Pyöräilijä, tiedätkö tätä?
Pyörätieltä tuleva pyöräilijä saa ajaa tien yli pyörätien jatketta pitkin, mutta hänen on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta tulevaa ajoradan muuta liikennettä. Autoilijan tai motoristin puolestaan on väistettävä, kun hänellä on liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus tai hän on kääntymässä pyörätien jatkeen yli.
Kommentit (126)
Ne tiukkoihin urheiluvaatteisiin sonnustautuneet pyöräilijäMiehet on niin sporttisia herkkuja. Ihanasti ajavat ajoradalla.
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö pyöräilijä sitä, että vaikka pyörätiellä olisi ruuhkaa, et saa sujahtaa siitä ohi JALKAkäytävän puolelta?
Tiesitkö, että vaikka reittisi kulkisi sujuvimmim tietä, jonka varressa ei ole pyöräkaistaa, se ei ole syy ajaa jalkakäytävällä? Ei, vaikka ajokaistalla olisi mielestäni vaarallista ajaa?
Tiesitkö, että risteyksessä, jossa suojatien viivat on piirretty vain autokaistojen yli, suojatien silti menee myös pyörätie yli? Suojatie ei koskaan kulje vain osan ajokaistoista yli.
Tiesitkö, että muutut saman tien jalankulkijaksi, kun hyppäät taluttamaan pyörääsi? Silloin sinulla on jalankulkijan oikeudet.
Tiesitkö, että bussipysäkin kohdalla sinä väistät bussista nousijoita ja bussiin menijöitä?
Tiesitkö, että pyöräsi on AJONEUVO?
t. Vihainen Mamma, joka yrittää pitää lapsiaan ja koiriaan ELOSSA
Tiedän kaikki nuo asiat.
Laskin kerran kevyenliikenteenväylällä kuinka monta kävelijää kulki oikein. 2/14
Yhdelle annan armon, koska hän oli liikenteessä valkoisen kepin kanssa. Jalankulkijat eivät noudata liikennesääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan etuajo-oikeuksia, tsiisus. Tiätkö käsitettä "etuajo-oikeutettu tie"..
Mutta ei se tarkoita, ettei ketään tarvitsisi väistää. Esim. hälytysajossa olevia viranomaisia väistät aina. Eikä se tarkoita päälleajo-oikeutta, jos joku hortoilee eteesi.
Sinulla ei ole koskaan etuajo-oikeutta, joskus joillakin toisilla on väistämisvelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika suuri osa autoilijoista ei tunnu käsittävän sitäkään, että jalankulkija on teiden kuningas. Jos minä astun suojatielle, niin silloin autoilija pysähtyy mukisematta. Ei puhise rattinsa takana, ei kiihdytä, ei näytä käsimerkkejä. Yksinkertaisesti pysähtyy ja antaa tietä.
Toki jalankulkijallakin olisi toivottavaa olla sen verran yhteispelisilmää, että jos tulee pari autoa ja sen jälkeen on tyhjää, voisi antaa niiden autojen mennä ensin. Olisi myös ympäristöystävällistä.
Miinustettu, arvasin. Minäminä-ajattelu on yleistä jalankulkijoidenkin piirissä. Vihreä ajattelu puoltaisi tuota ehdotettua.
Autoilijat eivät tiedä sitäköön, että heifän on väistettävä oikealta tulevaa pyöräilijää, jos tämä tulee tasa-arvoista katua tai tietä pitkin. Täällä Hyvinkäällä valtaosassa kayuja ei ole jalkakäytäviä eikä kevyen liikenteen väylää vaan kaikki kulkevat kadulla, jpnka reunassa on nurmikko. Tällöin pyörä on suton veroinen liikenneväline ja sitä on väistettävä ikäänkuin autoa.
Merkki 211. Etuajo-oikeutettu tie
"Merkillä osoitetaan tietä, jonka liikennettä risteäviltä teiltä tulevien ajoneuvojen ja raitiovaunujen on väistettävä. Väistämisvelvollisuus on osoitettu liikennemerkillä, jollei se perustu tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin säännökseen. Merkki sijoitetaan tällaisen tien alkuun ja tarpeellisiin kohtiin sen varrelle. " (Tieliikenneasetus)
Se EI tarkoita tietä, jota pitkin ajavilla on risteäviltä teiltä tuleviin nähden etuajo-oikeus.
tiedän ja musta sääntö on tosi typerä, koska siinä on paha porsaanreikä.
Pyöräilijä nimittäin voi muuttua kävelijäksi yhdessä sekunnissa nousemalla pois pyörän selästä saaden näin "etuajo-oikeuden", ja silloin autoilijan pitääkin väistää pyöräilijää (tai siis pyörän taluttajaa). Pyörän selästä on helppo nousta jopa vauhdista, eli pyöräilijän ei periaatteessa tarvitse edes pysähtyä. Näin toimiessaa pyöräilijällä on oikeus mennä ensin ihan jokaisessa risteyksessä ja lopputulos on oikeastaan vaan vittumaisempi autoilijaa kohtaan, koska pyörää taluttaen suojatien ylittämisessä menee enemmän aikaa kuin pyörällä ajaen.
Vierailija kirjoitti:
Omien havaintojeni mukaan pyöräilijät eivät tiedä liikennesäännöistä oikeastaan mitään. Ihan pässintyhmää porukkaa. Kampin metroasemalla aikuinen mies ajaa jopa sisätiloissa! Siis metrolaiturilla ja asemahallissa... ÄO lienee pienempi kuin pyöränsä vaihteiden määrä. Jalkakäytävillä ajelijoista en tällä kertaa viitsi edes mainita.
.
On noita trikoopellejä. Jyväskylässä jokunen vuosi sitten ajoi yksi tuollainen polkupyörällään matkakeskuksen odotushalliin ovista sisään ihmisten seassa. Piti vielä tehdä sellainen pentumainen jarrutus hissin ovella niine nastarenkaineen. No jäljet oli aikamoiset tummassa kivilattiassa.
En oikein muuta keksinyt että mihin hissillä pyöräänsä vei, muutakuin sinne yläkerran kuntosalille turvaan, ettei kukaan koske tuohon egonjatkeeseen. No tuolla tyylillä mikäli jatkuvasti ajelee kanssaeläjistä viis veisaten, niin se pyörän suojeleminen on ehkä turha toive, eikä vähäisintäkään hätävarjelun liiottelua. Tais tietää jo kokemuksestaan tuon asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika suuri osa autoilijoista ei tunnu käsittävän sitäkään, että jalankulkija on teiden kuningas. Jos minä astun suojatielle, niin silloin autoilija pysähtyy mukisematta. Ei puhise rattinsa takana, ei kiihdytä, ei näytä käsimerkkejä. Yksinkertaisesti pysähtyy ja antaa tietä.
Toki jalankulkijallakin olisi toivottavaa olla sen verran yhteispelisilmää, että jos tulee pari autoa ja sen jälkeen on tyhjää, voisi antaa niiden autojen mennä ensin. Olisi myös ympäristöystävällistä.
Ja höpö höpö. Jos minulla on kiire, niin minä menen yli lain mukaan silloin kun haluan. Itse asiassa vaikka ei olisi kiirekää. Minä en ala autoilijoille pokkaamaan, se on huomattu että siitä ei tule yhtään mitään. Kuvittelevat vain, että eihän sitä lakia sitten tarvitse muulloinkaan oudattaa. Parempi varmaan olla ajamatta autolla, jos lakien seuraaminen saa aikaan tuollaisen "mutku mutku" -reaktion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja höpö höpö. Jos minulla on kiire, niin minä menen yli lain mukaan silloin kun haluan. Itse asiassa vaikka ei olisi kiirekää. Minä en ala autoilijoille pokkaamaan, se on huomattu että siitä ei tule yhtään mitään. Kuvittelevat vain, että eihän sitä lakia sitten tarvitse muulloinkaan oudattaa. Parempi varmaan olla ajamatta autolla, jos lakien seuraaminen saa aikaan tuollaisen "mutku mutku" -reaktion.
Minäminäminä!
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijä nimittäin voi muuttua kävelijäksi yhdessä sekunnissa nousemalla pois pyörän selästä saaden näin "etuajo-oikeuden", ja silloin autoilijan pitääkin väistää pyöräilijää (tai siis pyörän taluttajaa). Pyörän selästä on helppo nousta jopa vauhdista, eli pyöräilijän ei periaatteessa tarvitse edes pysähtyä. Näin toimiessaa pyöräilijällä on oikeus mennä ensin ihan jokaisessa risteyksessä ja lopputulos on oikeastaan vaan vittumaisempi autoilijaa kohtaan, koska pyörää taluttaen suojatien ylittämisessä menee enemmän aikaa kuin pyörällä ajaen.
On se jalankulkijan osoitettava aikeensa ennen kuin hyökkää suojatietä ylittämään.
Ei voi olettaa, että mikäli ajaa vaikkapa samansuuntaisesti autoilijan kanssa ja siten yhtäkkiä koukkaakin suojatielle, että olisi oikeassa, vaikka hätäpäissään jalkautuisikin kun huomaisi et kuolema tai vammautuminen kutsuu. Putoaa ne jalat pyörällä ajavaltakin jossakin vaiheessa katuun ja suojatiehen, kun auton alle jää. Ei saivarrella.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti autoilijan näkökulmasta liikennesäännöt ei mene noin. Autoilija pysähtyy vaikka olisi kiire ja ainoa auto liikenteessä. Muuten on sakon paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miinustettu, arvasin. Minäminä-ajattelu on yleistä jalankulkijoidenkin piirissä. Vihreä ajattelu puoltaisi tuota ehdotettua.
Mä niin näen mielessäni keski-ikäisen autolla joka paikkaan ajavan setämiehen, joka ei anna suojatiellä tietä jalankulkijoille tai pyöräilijöille ja myhisee tyytyväisenä mielessään, että "minä sentään olen ekologinen"
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, lapseni tietää, lapsen kaverit tietää ja muutkin kenen kanssa olen asiasta puhunut. Moni ajattelee ehtivänsä auton edestä. Vähän sama kuin autoilijat eivät viitsi antaa kävelijöille tietä suojatiellä. Tai kiihdyteään vanhoilla vihreillä. Tai kävellään kevyenliikenteenväylällä missä sattuu, parhaillaan poukkoillen reunasta reunaan.taakse katselematta.
Jalankulkija voi vapaasti valita käyttääkö kumpaa reunaa kevyenliikenteenväylällä.
Ehkä se poukkoilu on sellaista päättämättömän jalankulkijan toimintaa ja kun puolta voi lain mukaankin valita ja vaihtaa, niin jossakin vaiheessa sitä on siinä keskelläkin käytävä.
Luku sinänsä on sitten nämä koko väylän leveydellä laumassa kävelevät tai koiranulkoiluttajat joilla koira toisessa reunassa jojon päässä ja itse toisessa reunassa. Tyhmyydellä ei näytä olevan mitään rajaa tai toisten kulkijoitten huomioimatta jättämisellä.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se jalankulkijan osoitettava aikeensa ennen kuin hyökkää suojatietä ylittämään.
Ei voi olettaa, että mikäli ajaa vaikkapa samansuuntaisesti autoilijan kanssa ja siten yhtäkkiä koukkaakin suojatielle, että olisi oikeassa, vaikka hätäpäissään jalkautuisikin kun huomaisi et kuolema tai vammautuminen kutsuu. Putoaa ne jalat pyörällä ajavaltakin jossakin vaiheessa katuun ja suojatiehen, kun auton alle jää. Ei saivarrella.
.
Ei tää ole mitään saivartelua vaan ihan lain mukaista toimintaa ja itse pyöräilijänä käytän kikkaa joka kerta. En mä tietenkään aja tai edes astu suojatielle ennen kuin auto esittää merkkejä pysähtymisestä. Huomautin vaan miten perseestä tää sääntö on autoilijoita kohtaan, sillä periaatteessa vaikka pyöräilijä ja autoilija lähestyvät risteystä, jossa autolla on etuajo-oikeus, se ei vielä tarkoita sitä että auto saisi mennä ensin (koska pyöräilijä voi muuttua jalankulkijaksi vain yhdessä sekunnissa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen usein jalankulkija, monesti autoilija. Minulle ei jalankulkijana tuota mitään haittaa antaa yksittäisen tai parin suojatietä lähestyvän auton mennä ennen kuin lähden suojatielle. Koen, että minulle on aivan sama hidastaa kävelyäni hieman ettei sen auton tai kahden tarvitse jarruttaa jopa pysähdyksiin asti ja sitten uudelleen kiihdyttää. Sitten taas autoilijana osaan arvostaa samoin toimivia jalankulkijoita, toki annan tietä jalankulkijoille suojatiellä, kun kohdalle "osuu".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti autoilijan näkökulmasta liikennesäännöt ei mene noin. Autoilija pysähtyy vaikka olisi kiire ja ainoa auto liikenteessä. Muuten on sakon paikka.
Voihan se sakon paikka olla, mutta Itse ainakin ikävän luonteen omaavana menisn sanomaan kytille, etten meinannut ollenkaan ylittää katua, että mistä ihmeestä syystä ne sakkoa kirjoittavat autoilijalle.
Kun osallistutte keskusteluun niin vastatkaa niille jotka kommentoivat asiallisesti. Älkää lähtekö mukaan riidanhaastajien kanssa kisaamaan. Tämä kun on klassinen riidan aihe ja tarkoituksellisesti nostettu esille nimenomaan riitelyä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään laki ei edellytä autolijalta pysähtymistä vaan esteettömän kulun antamista jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. Toisaalta jalankulkijan ei ole mikään pakko kiirehtiä suojatielle, jos hieman hidastamalla voi antaa ajoneuvon mennä ensin. Kohteliaisuus ei ole kiellettyä, joskin sille on aikansa ja paikkansa. Yllättävä pysähtyminen pyöräiijän tien yli päästämiseksi paikassa, jossa sillä on väistämisvelvollisuus, voi aiheuttaa peräänajon.
Tiedän, mutta tiedätkö sinä, mitä se lain mukaan tarkoittaa? Googlaa tieliikenneasetus etuajo-oikeutettu tie, niin selviää asia sinulle ja muille, joilla asia on väärin ymmärretty.