Millaisia ovat karjalaiset piirteet?
Kommentit (112)
Jenni Vartiainen on tyypillinen pienisilmäinen korkeat poskipäät omaava savolainen. Minusta savolaiset ja kainuulaisrt ovat kauniita. Kuin saamelaisia.
Vierailija kirjoitti:
Miehet on monesti tosi komeita. Tummia (melkein mustat hiukset) skä vahvemmat piirteet kuin muualla Suomessa.
Isäni puolelta olen Karjalasta ja olen jonkin verran käynyt Karjalajuhlissa tms. mitä lie ovatkaan. Miehet ovat tosiaan usein komeita ja pitkiä, naiset tosiaan lyhyitä, mutta määrätietoisia ja iloisia. Tuntuu että karjalaista sukujuurta olevat ovat paljon positiivisempia ja puheliaampia mitä Varsinais-Suomalaiset, Karjalajuhlissa myös ottanut silmään miten moni on yrittäjä ja alkoholisteja en tunne porukasta yhtään, pikemminkin urheilullisuus on hyve.
Vierailija kirjoitti:
No, esimerkiksi tällaisia: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Ruokolahden_eukkoja_kirkonm%C3%A4ell%C3…
Omilla karjalaisilla sukulaisillani on korkeat poskipäät, kapeahkot kasvot (suvun vanhimmat varsinkin kovia tekemään työtä) ja muutenkin vanhemmiten hieman kuivakat piirteet. Piirteissä osin terävyyttä. Olen heitä aina pitänyt kauniina.
Toinen hyvä esimerkki:
http://static.iltalehti.fi/tanssi/airatanssijuttu_0210JID_tn.jpgSavolaisilla on minusta enemmän leveäkasvoisuutta ja perunanenäisyyttä, mutta en ole perehtynyt mitenkään tarkemmin.
Korkeat poskipäät kyllä tuntuu pitävän paikkaansa, tuo on tosin varsin slaavilainen piirre. Karjalaista sukujuurta olevat ovat kyllä omaan silmään paljon enemmän kirveellä veistettyjä mitä länsisuomalaiset, ja kirveellä veistetyllä tarkoitan teräväpiirteisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Miehet vaaleita pystynenäisiä, pitkäraajaisia ja harteikkaita. Länsisuomalaiset ovat yleensä tummia ja lyhyitä mm. turkulaiset (vrt.Sale,Leppis, Ile yms.).
Varsinais-Suomessa asuvat kylläkin Suomen pisimmät miehet ja naiset, sillä alueella enemmän germaanista sukutaustaa. Myös hiukset usein vaaleat. Itä- ja Pohjois-Suomessa ovat hiukset tummat ja silmät voivat olla vähän mongolimaiset.
Vierailija kirjoitti:
Eikös karjalaiset kuitenkin ole alkujaan lähtöisin lännestä? Siis siinä vaiheessa kun koko aluetta alettiin enemmän asuttaa joitain satoja vuosia jKr? Jotain saamensukuista kanssa siellä oli ollut sitä ennen (näitä tummia), mutta sen jälkeen porukkaa on lappanut suunnalta ja toiselta ja tuollaiset ulkonäölliset piirteet todennäköisesti sekoittuneet keskenään.
No ainakin Viipurissa oli porukkaa vähän joka puolelta maailmaan. Oman sukuni kantaisä on tullut Tanskasta Viipuriin ja siellä perustanut perheen silloin tietenkin ruotsalaisen naisen kanssa.
Olen lähes 100% idästä, pääosin Karjalasta. Geenitestin mukaan oli pieni osa ilmeisesti siperialaista. Onhan sekin mahdollista, sinnehän ne rys sät lähetti karjalaisia aikoinaan ja osa pääsi palaamaan. Äidin puolelta on tummia, lyhyitä, mutta kuitenkin pitkäraajaisia. Kiharaa hiusta monella, silmien väri vaihtelee, pääosin tummaa sekin tai vihreää. Itselläni sekoitus ruskeaa, vihreää ja tumman harmaata. Isän puolelta vähän vaaleampia, mutta lyhyitä. Suuret silmät meillä on ja paksut hiukset. Naiset isorintaisia. Osa pyöreitä, itse olen aina ollut hoikka. Siroja myös.
Asutaan edelleen Karjalassa, isän suku oli evakkoja, äidin puoli muutti jo aiemmin nykyiseen Etelä-Karjalaan. Lähes joka viikko edelleen nähdään ja kokoonnutaan, syödään ja kahvitellaan. Pidetään juhlia tuttujen kesken ja tarjoiluja riittää. Ja puhetta ja naurua. Suomen sisällä jos pitäisi muuttaa, idästä en poistuisi. Savossa olen hetken asunut. Olen kyllä matkustellut ja sekin on kai jotain karjalaista levottomuutta.
Kovia puhumaan ja naimaan. Isäukkoni on karjalanen. Oli naisia useampi äitini ohessa. Pitkäkoipinen on ukko, lyhyt selkä. Tukka kihara ja vilkkusilmä, sillä niitä naisia tainnut saada...
Vanha, mutta mielenkiintoinen ketju.
Omassa suvussa karjalaisuutta ja mummi ja ukki oli Laatokan karjalasta. Kasvot olivat soikeat, raajat pitkät ja hoikat, tukka vaalea, silmät hyvin siniset. Tätä samaa puuta on äitini, veljeni ja nyt tyttäreni. Veljeni poika on kuin kopio isoisoisästään. Itse olen savolainen persjalkainen pystynenä. Tasan ei mee nallekarkit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset lyhyitä, perseviä, persjalkaisia, ohuthiuksisia, tihrusilmäisiä, perunanenäisiä ja ylipainoisia.
Aika nappiin. :D Itse en kyllä ole ylipainoinen enkä myöskään persevä, ennemminkin lanteikas. Lisäisin tähän vielä leveähkön naaman.
Ei pidä paikkaansa läheskään kaikkien kohdalla. Sukumme naiset ovat pienen kokoisia ja siroja eikä ylipainoa ole kenelläkään, raajat ovat kapeat eivätkä lanteetkaan ole leveät.
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään sukua Sakkolasta? Meillä on mummo ja pappa ja äitinikin suku idästä. Ollaan leveäkasvoisempia ja tummempia kuin länsisuomalaiset. Korkeat poskipäät ja kauniita nuorina. Kuollaan kaikki sydän- ja verisuonisairauksiin varmaan, eikä syöpää ole suvussa ollenkaan ollut kellään.
Omaa sukuakin on karjalasta ja on tummatukkaisiakin. Se minkä olen perinyt on kuitenkin paksu veri. Kouluterveydenhoitaja sanoi joskus sen olevan hyvä asia. Pystyn kyllä suhteellisen vähällä vaivalla nostamaan aerobista kuntoani mikä ymmärtääkseni liittyy veren kykyyn kuljettaa happea. Huono puoli tuossa paksussa veressä on taas tuo taipumus sydän/verisuoni tauteihin. Mulle mietittiin kolesteroli lääkkeitä jo kun olin alle 40v.
Vierailija kirjoitti:
Karjalasta on kotoisin suuri osa suomalaista ruokaperinnettä. Karjalassa oli ravintoa paljon tarjolla. Kannaksen viljavainiot, Laatokan kalaisat apajat, metsien marjat ja sienet. Ruokaa vietiin Karjalasta muuhun Suomeen ja Pietariin. Karjalaiset olivat hyvin ravittuja, vahvoja ja pitkiä.
Moni ei oikein hahmota Karjalan olleen kahden ison vesistön. Laatokan joka on kuin sisämeri joka varastoi lämpöä kesällä ja toisella puolella Suomenlahden välissä joka kanssa lämmittää loppukesästä ja syksyllä. Luovutetussa Karjalassa oli muutenkin paljon järviä. Se on eteläboreaalista vyöhykettä ja olosuhteet maanviljelyyn olivat erinomaiset. Laatokalla kalastettiin merikalustolla. Verkot olivat jonkun 100m pitkiä ja 6m korkeita. Kausi oli pitkä kun järvi jäätyi vasta tammikuussa. Ei Karjala mikään nälkämaa ollut suotuisan ilmastonsa vuoksi.
Onko joku väittänyt toisin? Kerroin perineeni taipuisat hiukseni karjalaiselta isoäidiltäni ja että eteläpohjalaisilla sukulaisillani on tikkusuorat hiukset. Tähän ei sisälly ajatusta, että vain karjalaisilla esiintyisi taipuisia hiuksia.