Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leikkautin hiukset lyhyiksi - reaktiot yllättivät

Vierailija
08.09.2016 |

Olen 51-vuotias.
Leikkautin pitkät hiukseni lyhyiksi.

Reaktiot:

- yli 50-vuotiaat naiset: "Oi kun nuorentava ja pirteä kampaus! Älä vaan enää kasvata pitemmäksi!"
- yli 70-vuotiaat naiset: "Ja nyt et sitten kasvata taas pitkiksi sinun iässäsi!"
- 20-30-vuotiaat naiset: "Voi leikkasit hiuksesi. On tuokin ihan ok, mutta pitkät oli tosi kauniit!"
- kaikki miehet: "Entiset oli paremmat."

Ketä on uskominen? Ei sillä, että mielipiteillä olisi väliä, kiinnostaa vaan tietää, miksi mitä vanhempi nainen on kyseessä, sitä paheksuvammin suhtaudutaan pitkiin hiuksiin ja sitä innokkaammin lyhyisiin. Miksi ihmeessä?

Kommentit (225)

Vierailija
41/225 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehiä tottakai kiinnostaa naisessa ne fyysiset ominaisuudet, mitä itsellä ei ole....

N46v.

Eikö miehillä ole kaikenlaista nutturaa nykyään...

Vierailija
42/225 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli sellainen kokeilu. En viihtynyt. Tuosta on nyt aikaa kohta kolme vuotta ja olen onnistunut kasvattamaan jo aika pitkiksi takaisin. Ja kyllä, olen saanut kuulla vanhemmilta naisilta hyvin usein, että eikö tuota olisi aika leikata?

Ap

Mun äitini huomautteli mun pitkistä hiuksista ollessani kolmekymppinen, nyt on jo onneksi tajunnut että en aio leikata lyhyeksi  ikinä. Lyhyt tukka vaan ei  sovi mulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/225 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aina miettinyt samaa, että miksi yli 60-vuotiailla naisille on kauheeta, jos nainen pitää pitkät hiukset vanhempanakin. Tosin minun sukulaistädit eivät hyväksyneet sitä lapsenakaan; silloin syynä oli hiusten ohuus, nyt ikäni, 47 vuotta.

Mielestäni minulle sopii vähän pidemmät hiukset, itse ne pesen, hoidan ja kannan.

Minusta pitkät hiukset ovat myös käytännöllisemmät ja edullisemmat kun ei tarvitse koko ajan muotoilla ja käydä kampaajalla.

Vierailija
44/225 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet 50-60-vuotiaat ovat jämähtäneet neljännesvuosisadan takaiseen aikaan, jolloin lyhyet hiukset olivat muotia. Mun pitkää polkkaani tällainen työkaveri kommentoi, että naisella täytyy olla joko ihan lyhyet tai tosi pitkät hiukset, muu on kummallista. Whatever. :D

Vierailija
45/225 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiusten jatkuva kyniminen on jotain ihmeellistä sosiaalista peliä, jota en ymmärrä ollenkaan. Joku käy kerran-kaksi kuussa leikkauttamassa mallinsa kuntoon ja hiljalleen joka käynnillä otetaan aina vain enemmän, kunnes malli on aivan epäsopiva henkilön päähän. Sitten kun leikkausvara loppuu, aletaan värjätä "pirteitä" tehostevärejä. En tiedä painostavatko parturit tähän saadakseen lisää palkkaa vai painostavatko muut naiset kehumalla näitä karmeita viritelmiä. Ihmettelen partureiden vastuuta työnsä jäljestä, itse en ikinä kehtaisi myöntää joitakin malleja omikseni, jos olisin ne leikannut. Sosiaalinen paine on vahva: minusta reilu 30v puhutaan, ettei ole elämä hallinnassa kun en huolehdi itsestäni, en välitä ulkonäöstäni kun kuljen tällaisena takkupäänä ja että olen jotenkin outo ja epähygieeninen, kun en ymmärrä leikkauttaa hiuksiani. Siltikään en aio lyhentää hyväkuntoisia kauniita hiuksiani, koska ne sopivat minulle ja ne ovat iso osa tyyliäni. Huolehdin itsestäni hyvin ja siinä on jo kateellisille liikaa sulateltavaa.

Vierailija
46/225 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerran kans 20-vuotiaana leikkasn hiukset lyhyeks. Miehet oli silleen että miks leikkasit. Sit taas naiset oli olevinaan iloisia asiasta. Eräs pyöreä 45v kananpyllytukkamamma kommentoi: tosi hienot hiukset, nyt et näytä pikkutytöltä!

Uskon enemmän miesten kommentteihin jostain syystä :)

Vierailija
47/225 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus ennen vanhaan oli tapana, että pitkät hiukset olivat nuorten naisten juttu, vanhat mummot pitivät hiuksensa nutturalla. Jossain vaiheessa lyhyet hiukset tulivat sosiaalisesti hyväksytyksi vaihtoehdoksi nutturalle.

Mun 73-vuotias äiti perustelee lyhyitä hiuksiaan sillä, että vanhana hiukset ovat ohuemmat, ja siten pitkinä rumat. En tiedä, itse leikkasin rastat pois 35-vuotiaana, ja nyt kuusi vuotta myöhemmin mulla on tuuhea pitkä tukka.

Rastat onkin ihan helvetin rumia.

Et nähnyt mun rastoja silloin 😉

Mutta pointti olikin, että olin kolmevitosena käytännössä kalju, ja niin vain vastoin saamiani varoituksia kasvatin uudelleen pitkän ja upean tukan.

Vierailija
48/225 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50-vuotiaat: iloisia, jos teit saman virheen kuin hekin (jos on lyhyet hiukset) tai sitten iloisia, kun teit virheen leikattessa hiuksesi (jos on pitkät hiukset)

70-vuotiaat: elämänkokemusta, todennäkösesti itse leikanneet iässäsi lyhyet hiukset ja heitä harmittaa se jälkeenpäin

20-30 vuotiaat: todennäkösesti sanoo suoraan

Miehet: suurin osa miehistä pitää pitkistä hiuksista, riippumatta sopiiko ne naiselle vai ei

Itse pidän enemmän pitkistä hiuksista, mutta sinä varmaan tiedät parhaiten millaiset sinulle sopii

En tunne yhtään miestä joka pitäisi pitkistä harmaista hiuksista vanhemmilla naisilla. Ja oletteko huomanneet että kaikilla noidilla leffoissa on pitkät harmaat hiukset.

Niin no eihän niitä kukaan värjätä ole keksinyt. Mun mummo värjäytti hiuksiaan tummaksi ihan loppuunsa asti. Ei ollu miestukka.

Vierailija
49/225 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni sairaus vei hiukset 45vuotiaana. Nyt lähes 10v myöhemmin hiukseni ovat puolipitkät ja en aijo niitä leikata. Monella ikäiselläni on lyhyet hiukset koska kampaaja on suositellut. Tyyliin tulee kasvot paremmin esiin tai helppo hoitaa tms. Kuitenkin syy on se että kampaaja saa näin asiakkaan joka pahimmassa tapauksessa käy kerran kuussa leikkuuttamassa tukkaansa.

Naisella pitkät hiukset ovat naisellisia mutta siihen että nainen ei olisi fiksu kaunis tai viehättävä ei hiusten pituudela ole merkitystä.

Siili sopii harvoin muille kuitenkaan kuin nuorille ja aina pitää ajatella kokonaisuutta minkä tyylinen on. Esim Marilynillä oli lyhyet hiukset mutta BBllä oli pitkät.

Vierailija
50/225 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai naisille on sosiaalisesti hyväksyttävämpää olla enemmän seinäruusun näköinen ja monilla naisilla hiusten kunto heikkenee iän myötä, jolloin on pakko leikata lyhyt tukka (+ toki myös tietyt sairaudet ja siihen liittyvät hoidot). Mies taas kertoo rehellisesti mitä on oikeasti mieltä: Pidemmät hiukset ovat näyttävämmät ja kauniimmat naisella oli sitten ikää 20 vuotta tai 70 vuotta. 

Vierailija
51/225 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus ennen vanhaan oli tapana, että pitkät hiukset olivat nuorten naisten juttu, vanhat mummot pitivät hiuksensa nutturalla. Jossain vaiheessa lyhyet hiukset tulivat sosiaalisesti hyväksytyksi vaihtoehdoksi nutturalle.

Mun 73-vuotias äiti perustelee lyhyitä hiuksiaan sillä, että vanhana hiukset ovat ohuemmat, ja siten pitkinä rumat. En tiedä, itse leikkasin rastat pois 35-vuotiaana, ja nyt kuusi vuotta myöhemmin mulla on tuuhea pitkä tukka.

Rastat onkin ihan helvetin rumia.

Et nähnyt mun rastoja silloin 😉

Mutta pointti olikin, että olin kolmevitosena käytännössä kalju, ja niin vain vastoin saamiani varoituksia kasvatin uudelleen pitkän ja upean tukan.

Itse asiassa tykkäsin siitä ihan lyhyestä siilistäkin. Olin aina luullut, että mulla on hassun muotoinen pää, mutta eipä ollutkaan.

Asuttiin silloin kuumassa maassa, ja mulla oli lähes aina joku kaunis mekko päällä, sopivasti koruja, ja kevyesti meikkiä. En ollut lainkaan miehekäs vaaleanoranssissa siilitukassani.

Vierailija
52/225 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiusten jatkuva kyniminen on jotain ihmeellistä sosiaalista peliä, jota en ymmärrä ollenkaan. Joku käy kerran-kaksi kuussa leikkauttamassa mallinsa kuntoon ja hiljalleen joka käynnillä otetaan aina vain enemmän, kunnes malli on aivan epäsopiva henkilön päähän. Sitten kun leikkausvara loppuu, aletaan värjätä "pirteitä" tehostevärejä. En tiedä painostavatko parturit tähän saadakseen lisää palkkaa vai painostavatko muut naiset kehumalla näitä karmeita viritelmiä. Ihmettelen partureiden vastuuta työnsä jäljestä, itse en ikinä kehtaisi myöntää joitakin malleja omikseni, jos olisin ne leikannut. Sosiaalinen paine on vahva: minusta reilu 30v puhutaan, ettei ole elämä hallinnassa kun en huolehdi itsestäni, en välitä ulkonäöstäni kun kuljen tällaisena takkupäänä ja että olen jotenkin outo ja epähygieeninen, kun en ymmärrä leikkauttaa hiuksiani. Siltikään en aio lyhentää hyväkuntoisia kauniita hiuksiani, koska ne sopivat minulle ja ne ovat iso osa tyyliäni. Huolehdin itsestäni hyvin ja siinä on jo kateellisille liikaa sulateltavaa.

Mulla on yks maalaistuttavapiiri, jolla on kaikilla tuo kuvailemasi hiusten elinkaari, eli paljon leikkauksia ja nykyään enää värejä, kun ei ole leikattavaa. Sitä bisneshommaa epäilisin. Nää lampaat on takuulla kyselly jotain trendeistä ja maalaiskampaajan omia suosituksia sopivista tyyleistä. On vaan aika paha yhdistelmä tuo lyhyt pixietukka ison, lihavan pään kanssa. Tai sit ne rotan hännät... näyttää takaapäin ilmapallolta. No, kelpaa vertailla niitä avon- ja tupperkutsuilla.

Vierailija
53/225 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 46-vuotias nainen enkä aio ikinä leikata "mieskampausta". Pitkät ja hyväkuntoiset hiukset ovat naisen kruunu koko elämän ajan.

Kaikki ei tykkää kruunuista. Minä en voi sietää pitkiä liehuvia hiuksia. Ne ei sovi mun aktiiviseen ja urheilulliseen elämäntapaan ja ulkonäköön. En jaksa hoitaa niitä, enkä halua että ne on tiellä ja roikkuu, tai sitten niitä joutuu olla sitomassa ja solmimassa jatkuvasti. 

Pitkät hiukset ovat kyllä paljon helppohoitoisemmat kuin lyhyet, joita pitää säännöllisesti leikata, föönata ja muotoilla. Pitkät hiukseni leikkautan ehkä kerran puolessa vuodessa enkä käytä ollenkaanmuotoilutuotteita. Pitkä tukkaon pese ja pidä -mallia, mutta silti aina kaunis. En pidä hiuksia kiinni kuin jumpalla tai lenkillä. Voin myös hyvin mennä nukkumaan kosteilla hiuksilla ja lampaus on silti harjaamalla valmis aamuisin. Lyhythiuksisena kosteilla hiuksilla nukkuessa kampaus on aamulla täynnä painaumia, lommoja ja töyhtöjä.

Olet onnekas, jos voit pitää pitkiä hiuksiasi auki. Todella moni pitkähiuksinen kokee, että hiukset häiritsevät vapaana roikkuessaan. Itse en myöskään pidä p7tkiä hiuksia auki senkään vuoksi, että ne ovat raskaat ja valuvat päätä myöten ja saavat näyttämään hevoselta. Pitkä polkka on tässä suhteessa ideaali. Riittävän pitkät, jotta saa kiinni, riittävän lyhyet, jotta kehystävät kasvoja auki ollessaan ja jaksavat taipua hiukan.

Vierailija
54/225 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

sdfghjktrew kirjoitti:

Mä kerran kans 20-vuotiaana leikkasn hiukset lyhyeks. Miehet oli silleen että miks leikkasit. Sit taas naiset oli olevinaan iloisia asiasta. Eräs pyöreä 45v kananpyllytukkamamma kommentoi: tosi hienot hiukset, nyt et näytä pikkutytöltä!

Monilla miehillä on fetissi pitkiin hiuksiin.

T. mies

Vierailija
55/225 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkät hiukset vanhemmilla (sekä ihan mummoilla) on valtavan kauniit. Kateellisten panettelua että muka pitäisi leikata. Ikä ei sitä määritä. Toki jos tuntuu siltä että haluaa leikata hiuskset lyhyeksi ja niissä viihtyy paremmin niin antaa mennä vaan. Mutta ei ole mitään ikää jossa täytyisi leikata hiukset ja alkaa käyttämään papiljotteja

Vierailija
56/225 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tiedät parhaiten mikä sulle sopii. Se on se joka sun mielestä näyttää hyvältä ja tuo hyvän mielen kun katsot peiliin.

Itse olen aina tykännyt enemmän lyhyistä hiuksista omassa päässäni. Monelle muulle sopii pitkät hiukset todella ihanasti.

Minulle pitkät hiukset vaan eivät koskaan ole sopineet. Eivät nuorena eivätkä vanhana.

Nyt mulla on rohkeasti polkka. Vähän on sillä rajalla onko tämä liian pitkä. Vaan helppohan se on leikata lyhyeksi jos alkaa ahdistaa 😊

Olen nelikymppinen nainen.

Vierailija
57/225 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkät hiukset vanhemmilla (sekä ihan mummoilla) on valtavan kauniit. Kateellisten panettelua että muka pitäisi leikata. Ikä ei sitä määritä. Toki jos tuntuu siltä että haluaa leikata hiuskset lyhyeksi ja niissä viihtyy paremmin niin antaa mennä vaan. Mutta ei ole mitään ikää jossa täytyisi leikata hiukset ja alkaa käyttämään papiljotteja

Oon käyttänyt papiljotteja yön yli viimeksi varmaan joskus parikymppisenä. Silloin piti saada kiharat hiukset viikottain. Nykyisin mieluummin nukun yöni mukavasti ilman papiljottien piikkejä. Hiukset saa kiharalle 10 minuutissa kiharrusraudalla. Helppoa ja nopeaa.

Vierailija
58/225 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 46-vuotias nainen enkä aio ikinä leikata "mieskampausta". Pitkät ja hyväkuntoiset hiukset ovat naisen kruunu koko elämän ajan.

Kaikki ei tykkää kruunuista. Minä en voi sietää pitkiä liehuvia hiuksia. Ne ei sovi mun aktiiviseen ja urheilulliseen elämäntapaan ja ulkonäköön. En jaksa hoitaa niitä, enkä halua että ne on tiellä ja roikkuu, tai sitten niitä joutuu olla sitomassa ja solmimassa jatkuvasti. 

Pitkät hiukset ovat kyllä paljon helppohoitoisemmat kuin lyhyet, joita pitää säännöllisesti leikata, föönata ja muotoilla. Pitkät hiukseni leikkautan ehkä kerran puolessa vuodessa enkä käytä ollenkaanmuotoilutuotteita. Pitkä tukkaon pese ja pidä -mallia, mutta silti aina kaunis. En pidä hiuksia kiinni kuin jumpalla tai lenkillä. Voin myös hyvin mennä nukkumaan kosteilla hiuksilla ja lampaus on silti harjaamalla valmis aamuisin. Lyhythiuksisena kosteilla hiuksilla nukkuessa kampaus on aamulla täynnä painaumia, lommoja ja töyhtöjä.

No, tuokin vähän riippuu ja roikkuu. Itselläni on ollut sekä lapaluihin yltävää mallia että ns. poikatukkaa, ja oma kokemukseni on, että lyhyet ovat huomattavasti helpommat. Pitkät hiukset menevät helposti takkuun, auki ollessaan jäävät vähän joka väliin kiinni (kuten vaikka olkalaukun tai repun hihnoihin), sähköisinä olleessaan leijuvat häiritsevästi siellä sun täällä, niiden pesu-ja kuivatteluaika kestää kauemmin jne. jne.

Lyhyet hiukset kampaa parissa sekunnissa läpi ja sitten niiden voi vaan antaa olla. Käyn vuodessa ehkä kolme kertaa parturissa. En omista hiustenkuivaajaa tai mitään muotoilutuotteita. Enkä edes aina käytä hoitoainetta. On ihan sama, menenkö hiukset märkinä nukkumaan vai en, ei se näy mitenkään siinä, miten hiukset asettuvat. Pitkätukkaisena oli pakko pestä ne iltaisin, koska en aamulla ehtinyt kuivattelemaan, mutta nyt voin viidessä minuutissa huuhtaista ne ja antaa kuivua samalla kun syön aamupalaa, jos iltasuihku ei houkuttelekaan.

Luultavasti monet panostavat hiusten kanssa höseltämiseen minua enemmän, mutta näin äärimmäisen laiskan ja mukavuudenhaluisen au naturel -tyyliä suosivan ihmisen kannalta lyhyet ovat kyllä helpommat melkeinpä millä tahansa mittarilla mitattuna. Parturissa lyhyen tukan hiustenleikkuuseen menee ehkä hitusen kauemmin kuin jos vain tasoittaa pitkää tukkaa, mutta kokonaisuudessaan lyhyttukkaisten hiustenhoitoon menevä aika on vain murto-osa verrattuna pitkätukkaisten hiusrutiineihin.

Vierailija
59/225 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sdfghjktrew kirjoitti:

Monilla miehillä on fetissi pitkiin hiuksiin.

T. mies

Miesten, naisten vai sekä että?

Vierailija
60/225 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselun bussissa hiuksia, huonot hiukset valtaosalla suomalaisista on. Valitettavasti suomalainen hiuslaatu on mitä on ja sitä huononnetaan voimakkailla väreillä. Pitkähiuksisia näkee yllättävän paljon.Lähes kaikilla hyvin luihut ja ohuet hiukset roikkuvat olkapäille tai pitemmälle. Nuorilla shokkivärit tai iänikuinen luonnottoman vaalea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi