Voi hitto, meni maku lähikauppiaaseen. Jouduin maksamaan lapsen vahingossa rikkoman marjasosepurnukan
Mutta kai se sitten on käytäntö? Siltikin tuntui vähän oudolta kun se oli puhdas vahinko
Kommentit (443)
Aivan tyypillinen nykyajan minäminäminä ja minun penskani-aloitus. En ole ollenkaan yllättynyt.
Vierailija kirjoitti:
Hävikki on nolla kun asiakkaita ei käy lainkaan joten tämä lienee se alkuperäisen kauppiaan unelma.
Jos myy eluntarvikkeita, niin silloin hävikkiä syntyy tuotteiden pilaantumisesta kun kukaan ei niitä osta.
Voi yrittäjä-parkaa.
Koskaan ei ole asiat hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut pari kertaa vastaava tilanne, joskus itse sähläsin laukun kanssa ja joku hillopurkki putosi ja rikkoutui.
Ja aina olen etsinyt myyjän ja tarjoutunut korvaamaan vahingon, mutta myyjän mukaan, juuri siitä syystä ei maksua peritä, kun itse olin aloitteellinen ja se tulkittiin vahingoksi.
Melko paljon näkee kaupoissa avattuja karkkipakkauksia tai mistä lapsi on haukannut ja vanhemmat jättäneet vain siihen.
Kerran lapsi haukkasi hedelmästä ja sekin olisin maksanut, mutta kassa ei ottanut siitä maksua, kun kerroin mitä oli tapahtunut.
Ap. ei kuitenkaan kerro, miten hän toimi kun sosepurkki meni rikki? Tarjoudutko korvaamaan.
En ole koskaan nähnyt kaupassa avattuja karkkipakkauksia enkä lasten haukkailevan hedelmiä.
Siinä irtokakkihyllyllä olen nähnyt sikailua niin aikuisten kuin lasten toimesta.
Kahvilassa olen nähnyt kun aikuinen mies syö leivoksia vitriinistä. Ja sotkee loput pitkin poikin lattiaa kun työntekijä tulee kieltämään vitriinistä syömisen.
Ei ole yleinen käytäntö tuo. Yleensä kauppiaat eivät vaadi korvaamaan rikottua tuotetta, ellei teko ole selvästi ollut tahallinen.
Ainostaan AV:lla kyetään painimaan mielikuvitusingelman kanssa 20 sivua :D :D :D
Olisiko taas aika laittaa tulille juttua lentokoneiden istuimien kallistamisesta..?
vinkkinvaa kirjoitti:
tottakai joutuu. jokainen joka kauppaan astuu on vastuussa jos koskaa kauppiaan omistamiin tuotteisiin. mietippäs nyt jos jokainen hajoittaisi marja purnukan ja mitä vain nii olisiko kauppias vaan joo ei tarvi maksaa kaikki tuis ja hajottelis tavaroita vahingossa /tahallaan. tottakai joutuu maksamaan oli se sitten sitä tai lapsesi vahinko tai ei. hyvä ettei 1000 e tv tä sentään hajoittanut koska olisit maksu velvollinen hajottamistasi tuotteista..jota hajotat kaupan sisällä.
vinkkinä vaan
Miksi tämä kommentti on saanut noin paljon yläpeukkuja?! Uskoooko ihmiset tosissaan tuohon höpinään joka ei pidä paikkaansa?
Elän vanhaa hyvää aikaa. Silloin kauppias otti hävikin itselleen. Tahalliset vahingot pitää korvata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut pari kertaa vastaava tilanne, joskus itse sähläsin laukun kanssa ja joku hillopurkki putosi ja rikkoutui.
Ja aina olen etsinyt myyjän ja tarjoutunut korvaamaan vahingon, mutta myyjän mukaan, juuri siitä syystä ei maksua peritä, kun itse olin aloitteellinen ja se tulkittiin vahingoksi.
Melko paljon näkee kaupoissa avattuja karkkipakkauksia tai mistä lapsi on haukannut ja vanhemmat jättäneet vain siihen.
Kerran lapsi haukkasi hedelmästä ja sekin olisin maksanut, mutta kassa ei ottanut siitä maksua, kun kerroin mitä oli tapahtunut.
Ap. ei kuitenkaan kerro, miten hän toimi kun sosepurkki meni rikki? Tarjoudutko korvaamaan.
En ole koskaan nähnyt kaupassa avattuja karkkipakkauksia enkä lasten haukkailevan hedelmiä.
Siinä irtokakkihyllyllä olen nähnyt sikailua niin aikuisten kuin lasten toimesta.Kahvilassa olen nähnyt kun aikuinen mies syö leivoksia vitriinistä. Ja sotkee loput pitkin poikin lattiaa kun työntekijä tulee kieltämään vitriinistä syömisen.
Enpä ole minäkään törmännyt koskaan kaupassa avattuihin karkkipusseihin. Sen sijaan muita kuin elintarvikepakkauksia olen nähnyt avattuina. Eli joku on luultavasti pukenut jotain päälleen kaupassa varastaakseen sen tms.
Kerran näin huoltoasemalla kun yksi pussihousu huitaisi äkkiä yhden kupillisen kahvia ja täytti mukinsa uudestaan ennen maksamista. En ymmärrä miten hän pystyi nykäisemään tulikuuman kahvin ykkösellä alas.
Vierailija kirjoitti:
vinkkinvaa kirjoitti:
tottakai joutuu. jokainen joka kauppaan astuu on vastuussa jos koskaa kauppiaan omistamiin tuotteisiin. mietippäs nyt jos jokainen hajoittaisi marja purnukan ja mitä vain nii olisiko kauppias vaan joo ei tarvi maksaa kaikki tuis ja hajottelis tavaroita vahingossa /tahallaan. tottakai joutuu maksamaan oli se sitten sitä tai lapsesi vahinko tai ei. hyvä ettei 1000 e tv tä sentään hajoittanut koska olisit maksu velvollinen hajottamistasi tuotteista..jota hajotat kaupan sisällä.
vinkkinä vaan
Miksi tämä kommentti on saanut noin paljon yläpeukkuja?! Uskoooko ihmiset tosissaan tuohon höpinään joka ei pidä paikkaansa?
Suomalaiset ovat kostonhimoisia kusipäitä ja nöuristelevät omistavaa porrasta.
Joskus kyllä näkee kaupoissa helposti rikki meneviä tavaroita ihan hyllyn reunalla sen näköisesti, että ei tarvita kuin joku viuhtaisee nopeasti ohi ja ilmavirta jo pudottaa esineen lattialle. Esim. kirppareilla olen monesti laitellut jotain lasiesineitä taaemmas hyllyn reunalta, mutta on tätä nähty varsinaisissa kaupoissakin. Kerran yhdessä sisustusliikkeessä jouduin hakemaan myyjän, kun halusin ostaa kauniita ohuita koristelasipalloja, mutta ne oli niin huteran näköisesti pinottu, että kun yhteen koskee niin varmasti tapahtuu jotain. Myyjäkin joutui taituroimaan.
Yleensä vahingosta ei joudu korvaamaan, mutta kai se riippuu kauppiaasta sitten. Kyllä minä tarjoutuisin maksamaan, jos lapseni rikkoisi jotain enkä pitäisi sitä vääränä ollenkaan. Enemmän ihmettelen sitä, että meillä käydessään vieras lapsi rikkoi ihan tahallaan portailla olevan pihakoristeen, mutta äitinsä ei millään lailla ilmoittanut, että korvaisi sen. Päivitteli vain, että katsos nyt miten kävi, voi voi sentään. Ja kerran yksi vieras - aikuinen ihminen - huitoi puhuessaan käsillään niin, että mojautti keraamisen kattovarjostimen palasiksi. Ei tarjoutunut maksamaan, oli vain että oho. Kyseli seuraavalla kerralla nähdessämme, että oletko jo saanut uuden varjostimen.
En usko tähän tarinaan, koska ei lasten sosepurkit mene noin helposti rikki.
Aloittaja vaikuttaa hieman yksikertaiselta. Kenen kuuluu korvata vahinko? Aivan, sen joka vahingon tehnyt. Pitäisikö kauppiaan maksaa sekin, jos kakara uutenavuotena räjäyttää postilaatikon tykkärillä?
Tota...mun muksu ja muutama sen kaveri pölli jostain liekinheittimen ja suihkuttivat napalmilla yhen lähikaupan tuleen..Ja kertoivat että oli viel ruuhka-aika ja kauppa täynnä väleä..Kait ne paloi sinne sisälle kaikki.. Niin että kun muksu on vasta 28 -vuotias äärinatsi nii joudunkohan mä tästä makseleen korvauksia?
Sinä tai tenavasi rikotte kaupassa jotain= sinä maksat. Yksinkertaista.
Kyllähän kauppiailla on varaa muutaman euron purnukka kustantaa. Monillä yh-mammoilla tilanne voi olla tiukempi. Kuitenkin kaupan kiva, että ne purkit on asetettu lasten ulottuville rikottaviksi.
Jos on rikkonut, pitää korvata.
Jotenkin tuntuu hassulta ajatukselta, että kaupassa tavarat vain ilmestyvät sinne. Itse olen ollut myymäläsiivoojana ja aika monella ihmisellä tuntui olevan se käsitys, että lattialle pudonneet suklaapatukat saa siivooja syödä. Tai muutkin tippuneet, tai hyllyn alle kierineet esineet löytäjä pitää.
Vierailija kirjoitti:
Jos on rikkonut, pitää korvata.
Pitää mutta fiksu kauppias ei sitä siltikään pyydä.
Rikkomansa tavaran asiakas on periaatteessa luonnollisesti velvollinen korvaamaan. Käytännössä kauppiaat ottavat pienet vahingot kontolleen asiakassuhteen säilyttämiseksi.
Kannattaa lukaista vahingonkorvauslaki läpi.
Suomalaisilla on joku ihmeellinen oletus että vahingosta pitää kärsiä kaikkien muiden paitsi sen jonka tavara vaurioituu.
"Joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen, jollei siitä, mitä tässä laissa säädetään, muuta johdu."
Jos ei ole tuottamusta tai tahallisuutta, niin ei tarvi korvata.