Leikkautin hiukset lyhyiksi - reaktiot yllättivät
Olen 51-vuotias.
Leikkautin pitkät hiukseni lyhyiksi.
Reaktiot:
- yli 50-vuotiaat naiset: "Oi kun nuorentava ja pirteä kampaus! Älä vaan enää kasvata pitemmäksi!"
- yli 70-vuotiaat naiset: "Ja nyt et sitten kasvata taas pitkiksi sinun iässäsi!"
- 20-30-vuotiaat naiset: "Voi leikkasit hiuksesi. On tuokin ihan ok, mutta pitkät oli tosi kauniit!"
- kaikki miehet: "Entiset oli paremmat."
Ketä on uskominen? Ei sillä, että mielipiteillä olisi väliä, kiinnostaa vaan tietää, miksi mitä vanhempi nainen on kyseessä, sitä paheksuvammin suhtaudutaan pitkiin hiuksiin ja sitä innokkaammin lyhyisiin. Miksi ihmeessä?
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hieno, paksu ja terve tukka. Lähes kaikki sukuni naiset ovat menneet hautaan vyötärölle ulottuvissa kiharoissa ja olleet näyttäviä naisia koko ikänsä. Toivon jatkavani samoissa jalanjäljissä.
Nuorena kerran kokeilin lyhyttä tukkaa ja sain hirveät traumat. En ole eläissäni kokenut itseäni niin epänaiselliseksi kuin siinä hirveässä polkkatukassa
En ole tuon kommentin kirjoittaja mutta ihmettelen suuresti mitä alapeukuttamista siinä on :O
Kyllä siinä on ollut elämä liian helppoa jos hiusten leikkuu aiheuttaa trauman. Minun naisellisuuteeni ei hiusten pituus ole koskaan vaikuttanut, se kun on aina ollut toissijaista ihmisyyteni rinnalla. Hiukset nyt terveellä ihmisellä kasvaa takaisin. Ymmärtäisi trauman jos olisi oikeasti hiukset menettänyt.
Toivoisin myös että 50v minulla olisi päässäni muutakin kuin pitkä tai lyhyt tukka ja ajatus mitä muut ovat siitä mieltä, viittaan aloitukseen.Minä taas yhdistin sen sulusisa olevan erotukan siihen traumaattisuuteen. Voin toki erehtyä mutta niin voit sinäkin päätellessäsi että ko komentoijan elämässä suurin trauman aiheuttaja on lyhyt tukka tai että hänellä ei ole päässään muuta kuin tukka ja on riippuvainen muiden mielipiteistä.
Hän nyt kommentoi vain tähän hiusten pituusaiheeseen avaamatta elämäänsä sen enempää.
Luultavasti korosti omaa ja sukunsa naisten upeaa hiustenlaatua ja-pituutta siksi että moni on sitä mieltä että vanhemmilla/vanhoilla naisilla pitkät hiukset ovat aina ohuet liurut ja näyttävät rumalta ja vanhentavilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hieno, paksu ja terve tukka. Lähes kaikki sukuni naiset ovat menneet hautaan vyötärölle ulottuvissa kiharoissa ja olleet näyttäviä naisia koko ikänsä. Toivon jatkavani samoissa jalanjäljissä.
Nuorena kerran kokeilin lyhyttä tukkaa ja sain hirveät traumat. En ole eläissäni kokenut itseäni niin epänaiselliseksi kuin siinä hirveässä polkkatukassa
En ole tuon kommentin kirjoittaja mutta ihmettelen suuresti mitä alapeukuttamista siinä on :O
Kyllä siinä on ollut elämä liian helppoa jos hiusten leikkuu aiheuttaa trauman. Minun naisellisuuteeni ei hiusten pituus ole koskaan vaikuttanut, se kun on aina ollut toissijaista ihmisyyteni rinnalla. Hiukset nyt terveellä ihmisellä kasvaa takaisin. Ymmärtäisi trauman jos olisi oikeasti hiukset menettänyt.
Toivoisin myös että 50v minulla olisi päässäni muutakin kuin pitkä tai lyhyt tukka ja ajatus mitä muut ovat siitä mieltä, viittaan aloitukseen.Monille, varsinkin nuorille naisille epäonnistunut hiustenleikkuu aiheuttaa trauman. Ei se silti tarkoita että elämässä olisi muuten selvinnyt rallatellen ilman isojakin ongelmia.
Miten kukin naisellisuuden kokee, turha sitä on alapeukuttaa. Itsekin olen sitä mieltä että sisin on tärkeintä mutta olen myös paljon naisellisemman näköinen pitkillä hiuksilla kuin lyhyillä ja sillä on minulle ja identiteetilleni suuri merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Minulla 50v ei koskaan ole ollut erityisen pitkiä hiuksia, pisimmillään hartioiden alle,niin että ne on saanut kunnolla ponnarille.
Olen työssä, jossa hiukset on oltava lyhyet tai kiinni.
Olen todennut että nykyinen malli joka on aika lyhyt, on paras.
Aamuisin sen voi pestä ja kuivata aikaa menee vähemmän kuin pidemmän tukan kanssa jota sai pinnittää ja lakata ja koittaa saada lyhyet "aluskarvat" kuriin niin, ettei niitä leijunut päivän aikana naamalle kutittelemaan.
Vihaan sellaisia sotkutukkia, joita 75% pitkä hiuksisista on, jonkun näköinen ponnarin tapainen on viikko sitten sutaistu päähän ja karvoja roikkuu joka puolella.
Nuorella se vielä menee kun kasvot on kauniit ja sileät, reilut 50vllä ryppynaamalla se on hompsuisuutta.
Tuohon viimeiseen lauseenseen tartun. Mä itse en tykkään yhtään pyntätystä tyylistä ja tykkään pienestä huolettomuudesta myös vanhemmilla ihmisillä. Omaan makuun monet keski-ikäiset naiset näyttävät turhan pyntätyiltä pönäköissä kampauksissaan ja jakkupuvuissaan. Mutta totta on, että sitten helposti saattaa ryppyineen näyttää hompsuisella. Vaikeaa... :)
Vierailija kirjoitti:
En osaa linkittää mutta katsokaa googlesta Phyllida Law, oletteko te "vanhoille ei kenellekään sovi pitkät hiukset" todella sitä mieltä että hän olisi kauniimman ja nuoremman näköinen lyhyellä tukalla tai jopa "miestukassa"?
Onpas Phyllida kaunis ikaisekseen ja myos kampauksessaan! Ei lyhytta tukkaa tuolle leidille.
Minusta pidemmät hiukset näyttävät paremmilta varsinkin "vanhemmilla" ihmisillä (ei tarvitse olla oikeasti edes vanha, vaan minuun verrattuna "vanha"). Riippuu kuitenkin henkilöstä, jollakin lyhyet hiukset ovat varmasti upeat!
N22
Siis se riippuu ihan kasvoista ja kokonaisuudesta mikä sopii. Kyllä monet miehet tykkää lyhyemmästäkin ( on asiasta ihan omakohtaista kokemusta), mulla on ollut polkkamittaista eri variaatioilla ja se on ollut mun miehen suosikki. Tällä hetkellä pitkä polkka joka pitenee eteenpäin, menee ponnarille ja voi laittaa laineita. Tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla 50v ei koskaan ole ollut erityisen pitkiä hiuksia, pisimmillään hartioiden alle,niin että ne on saanut kunnolla ponnarille.
Aamuisin sen voi pestä ja kuivata aikaa menee vähemmän kuin pidemmän tukan kanssa jota sai pinnittää ja lakata ja koittaa saada lyhyet "aluskarvat" kuriin niin, ettei niitä leijunut päivän aikana naamalle kutittelemaan.
Vihaan sellaisia sotkutukkia, joita 75% pitkä hiuksisista on, jonkun näköinen ponnarin tapainen on viikko sitten sutaistu päähän ja karvoja roikkuu joka puolella.
Nuorella se vielä menee kun kasvot on kauniit ja sileät, reilut 50vllä ryppynaamalla se on hompsuisuutta.Tuohon viimeiseen lauseenseen tartun. Mä itse en tykkään yhtään pyntätystä tyylistä ja tykkään pienestä huolettomuudesta myös vanhemmilla ihmisillä. Omaan makuun monet keski-ikäiset naiset näyttävät turhan pyntätyiltä pönäköissä kampauksissaan ja jakkupuvuissaan. Mutta totta on, että sitten helposti saattaa ryppyineen näyttää hompsuisella. Vaikeaa... :)
Itsekin tykkään huolettomasta tyylistä enkä aina jaksa panostaa hiusten laittamiseen. Olin tässä jokin aika sitten laivalla kahden työkaverini kanssa, toinen yli 60-vuotias pitkähiuksinen ja hiukset aina kauniisti laitettu nutturalle tai kiharrettu, toinen 5-kymppinen lyhythiuksinen, ja tukka aina hyvin ojennuksessa. Yksi mies tuli heitä oikein ihailemaan ja silittämään heidän hiuksiaan ja sanoi, että onpa kiva nähdä, kun naiset ovat jaksaneet laittaa hiuksensa, kun sellaista kuulemma näkee todella harvoin. Ei ollut naisten iällä eikä hiusten pituudella merkitystä ainakaan sille miehelle :)
Lyhyet hiukset naisella eivät todellakaan nappaa, mutta tämä näyttikin olevan muidenkin miesten mielipide joten kommenttini on turha. Jatkakaa.
Jos hiukset kovasti vanhana ohenee, niin ne ovat luullakseni kauniimmat sitten aivan lyhyinä. Sellainen ohut liru ei ole vanhana ollenkaan kaunis
Vanhat leikkauttavat miestukan, koska eivät enää jaksa laittaa hiuksiaan kampaajalla ja kotonaan kampaukseen. (tai niska ei kestä kampaajan pesupaikkaa)
Äidilläni näy joku parturi kotona, joka vaan leikkaa miestukan. Äitini on aina huolehtinut ulkonäöstään todella hyvin ja erityisesti hiuksistaan. Nyt vaan kulumat sormissa estää itsehoitoa aika lailla. (Tuli vanhana, vaikka ei ollut fyysisessä työssä, vaan "ajattelutyössä")
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ikäpolvet kauhistelevat pitkiä hiuksia yli 30 -vuotiailla. Suomessa käytännöllisyys ja sosiaalinen
painostus pakottaa naiset lyhentämään hiuksensa viimeistään 30- 40- vuotiaana. Jokainen saa tietenkin asian ratkaista omalta kohdaltaan, onhan tämä vapaa maa.
Painostuksen kyllä kuvittelet ihan omassa päässäsi.
Mutta miksiköhän Suomessa suositaan lyhyitä hiuksia varsinkin vanhemmilla naisilla? Olisiko hiuslaadulla mitään tekemistä asian kanssa?
Näin juuri yksi päivä vanhan naisen jolla oli pitkä PAKSU tukka löysällä nutturalla ( siististi, tarkoituksella) ja se oli todella kaunis. Nainen näytti vieläkin seksikkäältä vaikka oli jo vanha ( ehkä n 80v).
Sitten oli eräänä päivänä toinen nainen jonkin verran ylipainoinen ja pyöreä kasvoinen ja pitkä ohut hiirenhäntä tukka poninhännällä , hänkin hyvässä keski-iässä.
Aivan varmasti hänelle olisi sopinut paremmin lyhyemmät hiukset jotka olisi hyvällä leikkauksella näyttänyt paksummalta ja kehystänyt kasvoja paremmin.
Itelläni on hiuksia aika paljon mutta ne ovat hyvin pehmeät ja ohuet.
Eivät edes kasva olkapäitä pidemmälle ja näyttävät siinäkin mitassa hapsuuntuneilta.
Kun pidän ne tuossa leukaperien tasolla kerroksittain leikattuna saan niihin volyymia niin paljon että ne näyttävät tuuheilta .
Joku kerran sanoi että minulla on paksu tukka. Sanoin että kokeilepa!
Hän kokeili ja vetäisi käden pois kun oli niin yllättynyt.
Pyöreät kasvoni myös näyttäisivät arkisilta ohuessa lättänässä tukassa mutta tässä pituudessa todella pukevat kasvojani.
Nuoren naisen kasvoihin käy ohuempikin tukka kun ne kasvot ovat raikkaat.
Mutta vanhempi nainen näyttää helposti hyvin arkiselta tai yli-ikäiseltä " nuorelta" .
Poikkeuksen tekevät ne joilla hiuksia on oikeasti paljon.
Eli en usko että kateudesta tms on kysymys.
Sanokaapa yksikin nainen ihan lyhyillä hiuksilla, joka olisi kaunis.
Niin, lyhyillä hiuksilla voi olla korkeintaan söpö, mutta kaunis tuntuu edellyttävän pidempiä hiuksia.
Pitkät hiukset ovat ihanat ja sopivat kaikenikäisille. Omani leikkautin kuitenkin hieman yli 50v eikä ole kaduttanut muu kuin se miksen tehnyt sitä aikaisemmin. Nuoremmalta näytän. Hiukset kasvaa mutta leikkautan ne aina tietyn pituisiksi, polkkatukka on kiva. Pitkät hiukseni olivat hyväkuntoiset, toisin kuin esim Riitta Väisäsen. Riitta on kaunis nainen, ehkä lyhyempi leikkaus korostaisi sitä enemmän.
Noin on ajateltu jopa kampaajan suusta!
Totuus on se, että hiukset on jokaisen oma sisäinen olotila. -Itse kunnioitan juuri sitä, kuuntelen tässäkin asiassa, omaa, sisäistä tarvetta olla minä. - Hiukset minulle on myös ehdottomasti tyyli kysymys, miten pukeudun, mistä tyylistä pidän - mikä on minulle ominaista. -Enemmän kuin ikää ajattelen sisäistä ääntäni, myös niin päin millainen Haluan ollahiukseni ovat minun ja päätökseni ja mielipiteet niistä on minun. Siinä ei ikää kysytä eikä sitä kuunnella muiden suusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorella se vielä menee kun kasvot on kauniit ja sileät, reilut 50vllä ryppynaamalla se on hompsuisuutta.
Tuohon viimeiseen lauseenseen tartun. Mä itse en tykkään yhtään pyntätystä tyylistä ja tykkään pienestä hu
Minusta "sotkunuttura" on ihana vanhemmalla naisella. Tulee sellaiset viisas ja luova taiteilija -vibat. Ihana!
Tokin muukin tyyli vaikuttaa.
Miten niin yllättävä reaktio???
Hyvin leikattu polkkatukka on monen ohuthiuksisen pelastus ja sopii myös monille kasvonpiirteille (pituutta ja mallia pystyy myös muuttamaan). Monelle taas ei sovi se todella lyhyt kynitty malli, mutta jostain syystä ne viehättää monia vähän vanhempia naisia...
Mulla on ollut vaihtelevan pituiset hiukset koko ikäni. Ite tykkään eniten lyhyistä hiuksista. Pisimmillään hiukseni ovat ulottuneet lapaluiden alle. Muutaman vuoden niitä jaksoin, mutta sitten alkoi kyllästyttää.
Minusta ei pitäisi vain niitä hiuksia katsoa, vaan sitä kokonaisuutta. Jos on pitkä tukka, mutta se vaan roikkuu mukana ts. sitä ei laita ja se on ponnarilla koko ajan, niin mitä iloa siitä hiusten pituudesta on? Tai jos on pitkä tukka, mutta pukeutuu homssuisesti ja miten sattuu, niin onko sitä sen pitkän tukan takia sitten nätti ja naisellinen? Tai jos se tukka on pitkä, mutta värjätty huonosti ja epäsopivalla värillä, niin onko se silloin semmoinen naisen kruunu muka? Toissapäivänä näin kaupassa sellasen noin 50-vuotiaan naisen, joka oli liikenteessä collareissa, kulahtaneessa t-paidassa ja crocseissa. Ponnarilla olevat hiukset hänellä yltivät kuitenkin alaselkään, niin ehkä hän sitten sen ansiosta oli naisellisempi kuin minä lyhyissä hiuksissa, meikattuna ja mekko päällä?
Lisäksi jos miettii kauniita, naisellisia ja tyylikkäitä naisia, niin siellä on esim. Jaquiline Kennedy, Marilyn Monroe, Halle Berry ja Audrey Tatou. Ranskalaisia naisia pidetään tyyli-ikoneina ja aika monella ranskalaisella naiselle on lyhyt polkkatukka.
Millasten ihmisten parissa ap liikkuu, kun noin kommentoidaan hiuksia? Minä leikkautin pitkähköt hiukseni ihan lyhyeksi ennen joulua ja toki ihmiset sitä kommentoi, mutta aina se kommentti oli "oho, sä olet käynyt parturissa".
Ehkä minulle on astetta sivistyneempiä tuttavia ja työkavereita, kun osaavat olla kommentoimatta toisten ulkonäköä.
Vierailija kirjoitti:
Se oli sellainen kokeilu. En viihtynyt. Tuosta on nyt aikaa kohta kolme vuotta ja olen onnistunut kasvattamaan jo aika pitkiksi takaisin. Ja kyllä, olen saanut kuulla vanhemmilta naisilta hyvin usein, että eikö tuota olisi aika leikata?
Ap
Musta tuntuu, että sä nyt vaan provoat. Oletettavasti kukaan ei puutu aikuisen ihmisen hiusten pituuteen, tai no, ehkä äitisi. Jos hän sitten tuota sinulle toistelee hyvin usein.