Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko suvussasi enemmän punaisia vai valkoisia vuonna 1918?

Vierailija
07.09.2016 |

Omassa suvussa oli kaksi jääkäriä, joista kumpikaan ei osallistunut sisällissotaan ja muut olikin pääasiassa enemmän punaisia. Kaksi kuoli vankileireillä.

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla puolilla aika neutraaleja. Molemmilla puolilla oli maanviljelijöitä joita ei niin koskettanut mikään. Asuivat vaan keskellä metsää.

Jos nyt ihan pakko jotain sanoa, niin isän puoli kallistui ehkä vähän enemmän valkoisten puolelle.

Vierailija
82/117 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fifty-sixty.

Mude syntyi toisen maailmansodan aikaan - ennen atomipommeja etc. Faijansa Suomen suuriruhtinaskuntaan. Tämä jengi oli äärivalkoista, kun taas Faijan puolelta neutraaleja punaisia ( jos tällaista temiä edes on olemassa ).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä täällä maaseudulla juuri ole puolia tarvinneet valita. Jokseenkin rauhallista oli, kyllä näihin selkosiin sovittiin. Tuossakin naapurikunnan puolella oli punaiset ja valkoiset tehneet keskenään  herrasmiessopimuksen, ettei toisiaan vastaan nosteta asetta. Muodon vuoksi valkoiset kuitenkin kuljetelleet konekivääriä matkassaan. Myöhemmin oli sitten selvinnyt, että sekin on ollut epäkunnossa. 

Vierailija
84/117 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain valkoisia. Muutama jääkäri.

Lapsena en leikkinyt punaisten sukujen lasten kanssa, koska punaiset tappoivat isoisäni sedän (koulupoika vielä tuolloin).

Isoisän kouluikäinen setä tapettu. Eli tämä setä oli ehkä syntynyt 1908. Jos tämä hänen veljensä oli syntynyt samoihin aikoihin, oli isoisäsi syntynyt ehkä 1930-luvulla. Ja sinä 1950-60 -luvulla? Vieläkö silloin tosiaan ei voinut leikkiä lasten kanssa, joiden isovanhemmat olivat punaisten puolella?

Jos isoisäni syntyi 1930-luvulla ja minä 1960-luvulla, niin koska syntyi äitini/isäni? Oletat meidän olevan teinivanhempien klaani?

Olen syntynyt 1980-luvulla.

Vierailija
85/117 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valkoisia tietenkin, tosin kuka kehtaisi myöntää olevansa punaisten jälkeläinen.

Minä kehtaan ja olen jopa ylpeä siitä. Olen ylpeä, että sukuni ihmisillä oli rohkeutta nousta vastustamaan ihmisten riistoa ja orjuuttamista, rohkeutta vaatia inhimillistä kohtelua.

Vierailija
86/117 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punaisia, kuulemma itsestäänselvyys t. mummoni

Itsestäänselvyys nousta aseelliseen kapinaan laillista ja yleisissä vaaleissa valittua hallintoa vastaan?

Vierailija
87/117 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valkoisia tietenkin, tosin kuka kehtaisi myöntää olevansa punaisten jälkeläinen.

Minä kehtaan ja olen jopa ylpeä siitä. Olen ylpeä, että sukuni ihmisillä oli rohkeutta nousta vastustamaan ihmisten riistoa ja orjuuttamista, rohkeutta vaatia inhimillistä kohtelua.

Ja Neuvostoliitto näytti meille mitä punaisten ajama "inhimillinen kohtelu" käytännössä tarkoitti.

Vierailija
88/117 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohkeutta tappaa työnantajansa? Itse en kamalasti tuollaista ihailisi.

Vierailija
89/117 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsestäänselvyys nousta aseelliseen kapinaan laillista ja yleisissä vaaleissa valittua hallintoa vastaan?

Oisko kummunnut sen aikaisesta yhteiskunnallisesta tilanteesta ja hallinnon luonteesta?

Vierailija
90/117 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mehtäläinen kirjoitti:

Eipä täällä maaseudulla juuri ole puolia tarvinneet valita. Jokseenkin rauhallista oli, kyllä näihin selkosiin sovittiin. Tuossakin naapurikunnan puolella oli punaiset ja valkoiset tehneet keskenään  herrasmiessopimuksen, ettei toisiaan vastaan nosteta asetta. Muodon vuoksi valkoiset kuitenkin kuljetelleet konekivääriä matkassaan. Myöhemmin oli sitten selvinnyt, että sekin on ollut epäkunnossa. 

Höpöjuttuja. Sen ajan "kuularuiskuja" ei varmasti tyhjän päiten raahattu mukana.

Vierailija
91/117 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keltaisia.

Maksakirroosi epidemia hävitti suvustani puolet vuosina 1917 - 1920.

Vierailija
92/117 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin on iäkästä keskustelijaa tänään mukana kun usealla on ollut ukki/isoisä mukana vuoden 1918 Punakapinassa.

AV-palsta ei ole vain näemmä nuorten palsta... 😊

Vierailija
93/117 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka oli päässyt valtaan pyytämällä venäläisiä hajottamaan edellisen eduskunnan ja määräämään uudet vaalit.

Vierailija
94/117 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekä äitini että isäni suvut ovat kotoisin sisällissodan rintama-alueilta, kahdelta eri paikkakunnalta. Muistan kuinka isoisät kertoivat sodan ajan tarinoita kun olin pieni mutta en muista varmaksi olivatko heidän isänsä kumman puolella. Aavistus olisi että yrittivät pysyä neutraaleina eivätkä olleet taisteluissa mukana. Mutta asemansa puolesta olisivat olleet luultavasti punaisia, koska eivät olleet ns. tilallisia.

Sen muistan kuulleeni kuinka isän puolen miehiä oltiin tultu etsimään kotoaan mutta he olivat menneet piiloon ja selviytyivät. Yhden lapsuudenkaverin isoisoisä oltiin haettu kotoa ja teloitettu kylämme tienvarressa. Luultavasti muitakin mutta tämä on ainoa josta tiedän.

Hirveitä aikoja :/

Siinä sodassa, ei oikein neutraaleja tunnustettu. Jostain tällaisesta neutraalista perheestä ampuivat punaiset pojan ja valkoiset toisen.

Kotipaikkakunnallani olin 70 luvulla mukana jonkun opaskyltin paljastuksessa jossain umpikorvess. Siellä oli pakoillut tusinan verran miehiä maakuopassa punaisia väenottoja. Kaksi heistä kuoli kun olivat ruokaa noutamassa. Punaiset hiihtivät perään ja toinen haavottui jalkaan ja ammuttiin kuoliaaksi kai vain siksi että korvesta punaiset eivät hiihtokyvytöntä alkaneet raahaamaan.

Toinen näistä katosi kokonaan, vaikka aluksi pääsi karkuun.

Nämä tarinat kertoi silloin karkureille ruokaa toimittanut poika.

Toisella puolella meinki vähintäin yhtä raakaa. Tosin uhrimäärät moninkertaiset.

Sodan jälkeenhän kenttäoikeuden toimeenpanemia teloituksia olisi ollut huomattavasti enemmän, jos ei kyseessä olisi ollut voittaosapuolen työntekijät. Jos oli ahkera renki, niin henki säästettiin. Laiskemmista laskettiin läpi välittömästi.

Kaikkein raaimmin suhtauduttiin punaisten naissotilaisiin. Toisaalta taas naiset taisteli kaikkein voimakkaimin viimeiseen asti koska tiesivät, että kiinni jäädessään edessä oli satavarma teloitus raiskauksen ja kidutuksen kera.

Tuo on punaisten kanta asiaan. Punaisethan tappoi viattomia vanhuksia ja lapsia ihan huvikseen, koska kokivat, että heillä oli siihen oikeus. Harva vankileirillä sai nappituomiota viattomana, kyllä ne oli ensin käyneet muiden kimppuun. Minusta jotenkin raukkamaista tappaa junassa nuoria miehiä ihan siitä ilosta, että näillä oli opiskelupaikka - niinhän tehtiin maatalousoppilaitoksen nuorille miehille näiden kotimatkalla. Oletuksena oli, että jos käy koulua, olet valkoisten puolella ja sinut saa tappaa.

Punaiset hoitivat esim. valkoisia haavoittuneita omissa sairaaloissaan siinä missä omiaankin. Valkoisella puolella tapana oli teloitus kyselemättä. Sen takia punaisia sotainvalideja oli äärimmäisen vähän: haavoittuneet tapettiin. Samoin punaisten johto määräsi rangaistuksia omille terroriin syyllistyneilleen, mitä valkoisella puolella ei tapahtunut kertaakaan.

Vierailija
95/117 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoisia ruotsinkieliseltä pohjanmaalta

Vierailija
96/117 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mehtäläinen kirjoitti:

Höpöjuttuja. Sen ajan "kuularuiskuja" ei varmasti tyhjän päiten raahattu mukana.

Kun nyt kuitenkin kuljettelivat. 

http://www.pieksamakiseura.fi/historia/veljes

Lainaus tuon linkin takaa:

Metsäkoulunjohtaja Lauri Leiwo kertoo historiikissaan (v. 1938): ”Seurojentalon valtausta säikähtivät omat punakaartilaiset. He pyysivät apua Varkaudesta, mutta samana päivänä tuli apua myös valkoisille, kun Kymintehtaan kotiseudultaan pakeneva suojeluskunta saapui tänne mukanaan aseita mm. kuuluisaksi tullut konekivääri, joka sijoitettiin rautatiesillalle. Tätä sitten ”Eklundin lentävät” kuljettivat mukanaan punaisten hirmuna herättämässä kauhua milloin milläkin paikkakunnalla, ja joka vasta sitten, kun vapaussotaa oli jo pitkälle käyty huomattiin käyttöön kelvottomaksi.”

Vierailija
97/117 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin on iäkästä keskustelijaa tänään mukana kun usealla on ollut ukki/isoisä mukana vuoden 1918 Punakapinassa.

Jos isän ukki on ollut nuori sata vuotta sitten, ei siihen kirjoittajan tarvitse kovin vanha olla.

Vierailija
98/117 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli niitä

Vierailija
99/117 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keltaisia.

Maksakirroosi epidemia hävitti suvustani puolet vuosina 1917 - 1920.

Miten tämä on mahdollista, kun kieltolakikin oli voimassa?

Vierailija
100/117 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidin isä oli syntynyt 1880 (mummo 1896). Äiti syntyi 1926 ja minä 1965.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi