Voi hitto, meni maku lähikauppiaaseen. Jouduin maksamaan lapsen vahingossa rikkoman marjasosepurnukan
Mutta kai se sitten on käytäntö? Siltikin tuntui vähän oudolta kun se oli puhdas vahinko
Kommentit (443)
Hitto mitä idiootteja nuo jotka luulee,ette kauppiaalle mikään maksa mitään, ja sitte vielä opetetaan lapsille samat ääliömäiset käytöstavat.
Vierailija kirjoitti:
Ps. kaverini on särkenyt minulta vahingossa kahvikupin ja ei tullut mieleenikään olla käsi odossa perimässä muutamaa euroa kupin hintaa.
Huono vertaus. Mieti ennemmin tilannetta, jossa olet myymässä sitä kuppia ja itsellesi vieras kirppisostaja (tai tämän lapsi) pudottaa ja särkee sen. Eikä edes siivoa jälkiään...
Sanoisin, että veloittamatta jättäminen on mukava teko, mutta ei sitä voi pitää oletuksena. Lähtökohtaisesti toiselle aiheutettu vahinko korvataan. Voi toki olla, että kaupoille on muodostunut vakiintunut käytäntö ottaa nämä tapaukset omaan takkiinsa ihan goodwillin nimissä, mutta ei veloittaminenkaan minusta ole mitenkään törkeää.
En menisi enää tuollaiseen kauppaan missä kohdellaan noin tympeästi.
Mieti enemmän.
Sinä olet vastuussa siitä mitä lapsesi tekee kaupassa.
Öööh?!?!?! Kenen olisi pitänyt maksaa sinun lapsesi tuhot? Vahinko tai ei, korvattava on.
Autokolaritkin ovat yleensä vahinkoja.
Olisit tyytyväinen, pelasti lapsesi diabetekselta, jota marjasoseet tutkitusti aiheuttavat.
Jos selväpäinen asiakas kaataa tuopillisen olutta baarissa, pitäisikö hänen saada aina ilmaiseksi uusi tilalle? Olen tarjoilija ruokaravintolassa ja myönnän, että pari kertaa olen antanut uuden tuotteen esim. kaatuneen viinilasin tilalle ja merkannut sen hävikkiin, mutta ainoastaan silloin, kun asiakas on ollut mukava, pahoitellut ja ollut valmis maksamaan särkyneen tuotteen. Eli asiakkaan asenne todellakin ratkaisee, ylimielisille idiooteille harvemmin haluaa antaa periksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, mulle on ollut lapsesta asti selvä asia että jos rikon jonkun toisen omaisuutta, korvaan sen. Oli se sitten kaverin kahvimuki tai kaupan tuote.
Niinhän se kaikille järkeville onkin itsestään selvää mutta nykyaikana ja nykymammoille kaikki on muiden syytä tai maksettavaa.
Tuota....olen ollut lapsi 60-luvulla ja rikoin vahingossa jotain kaupassa ja silloinkaan äiti ei joutunut korvaamaan. Muistan tapauksen siksi, kun säikähdin ja aloin itkemään, kiltti kauppias silitti minua tukasta ja sanoi, ettei se mitään ja antoi vielä tikkarin minulle, kun minulla oli niin paha mieli.
Menisin joka viikko lapsena rikkomaan purkin tai pari, jos palkinto olisi tikkari.
Vierailija kirjoitti:
Olisit tyytyväinen, pelasti lapsesi diabetekselta, jota marjasoseet tutkitusti aiheuttavat.
Tää
Vierailija kirjoitti:
Öööh?!?!?! Kenen olisi pitänyt maksaa sinun lapsesi tuhot? Vahinko tai ei, korvattava on.
Mene sinäkin ahne paska porvari vittuun täältä!!
Trine kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kai se sitten on käytäntö? Siltikin tuntui vähän oudolta kun se oli puhdas vahinko
Sinä varmaan vaan hymyilet, kun naapurin lapsi hajottaa (vahingossa) sinun autosta esim. tuulilasin?
Eihän hänen eikä vanhempiensa sitä tarvitse korvata, kun se oli vahinko? Näinkö tämä mielestäsi menee?
vakuutukset on olemassa tuota varten
Vierailija kirjoitti:
>> Koeta nyt, ihmisparka, säilyttää edes hiven suhteellisuuden- ja todellisuudentajuasi,
>> ettet ihan naurettavaksi tuossa kiihkosssi heittäydy.Ei kun Sinä itse et nyt tajua. Meidän entisajan kunnollisten luterilaisten ihmisten sekaan on alkanut pesiytymään aivan käsittämätöntä paskasakkia, joka ihan oikeasti luulee, että he voivat tehdä mitä tahansa ja jonkun muun se pitää sitten hoitaa, korjata tai maksaa, tai yleensä vielä noita kaikkia kolmea asiaa yhdessä. Lisäksi meidän pitäisi vielä syyllistyä siitä, että julkeamme edes odottaa, että nämä kyseiset pikkuidiootit käyttäytyisivät kunnolla tai edes maksaisivat tekemänsä vahingot. Me kunnolliset ihmiset ihan oikeasti olemme alkaneet vihaamaan viher-vasemmistolaisia paikkoja särkeviä anarkisteja, ja näitä muitakin, jotka eivät välitä yhtään mitään enää yhtään mistään. Tekisi mieli karkottaa kaikki tuollaiset ihmiset jonnekin Afrikkaan pärjäämään keskenään ja rakentamaan sitä kaikille "kivaa" yhteiskuntaa sinne. Vai vielä noille jotain kansalaispalkkaa tässä pitäisi alkaa maksamaan... Ja kun tämä ärtymys on liiallisen ärsytyksen vuoksi puhjennut jo aivan allergiaksi, niin allergian tapaan siihen sikailuun ja särkemiseen on alkanut tulemaan aivan kivi-kova nolla toleranssi. En voi minäkään edes käsittää tätä ketjun aloitusta. Miten tuo ihminen edes kehtaa ajatella, että JONKUN MUUN olisi pitänyt tuo perhanan purkki maksaa ? Mistä näitä ihmisiä oikein tulee ? Ja mistä tulee tuollaisen idioottisen ihmettelyn puolustelijoita ? Koko maailma on menossa viemäristä alas, ja tuntuu, että osa ihmisistä ihan haluamalla haluaa että näin käy. Homma on alkanut aivan näyttämään joltain viemäriin suistamisen suoranaiselta kiihdyttämiseltä.
Tulevaisuudessa kauppojen ovilla ovat kamerat ja tekoälyt kyttäämässä asiakkaita, yksi ainoa varkaus tai tavaroiden rikkominen, ja siihen kauppaan ei ole koskaan enää mitään asiaa. Samoin jo ovella ihminen luultavasti skannataan, että onko hän maksukykyinen vaiko ei. Tähän on ilmeisesti joskus tulevaisuudessa aivan pakko mennä. Ei se ole mikään mukava tulevaisuus, mutta siihen joudutaan menemään, jos ja kun osa ihmisistä ei osaa enää ollenkaan käyttäytyä järjellisesti. Siinä eivät mitkään autossa itkemiset ja somessa valittamiset jälkikäteen auta eivät niin yhtään. Myötätunto on vain todellakin alkanut käymään vähiin. Eikä se tunnu mukavalta myöskään meistä, joilta sitä myötätuntoa pitäisi löytyä.
Maailmalla on hienoja hotelleja, joiden ovella ovat puhelinkopin kokoiset portieerit. Eivät ne todellisuudessa ole mitään ovia aukomassa rikkaille, vaan ne ovat pitämässä ne köyhät ja kerjäläiset ulkona siitä hotellin aulasta. Se vain menee tulemaan noin tulevaisuudessa. Intia on 12 000 vuotta vanha kulttuuri, ja tuo tulee olemaan kaikkien kulttuurien päätepiste. Tuolta se tulee näyttämään.
Tässä sinulla on muuten ihan asiaa, mutta tapasi politisoida tällainen asia, on aika vastenmielinen. Kunnon ihmiset = luterilaisia ja vastuuttomat tyypit =vihervasemmistolaisia. Todellisuudessa niitä, jotka eivät katso olevansa velvollisia korvaamaan omiaan taikka jälkikasvunsa vahinkoja, lienee ihan kaikissa poliittisissa ja uskonnollisissa ryhmissä.
T: vihervasemmistolainen ateisti, jolle ei tulisi mieleenkään olla tarjoamatta korvausta lapsensa tai itsensä rikkomista asioista
Olen itse kaupassa töissä ja ei kyllä koskaan veloiteta jos asiakas hajottaa jonkin tuotteen vahingossa.
Joskus asiakas itse väkisin haluaa rikkoutuneen tuotteen maksaa niin sitten veloitan jos niin halutaan.
Jos itse asioin kaupassa ja hajotan jotain niin tarjoudun aina maksamaan aiheuttamani vahingot mutta myyjät ovat aina kieltäytyneet.
Kauppiaalle tilanne on tämä: haluatko vaatia 2 euroa asiakkaalta nyt, ja sillä saat aikaan yhden tyytymättömän asiakkaan, vai jätätkö asiakkaalle positiivisen kuvan liikkeestäsi, ja pienen kiitollisuudenvelan.
Jokainen ajatteleva kauppias tajuaa, että silloin kun asiakas on jo kaupassa, eikä hän ole tahallaan aiheuttanut vahinkoa, kyseessä on tuottava asiakassuhde, josta kannattaa pitää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Oliko Sosialistin-kauppa.
Ei tainnut olla Kapitalistin-kauppa?
WTF, ei Suomessa pitäisi joutua korvaamaan mitään rikki mennyttä. Varmaan kohta tulee huutoa ja alapeukut viuhuu, mutta minun 4-vuotiaani aikanaan horjahti kaupassa päin joulukoriste"tasoa", jonka päällä oli kymmeniä, kenties satoja keraamisia poroja. Niitä meni rikki monen sadan euron edestä, mutta minulle sanottiin vain, että kaikki ihan ok ja ei hätää, he siivoavat kyllä. Itse onnistuin kerran myös pudottamaan n.40€:n arvoisen lyhdyn, joka meni säpäleiksi. Hain henkilökunnan paikalle ihmettelemään tekoani, mutta sama kuin edellä toistui.
Ihan yleisesti kysyn, että missä menee tuotteen hinnan raja, josta ei tarvitse korvata, jos hajottaa? Tämä siis niille, joiden mielestä kauppias on pohjaton kaivo, joka korvaa kaiken. Tuolla joku kertoi neulalla pistellyistä lihapaketeista, joissa voi olla kallistakin ruhonosaa. Näitä kun täräyttää joku Janipetteri koko hyllyllisen rikki... Tai entä jos lapsi huitaisee kalliit luomuneitsytoliiviöljypyllot hyllyltä alas?
Pitäkää pentunne kurissa tai sitten kauppaan ilman niitä!
Tietenkin maksat, jos kerttuveeti rikkoo jotain (ja toivottavasti todellakin vain vahingossa)!
Sinun vastauksesi kertoi, mitä tasoa edustat. Pahoitteluni.
Ystävällisesti, Ohis