Leikkautin hiukset lyhyiksi - reaktiot yllättivät
Olen 51-vuotias.
Leikkautin pitkät hiukseni lyhyiksi.
Reaktiot:
- yli 50-vuotiaat naiset: "Oi kun nuorentava ja pirteä kampaus! Älä vaan enää kasvata pitemmäksi!"
- yli 70-vuotiaat naiset: "Ja nyt et sitten kasvata taas pitkiksi sinun iässäsi!"
- 20-30-vuotiaat naiset: "Voi leikkasit hiuksesi. On tuokin ihan ok, mutta pitkät oli tosi kauniit!"
- kaikki miehet: "Entiset oli paremmat."
Ketä on uskominen? Ei sillä, että mielipiteillä olisi väliä, kiinnostaa vaan tietää, miksi mitä vanhempi nainen on kyseessä, sitä paheksuvammin suhtaudutaan pitkiin hiuksiin ja sitä innokkaammin lyhyisiin. Miksi ihmeessä?
Kommentit (225)
Mukavaa, että aloitit tämän keskustelun. Hiusten leikkaaminen on välillä käynyt mielessä itselläkin.Ei ehkä ihan lyhyeksi, mutta hartia seutuville. lyhyetkin ovat joskus 90- luvulla olleet hetkisen. En viihtynyt niissä. Kateus on varmaan syynä moneen pitkätukkavastaiseen mielipiteeseen. Vanhemmiten ei hiukset kasva välttämättä enää niin hyvin, eikä niitä haluta sitten muillekkaan, muistuttamaan nuoruudesta.
Olen kiinnittänyt huomiota, että vanhempikin nainen pitkillä hiuksilla on huomattavasti nuorekkaampi, kuin lyhyillä hiuksilla , vaikka niitä ryppyjäkin on. Pitkien hiusten hiusmallejakin on monenlaisia. Niihin saa myös hyvin vaihtelua sitomalla ne välillä kiinni.
Usein sitä nuorekkuutta kuitenkin monet hakee uudella hiusmallilla.
Lyhyet hiukset kyllä vanhentaa. Ei voi mitään.
Jokainen kuitenkin tietää itse missä hiusmallissa viihtyy parhaiten.
Jokainen valitkoon hiusmallinsa oman mieltymyksen mukaan, mutta on totta, että kaikki hiusmallit eivät sovi joka päähän. Hyväkuntoiset hiukset ovat näyttävät pitkinä, kun taas ohuehkoihin hiuksiin sopii lyhyempi ja tuuheuttavampi malli. Lyhyet hiukset nuorella naisella tuovat hieman vuosia lisää, ilme on aikuismaisempi. Kun pään muoto on siro niin siili/puolikalju ovat myös viehättäviä. Pahinta on kuitenkin -oli malli mikä hyvänsä- että tyvikasvu on epäsiisti, tukka takussa, pidennykset erottuu, sävyerot jne.
Mulla on paljon parjattu lyhyt tukka. Kysyin mieheltäni, pitäisikö kasvattaa pitkät hiukset takaisin, oli vastaus "ei mitään pitkiä! Nuo nykyiset on just hyvät!"
Mielestäni lyhyt tukkaiset naiset näyttävät ikäistään vanhemmilta
Vierailija kirjoitti:
Mulla on paljon parjattu lyhyt tukka. Kysyin mieheltäni, pitäisikö kasvattaa pitkät hiukset takaisin, oli vastaus "ei mitään pitkiä! Nuo nykyiset on just hyvät!"
Tosiaan täysin makuasioita, oma mieheni ei anna minun leikata hiuksiani lyhemmiksi :D tosin olen 32v ja tukkaa on päässä vaikka muille jakaa
Mitä hiton väliä?! Mulle on ihan sama mitä muut ajattelee. Vientiä on ollut aina ihan yhtä paljon kaikilla pituuksilla (lyhyt, puolipitkä ja pitkä) Lyhyenä ei ole ollut mikään kananperse (tiedoksi, koska av:lla ei muita malleja tiedetä). Kiva vaihdella, en ainakaan ite jaksa samaa mallia. 20 vuotta. Puolipitkässä viihdyn parhaiten, pitkä on tylsä eikä se pue mua niin hyvin koska mulla on nukkemaiset sirot kasvot.
Vierailija kirjoitti:
On naisia jotka on kauhean kateellisia pitkähiuksisille naisille. Mua ei kiinnosta mielipiteet, pitkät hiukset ovat mun mielestä kauniit enkä aio koskaan leikata lyhyiksi.
Niin. Eikä tässä aloituksessa kysytty sinun mielipidettäsi omista hiuksistasi, mutta tottahan se pitää jotenkin kääntää keskustelu sinuun. Eihän heikkoutesi muuten vahvistu. Mitä tulee aiheeseen, niin ehkä se on niin, että kukin ikäluokka omien tapojensa mukaan.
Luulen, että tässä voisi olla tulevaisuuden naisihanne. 50+ -ikäisen kouvolatukka jää historiaan, kun millennium-ikäluokan hipsterinaiset wanhenee :). Näitä näkyy jo nyt katukuvassa enenevin määrin, kui tyylikästä!!
Miten hiusten pituus vaikuttaa ihmisen luonteeseen? Tiedän yhdenkin naisen, jonka aviomies ei anna tän naisen leikata pitkiä hiuksia lyhyeksi, vaikka tää nainen itse haluaisi. Kyllä siinä on muija tossun alla ja pahasti.
Mua iskettiin huomattavasti enemmän lyhyttukkaisena (Tosin silloin olin muutenkin nuorempi ja kävin baarissa enemmän). Vieläkin oma mies kysyessä ehdottaa mulle lyhyttä tukkaa. Itse taas viihdyn paljon paremmin pitkässä tukassa. Helpompikin se on, kun ei tarvitse joka aamu laittaa sitä kuten tein silloin kun olin vielä lyhyttukkainen. Summa summarum, ei se ole nin yksiselitteistä.
Vierailija kirjoitti:
Hyväkuntoiset hiukset ovat näyttävät pitkinä, kun taas ohuehkoihin hiuksiin sopii lyhyempi ja tuuheuttavampi malli.
Tämä on toistunut täällä muutamaan kertaan. Hiusten hyväkuntoisuus on hiuslaadusta ja paksuudesta erillinen asia. Ohuet hiukset eivät tarkoita huonokuntoisuutta eikä hyväkuntoisuus ole vielä yhtä kuin "näyttävyys".
En osaa linkittää mutta katsokaa googlesta Phyllida Law, oletteko te "vanhoille ei kenellekään sovi pitkät hiukset" todella sitä mieltä että hän olisi kauniimman ja nuoremman näköinen lyhyellä tukalla tai jopa "miestukassa"?
Vierailija kirjoitti:
Miten hiusten pituus vaikuttaa ihmisen luonteeseen? Tiedän yhdenkin naisen, jonka aviomies ei anna tän naisen leikata pitkiä hiuksia lyhyeksi, vaikka tää nainen itse haluaisi. Kyllä siinä on muija tossun alla ja pahasti.
Ei se tossun alla olo hiusten pituudesta johdu. Jos ko naisella olisi lyhyet hiukset mies alistaisi jollain muulla. Ja luultavasti tekee niin nytkin.
En voi pitää pitkää tukkaani auki. Se on ruma!
Olen 50-vuotias ja luotan siihen miltä mun tukka mun mielestä näyttää vaikka joku on sanonut että "onpa hyvä tukka".
Ei oo ja se vanhentaa.
Eri asia jos olis oikein hyvä leikkaus.
Minulla 50v ei koskaan ole ollut erityisen pitkiä hiuksia, pisimmillään hartioiden alle,niin että ne on saanut kunnolla ponnarille.
Olen työssä, jossa hiukset on oltava lyhyet tai kiinni.
Olen todennut että nykyinen malli joka on aika lyhyt, on paras.
Aamuisin sen voi pestä ja kuivata aikaa menee vähemmän kuin pidemmän tukan kanssa jota sai pinnittää ja lakata ja koittaa saada lyhyet "aluskarvat" kuriin niin, ettei niitä leijunut päivän aikana naamalle kutittelemaan.
Vihaan sellaisia sotkutukkia, joita 75% pitkä hiuksisista on, jonkun näköinen ponnarin tapainen on viikko sitten sutaistu päähän ja karvoja roikkuu joka puolella.
Nuorella se vielä menee kun kasvot on kauniit ja sileät, reilut 50vllä ryppynaamalla se on hompsuisuutta.
Minulla on hieno, paksu ja terve tukka. Lähes kaikki sukuni naiset ovat menneet hautaan vyötärölle ulottuvissa kiharoissa ja olleet näyttäviä naisia koko ikänsä. Toivon jatkavani samoissa jalanjäljissä.
Nuorena kerran kokeilin lyhyttä tukkaa ja sain hirveät traumat. En ole eläissäni kokenut itseäni niin epänaiselliseksi kuin siinä hirveässä polkkatukassa (erotukka).
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että tässä voisi olla tulevaisuuden naisihanne. 50+ -ikäisen kouvolatukka jää historiaan, kun millennium-ikäluokan hipsterinaiset wanhenee :). Näitä näkyy jo nyt katukuvassa enenevin määrin, kui tyylikästä!!
Meinaatko että ne lestadiolaisliuhuletit tuuhenee iän myötä?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni lyhyt tukkaiset naiset näyttävät ikäistään vanhemmilta
Minusta pitkä suora hiuksiset naiset taas lestadiolaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hieno, paksu ja terve tukka. Lähes kaikki sukuni naiset ovat menneet hautaan vyötärölle ulottuvissa kiharoissa ja olleet näyttäviä naisia koko ikänsä. Toivon jatkavani samoissa jalanjäljissä.
Nuorena kerran kokeilin lyhyttä tukkaa ja sain hirveät traumat. En ole eläissäni kokenut itseäni niin epänaiselliseksi kuin siinä hirveässä polkkatukassa (erotukka).
En ole tuon kommentin kirjoittaja mutta ihmettelen suuresti mitä alapeukuttamista siinä on :O
Mulla ainakin niin naiset kuin miehet on sitä mieltä, että mulle sopii lyhyt tukka. Sattumalta olen itsekin samaa mieltä, ja oma mielipide tässä kuitenkin on kai tärkein.
En itsekään pidä tuosta pitkän tukan lobbaamisesta. Jatkuvasti näillä palstoilla tulee nämä perusargumentit: "naisella nyt vaan kuuluu olla pitkä tukka", "pitkä tukka on naisen kruunu", "lyhyt tukka on lesbotukka/kananperse" tai "miehet pitävät pitkistä hiuksista". Kaikki hienoja yleistyksiä, mutta makuja on monia. Oma mieheni pitää lyhyistä hiuksistani, hänellä itsellään on pitkät hiukset.
Ei lyhyt tukka tarkoita että olisin vähemmän naisellinen tai yrittäisin päästä helpolla - lyhyttä tukkaahan juuri on laitettava että se näyttää hyvältä, pitkän voi vain kietaista ponnarille arkenakin sen kummempia miettimättä.