Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisia ovat karjalaiset piirteet?

Vierailija
08.09.2016 |

Ulkonäössä siis?

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni ei koskaan palkannut epärehellisiä karjalaisia henkilökuntaansa. Sanoi aina etteivät ne laiskanpulskat varkaat muuta osaa, kuin piirakoita leipoa ja ripaskaa tanssia.

Vierailija
82/112 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni ei koskaan palkannut epärehellisiä karjalaisia henkilökuntaansa. Sanoi aina etteivät ne laiskanpulskat varkaat muuta osaa, kuin piirakoita leipoa ja ripaskaa tanssia.

Tosi ikävästi on kohdellut heitä. Oma kokemus karjalaisista on aivan toinen, mutta ainahan rasismia on ollut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on hiekanvärinen tukka ja siniset tai harmaat silmät ja hoikkia ollaan. Muutamia geneettisiä sairauksia. Älykkäitä ja tarmokkaita, idearikkaita, luovia ja sosiaalisia ollaan. Tullaan tuolta Aunuksen suunnalta eli slaaveja ollaan. 

Vierailija
84/112 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalasta on kotoisin suuri osa suomalaista ruokaperinnettä. Karjalassa oli ravintoa paljon tarjolla. Kannaksen viljavainiot, Laatokan kalaisat apajat, metsien marjat ja sienet. Ruokaa vietiin Karjalasta muuhun Suomeen ja Pietariin. Karjalaiset olivat hyvin ravittuja, vahvoja ja pitkiä.

Vierailija
85/112 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on hiekanvärinen tukka ja siniset tai harmaat silmät ja hoikkia ollaan. Muutamia geneettisiä sairauksia. Älykkäitä ja tarmokkaita, idearikkaita, luovia ja sosiaalisia ollaan. Tullaan tuolta Aunuksen suunnalta eli slaaveja ollaan. 

Geneettisesti ja kielellisesti Slaavit on eteläisen ilmastovyöhykkeen kansa. Karjalaiset ja muut suomalaiset on pohjoisen havumetsävyöhykkeen kansa. Raja on geneettisesti ja kielellisesti selvä. 

Vierailija
86/112 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisän suku on Kannakselta Viipurin läänistä. Ranta-suomalaiset sukujuureni ulottuvat Etelä-Saksaan.

Vierailija
87/112 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaalea, pitkä, sinisilmäinen ja puolikarjalaista sukua.

Vierailija
88/112 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoisän suku on Kannakselta Viipurin läänistä. Ranta-suomalaiset sukujuureni ulottuvat Etelä-Saksaan.

no ketä kiinnostaa

Vierailija
89/112 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalaiset kokonaisuudessaan ei ole suomalaisten alaryhmä. Karjalaisilla on oma kielensäkin, vaikka valtakieli on pääosin korvannut sen sekä Suomen että Venäjän puolella. Etnisenä ryhmänä karjalaiset voisi rinnastaa virolaisiin, karjalaisilla vain ei ole omaa valtiota.

Vierailija
90/112 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinäkin isäsi kaltainen juntti?

Vierailija
91/112 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määritelmä lyhyistä persevistä karjalaisnaisista ei pidä paikkaansa. Omassa suvussani naiset ovat pieniä ja siroja tai sitten pitkähköjä hoikkasäärisiä ja pienipeppuisia naisia ja tämän tyyppisiä naisia ovat monet muutkin tuntemani karjalaiset sukujuuret omaavat naiset.

Vierailija
92/112 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen näyttää edesmenneeltä Juice Leskiseltä.

Vierailija
93/112 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin myös näitä kommentteja. Kasvoin Etelä-Pohjanmaalla ja teini-ikään tullessa kärsin syvästi siitä, ettei minulle alkanut kehittyä kaarevaa, leveää lannetta kuten kaikille muille tytöille. Ihan kaikille, jopa sille yhdelle, joka oli alunperin ihan "lauta";-) Leveä lantiohan sai myös vyötärön näyttämään kapealta. Itselläni lantio pysyi kapeana, vyötärö erottui, takapuoli kyllä kehittyi kivasti, mutta vasta aikuisena, muutettuani muualle aloin tajuta oman vartalotyyppini hyvät puolet. Olen lyhyehkö, mutta jalat ovat suhteessa yläkroppaan pitkät, joten sopivilla vaatevalinnoilla näytän "pitkäjalkaiselta". Hoikkana ja terveenä olen pysynyt koko aikuisikäni - olen viisikymppinen. Osalla eteläpohjalaisista näyttää painoa kertyvän kolmenkympin jälkeen ja tiimalasivartalo katoavan. Geenini ovat vahvasti eteläpohjalaiset, mutta toinen isoäideistäni oli karjalainen. Hänen vartalotyyppinsä oli samankaltainen kuin minulla ja lisäksi muistutan häntä silmiinpistävästi muutenkin. Kasvomalli soikea, korkeahko otsa, täyteläiset huulet. Taipuisat hiukseni olen perinyt häneltä, kaikilla eteläpohjalaisilla sukulaisillani on "tikkusuorat" hiukset. Hiusten ja silmien väreissä ei ole isompia eroja. Itselläni on vihreät silmät ja vaaleanruskeat hiukset kuten karjalaisella isoäidilläni, mutta samoja värejä esiintyy myös eteläpohjalaisilla sukulaisilleni. Heidän joukossaan tosin on myös ruskeasilmäisiä.

Vierailija
94/112 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeat poskipäät

Vierailija
95/112 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalaiset luulevat olevansa ilosii karjalaissii.

Vaikka Pohjanmaallakin on sanonta:

"ilo pintaan vaikka syrän märkänis "

Vierailija
96/112 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taipuisia hiuksia on kyllä muillakin kuin karjalasukuisilla.

Vierailija
97/112 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainoa, joka hieman epäilee tuota että olisi mitään eroja piirteissä? Maantieteellinen etäisyys esim. itä- ja länsi-Suomen välillä on hyvin pieni. Miten tuollainen pieni ero muka voisi näkyä erilaisessa ulkonäössä? Toiveajattelua, sanon minä...

Vierailija
98/112 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karjalaiset luulevat olevansa ilosii karjalaissii.

Vaikka Pohjanmaallakin on sanonta:

"ilo pintaan vaikka syrän märkänis "

Meillä taas on sanottu, että karjalaiset hautajaiset ovat iloisemmat kuin pohjalaiset häät.

Vierailija
99/112 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän oli oikein hyvä ketju. Olenkin ihmetellyt, mistä isäni ja setieni mustat hiukset ovat peräisin. Musta-valkokuvissa on se huono puoli, ettei niistä tiedä sanoa hiusten väriä. Mummonikin (Karjalasta) hiukset olivat minulle aina harmaat. Nuoruuskuvista voisin ehkä väittää niiden olleen mustat tai ainakin todella tumman ruskeat. Isälläni on jäänsiniset silmät.

Minulle ei tummia hiuksia suotu, mutta korkeat poskipäät ja iso otsa. Ja sitkeys ja vahvuus työntekoon.

Vierailija
100/112 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko ainoa, joka hieman epäilee tuota että olisi mitään eroja piirteissä? Maantieteellinen etäisyys esim. itä- ja länsi-Suomen välillä on hyvin pieni. Miten tuollainen pieni ero muka voisi näkyä erilaisessa ulkonäössä? Toiveajattelua, sanon minä...

Geneettinen etäisyys itä-ja länsisuomalaisten välillä on isompi kuin saksalaisten ja englantilaisten välillä. Onhan tämä nyt jo tiedetty pitkään. Juttuja suomalaisia itä-länsi -suunnassa jakavasta rajasta on ollut vaikka kuinka paljon. Maantieteellinen ero ja geneettinen ero ovat eri asioita ja jälkimmäinen nimenomaan näkyy ulkonäössä. Maantieteellisellä läheisyydellä ei muututa samannäköisiksi, jos väestöt eivät sekoitu keskenään. Suomen heimot elivät ja lisääntyivät melko pitkään omilla kotikulmillaan. Vasta kaupungistuminen on muuttanut tilannetta.