Voihan Wilma!!!
Lasteni koulu alkoi 2 viikkoa sitten. Koulun aloituksen jälkeen on tullut yht. 23 Wilmaviestiä. Ensin saimme lukujärjestykset, jonka jälkeen on tullut poikkeusta poikkeuksen perään. On sekä yläkoululaisella, että alakoululaisella koulunaloituskirkko, josta syystä poikkeuksellinen lukujärjestys. On ryhmäytymispäivä 30 km päässä koululta ja yökoulu. On valokuvaus ja kirjastoauto jne jne. Pyöräilysääntöjen opettelua ja frisbeegolfia.
Miten ihmeessä tässä enää voi kaiken muistaa? Lisäksi vielä juuri alkaneet harrastukset, kaikki vanhempianillat jne. Nykyisin koulua käyvät näköjään lasten lisäksi myös vanhemmatkin.
Kommentit (303)
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuntuu uskomattomalta että ope ei pääsääntöisesti kertoisi asioista lapsille, vaan tieto tulisi VAIN Wilman kautta (kuten ap sanoi). Eli esim. se kirjastokortti. Eikö ope ihan varmasti ollut sanonut lapsille että kirjastokortti pitää ottaa mukaan?
Joskus voi tietenkin tulla jotain viimehetkentietoa, mutta meidän lapsille ainakin on AINA kerrottu koulussa erikoispäivistä, koulukuvauksista yms. Wilma-viestit ovat vain lisäpalvelu.
Jos lapselta puuttuu kirjastokortti tai polkupyörä, niin se on lapsen vika, ei vanhempien. Jos liikuntavälineohjeistus on muuttunut yön aikana, ope on varautunut siihen, että kaikki eivät ole viestiä huomanneet.
Mä katson viestit kännykästä jo ennen sängystänousua. En koe tuota vaikeaksi.
Kyllä n toistuvasti käynyt niin että ope tiedottaa vain Wilmaan. Tuntuu siltä että tavallaan näin siirtää sen koko homman vanhemmille.
Meillä noustaan aikaisin ja eka lapsi lähtee jo 6.50. En oikeasti jaksaisi alkaa säätää vielä aamulla uudestaan jotain ohjetta, vaan minusta sen ohjeistuksen takaraja pitäisi olla kello 19 edellisenä iltana niin että kasilta rauhoittumaan alkava alakoululainen itse voisi vielä hoitaa asian. Sen sijaan että minä hoidan sen kun hän jo nukkuu tai ennen kuin herätän hänet.
Kyllähän kaikki turha viestittely syö ihmisten aikaa.
Uudessa opetussuunnitelmassa korostetaan vanhempien osallistamista koulun arkeen. Mutta ennen kaikkea opetusta tulee viedä luokkahuoneen ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Uudessa opetussuunnitelmassa korostetaan vanhempien osallistamista koulun arkeen. Mutta ennen kaikkea opetusta tulee viedä luokkahuoneen ulkopuolelle.
Joo mutta se ei kyllä tarkoita tätä. Että äidit juoksee hiki niskassa 24/7 palvelemassa kaikkia viime minuutin oikkuja. Vaan sen koulun pitää kunnioittaa kasvatuskumppanuutta. Äiti ei ole yhtä kuin piika uudessa opsissakaan.
Muutama pikku vinkki:
- laittakaa menot (vanhempainillat ym) kalenteriin heti kutsun saatuanne (aika ja paikka). Jos kutsu tulee paperisena, ottakaa siitä kuva
- lasten kirjastokortti kannattaa säilyttää repussa niin se kulkee aina mukana
-suurimmalla osalla lapsista on älypuhelin. Opettakaa lapsenne syöttämään poikkeavat kouluajat oman sähköiseen kalenteriin ja niihin muistutushälytys niin ainakin lapsi muistaa milloin koulu alkaa
- miettikää syksyllä ennen koulun alkua mitä välineitä tullaan tarvitsemaan ja tehkää hankinnat. Ehditte vaikka hankkia käytettynä
- rahakeräysmaksut voi syöttää heti mobiilipankkiin kun keräyksestä sovitaan
- kerätkää lapsenne koulu/harrastuskaverien yhteystiedot ja hyödyntäkää kimppanyytejä
Älkää tehkö elämästänne turhaan vaikeaa. Kun suurimmalla osalla on se älypuhelin, hyödyntäkää sen ominaisuuksia. Antakaa vastuuta myös lapselle. Hän on se, joka sitä koulua käy.
Tokaluokkalaisella on tänään koulupäivä. Opettaja ei ole asiasta tiedottanut, ei wilmassa eikä paperilla. Ehkä suullisesti voinut sanoa, mutta tuleeko tieto vanhemmille lapsen kautta?
Minä tiedän, koska isompi lapsi on samassa koulussa, hänen wilmaan oli tieto tullut.
Kuinkahan moni on paikalla?
Minulla olisi sellaine toive että opettajatkin miettisivät niitä käytäntöjään ja pohtisivat että voisiko olla jotain yleislinjauskia joiden mukaan kaikki toimivat.
Niin että ei olla siinä tilanteessa että jokaikisellä on ihan oma tyyli.
Nykyään jo alakoululaisilla on monta opettajaa.
no olette tehneet ihan itse joustamattoman aikataulun liian tiukilla väliajoilla. Ottakaa ensi vuonna vähän rennommin.
Ai ei voi, koska kilpaurheilu on tavoitteellista? Uutinen: se vaatii sitten juuri sitä panostamista, että viitsii säätää ja huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Yläkoululainen on kilpaurheilija, jolla on treenit joka päivä heti koulun jälkeen. Alakoululaisella on myös harrastuksia, joiden aikataulu on sovitettu lukujärjestyksen kanssa sopivaksi. Poikkeus aikataulut koulussa, meritsevät eri asioiden uudelleen yhteensovittamista, niin kuin jo tuossayhdessä viestissä erikseen selvitin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nykyään pitää ihan kaikesta tiedottaa koko ajan huoltajia, koska huoltajat tulee silmille, jos sitä ei tehdä...
Jos liikuntatunnin ohjelma ilmoitetaan yläkoulussa vain oppilaille ilmoitustaulun kautta, tulee siitä valituksia. "Vanhemmille ei tiedotettu ja lapsi ei voi edellyttää niin vaikeata asian hoitamista, kuin ilmoitustaulun katsominen." "Liian iso vastuu seiskaluokkalaiselle." Tämä toimi hyvin näin yli kaksikymmentä vuotta, mutta nyt ei oletaa, että pikkuiset yläkoululaiset hoitaisivat asiansa itse...
Jos koulupäivän aikana käydään esim. taidenäyttelyssä, pitää siitä kertoa etukäteen huoltajille. Miksi? En tiedä, mutta kuulema huoltajan täytyy tietää missä lapsi on.
Jos oppilaalta katoaa/häviää koulupäivän aikana taskusta rahaa, se on koulun vika, jos kotiin ei ole erikseen viestitetty, että ei kannattaisi pitää rahaa takin taskussa. Se kun voi sieltä pudota tai joku voi sen naulakossa sieltä kähveltää.
Jos kesken päivän joudutaan piipahtamaan ulkona, kun palohälytin hälyttää virheellisesti, ei riitä, että oppilaille kerrotaan hälytyksen olleen turha, vaan huoltajankin täytyy tietää syy. Juu, en tiedä miksi.
Tässä nyt muutama huoltajan vaatimus tiedottamisesta, viime keväältä... Eikä läheskään edes kaikki.
Ei koulukaan ihan riemuissaan niitä viestejä lähetä, mutta kun niin nyt vaan nykyään täytyy toimia.
Ope
Mun lapsen luokalla on tyttö, jonka äiti ei suostu käyttämään Wilmaa. Opettajan pitää lähettää hänelle erikseen sähköpostia kaikista asioista, jotka muille vanhemmille menevät Wilman kautta.... Rehtorin ja muoden opettajien viestit eivät sitten mene perille ollenkaan. Ja sitten tämä äiti valittaa muille vanhemmille tiedonkulun puutteista :) En kadehdi ollenkaan opettajaa!
Poikkeusaikataulut yläkoulussa on pakko järjestää ensimmäisille ja viimeisille kouluviikoille kokeiden takia. Keskelle vuotta tulee väkisin aina joitakin poikkeuspäiviä, joten siksi kaikki muut pidetään minimissä ja pyritään järjestämään kouluvuoden alku- ja loppupäähän.
Jos opettamaani oppiainetta on aina tiistaisin ja koepäivänä onkin luokalla metsäretki ja seuraavana tiistaina koko koulun teatteriretki ja seuraavana tiistaina taas kirkko, niin eihän opiskelusta ja kokeiden pitämisestä tulisi yhtään mitään.
70-80 luvuilla peruskoulunsa käynyt lapseton kysyy, että eikö lasten tarvitse enää nykyisin oppia muistamaan mitään? Vai lukevatko hekin wilmaa? Miten lapsi oppii muistamaan asioita, jos hänen ei koskaan tarvitse muistaa mitään?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuntuu uskomattomalta että ope ei pääsääntöisesti kertoisi asioista lapsille, vaan tieto tulisi VAIN Wilman kautta (kuten ap sanoi). Eli esim. se kirjastokortti. Eikö ope ihan varmasti ollut sanonut lapsille että kirjastokortti pitää ottaa mukaan?
Joskus voi tietenkin tulla jotain viimehetkentietoa, mutta meidän lapsille ainakin on AINA kerrottu koulussa erikoispäivistä, koulukuvauksista yms. Wilma-viestit ovat vain lisäpalvelu.
Jos lapselta puuttuu kirjastokortti tai polkupyörä, niin se on lapsen vika, ei vanhempien. Jos liikuntavälineohjeistus on muuttunut yön aikana, ope on varautunut siihen, että kaikki eivät ole viestiä huomanneet.
Mä katson viestit kännykästä jo ennen sängystänousua. En koe tuota vaikeaksi.
Niin samaa mieltä!
Meillä kolmosluokkalainen oli itse askarrellut koulussa vanhempainiltakutsun, toi koulun kerhoista kertovat esitteet ja ilmoittautumislaput repussaan jne. Opettaja laittaa lisäksi kaikille muistutuksen aiheesta "toivottavasti saitte kutsun ja jos ette niin sehän on silloin ja silloin".
Helsingissä koulut alkoi jo 12.8. eikä ole mitenkään paljon poikkeuksellista ohjelmaa ollut. Yleensä ennen joulu- ja kesälomia enemmän poikkeuksia, muuten tasaisesti pitkin vuotta jotain erityistä.
Melkein joka päivä Wilmassa on kuitenkin joku merkintä (erityisen hyvin menneistä tunneista, unohtuneesta läksystä tms)
Auts, kun lukee näitä viestejä. Lapseni ovat jo koulunsa käyneet, mutta muistan, kun olivat yläasteella ja Wilma tuli tänne kouluihin. Opettajat ja rehtori sanoivat yhteen ääneen, että RIITTÄÄ, kun käytte siellä Wilmassa katsomassa KERRAN viikossa ne viestit. Joopa joo, ei riitä tämän ketjun perusteella. Ja ystäväni, jolla on nuoremmat lapset, sanoo, että Wilmasta tulee tekstiviestimuistutus hänelle, niin puhelin piippaa jatkuvasti (x 3, lapsia on siis kolme).
Lukujärjestysmuutoksista on helppo päätellä että minuuttikaan näitä asioita ei ole miteitty ennen koulujen alkamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään pitää ihan kaikesta tiedottaa koko ajan huoltajia, koska huoltajat tulee silmille, jos sitä ei tehdä...
Jos liikuntatunnin ohjelma ilmoitetaan yläkoulussa vain oppilaille ilmoitustaulun kautta, tulee siitä valituksia. "Vanhemmille ei tiedotettu ja lapsi ei voi edellyttää niin vaikeata asian hoitamista, kuin ilmoitustaulun katsominen." "Liian iso vastuu seiskaluokkalaiselle." Tämä toimi hyvin näin yli kaksikymmentä vuotta, mutta nyt ei oletaa, että pikkuiset yläkoululaiset hoitaisivat asiansa itse...
Jos koulupäivän aikana käydään esim. taidenäyttelyssä, pitää siitä kertoa etukäteen huoltajille. Miksi? En tiedä, mutta kuulema huoltajan täytyy tietää missä lapsi on.
Jos oppilaalta katoaa/häviää koulupäivän aikana taskusta rahaa, se on koulun vika, jos kotiin ei ole erikseen viestitetty, että ei kannattaisi pitää rahaa takin taskussa. Se kun voi sieltä pudota tai joku voi sen naulakossa sieltä kähveltää.
Jos kesken päivän joudutaan piipahtamaan ulkona, kun palohälytin hälyttää virheellisesti, ei riitä, että oppilaille kerrotaan hälytyksen olleen turha, vaan huoltajankin täytyy tietää syy. Juu, en tiedä miksi.
Tässä nyt muutama huoltajan vaatimus tiedottamisesta, viime keväältä... Eikä läheskään edes kaikki.
Ei koulukaan ihan riemuissaan niitä viestejä lähetä, mutta kun niin nyt vaan nykyään täytyy toimia.
OpeMun lapsen luokalla on tyttö, jonka äiti ei suostu käyttämään Wilmaa. Opettajan pitää lähettää hänelle erikseen sähköpostia kaikista asioista, jotka muille vanhemmille menevät Wilman kautta.... Rehtorin ja muoden opettajien viestit eivät sitten mene perille ollenkaan. Ja sitten tämä äiti valittaa muille vanhemmille tiedonkulun puutteista :) En kadehdi ollenkaan opettajaa!
Ai sähköposti kuitenkin on käytössä. Tekisin tuolaisesta vanhemmasta lastensuojeluimoituksen. Mikähän mahtaa olla (teko)syynä? Wilmasta tulee syöpä tms?
Mulla tulee työssäni n. 30 sähköpostia päivittäin. Lisäksi myös puhelinsoittoja. Kalenteri ja muistilaput ovat pelastukseni sovituille asioille.
Vierailija kirjoitti:
Auts, kun lukee näitä viestejä. Lapseni ovat jo koulunsa käyneet, mutta muistan, kun olivat yläasteella ja Wilma tuli tänne kouluihin. Opettajat ja rehtori sanoivat yhteen ääneen, että RIITTÄÄ, kun käytte siellä Wilmassa katsomassa KERRAN viikossa ne viestit. Joopa joo, ei riitä tämän ketjun perusteella. Ja ystäväni, jolla on nuoremmat lapset, sanoo, että Wilmasta tulee tekstiviestimuistutus hänelle, niin puhelin piippaa jatkuvasti (x 3, lapsia on siis kolme).
Joo niin meilläkin alussa sanottiin että kerran viikossa riittää, eli opettajenkin pitää pystyä suunnittelemaan tulevaisuutta sen verran eteenpäin että asioista ilmoitetaan vähintään viikkoa aikaisemmin. Mutta kyllä niitä viimehetken ilmoituksia sitten kuitenkin tuli. Itse otin tavaksi lukea wilman lauantaisin, jos siellä ei ollut jostain seuraavan viikon jutusta ilmoitusta, niin sitten se oli lapsen muistin varassa.
Myöhemmin wilma tuli myös oppilaiden käyttöön ja oppilaille liikunnanopettaja saattoi laittaa aamulla viestin siitä että onko tänään luistelua vai sisäliikuntaa. Parannushan tuokin oli, ennen piti kantaa kahdet varusteet mukana varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee työssäni n. 30 sähköpostia päivittäin. Lisäksi myös puhelinsoittoja. Kalenteri ja muistilaput ovat pelastukseni sovituille asioille.
Niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolehditteko te vanhemmat vielä yläkoululaistenkin liikuntavälineistä ja kirjastokorteista? Haloo, kyllä sen koululaisen pitää itsekin ottaa vastuuta asioistaa.
En minä ainakaan, puhuinkin ala- ja ylänoululaisen wilmaviesteistä. Mutta jos yläkoululaisella on fresbeegolfia aamulla klo. 8 täysin tuntemattomassa paikassa, täytyy se paikka teinin kanssa kartasta etsiä ja katsoa miten sinne pääsee.
Ap
Eikö yläkoululainen voisi itse etsiä paikan kartasta ja miten sinne pääsee? Sen sijaan että curling-mamma hössöttää ympärillä ja tekee kaiken valmiiksi?
Ope