Leikkautin hiukset lyhyiksi - reaktiot yllättivät
Olen 51-vuotias.
Leikkautin pitkät hiukseni lyhyiksi.
Reaktiot:
- yli 50-vuotiaat naiset: "Oi kun nuorentava ja pirteä kampaus! Älä vaan enää kasvata pitemmäksi!"
- yli 70-vuotiaat naiset: "Ja nyt et sitten kasvata taas pitkiksi sinun iässäsi!"
- 20-30-vuotiaat naiset: "Voi leikkasit hiuksesi. On tuokin ihan ok, mutta pitkät oli tosi kauniit!"
- kaikki miehet: "Entiset oli paremmat."
Ketä on uskominen? Ei sillä, että mielipiteillä olisi väliä, kiinnostaa vaan tietää, miksi mitä vanhempi nainen on kyseessä, sitä paheksuvammin suhtaudutaan pitkiin hiuksiin ja sitä innokkaammin lyhyisiin. Miksi ihmeessä?
Kommentit (225)
En ole elävässä elämässä koskaan törmännyt mihinkään hiustenpituusfasismiin tai pitkien/lyhyiden hiusten haukkumiseen. Kukaan ei ole koskaan puuttunut minun tai kenenkään muunkaan tukkamalliin. korkeintaan on huomattu jos on jotain uutta ja kehaistu, jos näyttää kivalta. Mitään väliä sillä, miten PITKÄ (tai lyhyt) tukka on kyseessä.
Jotenkin pöyristyttävää "keskustelua" täällä, ja todella toivon että kyseessä ovat trollit, luoja paratkoon! Ellei, alan olla vähän sitä mieltä, että se naisia haukkuva palstapsyko ei taidakaan olla ihan kokonaan väärässä... Ei ole tervettä meininkiä tämä.
Vierailija kirjoitti:
En ole elävässä elämässä koskaan törmännyt mihinkään hiustenpituusfasismiin tai pitkien/lyhyiden hiusten haukkumiseen. Kukaan ei ole koskaan puuttunut minun tai kenenkään muunkaan tukkamalliin. korkeintaan on huomattu jos on jotain uutta ja kehaistu, jos näyttää kivalta. Mitään väliä sillä, miten PITKÄ (tai lyhyt) tukka on kyseessä.
Jotenkin pöyristyttävää "keskustelua" täällä, ja todella toivon että kyseessä ovat trollit, luoja paratkoon! Ellei, alan olla vähän sitä mieltä, että se naisia haukkuva palstapsyko ei taidakaan olla ihan kokonaan väärässä... Ei ole tervettä meininkiä tämä.
Ei mulla fetissiä ole, mutta tykkään pitkähiuksista naisista, mutta miehellä ei saa olla oikeutta tykätä mistä haluaa, mutta naisilla tuntuu täällä esim kyllä olevan rajottamaton tykätä mistä he haluaa ja hyvä niin. On se vaan kumma, kun jaksetaan jauhaa milloin mistä, jos tykkään jostain niin tykkään, ei se kiljumisella mihinkään muutu.
Vierailija kirjoitti:
Äh, pitkät hiuksethan ovat lähes pakolliset nykyään.
Sama kokemus! Minulla on ollut sekä pitkät että lyhyet, viihdyn paremmin lyhyessä, mutta kun viimeksi leikkuutin tukan lyhyeksi niin alkoi kauhea valitus.
Ja pötypuhetta tuo, että lyhythiuksiset vain kadehtisivat pitkätukkaisia. Hiuslaadun puolesta voisin hyvin pitää pitkää tukkaa, minulla on paksu sileä liukas nopeasti kasvava tukka, mutta pitkä tukka ei mielestäni vain sovi minulle. Pääni on aika pieni kroppaan verrattuna, ja jos tukka on pitkänä, se painuu ja lytistyy ihan päälakea myöten, mikä korostaa pään pientä kokoa. Lisäksi naamani on kapea ja sitäkin pitkä suora tukka korostaisi. Kun tukkani on lyhyt ja siinä on hyvä leikkaus, se on paljon ilmavampi, ja kampauksella saa ylipitkän kasvolinjan ikään kuin katkaistua. Kampaajalla pitää tietysti käydä useammin, mikä vähän harmittaa. Toisaalta sitten taas pidän siitä, että tukka ei jää kiinni kaikkialle ja se kuivuu pesun jälkeen nopeasti.
Joillekin taas sopii se pitkä tukka. Omaa silmääni kyllä vähän häiritsee, jos kovin ohutta tukkaa koetetaan pitää pitkänä eikä hapsottavia huonokuntoisia latvoja huolitella, mutta olen oppinut pitämään suuni visusti kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Naisille parhaiten sopii olkapäille asti leikattu tukka, ikään katsomatta. En huolisi naista jolla olisi lyhempi tukka kun minulla -M32
Tuosta periaatteesta olen minäkin pitänyt aina kiinni.
M45, kalju
Vierailija kirjoitti:
On naisia jotka on kauhean kateellisia pitkähiuksisille naisille. Mua ei kiinnosta mielipiteet, pitkät hiukset ovat mun mielestä kauniit enkä aio koskaan leikata lyhyiksi.
Höpöjä puhut, ei kukaan ole kateellinen asiasta, jonka voi muuttaa. Jos haluaa pitkät hiukset senkun kasvattaa. Olen kohta 70v ja olin yli 10 vuotta lyhythiuksinen, mutta leikkaushinnat menevät jo yli pienen eläkebudjettini ja vähän yli vuodessa olen kasvattanut melkein olkapäille hiukset ja ovat ihan paksut ja hienot, mutta jos olisivat kuin hiiren häntä, niin paljon kauniimmat olisivat leikattuina.
Pitkät hiukset ovat siinä mielessä kurjat, että irtoavia hiuksia on joka paikassa, sillä ne huomaa paremmin kuin irtoavat 2-3cm pitkät.
Jäämeren Mursu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kokonaisuudessaan lyhyttukkaisten hiustenhoitoon menevä aika on vain murto-osa verrattuna pitkätukkaisten hiusrutiineihin.
Pakko kysyä, että mihin ihmeen pitkätukkaisten hiusrutiineihin menee aikaa? :-D Itselläni on selän puoliväliin yltävät hiukset, ja mun hiusrutiinit on: pesu 1-2 kertaa viikossa ja käytän tietysti hoitoainetta, harjaan 1-2 kertaa viikossa (okei, tiedän että suurimman osan pitää harjata päivittäin), ja joskus harvoin laitan hiukset kiinni mihin menee ehkä minuutti, kampaajalla käynti 1-2 kertaa vuodessa.
Tämä hiustenlaiton vaiva on pitkälti kiinni hiuslaadusta, joka sinulla lienee mukavan suosiollinen.
Minullekin riittää hiustenpesu 1-2 kertaa viikossa, JOS käytän muotovaahtoa, suolasuihketta ja kuivashampoota ja väkerrän hiukset joka ilta jonkinlaiselle kiharrussykkyrälle ja nukun tukka sillä lailla kiinni. Ihan vaan "pesemällä ja pitämällä" hiukset naruuntuvat rumaksi hetkessä ja saisin pestä ne päivittäin eikä mikään kampaus näyttäisi yhtään miltään. Hiuslaatuni on suora, hento ja pehmeä, ryhditön ja painottoman kevyt sellaisenaan.
Lyhyitä hiuksia en mielestäni voi leikkauttaa pään- ja kasvojenmuotoni ja huonon ihoni takia. Ei pääse helpolla mitenkään päin, hmph.
Vierailija kirjoitti:
Naisille parhaiten sopii olkapäille asti leikattu tukka, ikään katsomatta. En huolisi naista jolla olisi lyhempi tukka kun minulla -M32
Enkä minä miestä jolla on pidemmät hiukset kuin minulla. Kellekään miehelle ei oikeasti pitkät hiukset sovi, lyhyet hiukset on vaan seksikkäät.
Ottamatta kantaa hiusten pituus -asiaan muuten, niin vinkiksi teille, jotka sitaisette hieman pidemmät hiuksenne aamulla niskaan ponnarille: Katsokaa nyt edes hieman, miltä näytätte takaa päin ja takaa yläviistosta myös. Kuljen työmatkani bussilla, ja vähintään kerran viikossa istuu edessäni ponnaripää, jonka päänahka paistaa, kun osa hiuksista on kireällä ja osa löysällä, ja lisäksi vielä tukka värjätty. Mieluummin katselee vaikka sitä kananpersettä kuin huolimattomasti huitaistua ponnaria. Tietysti sama se miltä minun silmissäni näytän, voinhan katsella ikkunasta ulos, mutta jos vaikka työssänne on tarkoitus näyttää siistiltä.
Törmään monesti arkena sellaiseen naispariin jossa toisella on blondattu miestukka ja toisella ylikasvanut kananpersetukka. Tulee tää palsta aina mieleen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äh, pitkät hiuksethan ovat lähes pakolliset nykyään.
Sama kokemus! Minulla on ollut sekä pitkät että lyhyet, viihdyn paremmin lyhyessä, mutta kun viimeksi leikkuutin tukan lyhyeksi niin alkoi kauhea valitus.
Lisään, että valittajat olivat itse sitä nuorempaa pitkähiuksista naisväkeä. Ei rajoitu toisten hiusmallin arvostelu vanhempiin naisiin.
Vierailija kirjoitti:
Moni spekuloi kateutta ja kiusaamista. Minä veikkaan, että oikeat syyt ovat:
- oikein vanhat naiset pitävät pitkää tukkaa homssuisena ja epäsiistinä
- noin viisikymppiset naiset olivat parikymppisiä 80-luvun puolivälissä ja 90-luvun alussa, jolloin liehuvat 70-luvun hiustyylit ja kuohkeat kasarikampaukset olivat vanhanaikaisia ja noloja. Ihminen jämähtää usein siihen tyyliin, josta piti 20-30 vuotiaana.
Minä olen ollut yläasteikäinen 80-luvun lopussa, ja kyllä silloin oli permanentit ja kuohkeat hiukset kova sana. Ne hippityylit tuli paljon myöhemmin, muistelen että 90-luvulla olis ollut hyvinkin lyhyet muotia ennenkuin tuli tämä nykyinen hippimäinen verhotyyli, äidilläni oli silloin kun minä olin pieni ne pitkät hiukset ja nyt on taas ollut vuosia, siinä välillä oli permanenttiaika ja puolipitkät hiukset. Mulla taas oli 20-30-vuotiaana montaa eri pituutta, ja sen jälkeen aina lyhyet, enkä pitkiä enää kasvata.
Vierailija kirjoitti:
Törmään monesti arkena sellaiseen naispariin jossa toisella on blondattu miestukka ja toisella ylikasvanut kananpersetukka. Tulee tää palsta aina mieleen :D
Niin mikä se miestukka on? Sellainen sivujakaus?
Vierailija kirjoitti:
Sinua on uskominen. Itse tiedät, mikä sinulle sopii.
Millä perusteella itse tietää parhaiten, mikä sopii? Aika moni ei osaa pukeutua niin, että näyttäisi hyvältä, ei vain siedettävältä. Miksi hiuksiin pätisi eri logiikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On naisia jotka on kauhean kateellisia pitkähiuksisille naisille. Mua ei kiinnosta mielipiteet, pitkät hiukset ovat mun mielestä kauniit enkä aio koskaan leikata lyhyiksi.
Höpöjä puhut, ei kukaan ole kateellinen asiasta, jonka voi muuttaa. Jos haluaa pitkät hiukset senkun kasvattaa. Olen kohta 70v ja olin yli 10 vuotta lyhythiuksinen, mutta leikkaushinnat menevät jo yli pienen eläkebudjettini ja vähän yli vuodessa olen kasvattanut melkein olkapäille hiukset ja ovat ihan paksut ja hienot, mutta jos olisivat kuin hiiren häntä, niin paljon kauniimmat olisivat leikattuina.
Pitkät hiukset ovat siinä mielessä kurjat, että irtoavia hiuksia on joka paikassa, sillä ne huomaa paremmin kuin irtoavat 2-3cm pitkät.
Jos siirtäisit katseesi välillä itsestäsi muihin, saattaisit ehkä huomata, että monella suomalaisella 7-kymppisellä hiukset ovat jo aika ohuet eivätkä ne suinkaan paksune siitä, että ne kasvattaa pidemmiksi.
Totuus on että kauniille ihmiselle sopii vaikka millaiset hiukset, tosi kauniille jopa kalju. Useimmat jotka tuota kruunua hokevat, ovat niitä jotka nyt siedettävän näköisiä ovat pitkissä hiuksissaan mutta suorastaan rumia olisivat jos leikkaisivat lyhyet. Lyhyet hiukset korostavat kallon muotoa, kasvonpiirteitä ja erityisesti nenää.
Vierailija kirjoitti:
Olen 51-vuotias.
Leikkautin pitkät hiukseni lyhyiksi.Reaktiot:
- yli 50-vuotiaat naiset: "Oi kun nuorentava ja pirteä kampaus! Älä vaan enää kasvata pitemmäksi!"
- yli 70-vuotiaat naiset: "Ja nyt et sitten kasvata taas pitkiksi sinun iässäsi!"
- 20-30-vuotiaat naiset: "Voi leikkasit hiuksesi. On tuokin ihan ok, mutta pitkät oli tosi kauniit!"
- kaikki miehet: "Entiset oli paremmat."Ketä on uskominen? Ei sillä, että mielipiteillä olisi väliä, kiinnostaa vaan tietää, miksi mitä vanhempi nainen on kyseessä, sitä paheksuvammin suhtaudutaan pitkiin hiuksiin ja sitä innokkaammin lyhyisiin. Miksi ihmeessä?
Tuli ekana mieleen, että vanhat kääkät on vähempi kateellisia, kun olet vähempi kaunis.
Tärkeintä kuitenkin ihan se, mitä mieltä itse olet.
Jäämeren Mursu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kokonaisuudessaan lyhyttukkaisten hiustenhoitoon menevä aika on vain murto-osa verrattuna pitkätukkaisten hiusrutiineihin.
Pakko kysyä, että mihin ihmeen pitkätukkaisten hiusrutiineihin menee aikaa? :-D Itselläni on selän puoliväliin yltävät hiukset, ja mun hiusrutiinit on: pesu 1-2 kertaa viikossa ja käytän tietysti hoitoainetta, harjaan 1-2 kertaa viikossa (okei, tiedän että suurimman osan pitää harjata päivittäin), ja joskus harvoin laitan hiukset kiinni mihin menee ehkä minuutti, kampaajalla käynti 1-2 kertaa vuodessa.
Mulla on ollut myös lyhyt tukka, ja sen hoitotoimenpiteet meni näin: pesu joka toinen päivä (muotoilutuotteet saa hiukset likaisiksi nopeammin, ja lyhyillä hiuksilla ei voi myöskään huijata ja pidentää pesuväliä laittamalla ponnarille) ja hoitoainetta, pesun jälkeen muotovaahtoa, joka aamu piti laittaa geelillä tai lakalla ja mahdollisesti suoristusraudalla + kuumennussuojasuihkeella hiukset hyvin, ja joka ilta piti harjata aineet pois hiuksista, kampaajalla käynti kuuden viikon välein.
Minulla on harmikseni hullut hiukset: etuosa piikkisuora ja takaraivolta alaspäin kihara! Eli lyhyt tai pitkä, aina aikaa ja vaivaa. Hiukset ovat vielä paksut ja nyt ne ovat lähinnä long bob -mallia. Jos niitä ei huolella föönaa suoriksi, takaraivo on kananperse ja etu- ja sivuhiukset roikkuvat suorina. Nukkumaan märällä tukalla ei voi mennä tai voi, jos haluaa aamulla kurkun olevan kipeän ja hiusten yksi sotkukasa.
Lyhyttä malliakin olen kokeillut. Kiharat takana innostuvat oikein kikkuroiksi ja ns. pyörteitä on sielsuntääl eli aamuisin tukka on pystyssä ja lytyssä yhtäaikaisesti. Naamanmalliini lyhyt ei sovi, joten olen suosiolla pitänyt hartiamittaista mallia jo kauan.
Joillekin kampaajillekin osakihara tukka on ollut tuntematon. Yksi innostui oikein kinaamaan kanssani malliin "on tääl vanha permis takana". Ei millään uskonut takatukan luonnonkiharaan. Yhden kohtalotoverin olen tavannut.
Oon kokenut että pitkät hiukset on sata kertaa helpommat, nimenomaan tuon päivittäisen muotoilun takia. Toki ne kuivuu hitaammin, mutta mulle ei tuota vaikeuksia pestä niitä edellisenä päivänä jos ulkona on pakkasta, eikä haittaa vaikka hiukset olis märät kun meen nukkumaan, laitan vaan pyyhkeen tyynyn päälle jos ovat kovin märät. Toki jos on ihan tosi lyhyt tukka niin ei tarvitse muotoilla. :-)
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa hiusten pituus -asiaan muuten, niin vinkiksi teille, jotka sitaisette hieman pidemmät hiuksenne aamulla niskaan ponnarille: Katsokaa nyt edes hieman, miltä näytätte takaa päin ja takaa yläviistosta myös. Kuljen työmatkani bussilla, ja vähintään kerran viikossa istuu edessäni ponnaripää, jonka päänahka paistaa, kun osa hiuksista on kireällä ja osa löysällä, ja lisäksi vielä tukka värjätty. Mieluummin katselee vaikka sitä kananpersettä kuin huolimattomasti huitaistua ponnaria. Tietysti sama se miltä minun silmissäni näytän, voinhan katsella ikkunasta ulos, mutta jos vaikka työssänne on tarkoitus näyttää siistiltä.
Minäkin inhoan sotkuponnareita ja -nutturoita. Itse sliippaan harjan avulla ponnarin sileäksi, päänahka ei näy ka hiukset järjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siirtäisit katseesi välillä itsestäsi muihin, saattaisit ehkä huomata, että monella suomalaisella 7-kymppisellä hiukset ovat jo aika ohuet eivätkä ne suinkaan paksune siitä, että ne kasvattaa pidemmiksi.
Jos sinä opettelisit lukemaan, niin olisit lukenut viestini kokonaan, sillä mainitsin juuri siinä, että hiirenhäntätukka on parempi lyhyenä.
Joopa joo joo taas tätä yleistämistä, koska kaikilla miehillä on sama maku. Joillekin sopii joku tukkatyyli hyvin, kun taas joillakin se näyttää kamalalta. Ai niin oletteko koskaan ajatelleet, että aika harva ihminen haluaa tahallaan pahoittaa jonkun mielen, joten kuinka rehellinen se palaute oikeasti.
-mies