Läheisten reagointi haitallisen kiltteyden loppumiseen?
En halua avata taustoja kovin paljon mutta olisi kiva saada neuvoja?
Olen ikäni kasvattanut (olosuhteiden pakossa) "kovan kuoren" ympärilleni. Koulukiusaamista, vaikeita kotioloja jne... Esitin ettei minua sattunut, hautasin kaiken sisälleni.
Tosiasiassa olen hyvin herkkä, nautin elämän pienistä asioista, olen henkisesti käynyt läpi tapahtumia jo jonkun aikaa. Opetellut pitämään puoliani ja sanomaan EI. Miten reagoikaan tuttavat ja perheenjäsenet??
Ihmettelevät että: mikä sillä nyt on? / Onpa kumma... / Älä nyt pienistä suutu / älä v-ttuile (vaikka en tekisi muuta kuin puolustaisin itseäni tai pitäisin puoliani!) ??
Millaisin silmin he minut näkevätkään/ovat nähneet? Minua on ollut helppo manipuloida, saada mukaan (esim, osalliseksi jostain maksumiehenä jne), käyttää kiltteyttä hyväksi. ym.. Kuin MINUA ei olisi ollutkaan, olen ollut vain sätkyukko, heidän tarpeiden tyydyttäjä.
Nyt ihmettelevät ja näkevät (itseni positiivisen) muutoksen HUONONA ASIANA??
En jaksaisi olla "selittämässä" ja puolustelemassa itseäni, miksi pitäisikään? Ei heidänkään tarvitse minulle selitellä, kun ymmärrän omilla aivoillani, miten toisia kohdellaan. Esim. kaveri itki eron jälkeen (todella vaikea ero olikin!) ja minä olin hänelle tukena, jopa keskellä yötä heräsin soittoon ja otin luokseni, kuuntelin jne. kuten ystävät tekevät.
Sitten kun itselläni oli jotain, josta halusin puhua, tai tarvinnut apua tms, niin hyvä kun kerkesin lausetta sanoa, kaveri tuumasi "vai niin". Ja vaihtoi puheenaihetta! Ei minun asiat kiinnostanut. Esimerkkejä olisi paljon. Tuntuu että olen aina ollut "antajan" roolissa. Nyt kun se loppui niin huomaa, ketkä oikeasti ovat minusta välittäviä.
Miten tästä henkisestä pahoinvoinnista pääsisi eroon? On tilanteita, jos joku vitsin varjolla piruilee, sanon että tuo ei tuntunut mukavalta, niin vähätellään "älä ota itseesi joka asiaa"! Rasittavaa. Oikeasti itkettää. Antakaa neuvoja, onko välien katkaisu ainoa vaihtoehto?
Kommentit (24)
Olen jo vanhempi ihminen, joka vihdoin ja viimein on saanut suunsa auki. Minäkin olin koko ikäni antanut kohdella itseäni muiden palvelijana ja rankasti tulinkin hyväksikäytetyksi. Jatkuvasti minun ylitseni käveltiin ja minua kohdeltiin kuin kynnysmattoa. Vuosia hoidin sukulaisteni lapsia. Lapset vain tuotiin hoitoon mitään koskaan kysymättä sopiiko.
Kun sitten lopulta kyllästyin tähän palvelijan rooliin, niin kyllä siitä todellakin sota alkoi. Nyt minua syytetään narsistiksi, joka ajattelee vain itseään......
Akanat alkavat erottua jyvistä...ajan myötä huomaat, millaisia ihmisiä ympärilläsi todella on ollut. Ala välttämään ihmisiä, jotka ovat syöneet sinua. Kuin narsisti lähteestä. Ole puolittain tekemisissä ihmisten kanssa, jotka haluat vielä pitää lähelläsi, mutta et jaksa kuunnella heidän juttujaan, älä siis katkaise siltoja. Todellisia ystäviä voi jäädä jäljelle todella vähän, ehkä yksi tai ei yhtään. Ihmisiä onneksi riittää maan päällä, joista löytynee vuorovaikutteinen ystävä uuden minäsi kanssa.
Kaikki manipuloijat, hyväksikäyttäjät ja hyppyyttäjät olen karsinut elämästäni pois, on elämänlaantu kohonnut ihan huimasti :) Olo on paljon henkisesti kevyempi ja vapaampi, tuntuu että voin olla täysin oma itseni mitä en saanut olla tuollaisten kamalien ihmisten seurassa, jotka kohtelivat minua kuin jotakin esinettä, jota saisi kontrolloida ja ohjailla mielensä mukaan. Ihan puistattaa ajatellakaan että miten olen antanut itseäni kohdeltavan, en käsitä sitä, uusi minäni hylkii jo pelkän ajatuksen siitä mitä se joskus aikoinaan oli ja sen miten muut kohtelivat minua. Olen ollut äärimmäisen heikko mutta nyt olen aika vahvoilla enkä anna kenenkään kävellä ylitseni, se on varma. Kun pidän puoleni niin ihmiset kunnioittavatkin minua ihan eri tavalla.
Ja eiväthän nuo ihmiset näe asiaa niin, että aloittaja on ollut liian kiltti ja he ovat hyötyneet hänestä. He ovat ajatelleet että aloittaja on mukava ja haluaa kuunnella heitä. Sitten äkkiä aloittaja keskittyykin itseensä. Heidän näkökulmastaan aloittaja on äkkiä alkanut kohdella heitä huonosti - ilman mitään syytä. Kun heidän näkökulmastaan kaikki oli hyvin. Ei ehkä kannata liikaa luottaa siihen, että muut näkisivät asian aloittajan kannalta ja tukisivat.