Ahistaa. Pitäisi muuttaa Kuopioon..
Kommentit (204)
Minä muutin 300 km päähän miehen työn takia. En ole saanut täältä töitä ja se tekee elämästä tosi ahdistavaa. Ja aikuisena on vaikea tutustua uusiin ihmisiin muun kuin työn kautta (lapsia meillä ei ole). Tämä on pieni paikkakunta ja tekemiset vähän vähissä. Mies on onnellinen työstään mutta minun elämä valuu täällä hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sinulla on vahvaa muutosvastarintaa 😞Taidat olla kiinni siellä Tampereella ja se ei tee Kuopiosta huonoa kaupunkia.
Minä muutin Kuopioon elämäni rakkauden perässä 💛 Työpaikkakin järjestyi. Ihmiset ovat mukavia. Ei sen kummaisempia kuin missään muuallakaan.
Työkavereiden kansallisuuksia... amerikkalainen, australialainen, venäläinen, gampialainen, kosovolainen, marokkolainen...
Sinä menit töihin vastaanottokeskukseen ja elämäsi mies meni asiakkaaksi?
Jep, se gampialainen.
töitä kyllä keksitään kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat kivan työn kuopiosta niin asia menee varmaan ok. Jos et saa työtä, on tilanne vaikea, koska missä sitten tutustut ihmisiin ja mitä järkevää teet kaikki päivät?
Koko elämä työ? Just joo.
Ei koko elämä, mutta aika iso osa kumminkin, varsinkin sellaiselle, joka on juuriltaan jo kertaalleen tai useammin repäisty.
Minä olen viihtynyt Kuopiossa paremmin kuin Tampereella, juuri työn ja työyhteisön vuoksi.
Minä en viihdy töissä, vaan sieltä rahat elämiseen. Pakollinen paha. Aika moni lopettaisi, jos lotossa napsahtaisi. Ei siellä niin kivaa ole. Ja muuttaisin itsekin sinne Etelään minne haikaillaan tässäkin ketjussa.
Minäkin ajattelin ennen noin. Mutta nyt vuoden työttömyyden jälkeen pää hajoaa siihen että ei saa tehdä työtä.
Voit tulla meille imuroimaan ja pesemään ikkunat ;)
Toki voin. Maksat varmasti matkat ja palkan.
Joku kysyi että onko parempaa elämää löytynyt kellekään joka muutti Kuopioon. En tiedä, mutta mutta mulle löytyi kun muutin pois. Ja joo, oun ihan aeto savolaenen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat kivan työn kuopiosta niin asia menee varmaan ok. Jos et saa työtä, on tilanne vaikea, koska missä sitten tutustut ihmisiin ja mitä järkevää teet kaikki päivät?
Koko elämä työ? Just joo.
Ei koko elämä, mutta aika iso osa kumminkin, varsinkin sellaiselle, joka on juuriltaan jo kertaalleen tai useammin repäisty.
Minä olen viihtynyt Kuopiossa paremmin kuin Tampereella, juuri työn ja työyhteisön vuoksi.
Minä en viihdy töissä, vaan sieltä rahat elämiseen. Pakollinen paha. Aika moni lopettaisi, jos lotossa napsahtaisi. Ei siellä niin kivaa ole. Ja muuttaisin itsekin sinne Etelään minne haikaillaan tässäkin ketjussa.
Aika moni niistä lottovoittajista päätyy sössimään elämänsä ja ihmissuhteensa. Ja siellä auringonpaisteessa, esimerkiksi Espanjan suomalaisyhteisössä, on hurjasti alkoholismia ynnä sosiaalisia ongelmia.
Mutta mä olenkin tällainen friikki, josta on kivaa mennä töihin, ja vieläpä Kuopiossa. Kiitos, kun muistutit minua siitä, miten hyvä asia se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos suostut muuttamaan miehen takia vaikka et halua, niin miten mies aikoo "korvata" sulle uhrauksesi? Suostuuko siihen että muutto on vain vaikka vuodeksi ja sitten palaatte? Tekeeko jotain isoa sulle tärkeää mihin ei oo ennen ollut valmis? Ottaa vastuun siitä että tutustuttaa sut siellä uusiin ihmisiin? Hankkii teille mökin/veneen/hevosen tai minkä ikinä haluatkin, jotta sinulla on kivaa tekemistä?
Jössess... kivaa tekemistä.... Miehenkö se pitää järjestää? Ihan mökki vene hevonen.... Miten ois eunukkiarmeija siihen vielä!
Jos ap ei halua muuttaa eikä halua olla kuopiossa ja tekee sen vain miehen takia, niin kyllä miehellä joku vastuu apn viihtymisestä on.
Aika ihme kommentteja! Itse muutin Kuopioon juurikin miehen työn takia. Sain kyllä itsekin työtä, mutta työ oli samaa ja sama palkka, mitä oli vanhassakin asuinpaikassa. Mutta me teimme muuttopäätöksen yhdessä, koska mieheni sai Kuopiosta paremmin palkatun työn. En kyllä ajatellut, että mieheni olisi ollut mitenkään minulle "velkaa" muutosta. Koko perheen elintaso nousi ja pystyimme ostamaan esim isomman asunnon.
Kyllä kai aikuinen ihminen hoitaa oman "viihtymisensä" itse. Ja jos ap:llä on lapsia, tuo tutustuminen muihin aikuisiin käy aika hyvin juuri lasten kautta. Tee ap rohkea päätös, lähde ennakkoluulottomasti tutustumaan.
Pakolaiselämää vieraiden ja kierojen savolaisten keskellä. Puheesta et tule saamaan mitään selvää.
Kalakukkoa ja muikkuja joka paikassa tarjolla ja jos et syö ja nauti joudut samantien porukasta ulos. Jälkiruuaksi mämmiä maidolla ja sokerilla. Kulttuuria on tanhut ja eukonkanto. Talvella avantouinti.
Kaikki yrittävät vetää nenästä ja selän takana nauravat fiinille tamperelais flikalle ja matkivat käyttäytymistäsi ja puhettasi.
Tervetuloa Kuopioon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos suostut muuttamaan miehen takia vaikka et halua, niin miten mies aikoo "korvata" sulle uhrauksesi? Suostuuko siihen että muutto on vain vaikka vuodeksi ja sitten palaatte? Tekeeko jotain isoa sulle tärkeää mihin ei oo ennen ollut valmis? Ottaa vastuun siitä että tutustuttaa sut siellä uusiin ihmisiin? Hankkii teille mökin/veneen/hevosen tai minkä ikinä haluatkin, jotta sinulla on kivaa tekemistä?
Jössess... kivaa tekemistä.... Miehenkö se pitää järjestää? Ihan mökki vene hevonen.... Miten ois eunukkiarmeija siihen vielä!
Jos ap ei halua muuttaa eikä halua olla kuopiossa ja tekee sen vain miehen takia, niin kyllä miehellä joku vastuu apn viihtymisestä on.
Aika ihme kommentteja! Itse muutin Kuopioon juurikin miehen työn takia. Sain kyllä itsekin työtä, mutta työ oli samaa ja sama palkka, mitä oli vanhassakin asuinpaikassa. Mutta me teimme muuttopäätöksen yhdessä, koska mieheni sai Kuopiosta paremmin palkatun työn. En kyllä ajatellut, että mieheni olisi ollut mitenkään minulle "velkaa" muutosta. Koko perheen elintaso nousi ja pystyimme ostamaan esim isomman asunnon.
Kyllä kai aikuinen ihminen hoitaa oman "viihtymisensä" itse. Ja jos ap:llä on lapsia, tuo tutustuminen muihin aikuisiin käy aika hyvin juuri lasten kautta. Tee ap rohkea päätös, lähde ennakkoluulottomasti tutustumaan.
Ero sinun ja apn välillä on se, että sinä muutit joko mielellään tai ainakin neutraalin mielin. Ap taas ei halua muuttaa ja häntä ahdistaa muutto kamalasti ja tuntuu vastenmieliseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärräthän että ap joutuu vain luopumaan paljosta ja tärkeästä mutta ei saa mitään mieluista tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Kuopio on kaunis, pieni, turvallinen. Helppo liikkua pyörällä joka paikkaan. Ulkonäköpaineita ei ole, sillä pukeutuminen on hyvin rentoa. Molemmissa kaupungeissa asuneena ymmärrän ap:n tuskan. Itsekin asuisin mieluiten Tampereella, koska Kuopio tosiaan on mummovaltainen ja tarjonnaltaan vaatimaton.
Onko Kuopio jotenkin erityisen mummoutunut suomalaisista kaupungeista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuopio on kaunis, pieni, turvallinen. Helppo liikkua pyörällä joka paikkaan. Ulkonäköpaineita ei ole, sillä pukeutuminen on hyvin rentoa. Molemmissa kaupungeissa asuneena ymmärrän ap:n tuskan. Itsekin asuisin mieluiten Tampereella, koska Kuopio tosiaan on mummovaltainen ja tarjonnaltaan vaatimaton.
Onko Kuopio jotenkin erityisen mummoutunut suomalaisista kaupungeista?
Kuopion katukuvassa on harvinaisen paljon vanhuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko tässä kuopiossa siis se ongelma kun se on ihan korpea?
Korpea?
Kuopion keskusta oli vuosia asukastiheydeltään toinen Helsingin jälkeen. Sitten maa-alueita tuli lisää ja asukastiheys tippui. Kuopion ruutukaava keskusta on tosiaankin kaupungin keskusta.
Lisänä sitten lähellä olevat lähiöt, joista saaristokaupunki uutena. Myöskään 13000 ihmisen Petonen, joka ei ole niin hurja alue kun jutut kertoo.
Niin Kuopiossa on maaseutua kyllä! Kuopio on Suomen suurin maidontuottaja, naudanlihassa toiseksi suurin... Joten maataloutta riittää...
Onhan siellä pieni keskusta, mutta PKSeutulaiselle, joka voi suhata Espoossa ja Vantaalla ja Helsingissä se tuntuu aika pieneltä. Tuossa kolme kaupunkia kylkikyljessä. Niiden ulkopuolellakin vielä 5-10 kehyskuntien keskustaa. Siihen nähden Kuopion pieni keskusta on ennemminkin idyllinen pikku paikka, jossa on kiva juoda kahvit torilla. Kerran ostin siitä torin viereisestä kaupastakin pari paitaa. Ja se kahvi oli olut, kun kaveri oli kuskina ;)
Helsingin keskusta on asia aivan erikseen. Koko Suomen mittakaavassa...
Mutta missä on Espoon tai Vantaan keskusta?!
Kuopion keskusta on muutakin kuin se kuuluisa tori.
Tiksissähän se. Pointti on enemmänkin se, että kaupunki jatkuu vaikka autolla ajaen. Pkseudullahan niitä lukuisia pieniä keskustoja löytyy, vaikka köröttelisi pitkin päivää. Jos taas haluaa isommat palvelut, niin hyppää Tiksistä Z junaan, niin se on 5 minuutissa Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärräthän että ap joutuu vain luopumaan paljosta ja tärkeästä mutta ei saa mitään mieluista tilalle.
Niinpä. Joillekin korkeampi elintaso ja isompi asunto ei merkitse mitään. Hyvät ystävät ja tutut rakkaat kulmat merkitsee. Silloin muutto on uhraus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ero sinun ja apn välillä on se, että sinä muutit joko mielellään tai ainakin neutraalin mielin. Ap taas ei halua muuttaa ja häntä ahdistaa muutto kamalasti ja tuntuu vastenmieliseltä.
Näin juuri. Hankala tilanne kun kahden aikuisen toiveet on ristiriidassa. Päätti niin tai näin niin aina joku jää katkeraksi.
Vierailija kirjoitti:
Pakolaiselämää vieraiden ja kierojen savolaisten keskellä. Puheesta et tule saamaan mitään selvää.
Kalakukkoa ja muikkuja joka paikassa tarjolla ja jos et syö ja nauti joudut samantien porukasta ulos. Jälkiruuaksi mämmiä maidolla ja sokerilla. Kulttuuria on tanhut ja eukonkanto. Talvella avantouinti.Kaikki yrittävät vetää nenästä ja selän takana nauravat fiinille tamperelais flikalle ja matkivat käyttäytymistäsi ja puhettasi.
Tervetuloa Kuopioon!
:D Missä perslävessä sinä asut? Et ainakaan Kuopiossa ole.
Ihme puppua suollat siellä! Taidat olla kyllä olla semmoinen satutäti/setä.
Vierailija kirjoitti:
:D otan osaa.. Vakavasti otettuna, kyllä teidän pitäisi myös miettiä lapsia. Miettikää millaiset eväät se saa kun sosiaalinen elämä puuttuu nuoruudesta kokonaan. Kun joskus lähtee kaupunkiin, niin joutuu kantapään kautta oppimaan kaikki metkut kun maalaistolloa vedätetään.
Tuohon muuhun kommentoimatta: jos mietitään ihan stereotypioita, Kuopiota ja Tamperetta niin kummassahan lapset todennäköisesti kasvavat vedätettäviksi ja kummassa vedättäjiksi.
Katsoin Kuopiota Gmapsista. Suomen kaupunkien vika on, että tälläisiä taloja on purettu ja korvattu jälkimmäisessä linkissä olevilla hirvityksillä kaupunkien keskustoissa. (toimiikohan linkit?)
https://www.google.fi/maps/@62.8918109,27.6818484,3a,90y,178.38h,96.92t…
hirvitys, pitäisi julistaa rikokseksi ihmisyyttä kohtaan:
https://www.google.fi/maps/@62.8906228,27.6824573,3a,75y,328.12h,94.09t…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko tässä kuopiossa siis se ongelma kun se on ihan korpea?
Korpea?
Kuopion keskusta oli vuosia asukastiheydeltään toinen Helsingin jälkeen. Sitten maa-alueita tuli lisää ja asukastiheys tippui. Kuopion ruutukaava keskusta on tosiaankin kaupungin keskusta.
Lisänä sitten lähellä olevat lähiöt, joista saaristokaupunki uutena. Myöskään 13000 ihmisen Petonen, joka ei ole niin hurja alue kun jutut kertoo.
Niin Kuopiossa on maaseutua kyllä! Kuopio on Suomen suurin maidontuottaja, naudanlihassa toiseksi suurin... Joten maataloutta riittää...
Onhan siellä pieni keskusta, mutta PKSeutulaiselle, joka voi suhata Espoossa ja Vantaalla ja Helsingissä se tuntuu aika pieneltä. Tuossa kolme kaupunkia kylkikyljessä. Niiden ulkopuolellakin vielä 5-10 kehyskuntien keskustaa. Siihen nähden Kuopion pieni keskusta on ennemminkin idyllinen pikku paikka, jossa on kiva juoda kahvit torilla. Kerran ostin siitä torin viereisestä kaupastakin pari paitaa. Ja se kahvi oli olut, kun kaveri oli kuskina ;)
No näin helsinkiläisenä voin kertoa, että vaikka Vantaa ja Espoo ovat vieressä, käynkö noissa kunnissa. Vastaus on, en ole käynyt moneen vuoteen. Aivan samoin, täällä on konsertteja, teattereita, mutta moniko niissä käy? Tietty porukka vain käyttää ko kulttuuritarjontaa. Tällainen työssä käyvä perheenemäntä kulkee kodin, päiväkodin ja työpaikan välillä, samalla tavalla kuin vaikkapa Kuopiossa. Täällä vain kulutan kaksinkertaisen määrän aikaa jonottaessani ruuhkassa.
Hyviä näkökulmia mutta samaan aikaan vahvistuu sekä uhkakuvat että hentoinen toivo. Paha paikka.
Vinkatkaas vielä Kuopion tuntijat missä olisivat kivat asuinalueet? Mielellään pyörämatka keskustaan.. Jos kurkkisi Etuoveen.
Ap
Voit tulla meille imuroimaan ja pesemään ikkunat ;)