Ahistaa. Pitäisi muuttaa Kuopioon..
Kommentit (204)
Miksi mies haluaisi sinun tekevän jotain sinulle vastenmielistä ja ahdistavaa koko elämään vaikuttavaa suurta muutosta? Aika paljon pyydetty...
Vaikea tilanne. Itselleni oma urani on hyvin tärkeä, olen korkeasti koulutettu ja työn sisältö on tärkeä osa elämän mielekkyyttä. Omalla kohdallani voisin muuttaa miehen työn takia, jos saisin urani kannalta fiksun tai mielenkiintoisen työn uudelta paikkakunnalta. Jos en saisi ja muuttaisin, tulisin varmaan aika katkeraksi että olen joutunut luopumaan liian paljosta ja liian tärkeistä asioista, joihin olen panostanut 18-vuotiaasta saakka paljon.
Työn perässä kannattaa mielestäni muuttaa kyllä, mutta ongelmia tulee jos pariskunnan molemmat osapuolet on uraihmisiä. Silloin voi iso ristiriita tulla siitä että kumman uraan panostetaan ja mikä sen hinta on toisen uran kannalta.
N38
Ap. Sinun kannattaa listata tärkeysjärjestykseen elämän eri osa-alueita ja asioita. Kun selkeytät itsellesi omat arvosi ja prioriteettisi, on sinun helpompi tehdä päätös ja olla tyytyväinen siihen päätökseesi. Tee se päätös siten, että se vastaa arvojasi.
Jos listasi olisi esim. 1. Perhe ja perheen koossapysyminen, 2. Parisuhteeseen panostaminen, 3. Rauhallinen elinympäristö ja kiva koti, 4. Harrastukset, 5. Työ, niin sinun kannattaa muuttaa.
Jos listasi olisi esim. 1. Oma urakehitys, 2. Pysyvyys ja tuttuus lapsille elinympäristössä, 3. Ystävät ja läheiset, 4. Oma onnellisuus, 5. Laajat liikkumis-ja harrastusmahdollisuudet ympäristössä, niin sinun ei ehkä kannata muuttaa.
Minä myös.
T. onnellinen kuopiolainen
Vierailija kirjoitti:
Ap. Kuinka tärkeä oma urasi on sinulle?
Minulla on pitkät koulutukset ja kokemusta joten uskoisin töitä löytyvän. Nykyinen työyhteisö on kiva ja hommat hoituu joten vaihtaminen uuteen paikkaan ei houkuta.
Lisäksi teen sivutoimisena ammatinharjoittajana alani töitä. Yrittäminen vaatii verkostoja joita minulla ei Kuopiossa ole, se huolettaa.
Opiskelenkin vielä lisätutkintoa Hgissä.
Samalla tuli vastattua harrastuksia koskevaa kysymykseen 😊 Niitä ei ehdi.
Ap
Plarasin Etuovesta meidän hintaluokan taloja, kovin olivat samanlaisia keskenään. Ympäristöä vaikea arvioida tuntematta seutua, ainoastaan etäisyys palveluihin kertoi onko ihan umpimetsässä vai missä.
Vielä suosituksia alueista?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kumpa en olisi ikinä astunut jalallanikaan savon kamaralle.. Erehdyin hankkimaan täältä savolaisen miehen, ja nyt lapsillakin on täällä juuret. Savolaiset ovat tosiaan lupsakoita vain omasta mielestään, ovat hyvin ahdasmielisiä ja nurkkakuntaisia. Rehvastelevat olevansa kovia tekemään töitä, ja etelämmästä tulleet haukutaan oitis "etelän veteliksi", jännä silti huomata savolaisten työnteon olevan suurimmalti osin pelkkää juoruilua ja omien sanojensa mukaan "suunnittelua".. Savolaiset eivät myöskään ikinä poistu savon alueelta, syytä en tiedä.
Naulankantaam!!
Minä muutin Oulusta pian vuosi sitten miehen työn takia Kuopioon. Alku oli kamala, koska oli pimeää, synkkää ja sateista (marraskuu) mutta kun pääsin töihin, lapset menivät pkotiin niin kaikki helpottui. Olen myös saanut ystäviä. Tosi nätit maisemat täällä. :)
Kuopiolaisista sen verran että aika tekopyhää sakkia :D Muka niin lepposia mutta oikeasti takakireitä juntteja.
Vierailija kirjoitti:
Plarasin Etuovesta meidän hintaluokan taloja, kovin olivat samanlaisia keskenään. Ympäristöä vaikea arvioida tuntematta seutua, ainoastaan etäisyys palveluihin kertoi onko ihan umpimetsässä vai missä.
Vielä suosituksia alueista?
Ap
En ole ehtinyt koko ketjua selata, joten en tiedä millainen asumismuoto olisi teille mieluisin, mutta suosittelen teille lapsiperheenä Puijonlaaksoa. Asuinalueella on upeat ulkoilumaastot, se sijaitsee sopivan lähellä keskustaa ja Puijonlaakson kauppakeskuksesta löytyvät mm. kaksi markettia, postin piste ja kirjasto. Puijonlaaksossa on alakoulu ja ainakin yksi päiväkoti, lähellä sijaitsevat yläaste ja lukio. Alue on rauhallinen ja arvostettukin. Rakennuskanta koostuu lähinnä kerros- ja rivitaloista, lähellä Niuvan uimarantaa on tosin muutama omakotitalokin.
Tsemppiä ap päätöksiin muuttamisen suhteen!
Kuopiossa on paljon vanhuksia katukuvassa, koska vanhukset ovat virkeitä eikä heitä pakoteta/painosteta jäämään seiniä tuijottamaan kuten jossain muualla. Tuskinpa torin sulkemisajan jälkeen niitä vahuksia kovin paljon siellä kaupungilla pyörii, jos jotenkin häiritsee tunnelmaa.
Kuopio ja Tampere varmaan samanlaisia järvi kaupunkeja. Ainoa ero että Kuopiolaiset varmaan hauskempia kuin Tamperelaiset ja sitä kaipaan.
Muullakin ystäviä täällä Tampereella niin siksi em mutta mutta Kuopio kiinnostaa kovasti.
Teinejen takia ei muutto edes onnistu ja Etelä-Suomesta olen kotoisin ja en tykkää.
Olen jo itse 50v. niin tykkään luppoisista ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä muutin Oulusta pian vuosi sitten miehen työn takia Kuopioon. Alku oli kamala, koska oli pimeää, synkkää ja sateista (marraskuu) mutta kun pääsin töihin, lapset menivät pkotiin niin kaikki helpottui. Olen myös saanut ystäviä. Tosi nätit maisemat täällä. :)
Kuopiolaisista sen verran että aika tekopyhää sakkia :D Muka niin lepposia mutta oikeasti takakireitä juntteja.
No, vaikka ei ole väljän voittanutta, niin kyllä kireä kelpaa takaakinpäin.
Mies.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku muuttanut Kuopioon ja löytänyt paremman elämän?
Ap
Minulla sama tilanne kuin sinulla, eli miehen työn vuoksi muutimme Kuopioon. Itse olen äitiyslomalla ja vauvan kanssa paljon kotona. Tylsää!
Vierailija kirjoitti:
Haha : D Ei lapset sitä savoa edes silleen väännä (tai kovin moni muukaan).
Tai sitten voivat hyvinkin vääntää. Meillä viikko mummolassa riitti, vaikka appivanhemmat itse eivät edes savvoo viännä, vaan naapurit.
Me asutaan Pitkälahdessa. Tsekkaa se alueena ainakin. Meille kriteeri oli että moottoritien piti olla lähellä siksi esim.saaristokaupunki jäi heti pois.
Saaristokaupunki on ns. Eliittialue ja hieno on, mutta huonot palvelut tai liian kaukana meidän tarpeisiin. Puijonlaakso ainakin lähellä keskustaa.
En osaa nyt yhtään no no alueatta sanoa. Petonen ei nyt ehkä ihan ykkönen. Vastaa vähän Tampereen hervantaa. Eli vähän kyseenalainen maine,mutta hyvät palvelut. Hervannassa polamk ja tty. Petosella pelastusopisto. Itse muutin Tampereelta Kuopioon. Opiskelin hervannassa niin sovin petosella hyvin joukkoon kun siellä asioin.
Teekkari kirjoitti:
Me asutaan Pitkälahdessa. Tsekkaa se alueena ainakin. Meille kriteeri oli että moottoritien piti olla lähellä siksi esim.saaristokaupunki jäi heti pois.
Saaristokaupunki on ns. Eliittialue ja hieno on, mutta huonot palvelut tai liian kaukana meidän tarpeisiin. Puijonlaakso ainakin lähellä keskustaa.
En osaa nyt yhtään no no alueatta sanoa. Petonen ei nyt ehkä ihan ykkönen. Vastaa vähän Tampereen hervantaa. Eli vähän kyseenalainen maine,mutta hyvät palvelut. Hervannassa polamk ja tty. Petosella pelastusopisto. Itse muutin Tampereelta Kuopioon. Opiskelin hervannassa niin sovin petosella hyvin joukkoon kun siellä asioin.
No ainakin asuntovelkaisin alue on saaristokaupunki. Pienellä alueella missä oli asuntomessut 2010 asuu sitten Paronen ( kaupunginjohtaja ), Marko Hietala ( Nightwish, Tarot. )
Kiitos vinkeistä. Yksi kriteeri asuinalueelle olisi pyörämatka keskustaan. En haluaisi alueelle johon on polkaistu pellolle samanlaisia taloja vieri viereen... Mutta kaikkea ei voi valita oman mielen kuten tämä koko case osoittaa. Uskon että Kuopiossa voi olla onnellinen kuten missä tahansa muualla, varsinkin jos omat juuret ovat siellä. Minulle tämä vain tuntuu sosiaaliselta itsemurhalta 😞 Olen tosiaan asunut pitkin poikin Suomea, tiedän että aina sitä pärjää - mutta myös sen että kaupungit ovat erilaisia ilmapiiriltään ja suhtautumiseltaan "muualta" tulleita kohtaan. Kuopio ja minä emme ole match made in heaven.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hyviä näkökulmia mutta samaan aikaan vahvistuu sekä uhkakuvat että hentoinen toivo. Paha paikka.
Vinkatkaas vielä Kuopion tuntijat missä olisivat kivat asuinalueet? Mielellään pyörämatka keskustaan.. Jos kurkkisi Etuoveen.
Ap
Niirala on minusta kiva, vanhoja omakotitaloja.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä. Yksi kriteeri asuinalueelle olisi pyörämatka keskustaan. En haluaisi alueelle johon on polkaistu pellolle samanlaisia taloja vieri viereen... Mutta kaikkea ei voi valita oman mielen kuten tämä koko case osoittaa. Uskon että Kuopiossa voi olla onnellinen kuten missä tahansa muualla, varsinkin jos omat juuret ovat siellä. Minulle tämä vain tuntuu sosiaaliselta itsemurhalta 😞 Olen tosiaan asunut pitkin poikin Suomea, tiedän että aina sitä pärjää - mutta myös sen että kaupungit ovat erilaisia ilmapiiriltään ja suhtautumiseltaan "muualta" tulleita kohtaan. Kuopio ja minä emme ole match made in heaven.
Ap
No sitä peltoa kun haluat pitää ajaa torilta n. 40 km ihan sama mihin suuntaan. Siellä on sitä peltoa.
No, jos pääsee pois tampereelta, niin on ihan sama minne, aina positiivista.