Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AMK-opinnäytetyö vai yo-kandi?

Vierailija
04.09.2016 |

Molemmat on (olevinaan) alempia korkeakoulututkintoa edeltäviä kirjoitustöitä, mutta kumpi on vaativampi? Näyttäisi nimittäin siltä kun AMK:ssa voi olla sivumääräisesti selvästi laajemmat työt.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta kokemuksesta sanoisin että AMK-opinnäytetyöni oli paljon laajempi ja työläämpi tehdä kuin yo-kandi.

Sama kokemus minulla. Ainakin HY:llä kandi on kirjallisuuskatsaus ja tuntuu toki varmasti vaativalta, jos se on ensimmäinen laatuaan.

Nykyään muuten HY hyväksilukee amk:n opinnäytetyöllä automaattisesti kandidaatin tutkielman. Katsovat siis, että vastaavat toisiaan tarpeeksi. Siksi monet eivät ole tehneet kumpaakin.

Ei kyllä kaikkialla HY:ssa kandi ole pelkkä kirjallisuuskatsaus. Omassa oppiaineessani kirjallisuuskatsaus oli vain yksi osa hyväksyttyä kandia. T. humanisti HY:sta.

Sen kyllä tiedän, että esimerkiksi mat-lussa tietojenkäsittelytieteessä kandi on vaan kirjallisuuskatsaus.

Vierailija
22/30 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelen kemiantekniikkaa ja meidän koulussa kun tehdään edes tavallisia kirjoitelmia kandit eivät kelpaa lähteeksi, pitää olla vähintään innsinöörin oppari tai gradu. Myös kaikki kandit mitä olen kemiaan liittyen lukenut ovat kyllä sellaista kuraa että huhhuh kun vertaa kemiantekniikkaan/bioteknologian jne oppareihin. (sivuja se 70+, lähteitä monta sivua...)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelen kemiantekniikkaa ja meidän koulussa kun tehdään edes tavallisia kirjoitelmia kandit eivät kelpaa lähteeksi, pitää olla vähintään innsinöörin oppari tai gradu. Myös kaikki kandit mitä olen kemiaan liittyen lukenut ovat kyllä sellaista kuraa että huhhuh kun vertaa kemiantekniikkaan/bioteknologian jne oppareihin. (sivuja se 70+, lähteitä monta sivua...)

Öö ei ne kodit oo koskaan käyneet lähteeksi :D kuten ei myöskään opinnäytetyöt. Ainakaan meillä yliopistossa.

Vierailija
24/30 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö ei ne kodit oo koskaan käyneet lähteeksi :D kuten ei myöskään opinnäytetyöt. Ainakaan meillä yliopistossa.

Jep, vähän pisti hymyilyttämään tämä kommentti. Tullaan pätemään miten amk:ssa on haastavaa kun ei kandi kelpaa lähteeksi, mutta gradu tai oppari kylläkin. Juu ei yliopistossa kelpaa edes gradu lähteeksi, ei se ole tutkimus vaan harjoitus tutkimuksesta (vaikka toki taso voikin olla tosi kova). Puhumattakaan mistään oppareista lähteinä, juuu ei todellakaan. Ja ei tosiaan kandit, gradut, opparit kelpaa lähteeksi meilläkään missään kirjoitelmissa/töissä.

Vierailija
25/30 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää "lähteitä monta sivua" -tyypit, sisältääkö nää teidän lähteet minkä tason töitä? En tulisi pätemään lähteiden määrällä jos ne pitävät sisällään esim graduja tai oppareita, tai edes useita oppikirjoja. Kandeissa varsinaisiksi lähteiksi luetaan vaan tieteelliset artikkelit ja julkaisut. Toki muutkin lähteet luetellaan ja mainitaan, mutta noottia tulee jos siellä on useita ei-tieteellisiä lähteitä tai niitä on käytetty liiaksi (ja esim graduja ei siis sallita lähteiksi). Lisäksi noottia tulee jos lähteitä on liikaa: se tarkoittaa nimittäin sitä että joukossa on lähteitä, joihin on viitattu vain kerran (eli aika turhaa lähteiden käyttöä).

Vierailija
26/30 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää "lähteitä monta sivua" -tyypit, sisältääkö nää teidän lähteet minkä tason töitä? En tulisi pätemään lähteiden määrällä jos ne pitävät sisällään esim graduja tai oppareita, tai edes useita oppikirjoja. Kandeissa varsinaisiksi lähteiksi luetaan vaan tieteelliset artikkelit ja julkaisut. Toki muutkin lähteet luetellaan ja mainitaan, mutta noottia tulee jos siellä on useita ei-tieteellisiä lähteitä tai niitä on käytetty liiaksi (ja esim graduja ei siis sallita lähteiksi). Lisäksi noottia tulee jos lähteitä on liikaa: se tarkoittaa nimittäin sitä että joukossa on lähteitä, joihin on viitattu vain kerran (eli aika turhaa lähteiden käyttöä).

Ja siis nämä pätevät myös harjoitustöihin, toki niitä ei ihan niin tiukasti syynätä kuin kandia/gradua, mutta periaatteet on aina samat kaikissa kirjoitelmissa.

Vierailija
27/30 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt molemmat ja sanoisin, että AMK opinnäytetyö oli huomattavasti vaativampi. Opintopisteiltään kandi oli myös vain 8 opintopistettä. AMK opinnäytetyön opintopistemäärää en nyt muista (muistaako joku viime aikoina tehnyt?), mutta muistaakseni se on ainakin tuplat laajempi.

Siellä missä tein omat opinnäytteeni, täytyi AMK:ssa opinnäytetyön olla joko tutkimus tai tieteelliseen näkökulmaan pohjautuva projekti. Kandiksi sen sijaan riitti myös kirjallisuuskatsaus.

Vierailija
28/30 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peter Prycen väitöskirja on mystisesti hävinnyt Helsingin yliopiston kokoelmista.

http://savotta.helsinki.fi/halvi/tiedotus/lehti.nsf/e1e392ad852e72f5c22…

Vierailija
29/30 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molempia lukeneena ehdottomasti kandi. Lähes poikkeuksetta opparit on sellaista kuraa että huhhei. Ei minkäänlaista asioiden yhdistämistä tai laajempaa näkökulmaa. Asioita luetellaan litaniana ja yleensä mainitaan vain yksi lähde (siis useammassa luvussa jokaisessa kappaleessa mainitaan yksi oppikirjatasoinen lähde). Lisäksi aihe on yleensä joku todella ympäripyöreä (tyyliin: yritys X:n käyttämät markkinointikeinot).

Ja siis tämä käytetty lähde on yksi ja sama kirja.

Missä AMK:ssa ja millä alalla saa tuollaisen opparin läpi?

Vierailija
30/30 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen kun en tiedä, että amk:n lopputyö. - Miksikö? Koska aikoinaan ajateltiin, että tämän jälkeen olisivat AMK:t valmistuneet valmiita siirtymään työelämään. Kun taas yliopistolla kandi on ollut viime vuodet lähiinä vain yksi monista muista harjoitus töistä, koska suurin osa tähtää siihen, että valmistuu maisteriksi (tai lisensiaaatiksi). Mutta ilmeisesti amk:sia on alkanut itseäkin hirvittämään amk:n tutkintojen taso, kun yhä useampi halajaa tekemään joko yliopistolle maisteritutkinta tai ns. ylempäää amk tutkintoa, joka kai sitten vastaa maisteritason tutkintoa. Seuraavaksi saamme varmaan kuulla amk -tohtoreista,  Eihän siinä mitään muuta kuin, että kun ei ole itse yhtä terävä kuin eräskin Vappu tai Tuomas, niin tuskin on lupa odottaa, että opiskelu takaisi yhtään parempaa tilipussia. Toisin sanoen tulevaisuudessa on entistä tärkeämpää, että näyttää hyvältä, koska kaikkien odotetaan opiskelleen useampi vuosi, vaikka se ei sitten näkyisikään missään,