Leikkautin hiukset lyhyiksi - reaktiot yllättivät
Olen 51-vuotias.
Leikkautin pitkät hiukseni lyhyiksi.
Reaktiot:
- yli 50-vuotiaat naiset: "Oi kun nuorentava ja pirteä kampaus! Älä vaan enää kasvata pitemmäksi!"
- yli 70-vuotiaat naiset: "Ja nyt et sitten kasvata taas pitkiksi sinun iässäsi!"
- 20-30-vuotiaat naiset: "Voi leikkasit hiuksesi. On tuokin ihan ok, mutta pitkät oli tosi kauniit!"
- kaikki miehet: "Entiset oli paremmat."
Ketä on uskominen? Ei sillä, että mielipiteillä olisi väliä, kiinnostaa vaan tietää, miksi mitä vanhempi nainen on kyseessä, sitä paheksuvammin suhtaudutaan pitkiin hiuksiin ja sitä innokkaammin lyhyisiin. Miksi ihmeessä?
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Olen 51-vuotias.
Leikkautin pitkät hiukseni lyhyiksi.Reaktiot:
- yli 50-vuotiaat naiset: "Oi kun nuorentava ja pirteä kampaus! Älä vaan enää kasvata pitemmäksi!"
- yli 70-vuotiaat naiset: "Ja nyt et sitten kasvata taas pitkiksi sinun iässäsi!"
- 20-30-vuotiaat naiset: "Voi leikkasit hiuksesi. On tuokin ihan ok, mutta pitkät oli tosi kauniit!"
- kaikki miehet: "Entiset oli paremmat."Ketä on uskominen? Ei sillä, että mielipiteillä olisi väliä, kiinnostaa vaan tietää, miksi mitä vanhempi nainen on kyseessä, sitä paheksuvammin suhtaudutaan pitkiin hiuksiin ja sitä innokkaammin lyhyisiin. Miksi ihmeessä?
Kyllähän lyhyt tukka tekee helposti tätimäiseksi. Toisaalta jos hiuslaatu on huono, niin voihan se nuorentaakin ja tuoda enemmän bisnes lookkia. Miehet tykkäävät pääosin pitkästä tukasta. Lyhyt tukka on seksikästä lähinnä muutenkin todella seksikkäillä naisilla. Onneksi tukka kasvaa ja vaihtelu virkistää, joten voi kokeilla kaikenlaista ja etsiä se itselle mieluisin.
Ilman kuvaa ei ole yksiselitteistä vastausta siihen, mikä toimii sinulle parhaiten. Ja kuvankin kanssa, kauneus on osittain katsojan silmissä. Lyhyitä ja pitkiä hiuksia on satoja malleja, mikä kullekin sopii riippuu hiusten väristä, laadusta, kasvoje ja vartalon muodosta, kokonaistyylistä jne. On yleinen faksta, että miehet pitää pitkistä hiuksista, mutta etupäässä tämä koskee nuorempia naisia. Esim taidokkaasti leikattu polkkatukka viisikymppisellä on varmasti tyylikkäämpi kuin pitkät hiukset, jos hiuslaatu on jo iän myötä heikentynyt ja kasvonpiirteet pyrkimässä alaspäin. Lyhyempi hiusmalli keventää kasvonpiirteitä ja nuorentaa MUTTA vain jos se on hyvin leikattu malli. Tällainen malli ei ole esim lyhyt "kananpersetukka" jota niin valitettavan usein näkee. Toisalta, myöskään pitkät hiukset keski-ikäisellä naisella eivät ole kauniin enää ns luonnotilassa, ne antavat kummallisen alaspäin valuvan vaikutelman.
Kaikille ei vaan se pitkä tukkakaan sovi. Mulla on ollut aina hyväkuntoinen paksu tukka, mutta pitkänä se on yks lätty päässä, kun painaa niin paljon. Lyhyt tukka tuntuu tällä hetkellä omimmalta, ja mitä enemmän vanhoilliset ihmiset mulle siitä valittaa, sen tiukemmin pidän siitä kiinni. Ei mun naiseus ole kiinni mistään hiusten pituudesta ja eikö tärkeintä ole että itse pidän hiuksistani ja tunnen oloni hyväksi päivittäin niiden kera?
Vierailija kirjoitti:
Ilman kuvaa ei ole yksiselitteistä vastausta siihen, mikä toimii sinulle parhaiten. Ja kuvankin kanssa, kauneus on osittain katsojan silmissä. Lyhyitä ja pitkiä hiuksia on satoja malleja, mikä kullekin sopii riippuu hiusten väristä, laadusta, kasvoje ja vartalon muodosta, kokonaistyylistä jne. On yleinen faksta, että miehet pitää pitkistä hiuksista, mutta etupäässä tämä koskee nuorempia naisia. Esim taidokkaasti leikattu polkkatukka viisikymppisellä on varmasti tyylikkäämpi kuin pitkät hiukset, jos hiuslaatu on jo iän myötä heikentynyt ja kasvonpiirteet pyrkimässä alaspäin. Lyhyempi hiusmalli keventää kasvonpiirteitä ja nuorentaa MUTTA vain jos se on hyvin leikattu malli. Tällainen malli ei ole esim lyhyt "kananpersetukka" jota niin valitettavan usein näkee. Toisalta, myöskään pitkät hiukset keski-ikäisellä naisella eivät ole kauniin enää ns luonnotilassa, ne antavat kummallisen alaspäin valuvan vaikutelman.
Ihan hyvä kirjoitus, mutta ovatkohan se avausviestin vanhemmat naiset analysoineet ap:n tyylin tuolla tavalla, vai onko kyse jostain muusta? Veikkaan, että on kyse siitä muusta.
Mää tykkään pitkistä hiuksista, olen yli 30v. ja hiukseni ovat paksut sekä tuo täysin oma värikin näyttää omaan silmään hyvältä. On tullut kuultua sitä kuinka pitäisi leikata ja "räväyttää" ja laittaa "sähäkkä" tukka, mutta ei kiitos. Miksi mun pitäisi olla räväkkä ja sähäkkä?
Mulle ei lyhyet hiukset sovi ja vielä kun on taipuisat hiukset niin aina niiden lyhyiden hiusten kanssa sai taistella. Tykkään myös siitä että mulla on mahdollisuus laittaa hiukset kiinni jos niin haluan.
En tiedä miksi pitää toisten hiuksia haukkua, minä viihdyn tässä mallissa ja sen kai pitäisi riittää.
En määkään tykkää tietynlaisista hiustyyleistä ja -väreistä mutta en ikinä sanoisi tätä kellekkään joka niitä tyylejä käyttää.
Mielestäni ns. pitkä polkka on +50-vuotiailla kiva! Liian pitkät hiukset taas tuo mieleen 70-luvulle jääneen elähtäneen hipin :--D Mutta olen kanssa sitä mieltä että miestukat pitäisi jättää miehille. Onhan ne varmasti helpot mutta miestukka on aina miestukka. Poikaystäväni isä kerran sanoi vaimolleet että elä ikinä leikkaa tuommoista ''kananpersettä''.
Vierailija kirjoitti:
Tätä te pitkiä hiuksia pitävät vanhat naiset ette halua kuulla: pitkä tukka korostaa roikkuvia kasvonpiirteitä.
Ei, vaan hiusten pituus määrittää sen mihin huomio kiinnittyy. Leikkaa latvat kohtaan, jossa on kaksoisleuka, niin korostat kaksoisleukaa. Leikkaa otsis, niin korostat valuvia silmäkulmia. Leikkaa lyhyt polkka, niin korostat roikkuvia poskia. Pitkät hiukset eivät vie huomiota em. epäkohtiin ja toimivat hyvin kasvojen kehyksinä, varsinkin kun monella ikääntyessä on sitä painoakin päässyt tulemaan.
Ei niitä roikkuvia piirteitä se lyhytkään kykene häivyttämään, vaan sitä on ikään kuin ihan alaston.
Miten 5-kymppinen nainen on noin riippuvainen muiden mielipiteistä? Eli kaikki nuo ikäryhmät ja miehet, monikossa. Aloittaja siis on kysellyt kommentteja uudesta kampauksestaan ainakin kymmeneltä eri ihmiseltä, raportoi tulokset tänne ja lopuksi ilmoittaa että muiden mielipiteillä ei ole väliä, ihan vaan "kiinnostaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä te pitkiä hiuksia pitävät vanhat naiset ette halua kuulla: pitkä tukka korostaa roikkuvia kasvonpiirteitä.
Ei, vaan hiusten pituus määrittää sen mihin huomio kiinnittyy. Leikkaa latvat kohtaan, jossa on kaksoisleuka, niin korostat kaksoisleukaa. Leikkaa otsis, niin korostat valuvia silmäkulmia. Leikkaa lyhyt polkka, niin korostat roikkuvia poskia. Pitkät hiukset eivät vie huomiota em. epäkohtiin ja toimivat hyvin kasvojen kehyksinä, varsinkin kun monella ikääntyessä on sitä painoakin päässyt tulemaan.
Ei niitä roikkuvia piirteitä se lyhytkään kykene häivyttämään, vaan sitä on ikään kuin ihan alaston.
Tässä ei ole kyllä mitään yleispäteviä neuvoja vaikka niitä innokkaasti aina tyrkytetään. On täysin yksilöllistä, mikä kenellekin sopii.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ns. pitkä polkka on +50-vuotiailla kiva! Liian pitkät hiukset taas tuo mieleen 70-luvulle jääneen elähtäneen hipin :--D Mutta olen kanssa sitä mieltä että miestukat pitäisi jättää miehille. Onhan ne varmasti helpot mutta miestukka on aina miestukka. Poikaystäväni isä kerran sanoi vaimolleet että elä ikinä leikkaa tuommoista ''kananpersettä''.
Pitkälle tukalle ei ole annettu tuollaista häpäisynimeä. Eli pitkän tukan ihailijat ovat juntteja kun haukkuvat tuolla tavalla kampausta josta eivät pidä. Lyhyen tukan ihalijat ovat fiksumpia, he eivät ole lanseeranneet samanlaista haukkumiskampanjaa.
Poikaystäväsi isä on juntti.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat tosi lapselliselta tai yksinkertaiselta. Miksi sillä on mitään merkitystä, onko se "miestukka" vai ei? Pitäisikö sun mielestä kaikilla naisilla olla samanlainen tukka? Miksi? Etkö pidä siitä, että ihmisillä on vapaus valita oma ulkonäkönsä? Ja tuo "kananperse", onko se sinusta jotenkin uusi ja huvittava ilmaisu, vai miksi kerroit tuon tarinan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat tosi lapselliselta tai yksinkertaiselta. Miksi sillä on mitään merkitystä, onko se "miestukka" vai ei? Pitäisikö sun mielestä kaikilla naisilla olla samanlainen tukka? Miksi? Etkö pidä siitä, että ihmisillä on vapaus valita oma ulkonäkönsä? Ja tuo "kananperse", onko se sinusta jotenkin uusi ja huvittava ilmaisu, vai miksi kerroit tuon tarinan?
Kananperse tukka on yleinen nimitys kyseiselle mallille ja hyvinkin käytetty tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi kommentti kolahtaa erään miestukan omistajan kurkkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkälle tukalle ei ole annettu tuollaista häpäisynimeä. Eli pitkän tukan ihailijat ovat juntteja kun haukkuvat tuolla tavalla kampausta josta eivät pidä. Lyhyen tukan ihalijat ovat fiksumpia, he eivät ole lanseeranneet samanlaista haukkumiskampanjaa.
Poikaystäväsi isä on juntti.
Hauskaa lukea että pidät ''kananpersetukan'' omistavia ihmisiä fiksumpina koska eivät ole lanseeraaneet haukkumiskampanjaa mutta silti itse haukut kirjoittajan poikaystävän isää juntiksi? Kertoo hyvin paljon sinun älykkyyden tasosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää lapsellisuuksia. Sano nyt vielä että se on kateellinen, niin tulee kaikki kliseet samaan syssyyn. Voi jeesus että te olette yksinkertaisia.
Jännä miten miestukan omistajat täällä puolustelevat paria haituvaansa agressiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää lapsellisuuksia. Sano nyt vielä että se on kateellinen, niin tulee kaikki kliseet samaan syssyyn. Voi jeesus että te olette yksinkertaisia.
Rauhotu ja ole ylpeä kananpersetukan omistaja äläkä vingu kuin pieni kersa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kananperse tukka on yleinen nimitys kyseiselle mallille ja hyvinkin käytetty tällä palstalla.
Niin, ja kirjoittajan ainut syy kertoa tuo tarina oli päästä käyttämään sitä. On kyllä tosi häijy ihminen, joka käyttää toisen kampauksesta tuollaista nimitystä.
Heh, mun hiustenhoitorutiinit sekä lyhyelle että pitkälle tukalle ovat: tukan pesu (sis. shampoo ja mahdollisesti myös hoitoaine - se ei tosin ole lyhyessä tukassa pakollinen), tukan kuivuminen, tukan kampaaminen, mahdollinen kampausten laitto.
Koen että nämä kaikki sujuvat nopeammin lyhyessä tukassa. Ei juurikaan takkuja, kuivuu itsestään huomattavasti nopeammin, ei tarvitse kampauksia kun taas pitkä tukka on melkeinpä pakko pitää jollain tapaa kiinni, jos ei halua sen olevan jatkuvasti tiellä.
Ymmärrän kyllä, että jos on tuollainen arsenaali ja ajatusmalli lyhyen tukan olemuksesta kuin sinulla (muotoilutuotteita, kuumennussuojia, suoristusrautaa ja tiukasti määritelty leikkuumalli, jota pitää huoltaa ja ylläpitää säännöllisin väliajoin) niin siihen saa aikaa tuhraantumaan.
Minulla taasen on sellainen linja, että hoidan hiuksiani aivan saman kaavan mukaan riippumatta mallista (tosin pyrin aina valitsemaan sellaisen mallin, jossa on ns. kasvun varaa - nyt minulla alkaa olla polkkapituinen, mutta se on mielestäni vielä ihan kivan näköinen :D), niin siitä luonnollinen seuraus on että pesusta, kampaamisesta, kuivattelusta selviää tietenkin nopeammin lyhyessä tukassa, ja kun kampaukset vielä jäävät pois, niin siitä tulee lisää vaivattomuutta. On myös mukavampi makoilla sohvalla kuin ei ole mitään nutturoita tai lettejä niskaa painamassa ;)