Voi hitto, meni maku lähikauppiaaseen. Jouduin maksamaan lapsen vahingossa rikkoman marjasosepurnukan
Mutta kai se sitten on käytäntö? Siltikin tuntui vähän oudolta kun se oli puhdas vahinko
Kommentit (443)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me oltiin aikoinaan lapsen kanssa sokoksen avajaisissa, kun paikkakunnallemme tuli semmoinen.
Juhlapäivän kunniaksi ehdotin, että haistelisimme hajuvesiä ja valitsisimme jonkun isille lahjaksi miesten puolelta. Lapsi ei itse koskenut hajuvesiin, vaan ojensin aina pullon hänelle haisteltavaksi. Kuitenkin lapsi oli niin täpinöissään tapahtumasta ja osastolla oli niin ahdasta/ paljon porukkaa, että lapsi vahingossa tönäisi yhden yli sata euroa maksavan merkkihajuveden lattialle ja se hajosi säpäleiksi (kyseessä siis vasta avattu testeri). Kutsuin myyjän paikalle ja selitin tapahtuneen.
Meidän ei tarvinnut maksaa tuotetta. Myyjä toi uuden testerin tilalle ja siivosi hymyillen jäljet. Ehdin säikähtää pahan kerran, mutta jäi hyvä muisto päivästä ja usein ollaan liikkeeseen palattukin ostoksille. En tiedä oltaisko kehdattu, jos myyjä olisi vaatinut korvauksia tai näyttänyt muuten vain hapanta naamaa. Ihan vain häpeän vuoksi...
Mutta itsekin mietin, että kai tuon nyt joku vakuutus korvaa? Kyseessähän oli vahinko..
Mitään tuollaisia vakuutuksia ei todellakaan ole. Muut maksavat perseilynne.
Kaupat saa kylläkin ilmaiseksi testerit hajuvesistä niiden maahantuojilta, jotka sitten saa ne yrityksiltä (se on ikään kuin markkinointikulua noille isoille yrityksille, jotka omistaa nykyään chanelit, diorit jne), joten kaupalle ja muille asiakkaille ei tullut mitään maksua tuon lapsen vahingosta.
Puhuin yleisellä tasolla. Ja kyllä niiden testereidenkin kulut ovat niissä tuotteiden hinnoissa.
Ilmaisia lounaita kun ei ole.
Niin tietenkin on testereiden hinnat tuotteiden hinnoissa, joku 80% ns. high end brandien hinnasta johtuu markkinointikuluista.
Mutta ei jonkun rikkoma testerpullo nosta minkään hintaa sulle, ihan oikeasti....
Tutustu vaikka millainen markkinointibudjetti noilla on, vinkkinä ettei edes kymmenet miljoonat riitä. Jos luulet, että jonkun tanelin rikkoma pullo jossakin päin maailmaa vaikuttaa siihen, niin mulla on sulle silta myytävänä.
Eli nyt vaan kaikki palstamammat ojentelemaan kaikki mahdolliset lasiset tuotteet Irmeli-Kaleveille?
Leikkitreffit Iittalan myymälään?
Idiootti.
Mitä, olet kyllä aivan pihalla?! Rikkoutuneet tuotteet eivät mene minkäänlaisen vakuutuksen piikkiin.
Se on totta että menee hävikkiin ja hävikki on kirjaimellisesti pois yrittäjän taskusta.
Enpä ihmettele miksi ei asiakkaat osaa käyttäytyä yhtään kaupassa. Revitään taaimmaiset ja alimmaiset tuotteen paremman toivossa.
Itse en ole koskaan ottanut maksua rikkoutuneista mutta jos asenne on tätä luokkaa niin alan todenteolla miettimään sitäkin vaihtoehtoa.
Kkauppias
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole edes laillista puhaa laskuttaa asiakasta noin. Jos kauppias haluaa korvauksen rikkoutuneesta purkista se on tehtävä vahingonkorvauslain mukaisena korvausvaatimuksena. Jos tuo ap:n kertomus pitää paikkansa että myyjä merkitsi ja laskutti häneltä myös hajonneen purkin niin silloin ap joutui myös maksamaan arvonlisäveron valtiolle kahdesta purkista vaikkei valtio mitään vahinkoa kärsinyt. Toki mahdollinen lainmukainen vahingonkorvaus olisi voinut olla ap:lle suurempikin jos häneltä oltaisiin vaadittu korvausta myös siivouskuluista ja liiketoimintahaitasta, mutta lain mukaan ei kauppias toiminut.
Näin juuri. Se että joku rikottu tavara sattuu olemaan kaupassa myytävänä ei vaikuta siihen millä tavalla kauppiaalla on oikeus vaatia korvauksia. Rikottu marjasosepurkki pitää käsitellä ihan saman kaavan mukaan kuin jos vaikka lapsi olisi rikkonut kaupassa kylmäkaapin lasioven.
Ai, että miten lapsi saattaa hajottaa jonkin pilttipurkin. No meille kävi näin. Kävelimme lapsen kanssa hyllyjen välissä vierekkäin. Lapsi hyllyn puolella. Joku aikuinen ryysi kärryjen kanssa niin, että tönäisi kärryillä lasta. Lapsi horjahti ja käsi osui hyllyyn ja lasipurkki tipahti lattialle.
Hirveä, riehuva kakara ja vähintään jalkapuuhun pihalle häpeämään ja minut korvaamaan hirveän kakaran särkemä purkki.
Itse asiassa asia hoidettiin niin, että sanottiin, ettei minun tarvitse sitä siivota ja en saa edes ottaa lasinsiruja käteen, etten loukkaa itseäni ja kauppa joudu korvaamaan ja missään nimessä ei tarvitse maksaa rikkoutunutta purkkia.
En ole koskaan kuullutkaan moisesta. Ostan samasta kaupasta vuodessa yli kymppitonnilla ja niissä katteissa on marjasössöt makseltu. Tosin enpä ole mitään rikkonutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan ovessa voisi olla lappu, "astumalla sisään hyväksyt, että laskutamme rikkomasi tuotteet".
(sekä laitamme kuvasi nettiin;)
Niin laitonta :D Moni kauppa (lähinnä kauppiaisvetoiset k-marketit) nykyään käyttää noita tekstejä pelotteena myymälävarkaille. Jos kauppias laittaa varkaan kuvan someen niin se tekee itse vakavamman rikoksen, suomessa on kuitenkin yksityisyyden suoja ja toisen kuvia nettiin laittamalla rikkoo sitä lakia ja samalla vajoaa varasta alhaisemmalle tasolle.
Mä olen itse aika kiltti yrittäjä, joten en vaadi selkeitä vahinkoja maksettavaksi. Mutta esim känniläisten törttöilyt ja teinien hölmöilyt (kun on jo nelkyt kertaa kielletty skeittailu kaupassa) vaadin kyllä maksettavaksi.
Itse en ole muistaakseni mitään koskaan kaupassa rikkonut, mutta tod näk tarjoutuisin korvaamaan.
:)
Vain Porvoossa... ei kukaan oo noin tollo, että ihmettelee ko. käytäntöä. "Muttakun mun Purjopirjo vaan vahingossa lääppii kaikki tavarat siellä kaupassa ja pudottelee ne lattialle, eikai mun tarvis oikeesti maksaa..."
Olen ollut isossa kauppaketjussa myyjänä ja ei mitään selviä vahinkoja maksatettu asiakkailla. Ne laitettiin hävikkiin. Siellä se kuului asiakaspalveluun.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jonkin asteinen hävikki on huomioitu jo hinnoissa, ja lisäksi ainakin isommilla kaupoilla on vakuutuksetkin tätä varten. Mutta joka kerta kun itseltä/lapselta on mennyt jotain kaupassa rikki tai muuten myyntikelvottomaksi, niin on tottakai käyty sanomassa myyjälle, pahoiteltu ja tarjouduttu maksamaan. Listalta löytyy ainakin vaa'alta vierähtänyt vesimeloni (siinä olikin siivoamista, myyjä ei meinannut antaa auttaa!), Ikean kuohuviinilasi ja muutamia paistopisteen tuotteita jotka on lapselta pudonneet lattialle ennen pussiin päätymistä. Yhdessä kaupassa veloittivat sen lattialle pudonneen croissantin muuten ostettujen lisäksi, ja se kieltämättä oli vähän erikoista mutta kuitenkin reilua. Ja tämä on malli jonka haluan lapsille näyttää, jos tuhoaa jotain toisen omaa - oli se tahallista tai vahinko - niin pitää tarjoutua korvaamaan ja esim. siivoamaan sotkut.
Olisit vaan jättänyt sen siihen, olisi se sen siivonnut
Vierailija kirjoitti:
Meidän lähikaupassa lapseni rikkoi kerran vahingossa jogurttipurkin, ei-tarvinnut maksaa vaikka tarjoiduin maksaman
Mä tiputin kömpelyyttäni kerran rahkapurkin lattialle ja se levisi. Ei tarvinnut maksaa enkä edes tarjoutunut maksamaan kun olen joskus ollut töissä kaupassa ja tiedän käytännön
Kyllä kaupoissa myyjät joskus kolaavat rikkoutuneita kaljapulloja lattioilta ja eivät varmasti ole perineet niitä asiakkaalta! Pikkumainen kauppias mutta en käykään noissa K-marketin puljuissa koskaan, koska en halua maksaa ihravatsalle ylimääräistä palkastani. Sitä paitsi tuoretuotteet aina lähellä vanhentumisaikaa, kun ahneuksissaan seisottaa hyllyissä.
Joskus olen pudottanut jotain hyllystä siten että se on mennyt rikki. Olen maininnut asiasta kauppiaalle kassalla. Koskaan ei ole vaadittu maksamaan tuotetta. Jos olisi vaadittu, totta kai olisin maksanut, mutta tuskin enää sen jälkeen mennyt samaan liikkeeseen. Ja olisin kertonut tuttavillenikin hämmästyttävästä tapauksesta, että jossain liikkeessä tällaista vaaditaan.
Myös jos huomaan hyllyssä myyntikelvottoman tuotteen, mainitsen siitä kassalla tekemättä asiasta sen kummempaa numeroa.
Vahinkoja tapahtuu puolin ja toisin, mutta niin harvoin kuitenkin, että ei sen yhden hillopurkin takia kauppiaan kannata satasia kuussa kauppaan tuovaa asiakasta karkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me oltiin aikoinaan lapsen kanssa sokoksen avajaisissa, kun paikkakunnallemme tuli semmoinen.
Juhlapäivän kunniaksi ehdotin, että haistelisimme hajuvesiä ja valitsisimme jonkun isille lahjaksi miesten puolelta. Lapsi ei itse koskenut hajuvesiin, vaan ojensin aina pullon hänelle haisteltavaksi. Kuitenkin lapsi oli niin täpinöissään tapahtumasta ja osastolla oli niin ahdasta/ paljon porukkaa, että lapsi vahingossa tönäisi yhden yli sata euroa maksavan merkkihajuveden lattialle ja se hajosi säpäleiksi (kyseessä siis vasta avattu testeri). Kutsuin myyjän paikalle ja selitin tapahtuneen.
Meidän ei tarvinnut maksaa tuotetta. Myyjä toi uuden testerin tilalle ja siivosi hymyillen jäljet. Ehdin säikähtää pahan kerran, mutta jäi hyvä muisto päivästä ja usein ollaan liikkeeseen palattukin ostoksille. En tiedä oltaisko kehdattu, jos myyjä olisi vaatinut korvauksia tai näyttänyt muuten vain hapanta naamaa. Ihan vain häpeän vuoksi...
Mutta itsekin mietin, että kai tuon nyt joku vakuutus korvaa? Kyseessähän oli vahinko..
Kaupat saa kylläkin ilmaiseksi testerit hajuvesistä niiden maahantuojilta, jotka sitten saa ne yrityksiltä (se on ikään kuin markkinointikulua noille isoille yrityksille, jotka omistaa nykyään chanelit, diorit jne), joten kaupalle ja muille asiakkaille ei tullut mitään maksua tuon lapsen vahingosta.
Puhuin yleisellä tasolla. Ja kyllä niiden testereidenkin kulut ovat niissä tuotteiden hinnoissa.
Niin tietenkin on testereiden hinnat tuotteiden hinnoissa, joku 80% ns. high end brandien hinnasta johtuu markkinointikuluista.
Mutta ei jonkun rikkoma testerpullo nosta minkään hintaa sulle, ihan oikeasti....
Tutustu vaikka millainen markkinointibudjetti noilla on, vinkkinä ettei edes kymmenet miljoonat riitä. Jos luulet, että jonkun tanelin rikkoma pullo jossakin päin maailmaa vaikuttaa siihen, niin mulla on sulle silta myytävänä.
Eli nyt vaan kaikki palstamammat ojentelemaan kaikki mahdolliset lasiset tuotteet Irmeli-Kaleveille?
Idiootti.
Itse olet idiootti, sulla ei ole minkäänlaista sisälukutaitoa.
Enkä tiedä mitään palstamammoista ja niiden treffeistä, kommentoin vain tuohon ettei jonkun taneli-irmelin rikkoma testeripullo ole sulta pois.
Vierailija kirjoitti:
Ja juuri tuota negatiivista asennetta lapsiin ihmettelen, miksi pitää haukkua lapsia kakaroiksi ja ties miksi? Jotain tuo asenne kertoo ihmisestä itsestään, ei tasapainoinen ihminen ole noin hyökkäävä ilmaisussaan.
No meillä päin kakara ja mukula ovat ihan normaaleja ja neutraaleja nimityksiä lapsista. Omianikin sanon kakaroiksi ja mukuloiksi. Toki kirjakielessä osaamme käyttää lapsi-sanaa.
Mulla kerran tippui semmonen joku salsapurkki kassahihnalta pois. Edellinen asiakas oli lapannut tuotteita päällekkäin ja sitten kun se kassahihna lähti liikkeelle niin niitä tavaroita vyöryi siihen "mun osiolle" ja yksi tippui lattialle. Toinen myyjä tuli paikalle, siivosi sotkut ja sanoi että haluatko uuden tilalle. Kävi vielä sen hyllystä hakemassa. Vaikka en enää edes asu lähelläkään tuota kauppaa niin käyn siellä edelleen lenkin yhteydessä. Olen siihen kauppaan käyttänyt tuhansia euroja, ja ihan vain siksi koska minua nuorta opiskelijaa kohdeltiin noin kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei tarvitse maksaa täyttä hintaa, vaan sisäänostohinta. Menikö näin?
Ai miksi? Joku toinen olisi sen ostanut kyllä ihan koko hinnalla, jos ei olisi ap:lla mennyt rikki.
Mutta noinhan se menee, vakuutus sitten korvaa vanhemmalle (jos korvaa) mahdolliset lapsen aiheuttamat vahingot.
Jos sitä ei lyöty kassaan, niin siitä ei makettu veroja.
Vierailija kirjoitti:
Kaupoilla on vakuutus ja ne menevät hävikkiin...
Jöpö höpö. Mulla iso yritys eikä tuollaisille vakuutuksia ole, tietenkään. Rikkoja maksaa tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idiootti.
Itse olet idiootti, sulla ei ole minkäänlaista sisälukutaitoa.
Enkä tiedä mitään palstamammoista ja niiden treffeistä, kommentoin vain tuohon ettei jonkun taneli-irmelin rikkoma testeripullo ole sulta pois.
Ja sekö poistaa vanhempien vastuun kakaroiden käytöksestä?
Idiootti.
Kaupiaalle korvaa vakuutus rikkoutuneet tuotteet, ainakaan Stockalla ei tarvitse maksaa - itse rikoin maljakon - ja myyjä vei sen vaan pois ja sanoi että Stockan vakuutus korvaa:))