Oliko suvussasi enemmän punaisia vai valkoisia vuonna 1918?
Omassa suvussa oli kaksi jääkäriä, joista kumpikaan ei osallistunut sisällissotaan ja muut olikin pääasiassa enemmän punaisia. Kaksi kuoli vankileireillä.
Kommentit (117)
Suurimmaksi osaksi valkoisia, ainakin lähisukulaiset.
Toinen isoisäni oli maanviljelijän poika Karjalan kannakselta, otti osaa nuorena poikana sotaan valkoisten puolella. Kävi läpi raakoja taisteluja.
Kaukaisia sukulaisia on taistellut punaistenkin joukossa, sekä Karjalassa että Tampereen suunnalla. Vankileirilläkin on jokunen kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä äitini että isäni suvut ovat kotoisin sisällissodan rintama-alueilta, kahdelta eri paikkakunnalta. Muistan kuinka isoisät kertoivat sodan ajan tarinoita kun olin pieni mutta en muista varmaksi olivatko heidän isänsä kumman puolella. Aavistus olisi että yrittivät pysyä neutraaleina eivätkä olleet taisteluissa mukana. Mutta asemansa puolesta olisivat olleet luultavasti punaisia, koska eivät olleet ns. tilallisia.
Sen muistan kuulleeni kuinka isän puolen miehiä oltiin tultu etsimään kotoaan mutta he olivat menneet piiloon ja selviytyivät. Yhden lapsuudenkaverin isoisoisä oltiin haettu kotoa ja teloitettu kylämme tienvarressa. Luultavasti muitakin mutta tämä on ainoa josta tiedän.
Hirveitä aikoja :/Siinä sodassa, ei oikein neutraaleja tunnustettu. Jostain tällaisesta neutraalista perheestä ampuivat punaiset pojan ja valkoiset toisen.
Kotipaikkakunnallani olin 70 luvulla mukana jonkun opaskyltin paljastuksessa jossain umpikorvess. Siellä oli pakoillut tusinan verran miehiä maakuopassa punaisia väenottoja. Kaksi heistä kuoli kun olivat ruokaa noutamassa. Punaiset hiihtivät perään ja toinen haavottui jalkaan ja ammuttiin kuoliaaksi kai vain siksi että korvesta punaiset eivät hiihtokyvytöntä alkaneet raahaamaan.
Toinen näistä katosi kokonaan, vaikka aluksi pääsi karkuun.
Nämä tarinat kertoi silloin karkureille ruokaa toimittanut poika.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempani ovat syntyneet 1909-1916, joten ollesaan pikkulapsia sisällissodan aikana he eivät varmaankaan olleet puoliansa erityisesti valinneet. He ovat myös asuneet sen verran pohjoisessa, että siellä ei varsinaisia sotatoimiakaan ole ollut. Kuolleina he ovat myös olleet jo pitkään, enkä muista heidän koskaan mitään asiaan liittyvästä puhuneen.
Isovanhemmillasi oli luultavimmin vanemmat ja muita sukulaisia jotka kenties olivat jompiakumpia, eihän tässä kysytty vain isovanhempia vaan yleensäkin sukua.
Yksi puoli suvustani oli kokonaan tuon jaon ulkopuolella, toisessa taas oli molempia sen mukaan olivatko talollisia vai työväkeä. Ilmeisesti kaksi suvun punaisista teloitettiin. Muista tappioista ei ole tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinpä täällä suvun sadan vuoden takainen historia tunnetaan. Itse olen yli viiskymppinen, eikä ole hajuakaan, millä puolella isovanhempieni vanhemmat olivat, jos ylipäätään jollain puolella olivat. Isovanhempani olivat sisällisodan syttyessä vain muutaman vuoden iässä, joten he eivät tietenkään olleet millään puolella. Isovanhempieni vanhemmat isän puolelta olivat kuitenkin maanviljelijöitä ja kaiketi sen ajan mittapuulla kohtuukokoinen tilakin heillä oli, joten tuskinpa ainakaan punaisia olivat. Äidin puolen isovanhempieni vanhemmista ei mitään tietoa, mutta köyhiä olivat ja pappani sekatyömies, joten saattoivat heidän vanhempansa punaisten puolellakin olla, mutta mitään tietoa siitä ei ole.
Jos itse olisin tuolloin elänyt, olisin todennäköisesti ollut punaisten rivissä, joko vapaaehtoisesti tai pakolla, tavan duunari kun olen.
Omassa lähisuvussani varmaan ollaan pääosin vasemmalle päin kallellaan, jos siis jonnekin kallellaan edes ollaan, mutta myös kokoomuslaisia löytyy, tosin lähinnä vain yksi perhe ja sen jälkeläiset . Ollaan siis ihan tavallisia duunareita pääosin. Toki se vasemmistolaisuus ei suvussani ole näkynyt mitenkään, eli kukaan ei ole koskaan tietääkseni omannut minkään puolueen jäsenkirjaa, vaan lähinnä se on rajoittunut vaaleissa äänestykseen ja uskon valtaosan vanhempieni sisaruksista äänestäneen SDP:tä. Sen jälkeisistä sukupolvista ei kovinkaan paljoa hajua, mutta luulen, että nuoremmista varmaan aika moni ei edes äänestä. Tämä kokoomuslainen, eli enoni oli yrittäjä, jota yritystä serkkuni jatkaa, kova kokoomuslainen hänkin. Vaikka siis olimme lapsina hyviä ystäviä ja paljon yhdessä, niin jos aikuisena olisi tullut 1918 kaltainen punaiset valkoiset sisällisota, olisimme mitä todennäköisimmin taistelleet vastakkaisilla puolilla.
En minäkään olis tienny oman isoukkini historiaa, jos serkkuni ei olis asiaa tutkinut..
Se valkaistuneen punaisen pojanpojantytär
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä äitini että isäni suvut ovat kotoisin sisällissodan rintama-alueilta, kahdelta eri paikkakunnalta. Muistan kuinka isoisät kertoivat sodan ajan tarinoita kun olin pieni mutta en muista varmaksi olivatko heidän isänsä kumman puolella. Aavistus olisi että yrittivät pysyä neutraaleina eivätkä olleet taisteluissa mukana. Mutta asemansa puolesta olisivat olleet luultavasti punaisia, koska eivät olleet ns. tilallisia.
Sen muistan kuulleeni kuinka isän puolen miehiä oltiin tultu etsimään kotoaan mutta he olivat menneet piiloon ja selviytyivät. Yhden lapsuudenkaverin isoisoisä oltiin haettu kotoa ja teloitettu kylämme tienvarressa. Luultavasti muitakin mutta tämä on ainoa josta tiedän.
Hirveitä aikoja :/Siinä sodassa, ei oikein neutraaleja tunnustettu. Jostain tällaisesta neutraalista perheestä ampuivat punaiset pojan ja valkoiset toisen.
Kotipaikkakunnallani olin 70 luvulla mukana jonkun opaskyltin paljastuksessa jossain umpikorvess. Siellä oli pakoillut tusinan verran miehiä maakuopassa punaisia väenottoja. Kaksi heistä kuoli kun olivat ruokaa noutamassa. Punaiset hiihtivät perään ja toinen haavottui jalkaan ja ammuttiin kuoliaaksi kai vain siksi että korvesta punaiset eivät hiihtokyvytöntä alkaneet raahaamaan.
Nämä tarinat kertoi silloin karkureille ruokaa toimittanut poika.
Toisella puolella meinki vähintäin yhtä raakaa. Tosin uhrimäärät moninkertaiset.
Sodan jälkeenhän kenttäoikeuden toimeenpanemia teloituksia olisi ollut huomattavasti enemmän, jos ei kyseessä olisi ollut voittaosapuolen työntekijät. Jos oli ahkera renki, niin henki säästettiin. Laiskemmista laskettiin läpi välittömästi.
Kaikkein raaimmin suhtauduttiin punaisten naissotilaisiin. Toisaalta taas naiset taisteli kaikkein voimakkaimin viimeiseen asti koska tiesivät, että kiinni jäädessään edessä oli satavarma teloitus raiskauksen ja kidutuksen kera.
Pieni suku ja vähän väkeä. Mutta valkoisten puolella olivat.
Mitäs luulet, suku on Kauhajoelta.
Isoisä oli ampumassa punaisia Kauhajoella, sen veli oli jääkärikomentaja ja isokin kiho Vaasan sotilasläänissä.
Äidin puolen ansioita en tunne, olivat Pohjois-Pohjanmaalta.
Minua tuo vähän nolottaa, en kauheasti kehtaa asiasta puhua oudossa seurassa. Vaikka aikaa on kulunut kohta sata vuotta, niin ei se maanmiesten ja -naisten ampuminen kunniakasta ollut.
Vain valkoisia. Muutama jääkäri.
Lapsena en leikkinyt punaisten sukujen lasten kanssa, koska punaiset tappoivat isoisäni sedän (koulupoika vielä tuolloin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä tarinat kertoi silloin karkureille ruokaa toimittanut poika.Toisella puolella meinki vähintäin yhtä raakaa. Tosin uhrimäärät moninkertaiset.
Sodan jälkeenhän kenttäoikeuden toimeenpanemia teloituksia olisi ollut huomattavasti enemmän, jos ei kyseessä olisi ollut voittaosapuolen työntekijät. Jos oli ahkera renki, niin henki säästettiin. Laiskemmista laskettiin läpi välittömästi.
Kaikkein raaimmin suhtauduttiin punaisten naissotilaisiin. Toisaalta taas naiset taisteli kaikkein voimakkaimin viimeiseen asti koska tiesivät, että kiinni jäädessään edessä oli satavarma teloitus raiskauksen ja kidutuksen kera.
Tuo on punaisten kanta asiaan. Punaisethan tappoi viattomia vanhuksia ja lapsia ihan huvikseen, koska kokivat, että heillä oli siihen oikeus. Harva vankileirillä sai nappituomiota viattomana, kyllä ne oli ensin käyneet muiden kimppuun. Minusta jotenkin raukkamaista tappaa junassa nuoria miehiä ihan siitä ilosta, että näillä oli opiskelupaikka - niinhän tehtiin maatalousoppilaitoksen nuorille miehille näiden kotimatkalla. Oletuksena oli, että jos käy koulua, olet valkoisten puolella ja sinut saa tappaa.
Eipä tainneet olla isommin kumpiakaan, kumpikaan pappani ei osallistunut mitenkään politiikkaan, olivat molemmat pienviljelijöitä.
Valkoisia kaikki. En tiedä kummankaan vanhempani suvusta ketään, joka olisi ollut punaisten puolella. Isoisäni oli torpparin poika, mutta hän oli valkoisten puolella ja hänen veljensä kaatui jääkärinä valkoisten puolella. Myös setäpuoleni toisen vanhempani puolelta oli jääkäri ja valkoisten puolella.
Maanomistajia Pohjanmaalta ja Varsinais-Suomesta, niin että valkoisia koko suku. Kaksi sodan veteraania.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoisia tietenkin, tosin kuka kehtaisi myöntää olevansa punaisten jälkeläinen.
Kaikki jotka ei asu Etelä-Pohjanmaalla. Ei se muualla ole mikään juttu.
Minä olen eteläpohjalaista sukua sekä äidin että isän puolelta. Molemmilla puolilla on taisteltu punaisten riveissä. En ole koskaan kokenut, että se täällä olisi jotenkin hävettävä juttu. Joskus pikkutyttönä kysyin v. -44 syntyneeltä äidiltäni, että kummanko puolella meidän sukulaiset taisteli sodassa. Äiti ei vastannut kysymykseeni mitään. Olisi kai pienen tytön pitänyt sen verran tietää! Päättelin sitten itse, että varmaan punaisten, koska vappumarssilla silloin 70-luvulla kannettiin aina punaisia lippuja. Isovanhempani olivat v. 1918 sodan aikaan vielä lapsia.
Miehen suku on Hämeestä, vanhemmat olivat samalta kylältä, ja heidänkin vanhempansa molemmat punaisten puolella. Hänen isoisänsä ja setänsä ovat sitä ikäluokkaa, että kaikki olivat tuossa sodassa mukana. Miehen mummon ensimmäinen mies ammuttiin kotipihaan valkoisten toimesta vaimon ja lasten silmien edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vain valkoisia. Muutama jääkäri.
Lapsena en leikkinyt punaisten sukujen lasten kanssa, koska punaiset tappoivat isoisäni sedän (koulupoika vielä tuolloin).
Isoisän kouluikäinen setä tapettu. Eli tämä setä oli ehkä syntynyt 1908. Jos tämä hänen veljensä oli syntynyt samoihin aikoihin, oli isoisäsi syntynyt ehkä 1930-luvulla. Ja sinä 1950-60 -luvulla? Vieläkö silloin tosiaan ei voinut leikkiä lasten kanssa, joiden isovanhemmat olivat punaisten puolella?
Puolet. Ollaan rautatieläistä sukua puoliksi.. Veljekset eripuolilla - mummo huokas syvää, Setä paino 37 kg kun tuli vankileiriltä. Lähti Neuvostoliittoon, jossa Stalin tapatti sosialismiin uskovan. Aika kohtalon ivaa.
Olen tuntenut miehen(naapuri itseasiassa) joka näytti venäläisille pommikoneille lyhdyillä että silta on tässä - useamman kerran. Eivät osuneet.
Olen ollut samassa hirviporukassa loikanneen neuvostoupseerin kanssa.
Ja ukki teki KALA-kauppaa Pietarissa.
Ei venäläisissä vikaa ole - Kremlissä se vika on. Venäläinen sekoaa kun saa valtaa.
En ole kysellyt mutta olettaisin heidän olleen valkoisia. Mutta kyllä hävettäisi jos suvussa olisi kommareita ollut, punaiset oli maanpettureita.
Vierailija kirjoitti:
En ole kysellyt mutta olettaisin heidän olleen valkoisia. Mutta kyllä hävettäisi jos suvussa olisi kommareita ollut, punaiset oli maanpettureita.
Punaiset ehkä oli maanpettureita, mutta valkoiset oli teurastajia. Häpeäisin enemmän valkoisia sukujuuria.
Punaisia, kuulemma itsestäänselvyys t. mummoni