Lastentarhanopettajat ja -hoitajat, minkä ikäisen lapsenne olette vieneet virikehoitoon vai oletteko vieneet? Miksi?
Mielenkiinnolla kuulen alan ammattilaisten näkemyksiä asiasta. Miten te toimitte virikehoidon suhteen, jos syntyy pikkusisarus? Ja jos viette virikehoitoon, niin kokopv/osa-aika/osaviikko? Mitä neuvoisitte muita tekemään, jos kotona kaikki kunnossa ja ns. tavallinen perhe? Onko esim. joku ikä, jolloin teidän mielestänne lapsi jo hyötyy enemmän virikehoidosta kuin vaikkapa kerhotoiminnasta?
Kommentit (29)
Vanha ketju, mutta koskettaa tällä hetkellä omaa perhettäni. Meidän kohta viisi-vuotias tulee jäämään kotiin kun vauva syntyy. En edes miettisi toista vaihtoehtoa koska
1.päivähoitoryhmät ovat valtavat ja melutaso niin karmivaa että jos en itse jaksa sitä, miksi lapseni kestäisi(?)
2.voin "opettaa" itsekkin lapselleni kädentöitä, lukea hänelle ja teettää kynätehtäviä
3.kerhotoiminta on halvempaa, ja lapsi saa siellä ikäistään seuraa ja kavereita
4.päihoidon laatuun vaikuttaa asiat jolle me lto:t emme voi mitään. Eli suomeksi raha. Henkilökunta on uupunutta ja lapsilla/perheillä yhä enemmän ongelmia...jos vain pystytte ihmiset niin pitäkää rakkaat lapsenne kotona. He ehtivät kyllä valitettavasti tähän nykyrumbaan mukaan....
Vierailija kirjoitti:
En ole lastenhoitaja, mutta neuvolaterveydenhoitaja. Minun lapseni on "maksimi-ikäinen" päiväkotilainen, eli 5.5v kun vauva syntyi. Jos olisi syntynyt pari kk aiemmin olisi esikoulu alkanut, mutta on syntynyt alkuvuodesta niin on sinne 6.5v asti päiväkoti-iässä.
Ja sitten itse asiaan. Lapsi siirtyii kerhoon 3x 3h viikossa, käy lisäksi taideharrastuksessa kerta viikkoon sekä liikuntaharrastuksessa kerta viikkoo = 11h viikossa ryhmätoimintaa. Lisäksi kavereita käy leikkimässä.
Ei yhtään syytä olla päiväkodissa. Paitsi olisi helpompaa minulle.
Kumpikohan lienee viime kädessä helpompaa? Itselläni aloittaa melkein saman ikäinen lapsi eskarin, ja henkisesti tässä varaudun siihen, että roudaamisessa on melkoinen ruljanssi vauvan kanssa. Kerhoistakin on kokemusta, sillä nyt syntyvä lapsi on meille kolmas.
Omani on lähtenyt päivähoitoon vasta eskariin. Tätä ennen kerhossa 2 kertaa viikossa 3 v. sta lähtien. Mutta en voi sanoa mikä kenellekin paras aika, siihen vaikuttaa niin moni asia. Alle 3v ei tarvitse virikehoitoa jos kotiolot kunnossa.
Ltot: mitä näette suurimpina hyötyinä, että lapsi on päiväkodissa vs kotona? Esim. 2v ja 4v lasten kohdalla?