Leikkautin hiukset lyhyiksi - reaktiot yllättivät
Olen 51-vuotias.
Leikkautin pitkät hiukseni lyhyiksi.
Reaktiot:
- yli 50-vuotiaat naiset: "Oi kun nuorentava ja pirteä kampaus! Älä vaan enää kasvata pitemmäksi!"
- yli 70-vuotiaat naiset: "Ja nyt et sitten kasvata taas pitkiksi sinun iässäsi!"
- 20-30-vuotiaat naiset: "Voi leikkasit hiuksesi. On tuokin ihan ok, mutta pitkät oli tosi kauniit!"
- kaikki miehet: "Entiset oli paremmat."
Ketä on uskominen? Ei sillä, että mielipiteillä olisi väliä, kiinnostaa vaan tietää, miksi mitä vanhempi nainen on kyseessä, sitä paheksuvammin suhtaudutaan pitkiin hiuksiin ja sitä innokkaammin lyhyisiin. Miksi ihmeessä?
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 46-vuotias nainen enkä aio ikinä leikata "mieskampausta". Pitkät ja hyväkuntoiset hiukset ovat naisen kruunu koko elämän ajan.
Kyllä se sinulle vielä tehdään väkisin kun asut palvelutalossa.
Tuskinpa vain. Niin kauan kuin mulla on sananvaltaa ja ymmärrystä, hiukset ovat pitkät. Mummollani oli pitkät hiukset kuolemaansa asti.
Vierailija kirjoitti:
Huonokuntoiset pitkät hiukset ovat kamalat. Mutta jos ovat hyväkuntoiset, niin ovat ihanat. Useimmilla kuitenkin tukka harvenee iän myötä (hormonit ja verenkierto ym vaikuttaa), eli saattaa olla puolipakko vaihtaa lyhempään malliin jossain kohtaa. Mutta ei kaikille käy näin tietenkään.
Mitä se lyhyys siinä sitten auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 46-vuotias nainen enkä aio ikinä leikata "mieskampausta". Pitkät ja hyväkuntoiset hiukset ovat naisen kruunu koko elämän ajan.
Kaikki ei tykkää kruunuista. Minä en voi sietää pitkiä liehuvia hiuksia. Ne ei sovi mun aktiiviseen ja urheilulliseen elämäntapaan ja ulkonäköön. En jaksa hoitaa niitä, enkä halua että ne on tiellä ja roikkuu, tai sitten niitä joutuu olla sitomassa ja solmimassa jatkuvasti.
Itse pidän pitkiä hiuksia tarvittaessa ponnarilla mielummin kuin käyn jatkuvasti kampaajalla.
Mun kampaaja (mies) ihmetteli just edellisellä käynnillä, että mikähän siihen on syynä, että niin moni nainen, jolla on upeat paksut ja pitkät hiukset leikkaa hyvin lyhyen mallin heti häiden jälkeen.
Oli samana päivänä käynyt nainen, jolla oli kuulemma häikäisevän upea puoliselkään oleva punainen tukka, oli ollut sama jo vuosia, vähän lyhempänä ja pidempänä, mutta kuitenkin aina vähintään sellaisena hartiamittaisena. Nyt kampaaja oli äimistynyt kun oli halunnut aivan lyhyen mallin. Muisti sitten, että oli tehnyt naiselle hääkampauksen heinäkuussa. Eikä kuulemma ole mikään harvinaisuus.
Mahtaa siinä olla tuoreilla ukoilla nielemistä kun rouvat kotiutuu kampaajalta poikatukassa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus ennen vanhaan oli tapana, että pitkät hiukset olivat nuorten naisten juttu, vanhat mummot pitivät hiuksensa nutturalla. Jossain vaiheessa lyhyet hiukset tulivat sosiaalisesti hyväksytyksi vaihtoehdoksi nutturalle.
Mun 73-vuotias äiti perustelee lyhyitä hiuksiaan sillä, että vanhana hiukset ovat ohuemmat, ja siten pitkinä rumat. En tiedä, itse leikkasin rastat pois 35-vuotiaana, ja nyt kuusi vuotta myöhemmin mulla on tuuhea pitkä tukka.
Rastat onkin ihan helvetin rumia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei tykkää kruunuista. Minä en voi sietää pitkiä liehuvia hiuksia. Ne ei sovi mun aktiiviseen ja urheilulliseen elämäntapaan ja ulkonäköön. En jaksa hoitaa niitä, enkä halua että ne on tiellä ja roikkuu, tai sitten niitä joutuu olla sitomassa ja solmimassa jatkuvasti.
Pitkät hiukset ovat kyllä paljon helppohoitoisemmat kuin lyhyet, joita pitää säännöllisesti leikata, föönata ja muotoilla. Pitkät hiukseni leikkautan ehkä kerran puolessa vuodessa enkä käytä ollenkaanmuotoilutuotteita. Pitkä tukkaon pese ja pidä -mallia, mutta silti aina kaunis. En pidä hiuksia kiinni kuin jumpalla tai lenkillä. Voin myös hyvin mennä nukkumaan kosteilla hiuksilla ja lampaus on silti harjaamalla valmis aamuisin. Lyhythiuksisena kosteilla hiuksilla nukkuessa kampaus on aamulla täynnä painaumia, lommoja ja töyhtöjä.
Vierailija kirjoitti:
Mun kampaaja (mies) ihmetteli just edellisellä käynnillä, että mikähän siihen on syynä, että niin moni nainen, jolla on upeat paksut ja pitkät hiukset leikkaa hyvin lyhyen mallin heti häiden jälkeen.
Oli samana päivänä käynyt nainen, jolla oli kuulemma häikäisevän upea puoliselkään oleva punainen tukka, oli ollut sama jo vuosia, vähän lyhempänä ja pidempänä, mutta kuitenkin aina vähintään sellaisena hartiamittaisena. Nyt kampaaja oli äimistynyt kun oli halunnut aivan lyhyen mallin. Muisti sitten, että oli tehnyt naiselle hääkampauksen heinäkuussa. Eikä kuulemma ole mikään harvinaisuus.
Mahtaa siinä olla tuoreilla ukoilla nielemistä kun rouvat kotiutuu kampaajalta poikatukassa.
Elämäntilannekriisi. Varmaan ukko jääny kiinni vieraista, niinku tavallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonokuntoiset pitkät hiukset ovat kamalat. Mutta jos ovat hyväkuntoiset, niin ovat ihanat. Useimmilla kuitenkin tukka harvenee iän myötä (hormonit ja verenkierto ym vaikuttaa), eli saattaa olla puolipakko vaihtaa lyhempään malliin jossain kohtaa. Mutta ei kaikille käy näin tietenkään.
Mitä se lyhyys siinä sitten auttaa?
Niinpä. Sithän ne on rumat, huonokuntoiset ja miesmäiset.
Vierailija kirjoitti:
Njooh, itse leikkasin aika lailla häiden jälkeen lyhyet hiukset (silloin minulla oli melkein ristiselkään asti ulottuvat hiukset). Olin suunnitellut asiaa jo aiemmin mutta vasta tuolloin sain aikaiseksi sen. Syynä ihan vaihtelunhalu.
Miehelle asia ei kyllä minään järkytyksenä tullut, sillä tavatessamme minulla oli lyhyet hiukset.
Ennenhän vanhoilla naisilla on ollut ihan superpitkät hiukset, ne vaan oli yleensä nutturalla. Minunkin isoisotädillä oli itseään pidempi letti satavuotiaana. Sellasen mäkin haluan!
Vierailija kirjoitti:
Olen 51-vuotias.
Leikkautin pitkät hiukseni lyhyiksi.Reaktiot:
- yli 50-vuotiaat naiset: "Oi kun nuorentava ja pirteä kampaus! Älä vaan enää kasvata pitemmäksi!"
- yli 70-vuotiaat naiset: "Ja nyt et sitten kasvata taas pitkiksi sinun iässäsi!"
- 20-30-vuotiaat naiset: "Voi leikkasit hiuksesi. On tuokin ihan ok, mutta pitkät oli tosi kauniit!"
- kaikki miehet: "Entiset oli paremmat."Ketä on uskominen? Ei sillä, että mielipiteillä olisi väliä, kiinnostaa vaan tietää, miksi mitä vanhempi nainen on kyseessä, sitä paheksuvammin suhtaudutaan pitkiin hiuksiin ja sitä innokkaammin lyhyisiin. Miksi ihmeessä?
Luulen että tämä on provo. Vastaa sisällöltään niin täysin niitä hiustenpituusjankutusketjua joita täällä usein näkee.
Olen joskus kertonut totuudenmukaisesti, miten miehet suhtautuivat kun parikymppisenä leikkatin pitkän tukkani lyhyeksi polkaksi. Moni siis tule erikseen kehumaan ja positiivisen huomion määrä lisääntyi. Tätä alapeukutetaan aina. Tätä tarinaa ei saa kertoa, se on väärä tarina. Virallinen AV-totuus on, että kaikki miehet pitävät aina pitkistä hiuksista eikä lyhyt tai edes lyhyehkö tukka sovi yhdellekään naiselle.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilusta useampi vuosi aikaa ja nyt ihmettelet reaktioita? Taidat haluta vaan jankata
En halua jankata, enkä ole koskaan nähnyt täällä hiusten pituuteen liittyviä keskusteluja. Tuli yllätyksenä, että tästä "taas keskustellaan täällä".
Siksi tein avauksen, kun viikonloppuna iäkkäämpi sukulaistätini pitivät minulle "saarnan" hiusteni pituudesta, että taasko alan pitää niitä liian pitkinä. Siis pikemminkin niin, että ajattelin hänen "taas keskustelevan" hiuksistani. Tätini sanoi mm., että kamalaa on vanhenevalla naisella esim. poninhäntä. Jäin miettimään sitä viime kertaista hiusteni leikkaamista ja noita eri ikäisten kommentteja ja siitä tämä avautuminen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
50-vuotiaat: iloisia, jos teit saman virheen kuin hekin (jos on lyhyet hiukset) tai sitten iloisia, kun teit virheen leikattessa hiuksesi (jos on pitkät hiukset)
70-vuotiaat: elämänkokemusta, todennäkösesti itse leikanneet iässäsi lyhyet hiukset ja heitä harmittaa se jälkeenpäin
20-30 vuotiaat: todennäkösesti sanoo suoraan
Miehet: suurin osa miehistä pitää pitkistä hiuksista, riippumatta sopiiko ne naiselle vai ei
Itse pidän enemmän pitkistä hiuksista, mutta sinä varmaan tiedät parhaiten millaiset sinulle sopii
En tunne yhtään miestä joka pitäisi pitkistä harmaista hiuksista vanhemmilla naisilla. Ja oletteko huomanneet että kaikilla noidilla leffoissa on pitkät harmaat hiukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämäntilannekriisi. Varmaan ukko jääny kiinni vieraista, niinku tavallista.
Syy on se, että he ovat halunneet tietynlaisen hääkampauksen, johon on tarvittu paljon tukkaa. Kun häät on vietetty, saavat he vihdoin haluamansa arkikampauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ikäpolvet kauhistelevat pitkiä hiuksia yli 30 -vuotiailla. Suomessa käytännöllisyys ja sosiaalinen
painostus pakottaa naiset lyhentämään hiuksensa viimeistään 30- 40- vuotiaana. Jokainen saa tietenkin asian ratkaista omalta kohdaltaan, onhan tämä vapaa maa.
Oikeasti? Ei ole koskaan tullut vastaan tällaista.
T. Pitkätukkainen 40 v. pk-seudulta.
Vanhat ämmänkutaleet on aina kateellisia kauniille naisille. Olivat vain tyytyväisiä kun näytit lyhyillä vähemmän viehättävältä.
Lyhyys ei kyllä pelasta ohutta hiuslaatua. Itse asiassa se päänahka näkyy vielä enemmän, kun ei ole pituutta.
Ohenevalle hiuksistolle suosittelisin ennemmin kerroksellisuutta värillä ja leikkauksilla.
Minä leikkasin tukkani 2013 kesällä mielijohteesta lyhyeksi, mutta en viihtynyt siinä. Syynä se, että sitä ei voinut sitoa kiinni ja se hiostaa. Koska se kasvaa nopeasti, se hiostaa hankalasti siinä vaiheessa kun on niskapituinen, mutta ei ponnarille menevä. Ja minulla on erittäin paksu ja nopeasti kasvava hiuslaatu. Saisin juosta leikkuuttamassa aika ahkeraan. Ei kestä lompakko.
Nyt tukka ulottuu taas hyvän matkaa selkään, mutta on sitä siinäkin työtä, eikä pesemistä voi sijoittaa aamutuimaan.
Miehiä tottakai kiinnostaa naisessa ne fyysiset ominaisuudet, mitä itsellä ei ole....
N46v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50-vuotiaat: iloisia, jos teit saman virheen kuin hekin (jos on lyhyet hiukset) tai sitten iloisia, kun teit virheen leikattessa hiuksesi (jos on pitkät hiukset)
70-vuotiaat: elämänkokemusta, todennäkösesti itse leikanneet iässäsi lyhyet hiukset ja heitä harmittaa se jälkeenpäin
20-30 vuotiaat: todennäkösesti sanoo suoraan
Miehet: suurin osa miehistä pitää pitkistä hiuksista, riippumatta sopiiko ne naiselle vai ei
Itse pidän enemmän pitkistä hiuksista, mutta sinä varmaan tiedät parhaiten millaiset sinulle sopii
En tunne yhtään miestä joka pitäisi pitkistä harmaista hiuksista vanhemmilla naisilla. Ja oletteko huomanneet että kaikilla noidilla leffoissa on pitkät harmaat hiukset.
Niin, kaikilla _vanhoilla_ noidilla on pitkät ja harmaat, nuorilla noidilla vain pitkät.
"Ootteko huomannu et kaikilla miehillä on tosielämässä lyhyet hiukset"?
Pitkä polkkatukka on lyhin, mihin voisin tulevaisuudessa myöntyä, jos hiukset ohenevat ja menevät huonokuntoisiksi. Aika kaukana miestukasta kuitenkin.