Mille alalle lyhyehkö koulutus ja hyvä työllistyminen tällä hetkellä?
Palkka sellainen, että sillä elää jollain tavalla, ja on mahdollisuus edes työskennellä täysin tunnein? En ole nyt nirso, olen kyllästynyt olemaan työtön.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Kokki. Joko suurtalous tai ravintolakokki. Koulutus 3v, josta osa harjoittelua. Jos valitset harjoittelupaikan oikein, saat jäädä sinne töihin. Kokeista on huutava pula.
Toi on muuten totta. Kaverin tyttö valmistui kokiksi ja kaikista kolmesta sen harjoittelupaikasta oli tarjottu töitä.
Hain lähihoitajana siivousfirmaan töihin, olen yli 50. Työnantaja oli mukava, mutta vaivautunut, kunnes sanoi suoraan, että olen liian iäkäs.
Lähihoitaja, joka on suuntautunut suunhoitoon. "Hammashoitajista" on paljon pulaa, vuoteen 2020 mennessä paikkoja pitäisi vapautua ennätysmäärä kun nykyiset työntekijät eläköityvät. Itse valmistuin juuri keväällä, ja monelle ahkeralle työharjoittelujaksot poiki työsuhteita.
Toinen olisi amk-pohjalta, suuhygienisti 3,5v. Palkassa muutama satanen eroa, mutta suuhyggareista suurempi pula.
Putkiasentajalle löytyy aina töitä. Voi ryhtyä hyvin myöskin yrittäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja, joka on suuntautunut suunhoitoon. "Hammashoitajista" on paljon pulaa, vuoteen 2020 mennessä paikkoja pitäisi vapautua ennätysmäärä kun nykyiset työntekijät eläköityvät. Itse valmistuin juuri keväällä, ja monelle ahkeralle työharjoittelujaksot poiki työsuhteita.
Toinen olisi amk-pohjalta, suuhygienisti 3,5v. Palkassa muutama satanen eroa, mutta suuhyggareista suurempi pula.
Tämä! Valmistun itse jouluun mennessä suun hoitotyöhön suuntautuneeksi lähihoitajaksi. Keikkaa on saanut harjoittelupaikoista ja useamman kunnan sijaisrekistereistä jo opiskeluaikana. Molemmista työssäoppimispaikoista on tarjottu työtä valmistumisen jälkeen, vaikka jälkimmäistä on takana vasta viikko.
Olen opiskeluaikana tehnyt keikkaa myös vanhuspuolella ja sieltäkin olisi pitkä sijaisuus tarjolla. Lh:n tai lh-opiskelijan työllistyminen on pitkälti suhteista kiinni: ja ne suhteet siis luodaan työssäoppimisissa, viidakkorumpu hoitaa loput. Itse olen tehnyt keikkaa 40 km säteellä kotipaikkakunnastani niin pikkupitäjissä kuin "isolla kirkolla". Omasta autosta on plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Kokki. Joko suurtalous tai ravintolakokki. Koulutus 3v, josta osa harjoittelua. Jos valitset harjoittelupaikan oikein, saat jäädä sinne töihin. Kokeista on huutava pula.
Joo, pula ehkä on, johtuu todennäköisesti siitä että harva ymmärtää miten fyysisesti ja henkisesti rankkaa kokin työ on. Työajat myös paskat ja palkkakaan ei päätä huimaa. Se näyttää telkkarissa niin kivalta vähän paistella pihviä ja keitellä kaikessa rauhassa kastiketta. Itse vaihtaisin saman tien alaa jos vaan pystyisin. Terveisin ravintolakokki
IT-ala ja tarkemmin sanottuna koodari. Lyhyimmillään koulutus on 2 vuotta ja huippuosaajat takoo jopa 7000€/kk.
Kyllä lähihoitajille on pääkaupunkiseudulla töitä. Valmistuin 48v. ja jokaiseen työssäoppumispaikkaan pyydettiin töihin. Vakituisen paikan sain heti halutessani ja kolme vuotta olen ollut vakipaikassa. Mulla suuntautumiset kuntoutus ja lapset/nuoret. Moi.fi sivut pursuavat töitä...
Laitoshuoltaja.
Itse työllistyin heti valmistuttua. Kohteesta riippuen työ myös muutakin kuin siivoamista. Palkka ihan ok eikä työ itsessään ole edes niin raskasta mitä yleensä oletetaan.
Missä päin Suomea te joilla töitä lh suun hoidossa? Onko pitempiäkin soppareita vai noita keikkatöitä enimmäkseen? Palkka suunnilleen, päivätyötähän se taitaa olla ainakin pääosin?
Itse aloin yksityiseksi perhepäivähoitajaksi.
Opiskelin oppisopimuksella työn ohessa.
Palkka tuli tietty kokoajan.
Käteen jää neljästä hoitolapsesta n.2000e.
Vierailija kirjoitti:
IT-ala ja tarkemmin sanottuna koodari. Lyhyimmillään koulutus on 2 vuotta ja huippuosaajat takoo jopa 7000€/kk.
Koodaushommia siirretään kovaa kyytiä Intiaan, koska työ on liian kallista suomalaisten koodarien palkoilla. Tosin luulen, että Intiassa koodaaminen se loppujen lopuksi vasta kalliiksi tuleekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koodaushommia siirretään kovaa kyytiä Intiaan, koska työ on liian kallista suomalaisten koodarien palkoilla. Tosin luulen, että Intiassa koodaaminen se loppujen lopuksi vasta kalliiksi tuleekin.
Pitääkö paikkansa, että IT-alalla on ikärasismia ja/tai sovinismia? Tarkoitan, kannattaako 42 v. naisen enää päivittää osaamista ja hakea vaikka harjoittelupaikkaa? Silloin kun viimeksi olin koodarina oltiin vielä millennium-tunnelmissa...
Vierailija kirjoitti:
Asuntonäyttelijä vai mitä ne tyypit on jotka asuntoja näyttää ja myy. Kouluttavat itse yleensä työntekijöitä ja jos hyvä olet myymään rahaa saa ihan hyvin
Et sitten ole kiinteistönvälittäjästä kuullut?
Prostituoitu ja puhelinseksimyyjä - ei mitään koulutusvaatimuksia ja ihan kiva palkka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja. Tosin työ on raskasta ja huonosti palkattua.
T.Lähihoitaja
Sairaanhoitaja parempi vaihtoehto. Palkka parempi, koulutus muistaakseni 3,5v kun lähäriksi 3v.
Lähäriksi alle 2 vuotta jos on lukiopohja.
Sh on vähän ylempänä hierarkiassa, jos sillä on merkitystä. Palkka on vain 200 euroa /kk isompi kuin lähärillä. Monissa paikoissa sh tekee vain päivävuoroa, joten palkkaero vieläkin pienempi. Ja monissa paikoissa sh tekee ihan samaa perushoitoa kuin lähärikin.
Huoraksi. Työväline löytyy itseltä. Työstä voi tulla haittoja ja ammattiyhdistyksen tukea esim. palkanmaksunongelmissa ei välttämättä tule.
Vierailija kirjoitti:
Bussikuskia ehdotan minäkin. 2000e palkka, koulutus alle vuoden.
Nettona tuo 2000 €/kk.