Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi hitto, meni maku lähikauppiaaseen. Jouduin maksamaan lapsen vahingossa rikkoman marjasosepurnukan

Vierailija
05.09.2016 |

Mutta kai se sitten on käytäntö? Siltikin tuntui vähän oudolta kun se oli puhdas vahinko

Kommentit (443)

Vierailija
361/443 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta maar täytyy korvata rikkomansa tuote. Tai lapsen rikkoma. Harva tahallaan rikkoo, mutta vahinkokin tulee korvata. Olen nähnyt kirppareillakin kyltin, jossa sanotaan et rikottu tuote on korvattava. Jos joku rikkoo vahingossa sinun omistamasi tavaran niin takuulla oletat, että rikkoja ainakin tarjoaa korvausta.

Vierailija
362/443 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävikki on nolla kun asiakkaita ei käy lainkaan joten tämä lienee se alkuperäisen kauppiaan unelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/443 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta maar täytyy korvata rikkomansa tuote. Tai lapsen rikkoma. Harva tahallaan rikkoo, mutta vahinkokin tulee korvata. Olen nähnyt kirppareillakin kyltin, jossa sanotaan et rikottu tuote on korvattava. Jos joku rikkoo vahingossa sinun omistamasi tavaran niin takuulla oletat, että rikkoja ainakin tarjoaa korvausta.

Kyse ei ole siitä etteikö rikottua tuotetta periaatteessa tarvitsisi korvata. Vaan siitä, onko korvaamisen vaatiminen millään lailla järkevää tavallisen ruokakaupan volyymeilla jos se aiheuttaa asiakkaalle mielipahaa.

Vierailija
364/443 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kommentti kassan väitteestä lienee provo.

Itse kassatyöntekijänä (pikkuinen ruokakauppa) en ole veloittanut tuotetta jos sen asiakas vahingossa rikkonut.

Näin kauppias on ohjeistanut. Ja ap:lla oli kyse alle euron purkista. Ihmettelen tarinaa.

Vierailija
365/443 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin tyhmää kauppiasta ei voi olla olemassa. Siis saisi asiakkaan menettämisestä parin euron korvauksen.

Asiakkaan hankkimisesta ollaan valmiita maksamaan satasia ;-)

Vierailija
366/443 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rikoin joskus kaljapullon kaupan kassalla ostoksia pakatessani. Pyydellessäni aiheuttamaani sotkua anteeksi myyjä kehotti hakemaan kaupan puolelta ehjän tilalle.

Vierailija
367/443 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ei tarvitse maksaa täyttä hintaa, vaan sisäänostohinta. Menikö näin?

Ai miksi? Joku toinen olisi sen ostanut kyllä ihan koko hinnalla, jos ei olisi ap:lla mennyt rikki.

Mutta noinhan se menee, vakuutus sitten korvaa vanhemmalle (jos korvaa) mahdolliset lapsen aiheuttamat vahingot.

Kauppiaalla on niitä yleensä niin monta varastossa että niitä kyllä riittää.

Vakuutukseen on turha laittaa mitään alle euron esineitä...

Vierailija
368/443 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko ihmiset näin pihalla, mitä ensimmäinen sivu antaa olettaa? 

Kaupan sisällä tapahtuneet vahingot ovat kaupan vahinko eli maksaa ei tarvitse. 

Mutta kyllähän kohtelias ihminen maksaa, se on toinen juttu kuitenkin. 

Tahallaan tehdyt vahingonteot tietysti ovat tekijän korvattava. Ja rajanvetoa näissä tietysti sitten vaikka käräjillä. Ehkä yhden Piltti-purkin takia ei kuitenkaan oikeuteen kannata mennä :D

Vierailija
369/443 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Pidin itsestöön selvänö, että en joudu maksamaan. Lapseni pudotti myös kaupassa purkillisen mansikkahilloa ja se tietty hajosi. Menin ilmoittamaan kassalle. Se kutsui siivoojan paikalle ja siinä se. Pahoitellen vaivannäköä lähdin pois.

No jos lapsesi on sarjavahingonaiheuttaja, ymmärrän hyvin kauppiaan päätöksen. Tuollainen muksu tulee aikaa myöten kalliiksi ympäristölle.

Vierailija
370/443 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ne maksaa, alle 50 snt...

Periaate. Joku hajottaa puolestaan 20 euron arvosta purnukoita, ja makselee. Eikös menettelyn pidä olla kaikille sama? Joku sairauskohtaus on sitten eri juttu.  Voihan sitä olla hajottamattakin.

Kakara  niin hyvin kiinni rattaisiin tai vaunuihin, ettei yletä hyllyille, ostoskärryissä istutaan, ei hypitä kengillä ja heitellä niistä mitään lattialle. . Ja kyllä minullakin on olleet lapset joskus pieniä. Mitään ei hajonnut, varauduin asiaan. Tai kauppareissut ilman mukuloita. Yleensä kaikilla on joku mahdollisuus tähän.

Ja seuraava kommentoija kirjoittaa "Minä aina tarjoudun"...aina?

Vierailija
371/443 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvo maanvaivaasi tarkemmin!

Vierailija
372/443 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kommentti kassan väitteestä lienee provo.

Itse kassatyöntekijänä (pikkuinen ruokakauppa) en ole veloittanut tuotetta jos sen asiakas vahingossa rikkonut.

Näin kauppias on ohjeistanut. Ja ap:lla oli kyse alle euron purkista. Ihmettelen tarinaa.

No tietysti on provo. Ei kauppiaat laskuta tuollaisesta. Vastaavasti sopii miettiä, että kuinka moni on kantanut kotiin pilaantuneita tomaatteja ja homehtuneita juustoja ymv., eikä viitsi tai muista palauttaa niitä kauppaan. 

Vierailija
373/443 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen se sinun mielestä olisi pitänyt korvata?

Yrittäjillä on vakuutukset tällaisia varten, yrittäjyyteen kuuluu myös riskit. Jos haluaa minimoida riskit, ottaa sellaisia vakuutuksia missä ei ole omavastuuta ollenkaan.

Ja ihan vakavissaan, ei ole (välttämättä) asiakkaan tehtävä maksaa rikkoutunutta purkkia. Jos kaupalla ei ole yhtään pelisilmää, sitten maksattaa asiakkaalla tämän.

Vierailija
374/443 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vatun pälli, et tajua eroa kirpputorin ja normaalin kaupan välillä?

Vierailija
375/443 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pitää lapset kurissa.

Vierailija
376/443 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut pari kertaa vastaava tilanne, joskus itse sähläsin laukun kanssa ja joku hillopurkki putosi ja rikkoutui.

Ja aina olen etsinyt myyjän ja tarjoutunut korvaamaan vahingon, mutta myyjän mukaan, juuri siitä syystä ei maksua peritä, kun itse olin aloitteellinen ja se tulkittiin vahingoksi.

Melko paljon näkee kaupoissa avattuja karkkipakkauksia tai mistä lapsi on haukannut ja vanhemmat jättäneet vain siihen.

Kerran lapsi haukkasi hedelmästä ja sekin olisin maksanut, mutta kassa ei ottanut siitä maksua, kun kerroin mitä oli tapahtunut.

Ap. ei kuitenkaan kerro, miten hän toimi kun sosepurkki meni rikki? Tarjoudutko korvaamaan.

Vierailija
377/443 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupoilla on vakuutus ja ne menevät hävikkiin...

Juurikin näin. Pienen tavaran ollessa kyseessä se menee hävikin piikkiin.

Tavallisilla kuluttajilla on oma vakuutus, joka korvaa isommat vahingot. Jos lapsi rikkoo naapurin ikkunan niin vakuutus sen maksaa. Siksi niitä otetaan: vahinkoja varten. Mitä muutakaan? Jos ei sellaista ole, niin omasta pussista sitten. Mutta täällä taitaa olla sellaisia ihmisiä kenellä ei ole mitään vakuutuksia, eikä siksi ymmärrä näitä juttuja.

Vakuutuksissa on omavastuu. Minulla se on kotivakuutuksessa 200 €. Millainen hillopurkki ylittäisi tuon rajan? 🤔

Hävikkivakuutusta ei ole olemassa. Näpistykset, pilaantumiset ja särjetyt hillopurkit kompensoidaan nostamalla hintoja.

Minä en halua maksaa aapeen hillopurkkia, hän itse sen maksakoon. Ihan tarpeeksi jää silti hintoihin kaljavarkaiden aiheuttamaa lisää.

Unohdat tässä, että tilanne oli vahinko.

- Monelle taitaa tulla yllätyksenä, että esimerkiksi sähkölaitos ei korvaa kauppiaalle tuote hävikkiä jota tulee sähkökatkon aikana kun ruoat lämpenevät. Sähkölaitos hoitaa linjat kuntoon ja kauppa maksaa omat tappionsa vakuutuksellaan.

Vierailija
378/443 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi niin, että lapsi rikkoi kaupassa jonkun mehupullon. Oli vielä sellainen kauppa, jossa kävimme vain satunnaisesti ehkä pari kertaa kuussa. Tarjoudun maksamaan. Kassa sanoi, että näitä sattuu eikä tarvinnut maksaa. Onkohan/ olikohan kaupoilla joku vakuutus tällaisten tapausten varalta? En ole varma. Tapahtui tosin vuosia sitten Siwan aikaan.

Vierailija
379/443 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olistit käskenyt soittaa poliisin paikalle :)

Vahingonkorvauslain mukaan ihan puthaita vahinkoja ei tarvi korvata, vaan ne jää vahingon kärsineen kontolle. Kaupoissahan tavarat on usein hyllytetty pinoon niin että se on vain ajan kysymys milloin jotain putoaa tai sitten toinen asikas on voinut siirtää jotain hyllyn reunalle tms., eikä se ole sen asiakkaan tuottamusta,  joka siihen kiikunkaakun purnukkaan vähän hipaisee.

Vierailija
380/443 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakait, tuote mennyt rikki eikä sitä voi myydä eteenpäin. Yrittäjä menettää rahaa, joka kerta ku jotain ei voi myydä. Ihan normaali käytäntö vaikka olisikin mennyt vahingossa rikki

Yrittäjä ei menetä rahaa jos viitsii kirjata rikkoontuneen tuotteen asiallisesti.