Mitä VAKAVIA PUUTTEITA Tampereen englanninkielisessä päiväkodissa oikein on? Toiminta määrätty keskeytettäväksi ja yli 60 lasta siirretään
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/vakavia-puutteita-paivakodissa-tamperee…
"Tampereen kaupunki siirtää pikaisesti yli 60 lasta pois yksityisestä English International School of Tampere -päiväkodista, jonka toiminnan Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto on päättänyt määrätä keskeytettäväksi.
Aluehallintoviraston päätöksen mukaan päiväkodin henkilöstön kelpoisuudessa ja toiminnan järjestämisessä on todettu vakavia ja toistuvia puutteita. "
Tietääkö kukaan asiasta tarkemmin?
Kommentit (302)
Vierailija kirjoitti:
Tätähän tämä yksityistäminen teettää, ei kukaan valvo riistofirmojen touhua. Vanhukset, sairaat ja lapset eivät yleensä voi vaatia oikeuksiaan, joten vakavat puutokset selviävät vasta kun jotain tapahtuu :(
Miten niin ei valvo? Kuka tämän pelin vihelsi poikki?
Minä olen Aville valituksen helsinkiläisestä eskarista. Ryhmäkoosta ja "lasten hukkaamisesta" kadulla jne. Sen lähistöllä on pari enkunkielistä päiväkotia enkä kyllä niihin lastani laittaisi.
Ongelma on raha, erilainen koulukulttuuri ja se että ope on joko natiivi tai pätevä. Päteviä natiiveja ei juuri ole, eikä he sitten taas työskentele orjapalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo huutaminen on varmasti kulttuurisidonnainen asia. Itsekin nimittäin kerran satuin paikalle kun Scott piti kuria vähän kovemmalla äänellä, ja kanssasi ollut äiti kauhisteli äänenkäyttöä. Itse pidin ihan tavallisena angloamerikkalaisena käytöksenä, Englannissa kuulin lapsille oikeasti huudettavan, mikä on eri asia kuin äänen korottaminen. Kuri oli ainakin 5-10 vuotta sitten aika kova.
Ei se ihan näin mene. Kulttuuriin kuuluu myös tunneilmaisu. Huutamiseen ei ole kukaan kuollut, päinvastoin. Samoin amerikkalaiseen kulttuuriin kuuluu vastapainona avoin tsemppaus, iloisuus ja positiivinen palaute, jotka taas eivät kuulu suomalaiseen kulttuuriin. On vaikea puhua jotain kieltä ilman sen ei-verbaalista viestintää, tuloksena on Kimi Räikkönen englantia puhuessaan... suomalaisesta varmaan asiallinen, mutta englantilaisesta vain törkeä.
Lapsipsykologiassa huutaminen katsotaan henkiseksi väkivallaksi, lapsen nolaamiseksi. Miksi työpaikallaan saa huutaa lapsille, mutta samalla esim. alaisten tai kollegojen kanssa kommunikointi huutamalla kurkku suoraan katsotaan sopimattomaksi? Lapsi on puolustuskyvytön, mutta työkaveri voi lähteä kälppimään, koska haluaa. Eikä huutaminen ole mikään anglosaksien kulttuuriin kuuluva hyväksytty juttu.
Jos sinä katsot huutamisen väkivallaksi, sinulla on siihen oikeus. Toisaalta silloin rikollisia on tässäkin maassa miljoonia. En tiedä miten tarkoituksenmukaista on nimittää normaaliin elämään kuuluvaa asiaa niinkin värittyneellä sanalla kuin väkivalta, joka todellisuudessa kuvaa nimenomaan fyysistä väkivaltaa. Ei ihme, että suomalaisista niin valtava osa on mt-ongelmaisia ja traumatisoituvat kissan kuolemastakin, jos huutamista pidetään jonain väkivallan tekona. Jestas sentään, ja suomalaisilla on vara mielestään haukkua ruotsalaisia munattomiksi.
Lapselle huutaminen kuritusmielessä on henkistä väkivaltaa lapsipsykologian näkökulmasta. Ei siitä välttämättä jää "traumaa", mutta ei se ihanteellinenkaan kasvatuskeino ole, varsinkaan päiväkodissa. Mikä totuudessa oikein satuttaa noin kovin? Kasvattaminen onnistuu mainiosti ilman huutamista ja kuritusväkivaltaa.
Käsi ylös, kuka tahtoo, että hoitajat huutavat omalle lapselle päiväkodissa?
Öö. Minä. Jos syytä on.
Jos lapsellesi on syytä huutaa, kannattaisiko hänelle hankkia kuulokoje?
Voisi sitten hankkia samanlaiset koko hänen amerikkalaiselle suvulleen. He eivät valitettavasti pidä huutamista (siis kovalla äänellä puhumista) väkivaltana. Eikä edes lasten torumista ja jäähyjä huonosta käytöksestä.
Ehkä huutavalle aikuiselle tosiaankin tekisi hyvää jonkinlainen vahvistin, jotta hän saisi kuulla miltä se oma ääni kuulostaa lapsen herkkään korvaan.
Lapseni ilmoitti jo viisivuotiaana, että jos korotan ääntäni, hän ei ainakaan tottele. Lapseni isä on myös meluherkkä persoona. Siksi olen opetellut muita kommunikaatiokeinoja, vaikka itsekin tulen kovaäänisestä perheestä.
Erityisherkkyys on vaikea ominaisuus ihan missä hyvänsä päiväkodissa. Melu on kovempi kuin kotona. Onko lapselle kuitenkaan edullista melun eliminointi, vai kannattaisiko kuitenkin vähän karaista kestämään normaaleja elämän ääniä. Tämä on kestokysymys, johon jokainen miettii omat ratkaisunsa.
Vihjaatko nyt siis ihan tosissasi, että aikuisen pitäisi huutaa meluherkälle lapselle tämän karaisemiseksi?
Jos on tarkoitus lähteä pois Suomesta jossain vaiheessa, ehkä olisi ihan hyvä totutella vähän reippaampaan äänenkäyttöön. En minäkään tietenkään kannata mitään pää punaisena rääkymistä, mutta tiedän, että moni ummikkosuomalainen oikeasti pitää aivan normaalia, vaativaa äänensävyä huutamisena kun puhujana on amerikkalainen henkilö. Minullekin on lukemattomia kertoja suomalaiset avautuneet muutettuaan USA:han, että kamalia huutajia nämä amerikkalaiset... needless to say, asia ei ole ihan niin yksinkertainen.
Mä olen asunut Jenkeissä, ja kyllä siellä aikuiset ihmiset hoitivat asiansa ihan normaalilla äänellä. Naapurin ukko kyllä huusi lapselleen samalla kuin pieksi tätä, mutta en koe, että omaa meluherkkää lastani pitäisi karaista tuollaisten ukkojen varalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo huutaminen on varmasti kulttuurisidonnainen asia. Itsekin nimittäin kerran satuin paikalle kun Scott piti kuria vähän kovemmalla äänellä, ja kanssasi ollut äiti kauhisteli äänenkäyttöä. Itse pidin ihan tavallisena angloamerikkalaisena käytöksenä, Englannissa kuulin lapsille oikeasti huudettavan, mikä on eri asia kuin äänen korottaminen. Kuri oli ainakin 5-10 vuotta sitten aika kova.
Ei se ihan näin mene. Kulttuuriin kuuluu myös tunneilmaisu. Huutamiseen ei ole kukaan kuollut, päinvastoin. Samoin amerikkalaiseen kulttuuriin kuuluu vastapainona avoin tsemppaus, iloisuus ja positiivinen palaute, jotka taas eivät kuulu suomalaiseen kulttuuriin. On vaikea puhua jotain kieltä ilman sen ei-verbaalista viestintää, tuloksena on Kimi Räikkönen englantia puhuessaan... suomalaisesta varmaan asiallinen, mutta englantilaisesta vain törkeä.
Lapsipsykologiassa huutaminen katsotaan henkiseksi väkivallaksi, lapsen nolaamiseksi. Miksi työpaikallaan saa huutaa lapsille, mutta samalla esim. alaisten tai kollegojen kanssa kommunikointi huutamalla kurkku suoraan katsotaan sopimattomaksi? Lapsi on puolustuskyvytön, mutta työkaveri voi lähteä kälppimään, koska haluaa. Eikä huutaminen ole mikään anglosaksien kulttuuriin kuuluva hyväksytty juttu.
Jos sinä katsot huutamisen väkivallaksi, sinulla on siihen oikeus. Toisaalta silloin rikollisia on tässäkin maassa miljoonia. En tiedä miten tarkoituksenmukaista on nimittää normaaliin elämään kuuluvaa asiaa niinkin värittyneellä sanalla kuin väkivalta, joka todellisuudessa kuvaa nimenomaan fyysistä väkivaltaa. Ei ihme, että suomalaisista niin valtava osa on mt-ongelmaisia ja traumatisoituvat kissan kuolemastakin, jos huutamista pidetään jonain väkivallan tekona. Jestas sentään, ja suomalaisilla on vara mielestään haukkua ruotsalaisia munattomiksi.
Lapselle huutaminen kuritusmielessä on henkistä väkivaltaa lapsipsykologian näkökulmasta. Ei siitä välttämättä jää "traumaa", mutta ei se ihanteellinenkaan kasvatuskeino ole, varsinkaan päiväkodissa. Mikä totuudessa oikein satuttaa noin kovin? Kasvattaminen onnistuu mainiosti ilman huutamista ja kuritusväkivaltaa.
Öö. Minä. Jos syytä on.
Voisi sitten hankkia samanlaiset koko hänen amerikkalaiselle suvulleen. He eivät valitettavasti pidä huutamista (siis kovalla äänellä puhumista) väkivaltana. Eikä edes lasten torumista ja jäähyjä huonosta käytöksestä.
Ehkä huutavalle aikuiselle tosiaankin tekisi hyvää jonkinlainen vahvistin, jotta hän saisi kuulla miltä se oma ääni kuulostaa lapsen herkkään korvaan.
Lapseni ilmoitti jo viisivuotiaana, että jos korotan ääntäni, hän ei ainakaan tottele. Lapseni isä on myös meluherkkä persoona. Siksi olen opetellut muita kommunikaatiokeinoja, vaikka itsekin tulen kovaäänisestä perheestä.
Erityisherkkyys on vaikea ominaisuus ihan missä hyvänsä päiväkodissa. Melu on kovempi kuin kotona. Onko lapselle kuitenkaan edullista melun eliminointi, vai kannattaisiko kuitenkin vähän karaista kestämään normaaleja elämän ääniä. Tämä on kestokysymys, johon jokainen miettii omat ratkaisunsa.
Vihjaatko nyt siis ihan tosissasi, että aikuisen pitäisi huutaa meluherkälle lapselle tämän karaisemiseksi?
Jos on tarkoitus lähteä pois Suomesta jossain vaiheessa, ehkä olisi ihan hyvä totutella vähän reippaampaan äänenkäyttöön. En minäkään tietenkään kannata mitään pää punaisena rääkymistä, mutta tiedän, että moni ummikkosuomalainen oikeasti pitää aivan normaalia, vaativaa äänensävyä huutamisena kun puhujana on amerikkalainen henkilö. Minullekin on lukemattomia kertoja suomalaiset avautuneet muutettuaan USA:han, että kamalia huutajia nämä amerikkalaiset... needless to say, asia ei ole ihan niin yksinkertainen.
Mä olen asunut Jenkeissä, ja kyllä siellä aikuiset ihmiset hoitivat asiansa ihan normaalilla äänellä. Naapurin ukko kyllä huusi lapselleen samalla kuin pieksi tätä, mutta en koe, että omaa meluherkkää lastani pitäisi karaista tuollaisten ukkojen varalta.
Kiva sulle! :-) Tuskinpa sinäkään sitten olisit pitänyt Scottin huutamista erityisen pelottavana. Itseäni ainakaan ei pelottanut eikä lapsianikaan. Ei äänen korottaminen ole sinänsä pelottavaa, mutta moni suomalainen kokee sen aggressiiviseksi, koska suomalainen puhekulttuuri on todella hillittyä. Tuskinpa tästä kukaan voi olla eri mieltä.
Itse en tunne amerikkalaisia, joiden lastenhakkaamista olisin joutunut kuuntelemaan (en olisi jäänyt vain kuuntelemaan!), ja olen myös varma, ettei kyseisen tamperelaisen päiväkodin johtaja ole hakannut hoitolapsiaan.
Kyllä minä haluan voida luottaa siihen, että lapseni opettajalla on alan koulutus. Ei pitäisi olla liikaa vaadittu! Etenkin, kun opettajia on yleensä ryhmässä vain se yksi.
En kyllä myöskään halua, että lastenhoitajat ovat jotain työkkärin listoilta revittyjä ilman alan koulutusta. Ei pelkkä äitiys/isyys tee kenestäkään pätevää lastenhoitajaa päiväkotiin. Joku lapsiparkki nyt on eri asia.
Kansalaisaloitetta kehiin, että saataisiin KOULUTETUT ihmiset päiväkoteihin. Se 1/3 lto ja loput hoitajia kuulostaa ihan hyvältä. Tosin äitini nuoruudessa päiväkotiryhmässä oli yksi opettaja ja yksi avustaja, näin siis 60-70-luvulla, kun hän työskenteli lastentarhassa. Suhdeluku silloin siis parempi kuin nykyään.
Tamperelaiset yrittivät tehdä lapsistaan "kansainvälisiä". Melkein säälittäisi, ellei naurattaisi niin paljon :DDD
Moro, määä ooon Mansesta nääääs.
Ei lapsille tarvitse huutaa, jos heitä kasvatetaan muuten. Itse ainakin olen pärjännyt huutamatta 3-5v lasten ryhmän lto:na, eikä lastenkaan tarvitse korottaa ääntään tullakseen kuulluiksi. Ryhmässämme on useampi vilkas lapsi, joiden käytöksen rauhoittamiseen olemme koko työtiimi kiinnittäneet erityistä huomiota. Minulla itselläni on ADHD ja sitä kautta olen jo vuosia opiskellut aiheesta ja esim. rauhoittumisen ja tunnetaitojen harjoittelu on meillä jokapäiväistä.
Huutaminen on viimeinen keino, jos esim. liikenteessä lapsi jostain syystä lähtisi juoksemaan auton alle tai olisi muuten vaarassa. Vihaisena ärjyminen EI ole normaali tapa kommunikoida lasten tai kenenkään kanssa. Se osoittaa vain, ettei ole muita keinoja pärjätä, mikä on todella epäsopivaa käytöstä ammattikasvattajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö. Minä. Jos syytä on.
Kiva sulle! :-) Tuskinpa sinäkään sitten olisit pitänyt Scottin huutamista erityisen pelottavana. Itseäni ainakaan ei pelottanut eikä lapsianikaan. Ei äänen korottaminen ole sinänsä pelottavaa, mutta moni suomalainen kokee sen aggressiiviseksi, koska suomalainen puhekulttuuri on todella hillittyä. Tuskinpa tästä kukaan voi olla eri mieltä.
Itse en tunne amerikkalaisia, joiden lastenhakkaamista olisin joutunut kuuntelemaan (en olisi jäänyt vain kuuntelemaan!), ja olen myös varma, ettei kyseisen tamperelaisen päiväkodin johtaja ole hakannut hoitolapsiaan.
Sehän on hienoa, että olet oikein varma asiasta.
Totuus (1/2) :
Aluehallintoviraston raportti Tampereella toimivasta yksityisestä päiväkodista on karmeaa luettavaa.
Raportin mukaan päiväkodissa on harjoitettu lasten uhkailua, kovakouraista vaatteisiin tarttumista, vaatteista retuuttamista. Raportin mukaan eräs työntekijä on uhannut toista työntekijää veitsellä.
Aluehallintovirasto sekä Tampereen kaupungin virkamiehet tekivät päiväkotiin yllätystarkastuksen viime tiistaina. Tarkastuksen jälkeen päiväkodin toiminta määrättiin lasten turvallisuuden takia keskeytettäväksi välittömästi.
Tarkastuksen aikana päiväkodissa oli 46 lasta. Vain kahdella työntekijällä oli asianmukainen koulutus. Päiväkodin 16 työntekijästä vain neljällä on tehtävään vaadittu kelpoisuus.
– Myös päiväkodin johtajalta puuttuu lastentarhan opettajan kelpoisuus, todetaan raportissa.
Raportin mukaan lapset eivät saa riittävästi ruokaa, eikä sen laadussakaan ole kehumista.
– Tarkastuksen perusteella epäily ruuan riittävyydestä ja heikosta laadusta vahvistui. Tarkastuksessa ilmeni, että ruuan loppumiseen varaudutaan systemaattisesti mm. eineksillä ja omenoilla.
– Päiväkotiin tilataan lähtökohtaisesti liian vähän ruokaa, pääruuan lisukkeet ovat vähäiset ja maitoa ei ole lapsille tarjolla päivittäin ruokajuomaksi ja leivän käyttöä säännöstellään, todetaan raportissa.
Lasten vanhemmat ovat tehneet päiväkodin johtajasta ilmoituksia. Omaan turvallisuuteensa vedoten lasten vanhemmat haluavat pysyä nimettöminä.
– Epäkohdat koskivat johtajan käyttäytymistä, kuten huutamista henkilöstölle lasten kuulleen ja toiminnan aikana, ja jonka sekä lapset että henkilöstö kokevat pelottavina. Johtajan käytöksessä oli tarkastuskäynnillä havaittavissa ilmoituksen mukaisesti yhteneviä merkkejä.
– Tarkastuskäynnillä päiväkodin johtajan käytös koettiin virkamiesten kokemana uhkaavaksi ja hermostuneeksi. Asioiden käsittelyvaiheessa johtajan kiihtyessä hänen äänensä kohosi ja henkilö vaikutti arvaamattomalta. Tarkastustilanteessa hän käytti runsaasti vahvoja, ronskisti ilmaistuja käsitteitä.
Revitty vaatteista, huudettu eikä annettu ruokaa kunnolla. Johtaja agressiivinen. Henkilökunta uhkaillut toiSiaan puukolla. Kunnon keskitysleiri siis.
Sen tarun loppu.
Totuus (2/2) :
Työntekijä uhkaili
Eräästä 3-vuotiaiden ryhmässä työskennelleestä työntekijästä on tullut viranomaisille ilmoituksia. Niissä tuodaan esille työntekijän epäasiallinen käytös muita työntekijöitä kohtaan sekä lasten huono kohtelu.
– Esimerkkinä huonosta kohtelusta kerrottiin kovakourainen tarttuminen lapsiin ja lasten vaatteista retuuttaminen esimerkiksi huoneesta toiseen, pelottelu ikävillä asioilla, jos lapsi ei tottele eri tilanteissa.
Viranomaisille tehdyn ilmoituksen mukaan sama työntekijä oli uhannut työtoveriaan veitsellä. Päiväkodin johtaja kiisti kuulleensa henkilöstön välisistä ristiriidoista.
Epäilysten kohteeksi joutunutta työntekijää kuultiin tarkastuksessa.
– Hän kielsi kaikki häneen kohdistuvat väitteet ja tuohtui asian esiin tuomisesta. Hän halusi tietää, kuka tällaista on mennyt puhumaan, ja uhkasi, että ”hän antaa takaisin, kun saa selville ilmiantajan” ja uhkasi myös oikeustoimilla, raportissa kerrotaan.
Työntekijältä kysyttiin, oliko hänellä ollut sanaharkkaa tai riitaa toisen työntekijän kanssa lasten aikana ja lapsiryhmässä.
– Hän ei kieltänyt eikä myöntänyt.
Työntekijän käyttäytyminen sai tarkastuksen tekijät huolestumaan.
– Hermostuminen ja poissaolevan työtoverin epämääräinen uhkaaminen oikeusprosessilla tai toteamalla, että antaa ”paskaa niskaan samalla mitalla” herätti tarkastuksen aikana kuitenkin huolta lastenhoitajan käytöksestä.
– Tarkastuksessa läsnäolijat totesivat, että (työntekijän nimi) lausunnot olivat selkeitä uhkauksia.
– Tarkastuksen aikana oli havaittavissa, että asian käsittely hermostutti päiväkodin johtajaa. Johtaja ei ottanut vakavasti häneen ja (työntekijän nimi) kohdistuneita väitteitä eikä luvannut selvittää asioita. Asioihin suhtautuminen oli vähättelevää tai kieltävää, raportissa todetaan.
Tutkintapyyntö poliisille
– Lasten altistuminen henkisen väkivallan kokemukselle on tarkastuksessa saatujen havaintojen perusteella mahdollista, vaikkei tarkastuksessa suoraan sellaisia tilanteita nähty, mitä epäkohtailmoituksissa tuotiin esille (aikuinen huutaa, aikuiset riitelevät, henkisen väkivallan kohdistumisesta suoraan lapseen, kuten nolaaminen, uhkailu, kurittaminen tai fyysisen koskemattomuuden vaarantuminen alle 3-vuotiaiden ryhmässä), sanotaan raportissa.
– Päiväkodin yksiköissä on vakavia ja toistuvia puutteita päiväkodin johtajan sekä yhden työntekijän käytöksessä lapsia ja päiväkodin muita työntekijöitä kohtaan.
– Lisäksi henkilöstön kelpoisuuksissa on merkittäviä puutteita ja henkilöstön määrä on useissa päivän tilanteissa riittämätön lasten lukumäärään nähden. Lapsille tarjottavan ruuan laatu ja riittävyys eivät täytä varhaiskasvatuksen velvoitteita, raportissa todetaan.
Epäkohdat osoittautuivat niin vakaviksi ja lasten turvallisuutta vaarantaviksi, että päiväkodin toiminta päätettiin keskeyttää suullisella määräyksellä ensi maanantaista alkaen. Lisäksi Tampereen kaupunki on tehnyt päiväkodista tutkintapyynnön poliisille.
Jussi Niiranen
Onhan se nyt selvää, että Suomessa ei huudeta. Monessa muussa maassa se taas on normaalia. Tässäkin yksi tuhannesta kirjoituksesta, jossa kuvataan suomalaisten paniikki äänen korottamisesta.
http://matadornetwork.com/abroad/8-reasons-finnish-people-wont-talk/
Lieköhän Scott jo maksanut pysäköintimaksunsa?
Varmaan mieheltä mennyt hermot kun parkkipirkot oli aina kyttäämässä kun hän joutui pysäyttämään autonsa päiväkodin eteen ruokarundeilla, ja heti oli sakkolappu ikkunassa. Paikassa ei ole paljon liikennettä ja pysähtymiskielto pelkkää rahastusta. Voi olla, että 15000 euron rästimaksut alkoivat käydä ukon hermoille.
Vierailija kirjoitti:
Lieköhän Scott jo maksanut pysäköintimaksunsa?
Varmaan mieheltä mennyt hermot kun parkkipirkot oli aina kyttäämässä kun hän joutui pysäyttämään autonsa päiväkodin eteen ruokarundeilla, ja heti oli sakkolappu ikkunassa. Paikassa ei ole paljon liikennettä ja pysähtymiskielto pelkkää rahastusta. Voi olla, että 15000 euron rästimaksut alkoivat käydä ukon hermoille.
Ai missä ei ole paljon liikennettä? Keskustan alueellahan nuo päiväkodit sijaitsevat ja esim. Juhlatalonkadulla (jossa yksi toimipiste kai on) on kova liikenne ainakin virka-aikaan. Eiköhän sekin kerro jo jotakin ko. henkilön luonteenlaadusta jos on tuollainen määrä pysäköintivirhemaksuja rästissä!
Vierailija kirjoitti:
Nettisivujen perusteella henkilökunta vaikuttaa epäilyttävältä (ja epäpätevältä).
Kasvatustieteiden maisteri, sosionomi, luokanopettaja ovat epäpäteviä?
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt selvää, että Suomessa ei huudeta. Monessa muussa maassa se taas on normaalia. Tässäkin yksi tuhannesta kirjoituksesta, jossa kuvataan suomalaisten paniikki äänen korottamisesta.
Ja varmasti se veitsellä uhkailukin on ihan normaalia monessa kulttuurissa, me suomalaiset vain ollaan tällaisia panikoituvia nössöjä, jotka emme osaa osoittaa tunteitamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö. Minä. Jos syytä on.
Vähänkö on äiskä rähmällään... varmaan aika moni viisivuotias kuvittelee sanelevansa ehdot, se on vanhemmasta kiinni suostuuko niihin. Meillä kyllä lapset tottelee myös kovemmalla äänellä annettuja ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja varmasti se veitsellä uhkailukin on ihan normaalia monessa kulttuurissa, me suomalaiset vain ollaan tällaisia panikoituvia nössöjä, jotka emme osaa osoittaa tunteitamme.
Herää kysymys, että kenen puheisiin nämäkin syytökset perustuvat. Itse veikkaan, että joku järkisyy tällekin Tampereen kaupungin päätökselle kohta löytyy. Ehkä jonkun kouluviranomaisen lapsi avaa kuukauden päästä samaan tilaan oman englanninkielisen päiväkotinsa. Kaikelle löytyy kyllä selitys.
Ja huvittaa vähän tämä moraalinen närkästys siitä, että lapset ovat kuulleet jonkun huutavan. Tiedän asiaa läheltä seuranneena, että kaupunki on aktiivisesti kiusannut kyseistä toimijaa jo vuosikausia monin eri tavoin. Jossain vaiheessa kaupunki mm. kielsi heitä käyttämästä kaupungin leikkipuistoa, pysäköinninvalvonta kielsi pysähtymisen kiinteistöjen kohdalla (toinen sijaitsi liikenteettömällä umpikujalla) ja kyttäsi sitten kummankin kiinteistön edessä aamuin illoin ja lounasaikaan ja antoi sakot vanhemmille ja henkilökunnalle, joskus kymmeniä lappuja per päivä. Kyllä tuollaiseen lopulta kypsyy ihan jokainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herää kysymys, että kenen puheisiin nämäkin syytökset perustuvat. Itse veikkaan, että joku järkisyy tällekin Tampereen kaupungin päätökselle kohta löytyy. Ehkä jonkun kouluviranomaisen lapsi avaa kuukauden päästä samaan tilaan oman englanninkielisen päiväkotinsa. Kaikelle löytyy kyllä selitys.
Ja huvittaa vähän tämä moraalinen närkästys siitä, että lapset ovat kuulleet jonkun huutavan. Tiedän asiaa läheltä seuranneena, että kaupunki on aktiivisesti kiusannut kyseistä toimijaa jo vuosikausia monin eri tavoin. Jossain vaiheessa kaupunki mm. kielsi heitä käyttämästä kaupungin leikkipuistoa, pysäköinninvalvonta kielsi pysähtymisen kiinteistöjen kohdalla (toinen sijaitsi liikenteettömällä umpikujalla) ja kyttäsi sitten kummankin kiinteistön edessä aamuin illoin ja lounasaikaan ja antoi sakot vanhemmille ja henkilökunnalle, joskus kymmeniä lappuja per päivä. Kyllä tuollaiseen lopulta kypsyy ihan jokainen.
Kaupunki kiusannut? Et oo tosissas. Ihan oikeesti, avaa nyt silmäsi ja lue noi tarkastuksesta kertovat asiat. Kaikki pitää valitettavasti paikkansa. Ja ovat vain pieni osa.
Esim. Jyväskylässä oli sijaiskielto, kun säästettiin. Toki isoissa päiväkodeissa pystyy lainaamaan naapuriryhmistä.