Lapseni koulussa kerätään rahaa oppilailta
Luulin, että perusopetus on maksutonta. Kuitenkin lapseni koulussa lapsia pyydetään tuomaan rahaa leffalippuun (leffaköynti osana koulupäivää ja pakollinen), maksamaan itse retkien pääsymaksuja ja bussilippuja.
Summat ovat muutamia euroja ja meidän perheellä on kyllä varaa ne maksaa. Olen kuitenkin huolissani tästä suuntauksesta ja lasten eriarvoisuuden kasvamisesta.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmisillä oli ennen varaa maksaa vuosittain upouudet kirjat lapsilleen ja nyt ei ole. Minusta vanhemmat pitäisi velvoittaa maksamaan opiskelumateriaali. Opetus saa pysyä ilmaisena.
Eipä kaikilla ollutkaan varaa. Mm. äidilläni jäi oppikoulu sen takia kesken.
Suomi on kovaa vauhtia palaamassa takaisin kehitysmaaksi, jossa opiskelu on kiinni vanhempien varallisuudesta eikä suinkaan lapsen lahjoista.
Juuri tästä olen huolissani. Kyse on myös koko yhteiskunnan hyvästä: pienellä maalla ei ole varaa jättää hyödyntämättä koko ikäluokan potentiaalia.
Ihmisten syrjäytyminen myöskin vaikuttaa meihin kaikkiin: pahoinvointi ja rikollisuus lisääntyy ja yhteiskunnasta tulee turvaton.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No noin se on meilläkin aina ollut.
Tänään tilasin itse myös jo koulukirjoja...
Mikä kunta?
ApHelsinki.
Noin se oli jo silloin kun mä olin koulussa. Oon syntyny -87.
Edelliset lamavuodet. Sitten tuli nousukausi ja huomattiin lamajuustohöyläleikkausten vaikutukset lapsiin ja nuoriin. Kouluampumisaaltoonkin etsittiin syitä edellisen lama-ajan leikkauksista.
Ja taas tehdään samat virheet.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmisillä oli ennen varaa maksaa vuosittain upouudet kirjat lapsilleen ja nyt ei ole. Minusta vanhemmat pitäisi velvoittaa maksamaan opiskelumateriaali. Opetus saa pysyä ilmaisena.
Suomi on kovaa vauhtia palaamassa takaisin kehitysmaaksi, jossa opiskelu on kiinni vanhempien varallisuudesta eikä suinkaan lapsen lahjoista.
Eihän pelkällä peruskoululla elämässä pärjää mitenkään. Toisella ja korkea-asteella kirjat on joutunut aina maksamaan itse. Sillä on muuten yllättävän paljon vaikutusta kun jotain pientäkin joutuu maksamaan itse. Esim. kun yliopistolla tulostuspaperit joutui tuomaan itse niin kummasti tuli käytettyä kaksipuoleista tulostusta vaikka paperi ei juuri mitään maksakaan. Mutta jos se olisi ollut ilmaista, ei varmasti olisi tullut mieleenkään kaksipuolinen.
Sama vessapaperissa. Kun se on jossain ilmaista niin tulee surutta käytettyä ainakin tarpeeksi mutta sitten kun sen joutuu itse maksamaan niin tulee kummasti mietittyä että tarvitseekohan kerralla vetää kymmentä arkkia vai riittäisikö vähän vähempikin.
Missä helsinkiläisessä peruskoulussa joutuu ostamaan kirjoja itse? Mun lapset käy ihan tavallista lähiökoulua koillis-Helsingissä, eikä kertaakaan olla jouduttu kirjoja ostamaan. Retkillä koulu maksaa tarvittaessa bussiliput niille, joilla ei ole omaa kk-korttia. Käyvät pari kertaa vuodessa ilmaistilaisuuksissa, näitä tarjotaan koululaisille paljon pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Missä helsinkiläisessä peruskoulussa joutuu ostamaan kirjoja itse? Mun lapset käy ihan tavallista lähiökoulua koillis-Helsingissä, eikä kertaakaan olla jouduttu kirjoja ostamaan. Retkillä koulu maksaa tarvittaessa bussiliput niille, joilla ei ole omaa kk-korttia. Käyvät pari kertaa vuodessa ilmaistilaisuuksissa, näitä tarjotaan koululaisille paljon pk-seudulla.
Et ehkä huomaa että niitä puuttuu. Minä huomaan koska tiedän mitä kaikkea siellä pitäisi olla. Kouluissa on myös eri säästökohteet. Meillä vanhempainyhdistys maksaa retkien matkakulut, paitsi omalle lapselleni ja hänen kaltaisilleen, jolla on jo kaupungin maksama matkakortti painotukseen kulkemisen takia.
Näin meidänkin lasten koulussa tehdään. Ja ihan avoimesti sanotaan, että jos ei osallistu vaikka leffaan, niin koululla järjestetään korvaavaa toimintaa. Näistä jutuista pingotetaan lähinnä isoissa kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Sama vessapaperissa. Kun se on jossain ilmaista niin tulee surutta käytettyä ainakin tarpeeksi mutta sitten kun sen joutuu itse maksamaan niin tulee kummasti mietittyä että tarvitseekohan kerralla vetää kymmentä arkkia vai riittäisikö vähän vähempikin.
No, kaikki eivät tuollaisia omaan napaansa tuijottelijoita kuin sinä. Jotkut jopa ajattelevat ympäristöä. Ja ihan ahkerasti opiskelin yliopistossa, vaikkei ollutkaan mitään lukukausimaksuja ja kirjat sai kirjastosta ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Eihän pelkällä peruskoululla elämässä pärjää mitenkään.
Alkaa kyllä näyttää, että ihan sama minkä verran opiskelee, työttömäksi päätyy kuitenkin. Että sen puoleen jollei lukeminen muuten nappaa niin peruskouluun voi jättää. Minua nyt sattui opiskelu myös kiinnostamaan, mutta ei siitä suuremmin hyötyä ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän pelkällä peruskoululla elämässä pärjää mitenkään. Toisella ja korkea-asteella kirjat on joutunut aina maksamaan itse. Sillä on muuten yllättävän paljon vaikutusta kun jotain pientäkin joutuu maksamaan itse.
Juu, esimerkiksi se, ettei olekaan varaa opiskella. Päätyy tyytymään alempaan koulutukseen kuin mihin älli antaisi myöten.
"Alkaa kyllä näyttää, että ihan sama minkä verran opiskelee, työttömäksi päätyy kuitenkin. Että sen puoleen jollei lukeminen muuten nappaa niin peruskouluun voi jättää. Minua nyt sattui opiskelu myös kiinnostamaan, mutta ei siitä suuremmin hyötyä ole ollut." En tiedä onko tähän soveliasta sanoa, että järjen köyhyys" on kuitenkin suurinta köyhyyttä. Mutta niin tai näin elämme yhä monimutkaistuvassa maailmassa, jolloin luullaksen oli sitten työtön tai työssäkäyvä, niin "koulutus uksovaisena" luulen, että keskimäärin pärjää paremmin jos tai kun on jaksanut opiskella -tai ainakin säilyttämään uteliaan ja ennakkoluulottoman mielen,- kuin jon on vain kahlannut läpi pakollisen oppivelvollisuuden. - Toisaalta tieto lisää toisinaan tuskaa ja pieni tai suurempi naivius ja lapsen usko saattaa suojella, koska vaikeaa on tajuta tätä maailman, saati vain Suomen menoa erityisesti, sitä kaikkea mitä on vielä mahdollisesti edessä jos nykyinen meno jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän pelkällä peruskoululla elämässä pärjää mitenkään. Toisella ja korkea-asteella kirjat on joutunut aina maksamaan itse. Sillä on muuten yllättävän paljon vaikutusta kun jotain pientäkin joutuu maksamaan itse.
Juu, esimerkiksi se, ettei olekaan varaa opiskella. Päätyy tyytymään alempaan koulutukseen kuin mihin älli antaisi myöten.
Miten voi olla olematta varaa opiskella. Opintotuet ja opintolainat on olemassa ja sitten jos nämäkään ei riitä niin viimeisenä vaihtoehtona toimeentulotuki. Usein "ei ole varaa" johtuu siitä ettei haluta ottaa opintolainaa.
"Miten voi olla olematta varaa opiskella. Opintotuet ja opintolainat on olemassa ja sitten jos nämäkään ei riitä niin viimeisenä vaihtoehtona toimeentulotuki. Usein "ei ole varaa" johtuu siitä ettei haluta ottaa opintolainaa."
- En tiedä. Kai se on, että asenteet ja suhtautuminen opiskeluun enempi vähempi periytyy.... Ja vaikka opintotukea on nautittu Suomessa useampi vuosikymmen, niin mikään ei takaa sitä, että se jatkuisi -ainakaan saman suuruisena- tulevaisuudessa. Ja lainan otto taas arveluttaa, koska mitään varmuutta ei ole siitä, että opiskelu mahdollistaisi tulotason, jonka turvin saattaisi maksaa lainan takaisin... Toisaalta opiskelu saattaa antaa, myös sellaisia avuja, joita on vaikea mitata vain pelkästään rahassa.
Vierailija kirjoitti:
Näin meidänkin lasten koulussa tehdään. Ja ihan avoimesti sanotaan, että jos ei osallistu vaikka leffaan, niin koululla järjestetään korvaavaa toimintaa. Näistä jutuista pingotetaan lähinnä isoissa kaupungeissa.
Eikö koulu tai vanhempainyhdistys kustanna varattomien maksuja? Tuosta kyllä kantelisin jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole muutamaa euroa varaa maksaa ei pidä hankkia lapsia.
Leffalippu pk-seudulla on yli 10€!
Just täällä oli keskustelukin, miten sunnuntai lippu on peräti 15€..
Aina ei voi niitä lapsia tehdessään ennustaa elämäntilannetta 15 vuoden päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina ei voi niitä lapsia tehdessään ennustaa elämäntilannetta 15 vuoden päähän.
Muutama euro, sanoi ap. 2-3 euroa. Eikä hän sanonut että kyse oli ysiluokkalaisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina ei voi niitä lapsia tehdessään ennustaa elämäntilannetta 15 vuoden päähän.Muutama euro, sanoi ap. 2-3 euroa. Eikä hän sanonut että kyse oli ysiluokkalaisista.
No sillä nyt ei varmaan ole väliä ennustaako sen rahatilanteen lapsen ollessa seiskalla vai ysillä. Ymmärsit varmaan pointin!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina ei voi niitä lapsia tehdessään ennustaa elämäntilannetta 15 vuoden päähän.Muutama euro, sanoi ap. 2-3 euroa. Eikä hän sanonut että kyse oli ysiluokkalaisista.
No sillä nyt ei varmaan ole väliä ennustaako sen rahatilanteen lapsen ollessa seiskalla vai ysillä. Ymmärsit varmaan pointin!!!
Sanoit että ei voi ennustaa 15 vuoden päähän.
Kyllä minusta voi. Esim niin että jos on huono koulutus, ei ole varakkaita vanhempia jne. niin niitä lapsia alun perin tekee ihan maksimissaan korkeintaan kaksi.
Ja se kaksi euroa kyllä pitää löytyä. Vaikkei olisikaan oraakkeli.