Löysin 30 Lounasseteliä maasta. Mitä seuraamuksia voi tulla minulle tai seteleiden haltijalle, jos käytän niitä?
Olen köyhä opiskelija, joten 30 "ilmaista" päivällistä tuntuu kuin lottovoitolta. Yleensä syön kaurapuuroa aamulla ja luentopäivinä 2,60€:n hintaisen lounaan. Loppupäivän sitten jonkun banaanin tai kananmunia.
Jos käytän niitä, niin mikä on pahin seuraamus, mitä väärinkäytöstä voi seurata? Niissähän on numerosarjat, joten voiko niiden oikealle haltijalle tulla jotain seuraamuksia?
Kommentit (93)
Jos ne pudottanut olisi niin köyhä kun sä se ei olisi pudottanut niitä vaan pitänyt visusti huolta - käytä ne!
Jos erääntyvät 2016, löytyivät Etelä-Espoosta lähellä HOASin asuntoja ja kuminauha on musta Elite, niin ne ovat minun. Annan sinulle puolet seteleistä jos palautat ne. En itsekään ole rikas (opiskelija) .
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä sinun sijassasi ne käyttäisin. Aika vaikeaa palauttaa oikealle omistajalleen, kukaan tuskin on ottanut sarjanumeroita ylös lounareistaan.
Meillä töissä kyllä otetaan sarjanumerot ylös. Työkaverin laukku varastettiin ja seteleiden numerot ilmoitettiin poliisille.
Muistatteko sen lompakkotestin joka tehtiin eri puolilla maailmaa? Eipä pärjäisi Suomi niin hyvin enää kuten AP osoittaa omalla VARASTAMISELLAAN!
Seteleissäkin on sarjanumero. Montako kertaa pizzerian karvakäsi on tarkistanut antamasi setelin sarjanumeron ja alkanut valittaa ettei seteli kuulu sinulle?
Lounarien käytöstä tuleva pahin mahdollinen seuraamus sinulle on ähky.
Vierailija kirjoitti:
Seteleissäkin on sarjanumero. Montako kertaa pizzerian karvakäsi on tarkistanut antamasi setelin sarjanumeron ja alkanut valittaa ettei seteli kuulu sinulle?
Lounarien käytöstä tuleva pahin mahdollinen seuraamus sinulle on ähky.
Tai huono omatunto. Setelinsä kadottanut voisi todistaa olevansa niiden omistaja, jos ne olisivat löytötavaroissa ja työnantajalta löytyy dokumentti sarjanumeroista.
Mä käyttäisin ne ihan surutta, et kuitenkaan löydä alkuperäistä omistajaa. Ravintolatkaan ei tietääkseni kysele henkkareita tai jäljittele sitä sarjanumeroa.
Vierailija kirjoitti:
Jos erääntyvät 2016, löytyivät Etelä-Espoosta lähellä HOASin asuntoja ja kuminauha on musta Elite, niin ne ovat minun. Annan sinulle puolet seteleistä jos palautat ne. En itsekään ole rikas (opiskelija) .
Hitsinpimpulat, mistä oppilaitoksesta saa lounareita?!
Ap, nyt lähimpään ählämpaikkaan ja äkkiä syömään 😊 Varot vaan, ettei ne ota sun henkkareista kuvaa lounarin sarjanumeron kanssa, niin ei ole mitään hätää.
Anna hyvän kiertää; joka kerta kun käytät lounarin, maksa samalla esim. kahvi seuraavalle asiakkaalle.
Jokainen julkisuushakuinen kuuluttaisi somessa omistajaa ja sitten linkkaisi jutun iltalehteen. Päiväni hyväntekijänä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut :)
Käytin tänään yhden ja kävin syömässä kanasalaatin. Kukaan ei kysellyt mitään. Ihanaa :)
ap
Ei mitään numerosarjoja kirjata ainakaan meillä lounareita hakiessa.
Olen tarjoilija ammatiltani, ja tekemisissä lounareiden kanssa joka päivä. Mua ei ainakaan kiinnosta mikään muu kuin se, että lounasseteli on vielä voimassaoleva - en ala vertailemaan lounarin takana lukevaa nimeä (jos on) ja kyselemään henkilöllisyystodistusta päälle, tarkistamaan että nimet täsmäisivät. Anna mennä ja käytä vaan.
Olen minäkin käyttänyt mieheni lounareita joskus, kerran sattui niin että piti nimi laittaa siihen kuponkiin. Kirjoitin mahdollisen epäselvän nimmarin. Kääk.
On taas kommentteja..tietysti voit käyttää ne ihan huoletta AP, ei kukaan niitä ala tarkistamaan, ei ketään kiinnosta. Eikä tuo ole mikään varkaus jos niissä ei oo edes nimeä vaan löytö. Ihme moralisteja ihan liikaa täällä..vähän eri asia jos olisi jonkun firman kortti johon olis ladattu rahaa satojen edestä.
Oon käyttänyt toisen ihmisen lounarit 25 kpl. Ei siitä kiinni jää. Jos pitää nimi kirjoittaa niin raapusta epäselvästi. Käy eri paikois mässäämäs. Riittää sulla kuukaudeksi. Sitten näet taas nälkää.syö hyvä ihminen äläkä täällä kysele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitsinpimpulat, mistä oppilaitoksesta saa lounareita?!
Ap, nyt lähimpään ählämpaikkaan ja äkkiä syömään 😊 Varot vaan, ettei ne ota sun henkkareista kuvaa lounarin sarjanumeron kanssa, niin ei ole mitään hätää.
Kesätyöpaikasta tai opiskelun ohella tekee töitä? Ainakin oma poika sai kesätyöpaikastaan liikuntaseteleitä, tosin kuulemma lounareita ei kesäunnut saaneet, vaikka niitäkin työpaikalla käytetään.
Kyllä siitä sakot saa, jos jää kiinni. Oikeasti sinun tulisi viedä ne poliisille tai ottaa yhteyttä lounassetelifirmaan (josta sinut ehkä voidaan palkita). Setelit saa yksilöityä niiden koodeilla ja siten seteleiden oikea omistaja pystytään kyllä jäljittämään. Mieti oikeasti, että se nipun kadottanut voi olla ihan yhtä huonossa taloudellisessa tilanteessa kuin sinä ja sinä viet häneltä hänen osaksi jo maksamansa lounaat, ehkä työpäivien ainoat valopilkut. Terkuin myös työssäkäyvä opiskelija
Höpön pöpö mitää omistajaa koodeilla pystytä jäljittämään.
Lounarit on jo maksettu setelifirmalle, eli vahinko tulee sille hävittäjälle, kun ei itse niitä pysty käyttämään.
Jos käytät ne niin käsittääkseni ravintola laskuttaa niillä setelifirmaa.