Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voihan Wilma!!!

Vierailija
02.09.2016 |

Lasteni koulu alkoi 2 viikkoa sitten. Koulun aloituksen jälkeen on tullut yht. 23 Wilmaviestiä. Ensin saimme lukujärjestykset, jonka jälkeen on tullut poikkeusta poikkeuksen perään. On sekä yläkoululaisella, että alakoululaisella koulunaloituskirkko, josta syystä poikkeuksellinen lukujärjestys. On ryhmäytymispäivä 30 km päässä koululta ja yökoulu. On valokuvaus ja kirjastoauto jne jne. Pyöräilysääntöjen opettelua ja frisbeegolfia.

Miten ihmeessä tässä enää voi kaiken muistaa? Lisäksi vielä juuri alkaneet harrastukset, kaikki vanhempianillat jne. Nykyisin koulua käyvät näköjään lasten lisäksi myös vanhemmatkin.

Kommentit (303)

Vierailija
241/303 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valittaviin vanhempiin kyllästynyt ope kirjoitti:

Nyt napsahti tällä opella. Voi vanhemmat, tietäisitte vain millaista on tasapainoilla vanhempien vaatimusten keskellä.

"Annat aivan liian vähän läksyjä, et edes joka päivä." - "Ei meidän Pirjo-Einari ehdi tekemään näin paljon läksyjä iltaisin kun hänellä on harrastuksia ja tärkeitä menoja."

"Miksi kotiin ei tullut tästä asiasta tiedotetta?" - "Miksi näitä viestejä tulee jatkuvasti, en jaksa seurata Wilmaa."

"Miksi lapseni käytöksestä kirjataan kaikki valitukset Wilmaan." - "Miksei Erno-Aapelin kiusaamiseen puututa ja koteihin oteta yhteyttä?" - "Miten voi olla mahdollista että Hilma-Anneli ei läpäise matikan koetta, eikä kotiin ole kerrottu mitään vaikeuksista?"

"Meillä kotona Jossu-Jalmari rauhoittuu aina kun annan hänelle mielenkiintoista ja haastavaa tekemistä, siellä koulussa on vain tylsää joten ei mikään ihme että kultahupsiaiseni häiriköi" - "Kiitos kun ilmoititte huonosta käytöksestä, keskustelemme kotona asiasta."

"Taito- ja taideaineiden opetus ei ole riittävän korkeatasoista SM-tasolle tähtäävällä Urpo-Pirkolla, vaadimme parempaa opettajaa ja oppiaineita." - "Miksi liikuntatunnille tarvitsee ottaa liikuntavaatteet tai -välineet?"

Tätä listaa voisin jatkaa loputtomiin. Ottakaa hyvät vanhemmat huomioon, että opettajalla on luokalla 20-30 oppilasta, josta 20% tarvitsee erityistä tukea ja teidän Sirpa-Henrikin asioita ei vain pystytä koulussa hoitamaan aina teidän toivomallanne tavalla.

Arvon opettaja. Miten tuo kursivoitu kohta on väärä vastaus viestiisi huonosta käytöksestä. Etkö halua että keskustelemme kotona asiasta vai etkö vain odota minkäänlaista vastausta? Valitettavasti lapseni ei aina muuta käytöstään keskusteluista huolimatta, sen olet varmasti koulussakin huomannut. Hän tarvitsee jämäkkää aikuista, ei keskustelua. Kotona toimii selkeät rajat, ja se että ongelma hoidetaan siinä ja nyt eikä illalla vanhempien kanssa keskustellen. Jos asioita ei voi hoitaa meidän toivomalla tavalla (ei lässytystä, jämäkän kasvattava ote, selkeät säännöt) niin miksi te ylipäätään kysytte mielipidettämme/neuvoa miten toimia?

Tätä olen myös kummastellut. Aika vaikeaa on kotona käsitellä tilannetta, jota ei itse ole ollut todistamassa. Ihan omasta kouluajastani muistan, että osa opettajista todella oli valtaa käyttäviä sadisteja, suurin osa kuitenkin oli ihan asiallista porukkaa. Yläkoululainen mm. valittaa alvariinsa äidinkielenopettajastaan, joka hänen mukaansa mylvii päivittäin, ettei luokan nuorista tule koskaan mitään. No, sepä kannustavaa. Minulla oli aivan samanlainen äidinkielenopettaja. Tämä opettaja tolkuti parhaalle ystävälleni, ettei lukiosta kannata edes haaveilla pahan lukuvaikeuden vuoksi. Nyt tämä ystäväni on itse opettaja, ihan yliopistostakin selvisi.

Sitä olen kovasti ihmetellyt, että mihin on kadonnut koulujen kurinpito? Ennen istuttiin jälki-istunnossa. Nyt läiskästään wilma-palaute, jota kotona sitten puidaan. Ja törmätään yllä mainittuun ongelmaan. Mistä minä tiedän, onko opettaja ehkäpä ollut kohtuuton ja miten tilanne on mennyt? En mistään. On sitä jokus itsekin nimittäin väsynyt ja hermostuu ihan mitättömästä asiasta. Minun teini-ikäiseni ei hypi kotona silmille, ei polta, ei käytä alkoholia, tulee iltaisin ajoissa kotiin, syö hyvin ja nukkuu, saa hyviä arvosanoja. Mikäli opettajalla on auktoriteettiongelma tai vaikeuksia hallita luokkaa, se tulee kyllä ratkaista siellä koulussa.

Vierailija
242/303 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

FUCK THAT ASS MOTHERFUCKER.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/303 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tulee seuraamuksia jos Wilma-viestejä ei lue. En silloin osannut / älynnyt laittaa sähköpostiin sitä että tulee aina ilmoitus Wilma-viestistä. No, olin sairaana ja olikin varattu minulle joku tapaaminen sinne kahden päivän varoitusajalla. En tietenkään mennyt, kun en tiennyt koko asiasta. Sen jälkeen kohdeltiin pitkään kuin rikollista. Olin "tahallani" muka ollut menemättä...

Meillä oli ennen Wilmaa ns. reissuvihko. Muuten ihan ok tuo mutta jotkut opettajat käyttävät Wilmaa vain negatiivisen palautteen antamiseen. Myöskin mielestäni on todella epäselvä merkintä "aktiivinen tunnilla". Että onko se lapsi siis a) riehunut siellä tunnilla b) toiminut niinkuin piti?

Poissaolojen kannalta helppo, kun voi ilmoittaa netin kautta, tietokoneelta tai kännykästä eikä tarvitse enää soittaa joka kerta. 

Vierailija
244/303 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valittaviin vanhempiin kyllästynyt ope kirjoitti:

Nyt napsahti tällä opella. Voi vanhemmat, tietäisitte vain millaista on tasapainoilla vanhempien vaatimusten keskellä.

"Annat aivan liian vähän läksyjä, et edes joka päivä." - "Ei meidän Pirjo-Einari ehdi tekemään näin paljon läksyjä iltaisin kun hänellä on harrastuksia ja tärkeitä menoja."

"Miksi kotiin ei tullut tästä asiasta tiedotetta?" - "Miksi näitä viestejä tulee jatkuvasti, en jaksa seurata Wilmaa."

"Miksi lapseni käytöksestä kirjataan kaikki valitukset Wilmaan." - "Miksei Erno-Aapelin kiusaamiseen puututa ja koteihin oteta yhteyttä?" - "Miten voi olla mahdollista että Hilma-Anneli ei läpäise matikan koetta, eikä kotiin ole kerrottu mitään vaikeuksista?"

"Meillä kotona Jossu-Jalmari rauhoittuu aina kun annan hänelle mielenkiintoista ja haastavaa tekemistä, siellä koulussa on vain tylsää joten ei mikään ihme että kultahupsiaiseni häiriköi" - "Kiitos kun ilmoititte huonosta käytöksestä, keskustelemme kotona asiasta."

"Taito- ja taideaineiden opetus ei ole riittävän korkeatasoista SM-tasolle tähtäävällä Urpo-Pirkolla, vaadimme parempaa opettajaa ja oppiaineita." - "Miksi liikuntatunnille tarvitsee ottaa liikuntavaatteet tai -välineet?"

Tätä listaa voisin jatkaa loputtomiin. Ottakaa hyvät vanhemmat huomioon, että opettajalla on luokalla 20-30 oppilasta, josta 20% tarvitsee erityistä tukea ja teidän Sirpa-Henrikin asioita ei vain pystytä koulussa hoitamaan aina teidän toivomallanne tavalla.

Arvon opettaja. Miten tuo kursivoitu kohta on väärä vastaus viestiisi huonosta käytöksestä. Etkö halua että keskustelemme kotona asiasta vai etkö vain odota minkäänlaista vastausta? Valitettavasti lapseni ei aina muuta käytöstään keskusteluista huolimatta, sen olet varmasti koulussakin huomannut. Hän tarvitsee jämäkkää aikuista, ei keskustelua. Kotona toimii selkeät rajat, ja se että ongelma hoidetaan siinä ja nyt eikä illalla vanhempien kanssa keskustellen. Jos asioita ei voi hoitaa meidän toivomalla tavalla (ei lässytystä, jämäkän kasvattava ote, selkeät säännöt) niin miksi te ylipäätään kysytte mielipidettämme/neuvoa miten toimia?

Tätä olen myös kummastellut. Aika vaikeaa on kotona käsitellä tilannetta, jota ei itse ole ollut todistamassa. Ihan omasta kouluajastani muistan, että osa opettajista todella oli valtaa käyttäviä sadisteja, suurin osa kuitenkin oli ihan asiallista porukkaa. Yläkoululainen mm. valittaa alvariinsa äidinkielenopettajastaan, joka hänen mukaansa mylvii päivittäin, ettei luokan nuorista tule koskaan mitään. No, sepä kannustavaa. Minulla oli aivan samanlainen äidinkielenopettaja. Tämä opettaja tolkuti parhaalle ystävälleni, ettei lukiosta kannata edes haaveilla pahan lukuvaikeuden vuoksi. Nyt tämä ystäväni on itse opettaja, ihan yliopistostakin selvisi.

Sitä olen kovasti ihmetellyt, että mihin on kadonnut koulujen kurinpito? Ennen istuttiin jälki-istunnossa. Nyt läiskästään wilma-palaute, jota kotona sitten puidaan. Ja törmätään yllä mainittuun ongelmaan. Mistä minä tiedän, onko opettaja ehkäpä ollut kohtuuton ja miten tilanne on mennyt? En mistään. On sitä jokus itsekin nimittäin väsynyt ja hermostuu ihan mitättömästä asiasta. Minun teini-ikäiseni ei hypi kotona silmille, ei polta, ei käytä alkoholia, tulee iltaisin ajoissa kotiin, syö hyvin ja nukkuu, saa hyviä arvosanoja. Mikäli opettajalla on auktoriteettiongelma tai vaikeuksia hallita luokkaa, se tulee kyllä ratkaista siellä koulussa.

Jos naapuri kertoo lapsesi talloneen hänen palkintoruusunsa, onko ongelma naapurin eikä sinun tarvitse sille lapsellesi sanoa mitään? Ethän voi tietää, puhuuko naapuri totta.

Jos soitonopettaja kertoo, että lapsi kieltäytyi soittamasta, onko ongelma soitonopettajan?

Jos mummo kertoo, että lapsi rikkoi kaikki mummon posliiniesineet, onko ongelma mummon ja sinä et edelleenkään tee mitään, koska lapsi käyttäytyy hyvin kotona etkä voi tietää, valehtelevatko naapuri, soitonopettaja ja mummo asiasta.

Peruskoulun ongelmana on kolme asiaa:1) se on ilmainen, jolloin vanhemmat eivät joudu maksamaan ns. turhaan, kun lapsi syljeskelee kattoon ja keskittyy muuhun kuin opiskeluun 2) Häiriköijiä ei saa julkistaa eli muut vanhemmat eivät saa tietää, kenen lapsi siellä meluaa ja häiriköi muiden opiskelua eivätkä voi näin ollen ottaa häirikön vanhempia puhutteluun 3) Opettajilta on viety kaikki keinot toimia auktoriteetteina, kun vanhemmat puolustavat häiriköivää lastaan eivätkä suostu tekemään asialle mitään eikä opettajilla ole oikeutta lasta rangaista rakentavalla tavalla.

Vierailija
245/303 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten VIHAANKAAN WILMAA kirjoitti:

Kukaan EI VOI VIHATA TUOTA KIROTTUA WILMAA enempää kuin minä!!!! Joka jumalan naksahdus selostetaan ja pitäisi olla kaikenaikaa lukemassa ja päivittämässä sitä. Miettikää jos on useampi lapsi?Huh. Minulla sentään vain yksi.

Kyllä voi. Terveisin yläkoulun opettaja, jolla on 160 oppilasta, joista jokaiselle pitäisi ehtiä laittaa jotain palautetta edes joka toiselta tunnilta, jotta äitylit ja isukit tietävä, miten omalla kullanmurusella menee. Tämän lisäksi pitää kirjata joka jumalan tunnin jälkeen tunnilla käydyt asiat ja läksyt poissaolijoiden ja huoltajien nähtäville, merkitä tulevat kokeet ja niiden aiheet + sivut ja muut materiaalit, kokeen jälkeen laittaa nähtäville koetulokset jne. jne. Joku vois räjäyttää koko roskan, en jäis kaipaamaan.

Miksi pitäisi? Koealueen laitan tarkasti ja arvosanat, koska nykyään helppo laittaa. Tuntien jälkeen en koskaan laita kenellekään oppitunneista merkintöjä. Koteihin yhteys toimii hyvin Wilman kanssa, loma-anomukset, muut ilmoitukset lyhyinä viesteinä. Koskaan ei ole valitettu tavastani käyttää Wilmaa niukasti mutta informatiivisesti. Wilmasta tulee ongelma, jos sitä käyttää väärin = liian usein, liian paljon, liian pitkästi. Opettajan on uuden opsin aikana edelleen sallittu käyttää järkeään.

Vierailija
246/303 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lapsi yläkoulussa ja yksi lukiossa ja olisko yhteensä 20 tuntimerkintää tullut yhteensä aineenopettajilta kaikkina näinä vuosina.

Molemmilla eeilusti yli ysin todistus, ja tiedän tasan missä he opinnossaan menevät. En tod pdota että aineenopet laittelee niitä tuntimerkintöjä. Laadukas opetus riitttää. Ja tulevien kokeiden selkeä merkitseminen hyvissä ajoin.

Vierailija
247/303 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Sen ekaluokkalaisen vanhempi on suomeksi sanottuna sitä heikompaa ainesta, jos hän ei kykene lukemaan selkeää ohjetta ja opastamaan lastaan. Jos siis lähdetään siitä että ohjeesi on selkeä ja ajoissa.

Miksi tämä on se taso jonka mukaan koko koululaitos pyörii? Lahjakkaat lapset hukataan sinne täysin. Ylöspäin eriyttäminen on pelkkä haave ja esimerkiksi minun lapseni on joka helvetin kouluretkellä jonkun adhd-pojan henk koht avustajia, kun opettaja ei hanskaa muuten. Olisi tosii kiva kun se hyvätapainen ja kunnollinen oppilas olisi joskus elämässään edes hetken sen oman koulunkäyntinsä tähti![/quote]

Hmm. Meitä on niin monenlaisia. Ylöspäin eriyttämistä omakin lapseni olisi vailla, ja itsekin aikanaan tarvitsin ja sainkin sellaista siitä huolimatta että olin mennyt kouluun vuotta nuorempana kuin muut. Nykyään olen tohtori ja noin yleisesti ottaen sanoisin että pärjäilen elämässä ihan mukavasti.

Ja SILTI olen niin hajamielinen että kalentereistä ja muistilapuista huolimatta säännöllisesti unohtelen noita pieniä juoksevia asioita, kuten lapsen retkieväitä tai valokuvauksen maksamisia. Varmaan sitten olen sitä kuuluisaa heikompaa ainesta.   

Vierailija
248/303 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Sen ekaluokkalaisen vanhempi on suomeksi sanottuna sitä heikompaa ainesta, jos hän ei kykene lukemaan selkeää ohjetta ja opastamaan lastaan. Jos siis lähdetään siitä että ohjeesi on selkeä ja ajoissa.

Miksi tämä on se taso jonka mukaan koko koululaitos pyörii? Lahjakkaat lapset hukataan sinne täysin. Ylöspäin eriyttäminen on pelkkä haave ja esimerkiksi minun lapseni on joka helvetin kouluretkellä jonkun adhd-pojan henk koht avustajia, kun opettaja ei hanskaa muuten. Olisi tosii kiva kun se hyvätapainen ja kunnollinen oppilas olisi joskus elämässään edes hetken sen oman koulunkäyntinsä tähti!

Hmm. Meitä on niin monenlaisia. Ylöspäin eriyttämistä omakin lapseni olisi vailla, ja itsekin aikanaan tarvitsin ja sainkin sellaista siitä huolimatta että olin mennyt kouluun vuotta nuorempana kuin muut. Nykyään olen tohtori ja noin yleisesti ottaen sanoisin että pärjäilen elämässä ihan mukavasti.

Ja SILTI olen niin hajamielinen että kalentereistä ja muistilapuista huolimatta säännöllisesti unohtelen noita pieniä juoksevia asioita, kuten lapsen retkieväitä tai valokuvauksen maksamisia. Varmaan sitten olen sitä kuuluisaa heikompaa ainesta.   

Aivan.

Vierailija
249/303 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli selvästikin itse Wilma ei ole se, mikä minua ärsyttää, vaan se että viestit tulevat liian myöhään. Jos nämä ja muut tiedot olisivat tulleet heti koulun alettua, niihin olisi ollut enemmän aikaa varautua. Tosiaan olisi helpompaa, jos viestit otsikoitaisiin selvemmin ja jokainen pikkuasia ei tulisi erillisenä viestinä. Myöskin rehtori voisi lopettaa jokaikisen urheiluseuran mainoksen lähettämisen viestinä ja ne voisivat olla jossakin tiedotteissa.

Ap.

Kysyitkö opettajalta miksi nämä viestit tulivat niin viime tingassa? Ehkä siihen oli hyvä syy ja jos ei ollut, niin palautteen antaminen olisi fiksua. Opettaja ei tiedä millaista teillä on kotona, mutta et sinäkään tiedä millainen syksyn alku ko. oppilaitoksen henkilökunnalla on ollut...

Vierailija
250/303 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli selvästikin itse Wilma ei ole se, mikä minua ärsyttää, vaan se että viestit tulevat liian myöhään. Jos nämä ja muut tiedot olisivat tulleet heti koulun alettua, niihin olisi ollut enemmän aikaa varautua. Tosiaan olisi helpompaa, jos viestit otsikoitaisiin selvemmin ja jokainen pikkuasia ei tulisi erillisenä viestinä. Myöskin rehtori voisi lopettaa jokaikisen urheiluseuran mainoksen lähettämisen viestinä ja ne voisivat olla jossakin tiedotteissa.

Ap.

Kysyitkö opettajalta miksi nämä viestit tulivat niin viime tingassa? Ehkä siihen oli hyvä syy ja jos ei ollut, niin palautteen antaminen olisi fiksua. Opettaja ei tiedä millaista teillä on kotona, mutta et sinäkään tiedä millainen syksyn alku ko. oppilaitoksen henkilökunnalla on ollut...

Ei se kiire ole mikään syy. Kyllä esim sen nokkahuiluasian voisi hoitaa toisin. Joko hyvissä ajoin tai niin ettei sn soittaminen ala heti seuraavana päivänä.

Vierailija
251/303 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että ilmoitetaan poikkeuksista aikatauluihin ja lukujärjestykseen, välineistä yms. Kiinnostaa myös esim kuulla, että huomenna esiintyy Totinen torvensoittokunta vaikka se ei minuun mitenkään vaikutakaan. Tieto saa myös mielellään pitää paikkansa.

Vierailija
252/303 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskellaanko koulussa nykyään ollenkaan?

Tämän ketjun perusteella ei.Jos niin vain koulun ja kodin vuorovaikutusta.

Vierailija
253/303 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen ope laittaa seuraavaa päivää koskevat viestit hyvällä säkällä jo illalla klo 22.22 tai huonommalla tuurilla vasta samana aamuna n. 7.40, jolloin olen lähtenyt jo töihin.

Mutta kun se on muuten hyvä ja kiva ope, niin sille ei taida kukaan haluta sanoa tästä mitään.

Vierailija
254/303 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytetään aikuisopiskelussa wilmaa. Näin IT-alan asiantuntijana palvelusta ei kovin paljoa ole hyvää sanottavaa:

1. Palvelu on järkyttävän sekava. Liikaa asiaankuulumatonta sisältöä ja linkkejä, joilla ei ole mitään tekemistä varsinaisen tuotteen kanssa. Ettei vain olisi käynyt niin, että palvelun ovat suunnitelleet ne ihmiset, joille palvelua on tehty, eli "Tää ois kanssa tosi mahtavaa saada tähän juttuun mukaan" -ilmiö.

2. Palvelua käytetään liikaa turhan tiedon tuputtamiseen, ja se aiheuttaa tietoähkyä. Toissijaisen tiedon pitäisi näkyä toissijaisena, eli mielellään poissa tieltä, ellei käyttäjä tätä itse katso.

3. Palvelu on ruma. Ulkoasusuunnittelulle -käytettävyyden- kannalta olisi todellakin käyttöä.

4. Jatkuva paikallaolon vaatimus tekee palvelusta käytännössä torson. Maailmassa on jo nyt niin paljon palveluita (fb,twitter), jotka vaativat, enemmän tai vähemmän, jatkuvaa läsnäoloa. PItikö tästäkin "opetuksen apuvälineestä" tehdä työtehtävä?

Summa summarum: Hyvä idea, huono toteutus: 6-

Vierailija
255/303 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään pitää ihan kaikesta tiedottaa koko ajan huoltajia, koska huoltajat tulee silmille, jos sitä ei tehdä...

Jos liikuntatunnin ohjelma ilmoitetaan yläkoulussa vain oppilaille ilmoitustaulun kautta, tulee siitä valituksia. "Vanhemmille ei tiedotettu ja lapsi ei voi edellyttää niin vaikeata asian hoitamista, kuin ilmoitustaulun katsominen." "Liian iso vastuu seiskaluokkalaiselle." Tämä toimi hyvin näin yli kaksikymmentä vuotta, mutta nyt ei oletaa, että pikkuiset yläkoululaiset hoitaisivat asiansa itse...

Jos koulupäivän aikana käydään esim. taidenäyttelyssä, pitää siitä kertoa etukäteen huoltajille. Miksi? En tiedä, mutta kuulema huoltajan täytyy tietää missä lapsi on.

Jos oppilaalta katoaa/häviää koulupäivän aikana taskusta rahaa, se on koulun vika, jos kotiin ei ole erikseen viestitetty, että ei kannattaisi pitää rahaa takin taskussa. Se kun voi sieltä pudota tai joku voi sen naulakossa sieltä kähveltää.

Jos kesken päivän joudutaan piipahtamaan ulkona, kun palohälytin hälyttää virheellisesti, ei riitä, että oppilaille kerrotaan hälytyksen olleen turha, vaan huoltajankin täytyy tietää syy. Juu, en tiedä miksi.

Tässä nyt muutama huoltajan vaatimus tiedottamisesta, viime keväältä... Eikä läheskään edes kaikki.

Ei koulukaan ihan riemuissaan niitä viestejä lähetä, mutta kun niin nyt vaan nykyään täytyy toimia.

Ope

Tämä! Voisiko joku vanhemmista kertoa, miksi kotiin pitää ilmoittaa lapsen koulupäivän jokainen risahdus ja rasahdus ja pieninkin poikkeus? Eivätkö lapsenne osaa itse illalla kertoa olennaisia juttuja koulupäivästä?

Vierailija
256/303 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään pitää ihan kaikesta tiedottaa koko ajan huoltajia, koska huoltajat tulee silmille, jos sitä ei tehdä...

Jos liikuntatunnin ohjelma ilmoitetaan yläkoulussa vain oppilaille ilmoitustaulun kautta, tulee siitä valituksia. "Vanhemmille ei tiedotettu ja lapsi ei voi edellyttää niin vaikeata asian hoitamista, kuin ilmoitustaulun katsominen." "Liian iso vastuu seiskaluokkalaiselle." Tämä toimi hyvin näin yli kaksikymmentä vuotta, mutta nyt ei oletaa, että pikkuiset yläkoululaiset hoitaisivat asiansa itse...

Jos koulupäivän aikana käydään esim. taidenäyttelyssä, pitää siitä kertoa etukäteen huoltajille. Miksi? En tiedä, mutta kuulema huoltajan täytyy tietää missä lapsi on.

Jos oppilaalta katoaa/häviää koulupäivän aikana taskusta rahaa, se on koulun vika, jos kotiin ei ole erikseen viestitetty, että ei kannattaisi pitää rahaa takin taskussa. Se kun voi sieltä pudota tai joku voi sen naulakossa sieltä kähveltää.

Jos kesken päivän joudutaan piipahtamaan ulkona, kun palohälytin hälyttää virheellisesti, ei riitä, että oppilaille kerrotaan hälytyksen olleen turha, vaan huoltajankin täytyy tietää syy. Juu, en tiedä miksi.

Tässä nyt muutama huoltajan vaatimus tiedottamisesta, viime keväältä... Eikä läheskään edes kaikki.

Ei koulukaan ihan riemuissaan niitä viestejä lähetä, mutta kun niin nyt vaan nykyään täytyy toimia.

Ope

Tämä! Voisiko joku vanhemmista kertoa, miksi kotiin pitää ilmoittaa lapsen koulupäivän jokainen risahdus ja rasahdus ja pieninkin poikkeus? Eivätkö lapsenne osaa itse illalla kertoa olennaisia juttuja koulupäivästä?

Ihan hyvä kysymys. Luulisi, että osaa. Osa lapsista on kuitenkin hyvin haluttomia kertomaan yhtään mitään. En todellakaan oleta, että opettaja jatkuvasti raportoi minulle kaiken. Ymmärrän opettajien työtaakan hyvin enkä halua sitä vasiten lisätä. Mutta jotain vihjettä on joskus hyvä saada esim.siitä, mite lapsi koulussa käyttäytyy. Jos jotain hölmöilyä on ollut, emme tiedä ottaa sitä kotona puheeksi, jollemme ole kuulleet siitä.

Ihmettelen  yös hieman tuota, miten monen mielestä lapsen kuulusi itse muistaa kaikki. Ihanko totta teidän eka-tokaluokkalaliset itse muistavat kaiken koulunkäyntiin kuuluvan? Teillä on kyllä tosi skarppeja lapsia kaikilla sitten. Eihän silloin "ennenvanhaankaan" lapset itse kaikkea hoitaneet. Silloin oli reissuvihot ja laput joilla vanhemmille viestittiin. Tietysti esim.yläasteikäinen lapsi on jo eri asia. 

Vierailija
257/303 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ottavat vastaan lyönnit?" No just. Missä muka?

Kyllä sitäkin valitettavasti sattuu. Erityisluokilla ainakin, varmaan muuallakin kun erityisluokille ei aina siirretä vaikka olisi tarve. Olen itse ollut sivusta todistamassa. 

Vierailija
258/303 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tuntuu uskomattomalta että ope ei pääsääntöisesti kertoisi asioista lapsille, vaan tieto tulisi VAIN Wilman kautta (kuten ap sanoi). Eli esim. se kirjastokortti. Eikö ope ihan varmasti ollut sanonut lapsille että kirjastokortti pitää ottaa mukaan?

Joskus voi tietenkin tulla jotain viimehetkentietoa, mutta meidän lapsille ainakin on AINA kerrottu koulussa erikoispäivistä, koulukuvauksista yms. Wilma-viestit ovat vain lisäpalvelu.

Jos lapselta puuttuu kirjastokortti tai polkupyörä, niin se on lapsen vika, ei vanhempien. Jos liikuntavälineohjeistus on muuttunut yön aikana, ope on varautunut siihen, että kaikki eivät ole viestiä huomanneet.

Mä katson viestit kännykästä jo ennen sängystänousua. En koe tuota vaikeaksi.

Tämä! Voin opena kertoa, että aivan varmasti on kaikki kerrottu oppilaille ja periaattteessa on oppilaan läksynä ne muistaa ja ottaa esim. tarvittavat kamat mukaan. Monessa perheessä tämä toimiikin. Opettaja laittaa tiedot Wilmaan ihan siksikin, että ei sitten tule näiltä valittajavanhemmilta haukkumaviestejä siitä, että kun ei ole tiedetty ja ei ole kerrottu. Ihan itse vanhemmat ovat ajaneet opet siihen, että kaikki pannaan Wilmaan.

Tulipa mieleen, miten meidän koulussa vietiin lapset leffateatteriin kesken päivän. Tämä ei vaatinut siis mitään toimenpiteitä kotona. Kotiinpääsyn aika ei muuttunut tms. Tästä tuli jokuselta huoltajalta valitusta; olihan nyt karmeaa, kun ei ollut etukäteen kerrottu! Ja kyseessä olivat vielä yläkoululaiset oppilaat.

Summa summarum: näitä sekopäävanhempia saatte syyttää.

Vierailija
259/303 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tuntuu uskomattomalta että ope ei pääsääntöisesti kertoisi asioista lapsille, vaan tieto tulisi VAIN Wilman kautta (kuten ap sanoi). Eli esim. se kirjastokortti. Eikö ope ihan varmasti ollut sanonut lapsille että kirjastokortti pitää ottaa mukaan?

Joskus voi tietenkin tulla jotain viimehetkentietoa, mutta meidän lapsille ainakin on AINA kerrottu koulussa erikoispäivistä, koulukuvauksista yms. Wilma-viestit ovat vain lisäpalvelu.

Jos lapselta puuttuu kirjastokortti tai polkupyörä, niin se on lapsen vika, ei vanhempien. Jos liikuntavälineohjeistus on muuttunut yön aikana, ope on varautunut siihen, että kaikki eivät ole viestiä huomanneet.

Mä katson viestit kännykästä jo ennen sängystänousua. En koe tuota vaikeaksi.

Tämä! Voin opena kertoa, että aivan varmasti on kaikki kerrottu oppilaille ja periaattteessa on oppilaan läksynä ne muistaa ja ottaa esim. tarvittavat kamat mukaan. Monessa perheessä tämä toimiikin. Opettaja laittaa tiedot Wilmaan ihan siksikin, että ei sitten tule näiltä valittajavanhemmilta haukkumaviestejä siitä, että kun ei ole tiedetty ja ei ole kerrottu. Ihan itse vanhemmat ovat ajaneet opet siihen, että kaikki pannaan Wilmaan.

Tulipa mieleen, miten meidän koulussa vietiin lapset leffateatteriin kesken päivän. Tämä ei vaatinut siis mitään toimenpiteitä kotona. Kotiinpääsyn aika ei muuttunut tms. Tästä tuli jokuselta huoltajalta valitusta; olihan nyt karmeaa, kun ei ollut etukäteen kerrottu! Ja kyseessä olivat vielä yläkoululaiset oppilaat.

Summa summarum: näitä sekopäävanhempia saatte syyttää.

Ei vaan ole totta. Meillä on ollut vuosien varrella jo useampi opettaja jotka tekee juurikin niin, että suoltaa hienosäädetyn editoimattoman saarnan sinne Wilmaan ja sitten vanhemmat hoitaa kaiken sen käytännön homman. Paljon on laiskoja opettajia, huonoja opettajia, epäpäteviä opettajia. Sitten kun kohdalle osuu epäpätevä laiska huono opettaja, niin jippii.

Vierailija
260/303 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä on se taso jonka mukaan koko koululaitos pyörii? Lahjakkaat lapset hukataan sinne täysin. Ylöspäin eriyttäminen on pelkkä haave ja esimerkiksi minun lapseni on joka helvetin kouluretkellä jonkun adhd-pojan henk koht avustajia, kun opettaja ei hanskaa muuten. Olisi tosii kiva kun se hyvätapainen ja kunnollinen oppilas olisi joskus elämässään edes hetken sen oman koulunkäyntinsä tähti!

Aivan.

Hauskaa, että heikommaksi ainekseksi pääsee näin helpolla. Aion tästä lähtien aina vedota tähän. Onneksi kuitenkin on teitä täydellisiäkin ihmisiä jotka eivät koskaan tee pienissäkään asioissa yhtään virhettä. (:

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä