Poikani on lähes joka välitunti yksin. Miten tuen kotona?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Voi ei. Juttele hänen kanssa ja myös opeen yhteys.
Opettajan kanssa joskus koittanut jutella mutta tuntui olevan ihan pihalla oppilaittensa asioista. Tuskin koskaan edes seurasi välitunteja sillä silmällä.
Ikä? Ehdota että menee juttelemaan toisen yksinäisen kanssa. Varmaan muitakin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajan kanssa joskus koittanut jutella mutta tuntui olevan ihan pihalla oppilaittensa asioista. Tuskin koskaan edes seurasi välitunteja sillä silmällä.
Minkä ikäinen poika ja miten itse kokee?
Ihmeellinen ope. Eli rehtoriin yhteys seuraavaksi.
Voimia!
Tsemppiä, samaa meilläkin. Poika aina yksin. Kun edes sen yhden kaverin löytäisi.
Hänelle pitää keksiä jotain hyvää itsenäistä tekemistä välitunneille. Pasianssi alkaa olla hieman vanhanaikaista, mutta esimerkiksi Pokemonien keräily onnistuu yksikseenkin, jos poikasi on sellaisesta kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen poika ja miten itse kokee?
Ihmeellinen ope. Eli rehtoriin yhteys seuraavaksi.
Voimia!
8 v. Surullisena se tietty on. Ei meidän koulun rehtoristakaan ole ollut kovin apua. Ainakaan kiusaustapauksissa. Näin oon joskus kuullut joiltakin vanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä, samaa meilläkin. Poika aina yksin. Kun edes sen yhden kaverin löytäisi.
Missä asutte. Muutan sinne. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Hänelle pitää keksiä jotain hyvää itsenäistä tekemistä välitunneille. Pasianssi alkaa olla hieman vanhanaikaista, mutta esimerkiksi Pokemonien keräily onnistuu yksikseenkin, jos poikasi on sellaisesta kiinnostunut.
Ala-asteella ei saa määrätä puhelinta välitunnilla :/
Minkä ikäinen poika? Kyllä koulussa voisi hieman yrittää ryhmäyttää luokan oppilaita. Jonkun sulkeminen ulkopuolelle on negatiivinen ilmiö niin koulussa kuin myöhemmin työelämässäkin ettei sitä tarvitse vahvistaa vedoten tekosyihin kuten välipitämättömyyteen jne.
Meillä poika olisi varmasti myös yksin mutta pelaavat porukalla välituntisin jalkapalloa. Voisiko pelata muiden kanssa jotain?
Kiusataanko poikaasi? Vai eikö hän uskalla mennä muiden mukaan? Voisiko häntä vain rohkaista menemään mukaan muiden leikkeihin/juttuihin? Jos ei käy samalla luokalla olevat niin entäs toisilla luokilla olevat? Ei kaverin tarvitse olla saman ikäinen :)
Jos koulussa on hankalaa niin kavereita voi hankkia muualtakin. Onko hänellä kavereita kotipihassa, harrastuksissa?
Kouluun mentäessä on tärkeää osata myös sosiaaliset taidot. Osaako poikasi kysyä rohkeasti pääseekö mukaan leikkiin ? Tai tunnin jälkeen sopia yhteisestä leikistä/pelistä välkällä muiden kanssa jne.
Onko teillä nämä yksinäiset pojat ihan tavislapsia? Meidän on As, joten tilanne jotenkin helpompi ymmärtää. Surullista silti.
Tarvitsikiko lapsesi sosiaalisiin taitoihin kuntoutusta? Osaako hän olla muiden kanssa ja toimia lapsiryhmien säännöillä?
Ota yhteyttä koulukuraattoriin.
Mut varmaan kivitetään tästä syystä, mutta itse näin molempien lasten eka ja tokaluokalla todella vaivaa sen eteen ettei lapsiani alettaisi kiusata koulussa. Mitäkö tein?
Vanhempainillassa loin kontaktin mahdollisimman moneen vanhempaan joita en entuudestaan tuntenut. Erityisesti valikoin luokan lapsista mahdollisimman vauhkon (todennäköisimmän kiusaajan) lapsen ja tutustuin hänen vanhempiinsa.
Kun koulussa järjestettiin vanhemmille suunnattuja tapahtumia/päiviä, järjestin aina niin että pääsin paikalle, jotta pääsen tutuiksi paremmin myös lasten kanssa. Ehdotin myös molempien opettajille että tulisin tarvittaessa jeesaamaan vaikka luistelutunnille.
Se on kumma juttu kun pienintäkään kiusaamista oli ilmoilla, niin yleensä riitti pari sanaa kiusaajalle (jonka tunsin vähintään nimeltä) tai jos kiusaaminen ei loppunut, niin sana pari lapsen vanhemmille. Ja kas, kiusaaminen loppui aina.
Lasten synttäreille kutsuttiin myös aina ihan koko luokka ja kutsut välitin myös vanhempien kautta. Arvatkaas kuinka moni vanhempi kehtasi antaa lapsensa jättää lasteni synttärit väliin? Ei yksikään (en nyt laske paria tapausta jotka olivat kipeinä). Lapseni veivät aina synttäripäivinään ja nimpparipäivinään kouluun karkkia tarjottavaksi. Jaksoinpa myös joitain suositumpia lapsia kutsua omieni mukana huvipuistoon, leikkipuistoon tai rannalle.
Ala-asteella kiusaamiseen voi vanhemmat vaikuttaa vielä. Itse koin että nuo ekat pari vuotta on olleet niitä kriittisimpiä. Silloin on muodostunut ne koko ala-asteen kestävät kaverisuhteet.
Tiedän että mun lapset on niitä helposti kiusattavaksi ajautuvia, kun molemmat on nörttitaipuvaisia.
Perusta vaikka oma fb-ryhmä luokan vanhemmille ja pyydä opea kutsumaan vanhempia sinne muka vaan tiedon jakoa varten. Todellisuudessa muodosta vanhempien kanssa klikki, jonka kautta pääset kaveeraamaan itse lapsesi luokkakaverien perheiden kanssa ja sitä myöten tuot omat lapsesi mukaan tapaamaan luokkatovereitaan.
Reippaasti sekaan vaan. Jos siellä on joku muukin yksin? Vaikka tyttöjen kanssa juttelemaan?
Ehkä ylemmän luokan tukioppilas? Tukioppilaisuus välkillä sopisi 5-6 luokkalaisten projektiksi.
Jokatap, reksille puhelu, ei moittien vaan kehityksen hengessä.