Leikkautin hiukset lyhyiksi - reaktiot yllättivät
Olen 51-vuotias.
Leikkautin pitkät hiukseni lyhyiksi.
Reaktiot:
- yli 50-vuotiaat naiset: "Oi kun nuorentava ja pirteä kampaus! Älä vaan enää kasvata pitemmäksi!"
- yli 70-vuotiaat naiset: "Ja nyt et sitten kasvata taas pitkiksi sinun iässäsi!"
- 20-30-vuotiaat naiset: "Voi leikkasit hiuksesi. On tuokin ihan ok, mutta pitkät oli tosi kauniit!"
- kaikki miehet: "Entiset oli paremmat."
Ketä on uskominen? Ei sillä, että mielipiteillä olisi väliä, kiinnostaa vaan tietää, miksi mitä vanhempi nainen on kyseessä, sitä paheksuvammin suhtaudutaan pitkiin hiuksiin ja sitä innokkaammin lyhyisiin. Miksi ihmeessä?
Kommentit (225)
se on sellanen sosiaalisesti hyväksytty uniformu.
mun mielestä tee hiuksille ihan mitä haluat, kasvata jos haluat ja pidä lyhyet jos haluat. kannattaa kuunnella itseään :)
Niin paljon kuin on ihmisiä, niin niin paljon on mielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Sinua on uskominen. Itse tiedät, mikä sinulle sopii.
Näin.
Itse olen 46-vuotias nainen enkä aio ikinä leikata "mieskampausta". Pitkät ja hyväkuntoiset hiukset ovat naisen kruunu koko elämän ajan.
Se oli sellainen kokeilu. En viihtynyt. Tuosta on nyt aikaa kohta kolme vuotta ja olen onnistunut kasvattamaan jo aika pitkiksi takaisin. Ja kyllä, olen saanut kuulla vanhemmilta naisilta hyvin usein, että eikö tuota olisi aika leikata?
Ap
Oma maku tärkein! Olen kasvattamassa, nyt hiukset jo liki lapaluita, sen verran pituutta vielä lisää, että saa helposti erilaisia nutturoita ja lettejä. Ikää on reilusti yli "sallitun".
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 46-vuotias nainen enkä aio ikinä leikata "mieskampausta". Pitkät ja hyväkuntoiset hiukset ovat naisen kruunu koko elämän ajan.
Mutta sekin kannattaa hyväksyä, että se sun kruunu ei välttämättä ole enää viidenkympin jälkeen hyväkuntoinen.
Terv. pitkätukka minäkin
50-vuotiaat: iloisia, jos teit saman virheen kuin hekin (jos on lyhyet hiukset) tai sitten iloisia, kun teit virheen leikattessa hiuksesi (jos on pitkät hiukset)
70-vuotiaat: elämänkokemusta, todennäkösesti itse leikanneet iässäsi lyhyet hiukset ja heitä harmittaa se jälkeenpäin
20-30 vuotiaat: todennäkösesti sanoo suoraan
Miehet: suurin osa miehistä pitää pitkistä hiuksista, riippumatta sopiiko ne naiselle vai ei
Itse pidän enemmän pitkistä hiuksista, mutta sinä varmaan tiedät parhaiten millaiset sinulle sopii
Ihmiset tykkäävät siitä, mikä on ollut muotia heidän aikaansa. Nykyään teinityttöjen ja nuorten naisten muotina on jo vuosikausia ollut pitkä suora värjätty tukka, ja sellainen tietysti näyttää heidän mielestään hyvältä. Mutta jos muistelen vaikka lukiovuosiani 80-luvulla, niin olin ihan poikkeava kun minulla oli silloin sellainen. Kaikilla muilla oli lyhyt permis.
Huonokuntoiset pitkät hiukset ovat kamalat. Mutta jos ovat hyväkuntoiset, niin ovat ihanat. Useimmilla kuitenkin tukka harvenee iän myötä (hormonit ja verenkierto ym vaikuttaa), eli saattaa olla puolipakko vaihtaa lyhempään malliin jossain kohtaa. Mutta ei kaikille käy näin tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se sinulle vielä tehdään väkisin kun asut palvelutalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sekin kannattaa hyväksyä, että se sun kruunu ei välttämättä ole enää viidenkympin jälkeen hyväkuntoinen.
Terv. pitkätukka minäkin
No, olihan esim. Katharine Hepburnilla ihana sotkunuttura ihan vanhanakin vielä. Todella naisellinen ja kaunis. Tietenkin hiusten rakenne muuttuu iän myötä, muttei se estä pitämästä niitä pitkinä!
Taasko näistä hiuksen pituudesta jankataan? Se miltä tukka kelläkin näyttää, riippuu millaiseen malliin hiukset leikkuuttaa, mikä sopii kellekin, ym. Olipa kyseessä pitkät tai lyhyet. Haloo...
On naisia jotka on kauhean kateellisia pitkähiuksisille naisille. Mua ei kiinnosta mielipiteet, pitkät hiukset ovat mun mielestä kauniit enkä aio koskaan leikata lyhyiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. pitkätukka minäkin
No, olihan esim. Katharine Hepburnilla ihana sotkunuttura ihan vanhanakin vielä. Todella naisellinen ja kaunis. Tietenkin hiusten rakenne muuttuu iän myötä, muttei se estä pitämästä niitä pitkinä!
Ei estäkään, mutta kommentoin vain tuohon viestiin siksi, että siinä kerrottiin pitkien ja hyväkuntoisten hiusten olevan naisen kruunu koko elämän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei tykkää kruunuista. Minä en voi sietää pitkiä liehuvia hiuksia. Ne ei sovi mun aktiiviseen ja urheilulliseen elämäntapaan ja ulkonäköön. En jaksa hoitaa niitä, enkä halua että ne on tiellä ja roikkuu, tai sitten niitä joutuu olla sitomassa ja solmimassa jatkuvasti.
Kokeilusta useampi vuosi aikaa ja nyt ihmettelet reaktioita? Taidat haluta vaan jankata
Joskus ennen vanhaan oli tapana, että pitkät hiukset olivat nuorten naisten juttu, vanhat mummot pitivät hiuksensa nutturalla. Jossain vaiheessa lyhyet hiukset tulivat sosiaalisesti hyväksytyksi vaihtoehdoksi nutturalle.
Mun 73-vuotias äiti perustelee lyhyitä hiuksiaan sillä, että vanhana hiukset ovat ohuemmat, ja siten pitkinä rumat. En tiedä, itse leikkasin rastat pois 35-vuotiaana, ja nyt kuusi vuotta myöhemmin mulla on tuuhea pitkä tukka.
Vanhemmat ikäpolvet kauhistelevat pitkiä hiuksia yli 30 -vuotiailla. Suomessa käytännöllisyys ja sosiaalinen
painostus pakottaa naiset lyhentämään hiuksensa viimeistään 30- 40- vuotiaana. Jokainen saa tietenkin asian ratkaista omalta kohdaltaan, onhan tämä vapaa maa.
Sinua on uskominen. Itse tiedät, mikä sinulle sopii.