Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voihan Wilma!!!

Vierailija
02.09.2016 |

Lasteni koulu alkoi 2 viikkoa sitten. Koulun aloituksen jälkeen on tullut yht. 23 Wilmaviestiä. Ensin saimme lukujärjestykset, jonka jälkeen on tullut poikkeusta poikkeuksen perään. On sekä yläkoululaisella, että alakoululaisella koulunaloituskirkko, josta syystä poikkeuksellinen lukujärjestys. On ryhmäytymispäivä 30 km päässä koululta ja yökoulu. On valokuvaus ja kirjastoauto jne jne. Pyöräilysääntöjen opettelua ja frisbeegolfia.

Miten ihmeessä tässä enää voi kaiken muistaa? Lisäksi vielä juuri alkaneet harrastukset, kaikki vanhempianillat jne. Nykyisin koulua käyvät näköjään lasten lisäksi myös vanhemmatkin.

Kommentit (303)

Vierailija
81/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa vahmemmista on yhteiskunta kelvottomia

Vierailija
82/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä tämä viikko:

ma: yläkoulaisella muuttunut lukujärjestys kirkon vuoksi. Koulua onkin 9-15 eikä 8-14, kuten alunperin oli ilmoitettu. Soitto valmentajalle-> lapsi ei tulekaan harrastukseen klo: 15, kun ei koulun vuoksi ehdi. illalla yläkoululaisen harrastuksen vanhempainilta. Isällä työmatka

Ti: Anotaan yläkoululaisen koulupäivä vapaaksi, koska koulua onkin 10-18 ,ryhmäytymispäivä 30km päässä koulusta(lukujärjestyksessä 8-13) ja kilpaurheilussa pakollinen läsnäolo 14.30- 18. Ei riitä luokanvalvojan lupa, vaan täytyy soittaa rehtorille, koska ryhmäytymispäivä on pakollinen.

Ke: Ylimääräinen kirjastoautopäivä alakoululaisella. Muista kirjastokortti mukaan. Opettele illalla Ville sovelluksen käyttö, koska alakoululaisella läksyjä täällä seuraavaksi päiväksi. Äidillä työiltapalaveri.

To: Alakoululaisellla kirkkopäivä koulu alkaa ja loppuu myöhemmin. Allekirjoita yläkoululaisen ipad käyttölappu, valokuvauslappu, Wilmatunnuslappu (ja opeta yläkoululainen käyttämään wilmaa sekä pedanettiä) ja pedanet. lappu, luo lapselle pedanet tunnukset. Muista ostaa alakoululaiselle tänään nokkahulu ja musiikkikansio, koska ne tarvitaan huomenna ( sain ilmoituksen tänään). Yläkoululaisella treenit 15-17 ja ala-koululaisella 16-18 eri puolilla kaupunkia.

Pe. Koulua normaalisti yläkoululaisella, mutta äkillisesti muuttunut harjoitusaikataulu illalla. Sovi kyydit muiden vanhempien kanssa, koska itse emme ehdi kuskata. Alakoululaisella hammaslääkäri kesken koulupäivän, mummo hoitaa, koska me vanhemmat emme töistä ehdi.

La. eli huomenna. Jippii alakoululaisella ylimääräinen koulupäivä, jonne vanhemmat toivotaan mukaan. liikuntaa ja ryhmäytymistä...

Tässäpä ap:n tämä viikko

Minä olisin ilmoittanut lapselle:

Ma lähtee muuttuneen lukujärjestyksen vuoksi ajoissa, jotta ehtii harrastukseensa.

Ti, lähtee kilpaurheiluun. Jos opettaja on eri mieltä, soitto minulle. Rehtorikin saa soittaa jos haluaa.

Ke, ai joku joutuu opettelemaan sovelluksia läksyksi. No minä voin kysyä illalla opetteliko.

To, kirjoitan lapun koululle, että joku lapsista tarvitsee tunnukset ja opettelut. Samassa ilmoitan, että nokkahuilu ostetaan, kun käydään viikonloppuna kaupassa, jos lähikaupasta ei löydy.

La, oikein mielelläni liikuntapäivään mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen minä joskus unohtanut hötkeessä muistuttaa lapsia vaikka seuraavana päivänä tarvittavasta kirjastokortista/kumisaappaista/valokuvauslapusta. Olen sitten hölmönä laittanut asiasta kuitenkin vielä wilmaan muistutusviestin ja luullut, että teen kodeille palveluksen. Nämä asiathan on siis toki ilmoitettu jossain tiedotteessa jo viikkoja sitten, mutta omassa arjessani en ainakaan meinaa lasten asioita aina muistaa.

En ole tarkoittanut ahdistella/vittuilla/stressata vanhempia ja minusta on erikoista, että täällä aikuiset ihmiset jakavat neuvoksi kirjoitella vastausviestinä lisäkysymyksiä opelle, jotta "sillekin tulisi asiasta vähän lisävaivaa". Kyllä miulle sitä "lisävaivaa" tulee jo siitä, että koulupäivän jälkeen jään vielä nakuttelemaan wilmaan muistutuksia sillä ajatuksella, että lastasi ei pistäisi kyy jalkaan metsäretkellä, että hänkin pääsisi uimaan uintiretkellä, että hänkin saisi luokkakuvan muistoksi, että hänkin voisi innostua kirjaston kirjojen lukemisesta ja menestyä  sitten koulussakin paremmin.

Minä kirjoitan kaiken sitä mukaa ylös kun niitä viestejä tulee. Sitä varten on ihan oma paperikalenteri, jossa on lasten kaikki kouluasiat ja kaikki lääkärit jne.

Joka kerta kun tulee Wilma-viesti, käyn sen kalenterin läpi. Eli myös se muistutusviesti teettää minulla sen saman työn uudelleen. Sitten kun joka lapsen joka ope teettää joka asiasta tämän saman asian vähintään kahteen kertaan niin sitä turhaa työtä on jo melkoisesti.

Vierailija
84/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi opetussuunnitelma vaatii sitä toiminnallisuutta ja elämyksellisyyttä. Ei voi mittään. Ei ole helppoa opettajillakaan. t. ope

No pakkoko sitä on toteuttaa pilkun päälle orjaillen? Vai voitaisiinko ajatella, että koulu ajelehtii ison laivan tavoin tuuliajolla, jos ainoat siellä paikalla olevat aikuiset nostavat kädet pystyyn ja antavat mennä? Opettajat ovat ne, jotka voisivat pistää palautetta menemään kehittäjille koko ajan, että valitussa suunnassa on hyviä puolia, mutta niitä on tasapainotettava vahvalla annoksella realismia, tai ollaan allikossa?

Oikeistolaistuminen johtaa näköjään siihen, että työpaikoilla kuuluu ennen kaikkea esittää innostunutta. Onko tämä tapahtunut koulussakin?  En haluaisi, että lastani kasvatetaan Pohjois-Korean kaltaisessa näennäisilmapiirissä, vaikka ilmiö olisikin amerikkalaista perua.

Vierailija
85/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kanssa täsmälleen samaa mieltä. Nykyisin koulua käyvät myös vanhemmat. 

Wilma on sinänsä hyvä. Tämä selvä. Mutta olisiko se nyt aivan mahdotonta laatia lukujärjestys ja noudattaa sitä ? " Huomio, huomio huomenna ei olekaan liikuntaa vaan sitä onkin torstaina. " niin paljon poikkeuksia ja muutoksia lukujärjestykseen, aikatauluihin. On kokousta ja vanhempain iltaa.

Lapset ovat lukuvuoden alettua pelkästään tehneet muuta kuin saaneet opetusta. Askartelua, teemapäivää, vierailua...sama vaikka koko koulu ei olisi vielä alkanutkaan. Ja tunnit ovat menneet keskusteluiksi eli esim. historian tunnilla oli puhuttu amerikan presidentinvaaleista. Kuka siellä on sanonut puheissaan mitäkin. Aivan puhdasta hössötystä siis. Mutta rassaavaa koska wilmaa saa vilkuilla alvariinsa ja muistaa mitä huomiseksi ottaa kouluun mukaan.

Vierailija
86/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tuntuu uskomattomalta että ope ei pääsääntöisesti kertoisi asioista lapsille, vaan tieto tulisi VAIN Wilman kautta (kuten ap sanoi). Eli esim. se kirjastokortti. Eikö ope ihan varmasti ollut sanonut lapsille että kirjastokortti pitää ottaa mukaan?

Joskus voi tietenkin tulla jotain viimehetkentietoa, mutta meidän lapsille ainakin on AINA kerrottu koulussa erikoispäivistä, koulukuvauksista yms. Wilma-viestit ovat vain lisäpalvelu.

Jos lapselta puuttuu kirjastokortti tai polkupyörä, niin se on lapsen vika, ei vanhempien. Jos liikuntavälineohjeistus on muuttunut yön aikana, ope on varautunut siihen, että kaikki eivät ole viestiä huomanneet.

Mä katson viestit kännykästä jo ennen sängystänousua. En koe tuota vaikeaksi.

Niin samaa mieltä!

Meillä kolmosluokkalainen oli itse askarrellut koulussa vanhempainiltakutsun, toi koulun kerhoista kertovat esitteet ja ilmoittautumislaput repussaan jne. Opettaja laittaa lisäksi kaikille muistutuksen aiheesta "toivottavasti saitte kutsun ja jos ette niin sehän on silloin ja silloin".

Helsingissä koulut alkoi jo 12.8. eikä ole mitenkään paljon poikkeuksellista ohjelmaa ollut. Yleensä ennen joulu- ja kesälomia enemmän poikkeuksia, muuten tasaisesti pitkin vuotta jotain erityistä.

Melkein joka päivä Wilmassa on kuitenkin joku merkintä (erityisen hyvin menneistä tunneista, unohtuneesta läksystä tms)

Niin. Teidän koulussa. Kun Helsingissäkin on kymmeniä kouluja ja kaikki erilaisia. Ja jopa se aloituspäivä vaihtelee, meilläkin kaikilla lapsilla alkoi koulu eri päivänä.

Alkuperäisessä viestissäni oli virhe, kun aloituspäivää tarkistanut. Olikin jo 11.8. kuten opetussuunnitelman mukaan kaikissa Helsingin suomen- ja ruotsinkielisissä peruskouluissa ja lukioissa.

Ymmärrän, että monet käytänteet vaihtelevat toki kaupungin sisälläkin, lähinnä vain ajattelin tuoda esille, että koulua on käyty jo paljon yli pari viikkoa (ap:n aloitusviestiin viitaten).

Vierailija
87/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolehditteko te vanhemmat vielä yläkoululaistenkin liikuntavälineistä ja kirjastokorteista? Haloo, kyllä sen koululaisen pitää itsekin ottaa vastuuta asioistaa.

En minä ainakaan, puhuinkin ala- ja ylänoululaisen wilmaviesteistä. Mutta jos yläkoululaisella on fresbeegolfia aamulla klo. 8 täysin tuntemattomassa paikassa, täytyy se paikka teinin kanssa kartasta etsiä ja katsoa miten sinne pääsee.

Ap

Eikö yläkoululainen voisi itse etsiä paikan kartasta ja miten sinne pääsee? Sen sijaan että curling-mamma hössöttää ympärillä ja tekee kaiken valmiiksi?

Tarkoitus olisi yläkoulun aikana opetella itsenäiseksi. Kolme vuotta on aika lyhyt aika siihen, että toisella asteella ollaan sitten jo ihan itsenäisiä opiskelijoita. Relatkaa äidit! Jos lapsi ei kerran pääse ajoissa oikeaan paikkaan oikeilla varusteilla ja siitä tulee ihan merkintä wilmaan (hui!) niin jospa sitten ensikerralla kuuntelisis esim.open ohjeet seuraavaa kertaa varten. Tai pistäisi ITSE viestiä opelle ja pyytäisi lisäohjeita. Ei yläkoululaisen äidin enää kuulu paapoa, kuljettaa, pakata reppua ja etsiä ohjeita, se on lapsen tehtävä! Yläkoululaisella on juuri siksi se oma wilmatunnut!

Me asumme alueella x, omakotialue Idässä. Alakoulu oli keskusta-alueella y, yläkoulu ihan muualla keskusta-alueella z. Sen tutustumispäivän ohjelma on saaressa lähiöalueella ö. Kulku veneellä. Kyllä siinä aikuitenoikeasti vaan täytyy sen vanhemman olla apuna ja paikalla on oltava ajoissa.

Ja ap:n lapsi on ainoa joka on sinne menossa? Meidän lapset kulkee yleensä porukalla ja joku yleensä osaa perille. Sitä paitsi meillä lapset oppivat puhelimen navigaattorin käytön ennen kuin vanhemmat. Eli lapset osasivat itse katsoa ne kartat ihan hyvin itse. Pojat varmaan nauraisi jos mä alkaisin selostaa niille jotain reittiä.

Siinä vaiheessa kun yläkoulu alkaa ja se tutustuminen on ei tunne ketään muita. Siksihän se juuri on. Asutteko te Helsingissä?

Enkä ole ap.

Vierailija
88/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tuntuu uskomattomalta että ope ei pääsääntöisesti kertoisi asioista lapsille, vaan tieto tulisi VAIN Wilman kautta (kuten ap sanoi). Eli esim. se kirjastokortti. Eikö ope ihan varmasti ollut sanonut lapsille että kirjastokortti pitää ottaa mukaan?

Joskus voi tietenkin tulla jotain viimehetkentietoa, mutta meidän lapsille ainakin on AINA kerrottu koulussa erikoispäivistä, koulukuvauksista yms. Wilma-viestit ovat vain lisäpalvelu.

Jos lapselta puuttuu kirjastokortti tai polkupyörä, niin se on lapsen vika, ei vanhempien. Jos liikuntavälineohjeistus on muuttunut yön aikana, ope on varautunut siihen, että kaikki eivät ole viestiä huomanneet.

Niin samaa mieltä!

Meillä kolmosluokkalainen oli itse askarrellut koulussa vanhempainiltakutsun, toi koulun kerhoista kertovat esitteet ja ilmoittautumislaput repussaan jne. Opettaja laittaa lisäksi kaikille muistutuksen aiheesta "toivottavasti saitte kutsun ja jos ette niin sehän on silloin ja silloin".

Helsingissä koulut alkoi jo 12.8. eikä ole mitenkään paljon poikkeuksellista ohjelmaa ollut. Yleensä ennen joulu- ja kesälomia enemmän poikkeuksia, muuten tasaisesti pitkin vuotta jotain erityistä.

Melkein joka päivä Wilmassa on kuitenkin joku merkintä (erityisen hyvin menneistä tunneista, unohtuneesta läksystä tms)

Niin. Teidän koulussa. Kun Helsingissäkin on kymmeniä kouluja ja kaikki erilaisia. Ja jopa se aloituspäivä vaihtelee, meilläkin kaikilla lapsilla alkoi koulu eri päivänä.

Alkuperäisessä viestissäni oli virhe, kun aloituspäivää tarkistanut. Olikin jo 11.8. kuten opetussuunnitelman mukaan kaikissa Helsingin suomen- ja ruotsinkielisissä peruskouluissa ja lukioissa.

Ymmärrän, että monet käytänteet vaihtelevat toki kaupungin sisälläkin, lähinnä vain ajattelin tuoda esille, että koulua on käyty jo paljon yli pari viikkoa (ap:n aloitusviestiin viitaten).

http://www.hel.fi/www/helsinki/fi/paivahoito-ja-koulutus/loma-ajat

Vierailija
89/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin samaa mieltä!

http://www.hel.fi/www/helsinki/fi/paivahoito-ja-koulutus/loma-ajat

Niin, nuo on ne kapungin laitosten tiedot. Yksityiset on erikseen. Ja niitä on paljon.

Vierailija
90/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen minä joskus unohtanut hötkeessä muistuttaa lapsia vaikka seuraavana päivänä tarvittavasta kirjastokortista/kumisaappaista/valokuvauslapusta. Olen sitten hölmönä laittanut asiasta kuitenkin vielä wilmaan muistutusviestin ja luullut, että teen kodeille palveluksen. Nämä asiathan on siis toki ilmoitettu jossain tiedotteessa jo viikkoja sitten, mutta omassa arjessani en ainakaan meinaa lasten asioita aina muistaa.

En ole tarkoittanut ahdistella/vittuilla/stressata vanhempia ja minusta on erikoista, että täällä aikuiset ihmiset jakavat neuvoksi kirjoitella vastausviestinä lisäkysymyksiä opelle, jotta "sillekin tulisi asiasta vähän lisävaivaa". Kyllä miulle sitä "lisävaivaa" tulee jo siitä, että koulupäivän jälkeen jään vielä nakuttelemaan wilmaan muistutuksia sillä ajatuksella, että lastasi ei pistäisi kyy jalkaan metsäretkellä, että hänkin pääsisi uimaan uintiretkellä, että hänkin saisi luokkakuvan muistoksi, että hänkin voisi innostua kirjaston kirjojen lukemisesta ja menestyä  sitten koulussakin paremmin.

Minä kirjoitan kaiken sitä mukaa ylös kun niitä viestejä tulee. Sitä varten on ihan oma paperikalenteri, jossa on lasten kaikki kouluasiat ja kaikki lääkärit jne.

Joka kerta kun tulee Wilma-viesti, käyn sen kalenterin läpi. Eli myös se muistutusviesti teettää minulla sen saman työn uudelleen. Sitten kun joka lapsen joka ope teettää joka asiasta tämän saman asian vähintään kahteen kertaan niin sitä turhaa työtä on jo melkoisesti.

No, minulla taas on useampi sellainen oppilas, jonka huoltaja ei toimi noin. Ikävää, että sinulle tulee kaksinkertainen vaiva. Totta puhuen pidän sitä silti pienempänä pahana kuin sitä, että ne lapset, joiden elämä varmaan muutenkin on raskaampaa kuin sinun lapsillasi huoltajan heikomman elämänhallinnan takia, jäisivät ilman koulukuvaa/uintiretkeä/kyytöntä metsäretkeä. 

Ajatusleikkinä voisin kuvitella ratkaisuksi tekeväni listan niistä kodeista, joita pidän huonomuistisina ja lähettäväni muistutusviestin vain heille. Ai että mikä itku siitä syntyisi, jos sitten asia unohtuisi sellaiselta kodilta, jota ei olisi muistutettu kun muita olisi. Vaihtoehtona minulla on sitten tosiaan se itku, mikä pettyneeltä lapselta tulee kun kiva juttu jää välistä. (Itse teen töitä pikkukoululaisten kanssa. Isommillahan vastuuta voi siirtää enemmän jo lapselle itselleenkin. Pienten ollessa kyseessä se ei vaan kaikkien kanssa onnistu.)

Vierailija
91/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, minulla taas on useampi sellainen oppilas, jonka huoltaja ei toimi noin. Ikävää, että sinulle tulee kaksinkertainen vaiva. Totta puhuen pidän sitä silti pienempänä pahana kuin sitä, että ne lapset, joiden elämä varmaan muutenkin on raskaampaa kuin sinun lapsillasi huoltajan heikomman elämänhallinnan takia, jäisivät ilman koulukuvaa/uintiretkeä/kyytöntä metsäretkeä. 

Ajatusleikkinä voisin kuvitella ratkaisuksi tekeväni listan niistä kodeista, joita pidän huonomuistisina ja lähettäväni muistutusviestin vain heille. Ai että mikä itku siitä syntyisi, jos sitten asia unohtuisi sellaiselta kodilta, jota ei olisi muistutettu kun muita olisi. Vaihtoehtona minulla on sitten tosiaan se itku, mikä pettyneeltä lapselta tulee kun kiva juttu jää välistä. (Itse teen töitä pikkukoululaisten kanssa. Isommillahan vastuuta voi siirtää enemmän jo lapselle itselleenkin. Pienten ollessa kyseessä se ei vaan kaikkien kanssa onnistu.)

Niin. Sama virsihän se on koulussakin. Kaikki tehdään sen heikoimman aineksen mukaan. Ja ne hyvin asiansa hoitavat on heitteillä tai apuopettajina.

Ei ole oikein ja asiallista.

Vierailija
92/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sinun mahdollista miettiä se viestiesi otsikointi jotenkin niin, että jo siitä otsikosta selkeästi kävisi ilmi että kyse on vain muistutuksesta? Niin että kun minä saan viestistä ilmoituksen kännyyn, näkisin suoraan ettei minun joka olen jo sen alkuperäisen ohjeen katsonut enää tarvitsisi ollenlaan käydä Wilmassa? Olisiko jopa mahdollista että opettajat keskenään miettisivät yhtenäisiä käytäntöjä tähän? Että ekalle ohjeelle olisi jokin yhtenäinen otsikkomuoto? Ja sen jälkeen tuleville muistutusviesteille jokin toinen yhtenäinen otsikkomuoto? Niin että kotien työmäärä helpottuisi.

Vierailija
93/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Sama virsihän se on koulussakin. Kaikki tehdään sen heikoimman aineksen mukaan. Ja ne hyvin asiansa hoitavat on heitteillä tai apuopettajina.

Aika kovilla arvoilla olet liikenteessä, jos se ekaluokkalainen on 'heikompi aines' koska sen huoltaja ei syystä tai toisesta huolehdi sen asioista hyvin. Ja että tästä samasta syystä koulunkin pitäisi jättää se junasta.

Jos et yksilön kannalta tätä tahdo miettiä, niin mieti yhteiskunnallisesti. Minkälaisessa maassa elämme, jos tarkoituksellisesti luodaan entistä enemmän kahtiajakoa köyhiinhuonoihin ja rikkaisiintärkeisiin... sie sitten lapsinesi matkustat siellä luotisuojatussa kuplassa lukitun alueen kodistasi yksityiskouluun. Tämänlaiseen elämäänhän voi jo monessa kaupungissa maailmalla käydä tutustumassa.

Vierailija
94/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sinun mahdollista miettiä se viestiesi otsikointi jotenkin niin, että jo siitä otsikosta selkeästi kävisi ilmi että kyse on vain muistutuksesta? Niin että kun minä saan viestistä ilmoituksen kännyyn, näkisin suoraan ettei minun joka olen jo sen alkuperäisen ohjeen katsonut enää tarvitsisi ollenlaan käydä Wilmassa? Olisiko jopa mahdollista että opettajat keskenään miettisivät yhtenäisiä käytäntöjä tähän? Että ekalle ohjeelle olisi jokin yhtenäinen otsikkomuoto? Ja sen jälkeen tuleville muistutusviesteille jokin toinen yhtenäinen otsikkomuoto? Niin että kotien työmäärä helpottuisi.

Oma otsikointini on suunnilleen: Muistattehan huomenna ne kumisaappaat!

Yhteistä linjaa en tähän kyllä tahdo lähteä ajamaan. Pilkunviilaussääntöjä meillä on jo muutenkin niin paljon, että yhtään lisää en kaipaa edes sinun viestinlukemistyötäsi vähentääkseni. :) (sori tästä)

Vierailija
95/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kovilla arvoilla olet liikenteessä, jos se ekaluokkalainen on 'heikompi aines' koska sen huoltaja ei syystä tai toisesta huolehdi sen asioista hyvin. Ja että tästä samasta syystä koulunkin pitäisi jättää se junasta.

Jos et yksilön kannalta tätä tahdo miettiä, niin mieti yhteiskunnallisesti. Minkälaisessa maassa elämme, jos tarkoituksellisesti luodaan entistä enemmän kahtiajakoa köyhiinhuonoihin ja rikkaisiintärkeisiin... sie sitten lapsinesi matkustat siellä luotisuojatussa kuplassa lukitun alueen kodistasi yksityiskouluun. Tämänlaiseen elämäänhän voi jo monessa kaupungissa maailmalla käydä tutustumassa.

Niin. Sen ekaluokkalaisen vanhempi on suomeksi sanottuna sitä heikompaa ainesta, jos hän ei kykene lukemaan selkeää ohjetta ja opastamaan lastaan. Jos siis lähdetään siitä että ohjeesi on selkeä ja ajoissa.

Miksi tämä on se taso jonka mukaan koko koululaitos pyörii? Lahjakkaat lapset hukataan sinne täysin. Ylöspäin eriyttäminen on pelkkä haave ja esimerkiksi minun lapseni on joka helvetin kouluretkellä jonkun adhd-pojan henk koht avustajia, kun opettaja ei hanskaa muuten. Olisi tosii kiva kun se hyvätapainen ja kunnollinen oppilas olisi joskus elämässään edes hetken sen oman koulunkäyntinsä tähti!

Vierailija
96/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään pitää ihan kaikesta tiedottaa koko ajan huoltajia, koska huoltajat tulee silmille, jos sitä ei tehdä...

Jos liikuntatunnin ohjelma ilmoitetaan yläkoulussa vain oppilaille ilmoitustaulun kautta, tulee siitä valituksia. "Vanhemmille ei tiedotettu ja lapsi ei voi edellyttää niin vaikeata asian hoitamista, kuin ilmoitustaulun katsominen." "Liian iso vastuu seiskaluokkalaiselle." Tämä toimi hyvin näin yli kaksikymmentä vuotta, mutta nyt ei oletaa, että pikkuiset yläkoululaiset hoitaisivat asiansa itse...

Jos koulupäivän aikana käydään esim. taidenäyttelyssä, pitää siitä kertoa etukäteen huoltajille. Miksi? En tiedä, mutta kuulema huoltajan täytyy tietää missä lapsi on.

Jos oppilaalta katoaa/häviää koulupäivän aikana taskusta rahaa, se on koulun vika, jos kotiin ei ole erikseen viestitetty, että ei kannattaisi pitää rahaa takin taskussa. Se kun voi sieltä pudota tai joku voi sen naulakossa sieltä kähveltää.

Jos kesken päivän joudutaan piipahtamaan ulkona, kun palohälytin hälyttää virheellisesti, ei riitä, että oppilaille kerrotaan hälytyksen olleen turha, vaan huoltajankin täytyy tietää syy. Juu, en tiedä miksi.

Tässä nyt muutama huoltajan vaatimus tiedottamisesta, viime keväältä... Eikä läheskään edes kaikki.

Ei koulukaan ihan riemuissaan niitä viestejä lähetä, mutta kun niin nyt vaan nykyään täytyy toimia.

Ope

Mun lapsen luokalla on tyttö, jonka äiti ei suostu käyttämään Wilmaa. Opettajan pitää lähettää hänelle erikseen sähköpostia kaikista asioista, jotka muille vanhemmille menevät Wilman kautta.... Rehtorin ja muoden opettajien viestit eivät sitten mene perille ollenkaan. Ja sitten tämä äiti valittaa muille vanhemmille tiedonkulun puutteista :) En kadehdi ollenkaan opettajaa!

Ai sähköposti kuitenkin on käytössä. Tekisin tuolaisesta vanhemmasta lastensuojeluimoituksen. Mikähän mahtaa olla (teko)syynä? Wilmasta tulee syöpä tms?

No ei sentään, syöpä tulee vaan langattomista laitteista :) Tää n muutenkin erikoinen tapaus, tehtailee opettajastavalituksia rehtorille (lapset hiihtivät 15 asteen pakkasessa, yökoulu on turvallisuusriski kun opettaja voi saada sairaskohtauksen ja 5-luokkalaiset jäävät heitteille, opettaja antaa myöhästymisestä merkinnän lapselle vaikka lapsi kulkee vanhemman kyydillä kouluun, tyttö on laitettu istumaan pojan viereen vaikka äiti on ilmoittanut opettajalle ettei tyttö halua jne.).

Vierailija
97/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman olen huomannut. Aivan onnesta sykkyrällä olen, että kaksi vanhinta ovat jo peruskoulun taakseen jättäneet ja noita mainitsemiasi muistettavia viestejä tulee enää kahden koululaisen Wilmaan. 

Joku vuosi sitten olin kyllä ihan hajoamispisteessä noiden muistamisetn kanssa ja pääsääntöisesti unohdinkin valokuvauslappuja ja luokkaretkirahoja ja vanhempainiltoja, joskus olinkin väärässä vanhempainillassa (siis ei minun koululaisen vaan joidenkin ihan vieraiden..)

milloin pitää olla pyyhe, milloin pöräilykypärää ja "kivoin" on kun illalla saa kuulla, että huomenna on luistelua ja pitää olla oikea jääkiekkokypärä, jota mellä ei ole, eikä mikää muu saa olla ja numero laskee jos ei ole tarvikkeita mukana ja kaupatkin on jo kiinni. Perkele!

Tämä ei voi pitää paikkaansa. Itse voit omin silmin tarkistaa, mitä sanoo peruskoululaki: Sen mukaan peruskoulu on ilmainen, ja tasan tarkkaan jokainen opettaja tietää sen. Jopa se sijaiseksi tullut viime vuonna ylioppilaaksi kirjoittanut rehtorin poika sen tietää!

Jos jääkiekkokypärää vaaditaan, siitä ei tule viestiä edellisenä iltana vaan sen saa lainata koululta.

Miksi te keksitte tällaisia juttuja? Onko tämä jotain opettajien mustamaalauskampanjaa vai mitä?

Ei kai kukaan täysipäinen vanhempi ryntää suin päin kypäräostoksille vaan ottaa yhteyttä rehtoriin, sivistysjohtajaan tai AVI:n sivistystarkastajaan, jos sellaista vaaditaan. Jos tuollaista olisi oikeasti vaadittu, olisi varmaan edes yksi sen luokan oppilaan vanhemmista ollut sen verran tietoinen oikeuksistaan, että olisi tehnyt asialle jotain. Nykyään kun on kouluissa tuomarien, tohtoreitten ym. enemmän lukeneitten ihmisten lapsia, jotka eivät nielaise ihan noin vaan kaikkea, mitä opettaja keksii.

Vierailija
98/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman olen huomannut. Aivan onnesta sykkyrällä olen, että kaksi vanhinta ovat jo peruskoulun taakseen jättäneet ja noita mainitsemiasi muistettavia viestejä tulee enää kahden koululaisen Wilmaan. 

Joku vuosi sitten olin kyllä ihan hajoamispisteessä noiden muistamisetn kanssa ja pääsääntöisesti unohdinkin valokuvauslappuja ja luokkaretkirahoja ja vanhempainiltoja, joskus olinkin väärässä vanhempainillassa (siis ei minun koululaisen vaan joidenkin ihan vieraiden..)

milloin pitää olla pyyhe, milloin pöräilykypärää ja "kivoin" on kun illalla saa kuulla, että huomenna on luistelua ja pitää olla oikea jääkiekkokypärä, jota mellä ei ole, eikä mikää muu saa olla ja numero laskee jos ei ole tarvikkeita mukana ja kaupatkin on jo kiinni. Perkele!

Tämä ei voi pitää paikkaansa. Itse voit omin silmin tarkistaa, mitä sanoo peruskoululaki: Sen mukaan peruskoulu on ilmainen, ja tasan tarkkaan jokainen opettaja tietää sen. Jopa se sijaiseksi tullut viime vuonna ylioppilaaksi kirjoittanut rehtorin poika sen tietää!

Jos jääkiekkokypärää vaaditaan, siitä ei tule viestiä edellisenä iltana vaan sen saa lainata koululta.

Miksi te keksitte tällaisia juttuja? Onko tämä jotain opettajien mustamaalauskampanjaa vai mitä?

Ei kai kukaan täysipäinen vanhempi ryntää suin päin kypäräostoksille vaan ottaa yhteyttä rehtoriin, sivistysjohtajaan tai AVI:n sivistystarkastajaan, jos sellaista vaaditaan. Jos tuollaista olisi oikeasti vaadittu, olisi varmaan edes yksi sen luokan oppilaan vanhemmista ollut sen verran tietoinen oikeuksistaan, että olisi tehnyt asialle jotain. Nykyään kun on kouluissa tuomarien, tohtoreitten ym. enemmän lukeneitten ihmisten lapsia, jotka eivät nielaise ihan noin vaan kaikkea, mitä opettaja keksii.

ja taas tää yksi hourupäinen opetusviraston hallintovirkamies jankkaamassa, täysin pihalla todellisuudesta.

Vierailija
99/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä ihan silkkaa höpinää koko juttu. Ryhmäytymispäivät, koulukirkot yms on kaikissa kouluissa, joissa olen työskennellyt merkitty koulun toimintakalenteriin  jo keväällä. Kalenteri jaetaan oppilaille ensimmäisenä koulupäivänä huoltajien luettavaksi. Yläkoulun liikunnanopettajat eivät päätä edellisenä iltana, että hei aamulla lähdetäänkin frisbeegolffaamaan oppilaille tuntemattomaan paikkaan, vaan todennäköisesti oppilailla on ollut tästä tieto jo ainakin pari viikkoa. Yläkoululaisten oletetaan itse tietävän, mitä liikunnassa on. Siitä ei lähetetä erikseen tiedotetta huoltajille! Mistään unohtuneesta kirjastokortista ei taatusti jätetä "läksykerhoon" koulun jälkeen. Ainoa seuraus on, ettei voi lainata kirjoja.

Wilma on kätevä tapa tiedottaa huoltajalle, mitä koulussa on meneillään. Harmi jos siitä seuraa se, että vanhemmat alkavat huolehtia kaikista lapsen muistettavista kouluasioista!

Vierailija
100/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolehditteko te vanhemmat vielä yläkoululaistenkin liikuntavälineistä ja kirjastokorteista? Haloo, kyllä sen koululaisen pitää itsekin ottaa vastuuta asioistaa.

En minä ainakaan, puhuinkin ala- ja ylänoululaisen wilmaviesteistä. Mutta jos yläkoululaisella on fresbeegolfia aamulla klo. 8 täysin tuntemattomassa paikassa, täytyy se paikka teinin kanssa kartasta etsiä ja katsoa miten sinne pääsee.

Ap

Eikö yläkoululainen voisi itse etsiä paikan kartasta ja miten sinne pääsee? Sen sijaan että curling-mamma hössöttää ympärillä ja tekee kaiken valmiiksi?

Tarkoitus olisi yläkoulun aikana opetella itsenäiseksi. Kolme vuotta on aika lyhyt aika siihen, että toisella asteella ollaan sitten jo ihan itsenäisiä opiskelijoita. Relatkaa äidit! Jos lapsi ei kerran pääse ajoissa oikeaan paikkaan oikeilla varusteilla ja siitä tulee ihan merkintä wilmaan (hui!) niin jospa sitten ensikerralla kuuntelisis esim.open ohjeet seuraavaa kertaa varten. Tai pistäisi ITSE viestiä opelle ja pyytäisi lisäohjeita. Ei yläkoululaisen äidin enää kuulu paapoa, kuljettaa, pakata reppua ja etsiä ohjeita, se on lapsen tehtävä! Yläkoululaisella on juuri siksi se oma wilmatunnut!

Me asumme alueella x, omakotialue Idässä. Alakoulu oli keskusta-alueella y, yläkoulu ihan muualla keskusta-alueella z. Sen tutustumispäivän ohjelma on saaressa lähiöalueella ö. Kulku veneellä. Kyllä siinä aikuitenoikeasti vaan täytyy sen vanhemman olla apuna ja paikalla on oltava ajoissa.

Ja ap:n lapsi on ainoa joka on sinne menossa? Meidän lapset kulkee yleensä porukalla ja joku yleensä osaa perille. Sitä paitsi meillä lapset oppivat puhelimen navigaattorin käytön ennen kuin vanhemmat. Eli lapset osasivat itse katsoa ne kartat ihan hyvin itse. Pojat varmaan nauraisi jos mä alkaisin selostaa niille jotain reittiä.

En ole ap, mutta mun lapsi aloitti yläasteen painotetussa opetuksessa itselleen ennalta vieraalla alueella pk-seutua. Ne naapureissa asuvat kaverit menivät muihin kouluihin. Kyllä mun älypuhelimen ja karttasovelluksen omistava 13-vuotias tuli ihan itse multa pyytämään jotain saariryhmäytymistä edeltävänä iltana, että katsottaisko äiti yhdessä, kuinka mä sinne löydän.

Ollaan varmaan omituinen perhe, mutta mun mieskin neuvoo mua, jos olen menossa itselleni vieraaseen mutta hänelle tuttuun paikkaan. Antaa vinkit tietöistä ja hyvistä parkkialueista, vaikka olen yli 40-vuotias ja mulla on navigaattorikin autossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän