olen täysin kyllästynyt siihen, että minulle jää aina se fiilis, että vastaanottaja on sitä mieltä että nyt tapahtui vain oikeus ja kohtuus eikä ikinä kukaan ole pienen pientä kiitosta sanonut/kirjoittanut :(

Enkä nyt tarkoita, että pitäisi olla aivan yltiöekstaasissa jostain 50€ S-lahjakortista mutta PERUS käytöstapoihin kuitenkin tuo kiitoksen huikkaaminen tavalla tai toisella kuuluu !

Ennemminkin jää sellainen olo että ilmassa leijuu 'ei v*tu et sitten enempää vaivautunut - olisit kyllä varmasti voinut antaa minulle enemmänkin, tiedätkö yhtään mitä ruoka /rööki tmv maksaa' (juu tiedän, edullisia ruokia meilläkin yritetään keksiä)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi