Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisia ovat karjalaiset piirteet?

Vierailija
08.09.2016 |

Ulkonäössä siis?

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ilo pintaan vaik´ syvän märkänis" - asenne.  Sisukasta heimoa!

Vierailija
42/112 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin karjalalainen, isän suvusta kaikilla on tummat hiukset ja silmät, äidin puolelta taas kaikki vaaleita. Olen itse perinyt äidiltä vaaleat hiukset ja siniset silmät, isältä hiukan tummemman ihon ja pitkät raajat sekä sirouden. Kummankaan suvun puolella ei ole liikalihavuutta eikä mitään perinnöllisiä sairauksia. Minua on joskus luultu venäläiseksi ja virolaiseksi vaikka omasta mielestä näytän niin supisuomalaiselta kuin voi vaan olla.

En ymmärrä miksi tällä palstalla haukutaan aina itä-suomalaisia geenejä kun täälläkin melko pienellä paikkakunnalla on niin erinäköisiä ihmisiä. Eräs ulkomaalainen kaverini joka on matkustellut paljon sanoi että Suomessa kaikki naiset ovat keskenään erilaisia ulkonöältään esim verrattuna Ruotsiin jossa kaikki näyttävät kuulemma samalta. Hän sanoi myös että suomalaisilla on paljon venäläisiä piirteitä, ainakin täällä idässä. Moni ulkomaalainen pitää esim. suomalaisia "tihrusilmiä" kauniina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut täällä on sekoittanut Savolaiset ja karjalaiset esim persjalkaisuus ja hyppyrinenä tulee savosta.

Vierailija
44/112 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään sukua Sakkolasta? Meillä on mummo ja pappa ja äitinikin suku idästä. Ollaan leveäkasvoisempia ja tummempia kuin länsisuomalaiset. Korkeat poskipäät ja kauniita nuorina. Kuollaan kaikki sydän- ja verisuonisairauksiin varmaan, eikä syöpää ole suvussa ollenkaan ollut kellään.

Vierailija
45/112 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tummia. Meillä suvus paljon pikimustaa tukkaa, paksua partaa ja iho on aina kesän jäljiltä. Tummat, hieman vinot silmät. Naisilla ei ole leveitä lanteita. Vahvat jalat.

Vierailija
46/112 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun karjalainen sukuni on vaaleahkoa, kasvot selkeäpiirteiset ja silmät jäänsiniset. Joku poikkeus sitten varmaan, kun lähes kaikki muut on tämän ketjun perusteella tummia ja vinosilmäisiä (mitkä minusta kuulostaa enemmän lappalaisilta piirteiltä).

Vierailija
47/112 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni selkein ero Länsi-Suomeen on se, että tummahiuksisia on enemmän, ihan tummanruskeitakin. Noin muuten on kahta tyyppiä, pitempää (keskimittaista) , slaavilaisempaa konkkanokkaa ja lyhyttä, muutenkin pienikokoista, ruskeasilmäistä, ehkä vähän saamelaistyyppistä nykerönenää. Ja näiden sekoituksia. Toki joukkoon mahtuu blondeja ja muutenkin kaikenlaista, mutta noiden määrä erottaa esim. Länsi-Suomesta.

Niin ja sitten se vieraanvaraisuus ja sukulaisten läheisyys. Kylään ei tarvitse kurssilla omien lakanoiden kanssa, ja serkut on vähän kuin sisaruksia.

Vierailija
48/112 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia oli tytöt Vienan kylissä

https://www.flickr.com/photos/juminkeko/19691071308

Vierailija
49/112 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös karjalaiset kuitenkin ole alkujaan lähtöisin lännestä? Siis siinä vaiheessa kun koko aluetta alettiin enemmän asuttaa joitain satoja vuosia jKr? Jotain saamensukuista kanssa siellä oli ollut sitä ennen (näitä tummia), mutta sen jälkeen porukkaa on lappanut suunnalta ja toiselta ja tuollaiset ulkonäölliset piirteet todennäköisesti sekoittuneet keskenään.

Vierailija
50/112 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin karjalalainen, isän suvusta kaikilla on tummat hiukset ja silmät, äidin puolelta taas kaikki vaaleita. Olen itse perinyt äidiltä vaaleat hiukset ja siniset silmät, isältä hiukan tummemman ihon ja pitkät raajat sekä sirouden. Kummankaan suvun puolella ei ole liikalihavuutta eikä mitään perinnöllisiä sairauksia. Minua on joskus luultu venäläiseksi ja virolaiseksi vaikka omasta mielestä näytän niin supisuomalaiselta kuin voi vaan olla.

En ymmärrä miksi tällä palstalla haukutaan aina itä-suomalaisia geenejä kun täälläkin melko pienellä paikkakunnalla on niin erinäköisiä ihmisiä. Eräs ulkomaalainen kaverini joka on matkustellut paljon sanoi että Suomessa kaikki naiset ovat keskenään erilaisia ulkonöältään esim verrattuna Ruotsiin jossa kaikki näyttävät kuulemma samalta. Hän sanoi myös että suomalaisilla on paljon venäläisiä piirteitä, ainakin täällä idässä. Moni ulkomaalainen pitää esim. suomalaisia "tihrusilmiä" kauniina.

Minulla on juuri nuo monien inhoamat tihrusilmät, ne ovat vieläpä syvällä päässä, väriltään ne ovat tummansiniset. Mutta niinpä saan jatkuvasti kuulla ihan tuntemattomiltakin ihmisiltä kuinka silmäni ovat kauniit :) Mene ja tiedä.

Vierailija
51/112 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tältä näyttää karjalainen nainen:

http://media.ranneliike.net/artikkelikuvat/Lea_Piltti.jpg

Vierailija
52/112 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas tiedän etupäässä sellaisia karjalaistaustaisia, joilla on maantienvärinen (-> blondattu) tukka, ja useita juuriltaan länsisuomalaisia joilla on tummat hiukset. :) Joo tiedän, yksittäistapaukset eivät määrittele koko kuvaa. Mutta ruotsalaistaustaisissakin on tummatukkaisia, eivät kaikki ole blondeja viikinkejä.

Itse miellän karjalaisuudeksi sellaisen "sievän" lookin. Ei mitään teräviä tai konkkanokkaisia piirteitä, paitsi sitten ehkä vanhuksilla. Mutta ruskeat silmät, nykerönenä, hyvä iho, hymykuopat, sellainen herttainen ja hyväosainen olemus. Ja lyhyempiä ovat kuin länsi-suomalaiset.

Vierailija
53/112 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entäs Viipurista tulleet:) Mun suku oli siellä ennen Suomeen tuloa sukupolvia lauttureina. Minkäs näköistä populaa sieltä on tulleet? 

Vierailija
54/112 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suku on Vienasta ja me ollaan vaaleita, suurisilmäisiä, pitkiä ja kapeita. Terkut sulle 51 :)

Vierailija
55/112 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks sen Pipsankin suku oo jostain sieltä Vienasta alunperin kotoisin, sukunimikin taitaa olla just se.

Vierailija
56/112 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskimittaisia, hoikkia ja suurisilmäisiä. Korkeat poskipäät. Sitten on se toisenlainen maatiaismalli, kuten myös savolaisissakin ja hämäläisissäkin.

"Maatiaismalli" :D Aivan ihana kommentti!

Vierailija
57/112 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, esimerkiksi tällaisia: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Ruokolahden_eukkoja_kirkonm%C3%A4ell%C3…

Omilla karjalaisilla sukulaisillani on korkeat poskipäät, kapeahkot kasvot (suvun vanhimmat varsinkin kovia tekemään työtä) ja muutenkin vanhemmiten hieman kuivakat piirteet. Piirteissä osin terävyyttä. Olen heitä aina pitänyt kauniina.

Toinen hyvä esimerkki:

http://static.iltalehti.fi/tanssi/airatanssijuttu_0210JID_tn.jpg

Savolaisilla on minusta enemmän leveäkasvoisuutta ja perunanenäisyyttä, mutta en ole perehtynyt mitenkään tarkemmin.

Mä olen ihan ilmetty oikeanpuolisin eukko tuossa Ruokolahden eukkoja kirkonmäellä -maalauksessa :D Sukuni on kotoisin luovutetun Karjalan puolelta.

Vierailija
58/112 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun molemmat mummot oli Karjalasta, luovutetulta alueelta. Lyhyitä, pyöreitä (siis lantiota ja rintoja riitti, mutta myös vyötärö löytyi), hervottoman komeat sääret ja sirot nilkat. Ruskeasilmäisiä, toisella aivan mustat hiukset, toisella ruskeat. Perunanenät ja pieni leuka, korkeat poskipäät. Mutta siis määräävä piirre oli pituus, alle 155cm kumpikin.

Vierailija
59/112 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tummiahan ne pitkälti ovat. Miehen suku on kotoisin nimenomaan Karjalasta, miehelläni on paksut mustat hiukset, tumma iho ja suuret tummansiniset silmät. Lapselle ei valitettavasti mustat hiukset tai tumma iho periytyneet, mutta paksut ruskeat kiharat, suuret siniset silmät ja karjalaisen nykerönenän sai. 

Vierailija
60/112 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mummoni äidin puolelta oli myös karjalasta ja oli vaalea ja pienikokoinen mutta ei todellakaan persjalkainen. Silmät oli siniset ja sellaset Ansa Ikonen tyyliset. Äitini isä savosta ja myös siellä sukulaiseni ovat pitkäraajaisia ja hoikkia. Isäni tulee Keski-Suomesta ja myös pitkäraajaista ja lyhytselkäistä sukua. Taitaa olla legendaa tuo itäsuomalaisten persjalkaisuus. Lyhyys ei ole sama asia kuin persjalkaisuus vaan persjalkaisella on pitkä selkä suhteessa jalkojen mittaan. Pitkäkin voi olla persjalkainen.:-)