Voihan Wilma!!!
Lasteni koulu alkoi 2 viikkoa sitten. Koulun aloituksen jälkeen on tullut yht. 23 Wilmaviestiä. Ensin saimme lukujärjestykset, jonka jälkeen on tullut poikkeusta poikkeuksen perään. On sekä yläkoululaisella, että alakoululaisella koulunaloituskirkko, josta syystä poikkeuksellinen lukujärjestys. On ryhmäytymispäivä 30 km päässä koululta ja yökoulu. On valokuvaus ja kirjastoauto jne jne. Pyöräilysääntöjen opettelua ja frisbeegolfia.
Miten ihmeessä tässä enää voi kaiken muistaa? Lisäksi vielä juuri alkaneet harrastukset, kaikki vanhempianillat jne. Nykyisin koulua käyvät näköjään lasten lisäksi myös vanhemmatkin.
Kommentit (303)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuntuu uskomattomalta että ope ei pääsääntöisesti kertoisi asioista lapsille, vaan tieto tulisi VAIN Wilman kautta (kuten ap sanoi). Eli esim. se kirjastokortti. Eikö ope ihan varmasti ollut sanonut lapsille että kirjastokortti pitää ottaa mukaan?
Joskus voi tietenkin tulla jotain viimehetkentietoa, mutta meidän lapsille ainakin on AINA kerrottu koulussa erikoispäivistä, koulukuvauksista yms. Wilma-viestit ovat vain lisäpalvelu.
Jos lapselta puuttuu kirjastokortti tai polkupyörä, niin se on lapsen vika, ei vanhempien. Jos liikuntavälineohjeistus on muuttunut yön aikana, ope on varautunut siihen, että kaikki eivät ole viestiä huomanneet.
Mä katson viestit kännykästä jo ennen sängystänousua. En koe tuota vaikeaksi.
Niin samaa mieltä!
Meillä kolmosluokkalainen oli itse askarrellut koulussa vanhempainiltakutsun, toi koulun kerhoista kertovat esitteet ja ilmoittautumislaput repussaan jne. Opettaja laittaa lisäksi kaikille muistutuksen aiheesta "toivottavasti saitte kutsun ja jos ette niin sehän on silloin ja silloin".
Helsingissä koulut alkoi jo 12.8. eikä ole mitenkään paljon poikkeuksellista ohjelmaa ollut. Yleensä ennen joulu- ja kesälomia enemmän poikkeuksia, muuten tasaisesti pitkin vuotta jotain erityistä.
Melkein joka päivä Wilmassa on kuitenkin joku merkintä (erityisen hyvin menneistä tunneista, unohtuneesta läksystä tms)
Niin. Teidän koulussa. Kun Helsingissäkin on kymmeniä kouluja ja kaikki erilaisia. Ja jopa se aloituspäivä vaihtelee, meilläkin kaikilla lapsilla alkoi koulu eri päivänä.
Vierailija kirjoitti:
70-80 luvuilla peruskoulunsa käynyt lapseton kysyy, että eikö lasten tarvitse enää nykyisin oppia muistamaan mitään? Vai lukevatko hekin wilmaa? Miten lapsi oppii muistamaan asioita, jos hänen ei koskaan tarvitse muistaa mitään?
No ei tasan lue esim meidän alakoululaiset Wilmaa kello 20 - 7. He nukkuu. Ja silti siellä on viestejä siitä alkavasta koulupäivästä. Eli tasan on sitten äiti joka huolehtii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolehditteko te vanhemmat vielä yläkoululaistenkin liikuntavälineistä ja kirjastokorteista? Haloo, kyllä sen koululaisen pitää itsekin ottaa vastuuta asioistaa.
En minä ainakaan, puhuinkin ala- ja ylänoululaisen wilmaviesteistä. Mutta jos yläkoululaisella on fresbeegolfia aamulla klo. 8 täysin tuntemattomassa paikassa, täytyy se paikka teinin kanssa kartasta etsiä ja katsoa miten sinne pääsee.
Ap
Eikö yläkoululainen voisi itse etsiä paikan kartasta ja miten sinne pääsee? Sen sijaan että curling-mamma hössöttää ympärillä ja tekee kaiken valmiiksi?
Niin. Me asutaan yhdellä alueella, alakoulu oli yhdellä alueella ja yläkoulu uudella alueella. Ei voi vaatia että seiskaluokkalainen hanskaa saman tien koko pk-seudun. Hanskaako sinun?
Ei ap
Muutama viesti vasta tullut wilmaan ja niistäkin kaikki sellaisia, jotka oikeastaan ei vaadi mitään toimenpiteitä. Hyvä väline se on. Ja jos minulla olisi asiaa opelle lapsen koulunkäynnistä, niin olisi tosi alhainen kynnys laittaa wilmaan viestiä. Tosin en minäkään sinne mitään pikkuasiaa laittaisi, vaan säästäisin sen tärkeille ja olennaisille asioille.
Siis asettaako joku todella kilpaurheilun tärkeämmäksi kuin koulun käymisen ????
Kannattaa lopettaa kilpaurheilu ja siirtyä kuntourheiluun. Esim. lenkillä voi käydä koska vaan.
Jos kilpaurheilu on todella tärkeämpää, kannattaa lopettaa koulu ja siirtyä kotiopetukseen. Silloin voi urheilla täyspäiväisesti ja tehdä kouluhommia jos jää aikaa. Koulunhan ehtii tenttiä vaikka sen kilpailu-uran loputtua.
meillä on sama ja minulla lisäksi adhd.. ! olen niin kiitollinen terveestä miehestäni, joka jaksaa sinne wilmaan aina kirjautua ja jättää minulle muistilappuja vessan peiliin ja jääkaapin oveen tyyliin "Pyrylle luistimet mukaan " :D onneksi vanhin lapsi lopettaa kohta peruskoulun, sitten on enää kaksi joiden koulupäivistä stressata...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee työssäni n. 30 sähköpostia päivittäin. Lisäksi myös puhelinsoittoja. Kalenteri ja muistilaput ovat pelastukseni sovituille asioille.
Niin?
Kun ap valitteli ettei pysty muistamaan wilmaviesteissä olleita asioita, niin tuossa oli vinkki mitä voi käyttää apuna :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolehditteko te vanhemmat vielä yläkoululaistenkin liikuntavälineistä ja kirjastokorteista? Haloo, kyllä sen koululaisen pitää itsekin ottaa vastuuta asioistaa.
En minä ainakaan, puhuinkin ala- ja ylänoululaisen wilmaviesteistä. Mutta jos yläkoululaisella on fresbeegolfia aamulla klo. 8 täysin tuntemattomassa paikassa, täytyy se paikka teinin kanssa kartasta etsiä ja katsoa miten sinne pääsee.
Ap
Eikö yläkoululainen voisi itse etsiä paikan kartasta ja miten sinne pääsee? Sen sijaan että curling-mamma hössöttää ympärillä ja tekee kaiken valmiiksi?
Tarkoitus olisi yläkoulun aikana opetella itsenäiseksi. Kolme vuotta on aika lyhyt aika siihen, että toisella asteella ollaan sitten jo ihan itsenäisiä opiskelijoita. Relatkaa äidit! Jos lapsi ei kerran pääse ajoissa oikeaan paikkaan oikeilla varusteilla ja siitä tulee ihan merkintä wilmaan (hui!) niin jospa sitten ensikerralla kuuntelisis esim.open ohjeet seuraavaa kertaa varten. Tai pistäisi ITSE viestiä opelle ja pyytäisi lisäohjeita. Ei yläkoululaisen äidin enää kuulu paapoa, kuljettaa, pakata reppua ja etsiä ohjeita, se on lapsen tehtävä! Yläkoululaisella on juuri siksi se oma wilmatunnut!
Vierailija kirjoitti:
meillä on sama ja minulla lisäksi adhd.. ! olen niin kiitollinen terveestä miehestäni, joka jaksaa sinne wilmaan aina kirjautua ja jättää minulle muistilappuja vessan peiliin ja jääkaapin oveen tyyliin "Pyrylle luistimet mukaan " :D onneksi vanhin lapsi lopettaa kohta peruskoulun, sitten on enää kaksi joiden koulupäivistä stressata...
Miksi ihmeessä se mies sinulle jättää lappuja? Miksei hän hoida lapsen kanssa itse sitä asiaa?
Ja yläkoululaisem kuuluu muistaa itse. Hänhän käy itse Wilmassakin.
Uusi opetussuunnitelma vaatii sitä toiminnallisuutta ja elämyksellisyyttä. Ei voi mittään. Ei ole helppoa opettajillakaan. t. ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tarkoitus olisi yläkoulun aikana opetella itsenäiseksi. Kolme vuotta on aika lyhyt aika siihen, että toisella asteella ollaan sitten jo ihan itsenäisiä opiskelijoita. Relatkaa äidit! Jos lapsi ei kerran pääse ajoissa oikeaan paikkaan oikeilla varusteilla ja siitä tulee ihan merkintä wilmaan (hui!) niin jospa sitten ensikerralla kuuntelisis esim.open ohjeet seuraavaa kertaa varten. Tai pistäisi ITSE viestiä opelle ja pyytäisi lisäohjeita. Ei yläkoululaisen äidin enää kuulu paapoa, kuljettaa, pakata reppua ja etsiä ohjeita, se on lapsen tehtävä! Yläkoululaisella on juuri siksi se oma wilmatunnut!
Me asumme alueella x, omakotialue Idässä. Alakoulu oli keskusta-alueella y, yläkoulu ihan muualla keskusta-alueella z. Sen tutustumispäivän ohjelma on saaressa lähiöalueella ö. Kulku veneellä. Kyllä siinä aikuitenoikeasti vaan täytyy sen vanhemman olla apuna ja paikalla on oltava ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuntuu uskomattomalta että ope ei pääsääntöisesti kertoisi asioista lapsille, vaan tieto tulisi VAIN Wilman kautta (kuten ap sanoi). Eli esim. se kirjastokortti. Eikö ope ihan varmasti ollut sanonut lapsille että kirjastokortti pitää ottaa mukaan?
Joskus voi tietenkin tulla jotain viimehetkentietoa, mutta meidän lapsille ainakin on AINA kerrottu koulussa erikoispäivistä, koulukuvauksista yms. Wilma-viestit ovat vain lisäpalvelu.
Jos lapselta puuttuu kirjastokortti tai polkupyörä, niin se on lapsen vika, ei vanhempien. Jos liikuntavälineohjeistus on muuttunut yön aikana, ope on varautunut siihen, että kaikki eivät ole viestiä huomanneet.
Ope kertoo kyllä mutta lapset ei kuuntele eikä ainakaan muista enää kotona sanaakaan siitä mitä opettaja sanoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope kertoo kyllä mutta lapset ei kuuntele eikä ainakaan muista enää kotona sanaakaan siitä mitä opettaja sanoi.
Ei ohjeita tulekaan antaa vain sanallisesti, vaan joko antaa ne myös lapulla tai kirjoituttaa lapsilla. Ei aikuisetkaan muista pelkästään suullisesti annettuja ohjeita.
Ja osa opettajsta on keksinyt että helpoimmalla pääsee kun lätkäisee äidille Wilmaan sen ohjelakanan. Äiti voi sitten ohjeistaa sen muksun niin open ei tarvitse. Riittää kun lätkii Wilmaan merkinnän kaikista merkityksettömistä yksityiskohdista joita perhe ei yön aikana sisäistänyt.
T. Ope
Lapsianne opetetaan ja kasvatetaansiellä koulussa. Mietitkö lasta odottaessasi tai 'suunnitellessasi', että siitä piltistä onkin sitten vastuu loppuelämäksi? Mitä urpoja täällä oikein on?
Voi mä sympatiseeraan opeja.yks tuttu aina fb:ssä haukkuu wilmaviestit, eikä ikinä nää omissa lapsissaan mitään vikaa, vaan opettajissa.
Toki eri mieltä saa olla, mutta ei se ainakaan lapsen koulumyönteisyyttä varmasti paranna jos äippä mollaa opettajia.
Meni nyt vähän ohi aiheen.
Minä ihmettelen näitten 'sairaitten' lisääntymishalua? Miehet vaihtuu ja uusia lapsia kehiin, vaikka ei edellisistäkään osata pitää huolta. Munasarjat ja johtimet poikki tuommoisilta jotka odottaa loppupeleissä että yhteiskunta huolehtii niitten lapset. Voi lapsiparkoja.
Olen minä joskus unohtanut hötkeessä muistuttaa lapsia vaikka seuraavana päivänä tarvittavasta kirjastokortista/kumisaappaista/valokuvauslapusta. Olen sitten hölmönä laittanut asiasta kuitenkin vielä wilmaan muistutusviestin ja luullut, että teen kodeille palveluksen. Nämä asiathan on siis toki ilmoitettu jossain tiedotteessa jo viikkoja sitten, mutta omassa arjessani en ainakaan meinaa lasten asioita aina muistaa.
En ole tarkoittanut ahdistella/vittuilla/stressata vanhempia ja minusta on erikoista, että täällä aikuiset ihmiset jakavat neuvoksi kirjoitella vastausviestinä lisäkysymyksiä opelle, jotta "sillekin tulisi asiasta vähän lisävaivaa". Kyllä miulle sitä "lisävaivaa" tulee jo siitä, että koulupäivän jälkeen jään vielä nakuttelemaan wilmaan muistutuksia sillä ajatuksella, että lastasi ei pistäisi kyy jalkaan metsäretkellä, että hänkin pääsisi uimaan uintiretkellä, että hänkin saisi luokkakuvan muistoksi, että hänkin voisi innostua kirjaston kirjojen lukemisesta ja menestyä sitten koulussakin paremmin.
Eihän ongelma Ole Wilma vaan vanhemmat. Jos toukan on vääntänyt, niin sitoutuu vanhemmuuteen ylä ja alamäessä. Puolisosta voi erota, lapsesta ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Me asumme alueella x, omakotialue Idässä. Alakoulu oli keskusta-alueella y, yläkoulu ihan muualla keskusta-alueella z. Sen tutustumispäivän ohjelma on saaressa lähiöalueella ö. Kulku veneellä. Kyllä siinä aikuitenoikeasti vaan täytyy sen vanhemman olla apuna ja paikalla on oltava ajoissa.
Ja ap:n lapsi on ainoa joka on sinne menossa? Meidän lapset kulkee yleensä porukalla ja joku yleensä osaa perille. Sitä paitsi meillä lapset oppivat puhelimen navigaattorin käytön ennen kuin vanhemmat. Eli lapset osasivat itse katsoa ne kartat ihan hyvin itse. Pojat varmaan nauraisi jos mä alkaisin selostaa niille jotain reittiä.
Uusi opetussuunnitelma tuli vasta voimaan. Siinähän oli, että kodin ja koulun yhteistyötä lisätään. Tietää siis lisää wilma -viesteja. Olen kyllästynyt täysin tähän yhteistyöhömppään ja niihin kaikkiin viime hetken Wilma -viesteihin, kun opettajat saa jotain ideoita keskellä yötä. Stressaa perheitä tosissaan varmaankin tai ainakin minua.
Oma kouluaikani oli huoletonta. Ei ollut mitään erikoispäiviä kuin ehkä kerran vuodessa ja sekin keväällä koulun viimeisinä päivinä tyyliin "yhteinen roskien keräys" lähimaastossa. Nyt on kaikenmoista hömppää ja teemaa. Tuntuu että se itselle normaali opiskelu on jotain aivan pientä osaa koulua. Saa nähdä miten oppimistulokset näkyy kohta. Tuntuu että metsään mennään peruskoulussa monissa asioissa.