Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tätä säätämistä on lapsiperheessä näin paljon?

Vierailija
02.09.2016 |

Koulut on just alkaneet ja olen jo ihan puhki. Harrastusilmoittautumisissa ei suunnilleen yhdessäkään harrastuksessa yksikään netti-ilmoittauutminen toimi, poikkeusjärjestelyä on koulussa poikkeusjärjestelyn perään, KOLME leirikouluvarainkeruuta käynnistyi, oiontarauta hajosi.

Ensi viikoksi pitää muistaa laittaa ma eväät yhdelle koska Annantalo, ma yksi hakea kaverilta kello 17, ma toinen viedä puolen tunnin päähän tanssitunnille, tiistaina on vanhempainilta ja oiontalääkäri, keskiviikkona vanhempainilta ja kaksi harrastusta eri paikoissa ja liikuntapäivä yhdellä joka loppuu jo kaksi tuntia normaalia koulupäivää aikaisemmin paikassa, jossa lapsi ei ole ikinä käynyt eli bussireitti pitää katsoa, torstaina on kielen tukitunnit ja yhdellä kokeilutunti toisessa.

Jne. jne. jne.

Ja siihen päälle halutaan ainakin kahteen buffetiin syötävää, yhdelle pitää ostaa koulukirjoja koska Helsinki säästää eikä niitä anneta koulun puolesta, kolmannen silmälääkäri...

Kommentit (407)

Vierailija
81/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja opetusviraston syytä on mysö se, että se on päästänyt Helsingin koulutilanteen tällaiseksi. Siellä on osaamatonta porukkaa, joka haihattelee jotain Kalasataman sohvia samaan aikaan kun koko muun kaupungin tilanne valuu viemäriin.

Vierailija
82/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostais, miten 79 ennakoi noi Wilmaan edellisenä iltana tulevat muutosviestit, lisävarusteet tai hankittavat eväät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja omaa "syytäni" on toki se, että haluan lapsille laadukkaan koulupolun. Toki jokainen osaa lykätä lapsensa slummikouluun ja hylätä sinne. Minä en suostu siihen.

Minä haluan lapsille hyvän kielitaidon ja ponnistelen sen eteen. Voisi toki tyytyä pelkkään suomeen ja tankeroenglantiin.

Haluan heille hyvän terveyden, joten siksi panostan myös harrastuksiin. Toki voisivat vain kutoa kotona.

Haluan tukea kutakin lasta luonteensa mukaisesti. Siksi sen ujon teatteriin satsaan. Toki hänet voisi dumpata ihan mihin vaan tai jättää kotiin kutomaan.

Haluan lapsilleni suorat hampaat ja sellaisen purennan, ettei pää särje joka päivä. Toki voisin laiminlyödä tämänkin.

Vierailija
84/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät nämä ongelmat ole taivaasta tipahtaneet, vaan ne ovat loogista seurausta tekemistäsi valinnoista kuten päätöksestä hankkia lapsia, kolmen lapsen hankkimisesta ja lasten harrastuksista.

No moni asia on muuttunut ihan kahden vuoden aikana, koska säästöt. Esim tuo että itse pitää hoitaa oionta ja ostaa koulukirjat. Kaikki muut on aiemmin saanut ne koulun puolesta.

Missä koulussa lapsesi ovat? Lain mukaan peruskoulu on ilmainen,eli tavalliseen kouluun ei tarvitse kirjoja ostaa edes köyhässä Helsingissä. Minä kävin kouluni siihen aikaan, kun tehtäväkirjat vasta tekivät tuloaan. Meillä oli oppikirja ja sinikantinen ruutuvihko, ja hyvin opittiin. Matematiikkaa opin oikein erinomaisesti enkä minä voi väittää, että vaatimaton kielitaitoni olisi harjoituskirjojen puutteesta johtuvaa.

Omia valintoja nuo kaikki ovat. Onko pakko olla niin monta harrastusta ja monessa eri paikassa? Ymmärrän kyllä ongelman, vaikka itse en ole kuljettanut harrastuksiin kuin yhtä kerralla.

Toivottavasti lapsillasi on myös toinen huoltaja, joka voi osallistua ja kavereita, joiden kanssa voi sopia jotain harrastuskuljetuksia vuorotellen. Ja mikä tärkeintä, toivottavasti lapsesi oppivat omatoimisiksi! Ei saman perheen kolmea lasta paapota, huolleta ja kuljeteta yhtä paljon kuin ainokaisia, joiden vanhemmat voivat keskittää kaikki voimansa ja aikansa vain yhteen lapseen. Kolmilapsisen yksinhuoltajan lapsista kukin saa vain noin 1/6 siitä palvelusta, mitä saan kahden huoltajan ainoa lapsi yhteensä molemmilta vanhemmiltaan.

Vierailija
85/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostais, miten 79 ennakoi noi Wilmaan edellisenä iltana tulevat muutosviestit, lisävarusteet tai hankittavat eväät.

Samoin. Pahimmillaan niitä seuraavan päivän muutoksia on tullut 22.50. Lapsi lähtee kouluun 6.50.

ap

Vierailija
86/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät nämä ongelmat ole taivaasta tipahtaneet, vaan ne ovat loogista seurausta tekemistäsi valinnoista kuten päätöksestä hankkia lapsia, kolmen lapsen hankkimisesta ja lasten harrastuksista.

No moni asia on muuttunut ihan kahden vuoden aikana, koska säästöt. Esim tuo että itse pitää hoitaa oionta ja ostaa koulukirjat. Kaikki muut on aiemmin saanut ne koulun puolesta.

>Missä koulussa lapsesi ovat? Lain mukaan peruskoulu on ilmainen,eli tavalliseen kouluun ei tarvitse >kirjoja ostaa edes köyhässä Helsingissä. Minä kävin kouluni siihen aikaan, kun tehtäväkirjat vasta tekivät >tuloaan. Meillä oli oppikirja ja sinikantinen ruutuvihko, ja hyvin opittiin. Matematiikkaa opin oikein >erinomaisesti enkä minä voi väittää, että vaatimaton kielitaitoni olisi harjoituskirjojen puutteesta >johtuvaa.

Helsingin kaupungin tavallinen peruskoulu. Ja kyllä, kyllä voi opettaa myös kirjalla ja viholla. Mutta jos oppimateriaali on suunniteltu tietyllä tavalla ja siitä jätetään jokin palikka käyttämättä mutta oppituntien rakennetta tai valmistelua ei muuteta tämänmukaisesti, se opetus ei enää toimi. Esimerkiksi nyt vaikka ne ristikot. Opettajan pitäisi itse valmistaa ne ja jakaa oppilaille. Sen sijaan että kielten tunnista menee 20 minuuttia siihen materiaalin tekemiseen. Ja tämä on ihan fakta, jonka kielten opettajana ja oppimateriaalejakin opiskeluaikoinakin toimittaneena tiedän. Tässä vyörytetään nyt se opetusviraston päätös perheille eli opettaja on suomeksi suoraan sanottuna laiska ja panee vain paskan eteenpäin.

>Omia valintoja nuo kaikki ovat. Onko pakko olla niin monta harrastusta ja monessa eri paikassa?

Kaksi harrastusta per lapsi. Mm. se teatteriharrastus joka on hyväksi ujolle lapselle ja itsepuolustuslaji teinitytölle. Minusta hyvin järkeviä. Ne harrastukset on pk-seudulla hajallaan. Ja juu, olemme miettineet sitä poismuuttoakin, mutta esim mökkipaikkakunnallamme se harkitsemamme yläkoulu osoittautui valtakunnan ykkösuutisten homepommiksi.

Vierailija
87/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin. Pahimmillaan niitä seuraavan päivän muutoksia on tullut 22.50. Lapsi lähtee kouluun 6.50.

ap

Mitä luultavimmin kovin moni muu(kaan) ei ole niitä viestejä lukenut. Koululle voi laittaa palautetta, että teillä laitetaan läppärit, täppärit ja luurit pois käsistä klo 20.00. Tuskin noita myöhäisillan muutoksia ihan joka saamarin päivä tulee, joten ehkä kannattaisi priorisoida perheaikaa ja jättää ne vehkeet käsistä edes iltaisin.

Eväitäkään ei tarvitse hirveästi "hankkia", jos kotona on perusvarasto, josta voi tarvittaessa lyödä aamulla mukaan jotain. Tai vaihtoehtoisesti lapsella voi olla repussa pieni eväsrasia, jossa on pilli(täys)mehu ja Elovena-keksi, jos niitä eväspyyntöjä kerta tulee alvariinsa.

Eniten kuulostaa siltä, että ap on jättänyt ennakoimatta ja valmistautuu viime tingassa, plus roikkuu ihan liikaa somessa ja hoidettavat asiat kasautuvat. Helsingin keskustassa voi olla pitkiä/vaarallisia/hankalia reittejä, mutta sellaista se pk-seudulla tuppaa olemaan. Mitä pidemmälle koulumaailmassa etenee, sitä vaikeammaksi käy. Lukioon tai amikseen voi joutua vaikka ihan toiselle puolelle kaupunkia tai ihan tyystin eri kaupunkiin ja se on täysin normaalia. Jos tykkää asua pk-seudulla, niin tuollaista se on. Me asuttiin 15 vuotta ja muutettiin pois, kun alkoi olla ihan persetouhua.

Vierailija
88/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyy.

Vierailija
89/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis. Kummallisimpia on nää äidit jotka valittaa kiirettään ja kaiken muistamisen ongelmaa. Ja kun katsoo mihin aika menee, niin taitaapa se mennä koneella av:n äärellä istuen. Ainakin kun tätäkin ketjua selasi alusta loppuun, mulla meni siihen aikaa 2 min, mutta ap on istunut valittamassa langoilla koko ajan. No, menee se päivä noinkin ja jos negatiivisuudesta tykkää...

Vierailija
90/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko juju siinä, et olet hankkinu niin monta lasta? Jokainen lapsi tuo yhden härdellin lisää? Eikä joka ainoaan varainkeruuseen tarvitse osallistua. Jos niin kokee, kannattaa miettiä miksi aikuisenakin haluaa kympin tyttönä miellyttää muita. Joo, ihmettelen usein ku ihmiset syytää vauvaa toisensa perään, että eivätkö he ajattele yhtään, onko heillä resursseja hoitaa lapsiaan. Kokemus on osoittanut, et aika monelle se ei ole tullut mieleen. Et jokaisessa lapsessa on valtava työ- joka pitäis myös pystyä hoitamaan. 

Vierailija
91/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja omaa "syytäni" on toki se, että haluan lapsille laadukkaan koulupolun. Toki jokainen osaa lykätä lapsensa slummikouluun ja hylätä sinne. Minä en suostu siihen.

Minä haluan lapsille hyvän kielitaidon ja ponnistelen sen eteen. Voisi toki tyytyä pelkkään suomeen ja tankeroenglantiin.

Haluan heille hyvän terveyden, joten siksi panostan myös harrastuksiin. Toki voisivat vain kutoa kotona.

Haluan tukea kutakin lasta luonteensa mukaisesti. Siksi sen ujon teatteriin satsaan. Toki hänet voisi dumpata ihan mihin vaan tai jättää kotiin kutomaan.

Haluan lapsilleni suorat hampaat ja sellaisen purennan, ettei pää särje joka päivä. Toki voisin laiminlyödä tämänkin.

Melkoinen marttyyri.

Itsekin vieraiden kielten parissa työskentelevänä tiedän, ettei se kielitaito ole siitä harjoituskirjasta kiinni. Käytä luovuutta, nainen! Ja sitä vierasta kieltä.

Ujo lapsi teatteriharrastuksessa...? Ka mikäs vika käsitöissä? Eikö sun lapset liiku ollenkaan, jos eivät sitä tee ohjatun harrastuksen parissa? Olen pitkälti ollut samaa mieltä kanssasi, mutta nyt menee yli. Asioista saa kyllä vaikeita, jos ne sellaisiksi tekee.

Vierailija
92/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis. Kummallisimpia on nää äidit jotka valittaa kiirettään ja kaiken muistamisen ongelmaa. Ja kun katsoo mihin aika menee, niin taitaapa se mennä koneella av:n äärellä istuen. Ainakin kun tätäkin ketjua selasi alusta loppuun, mulla meni siihen aikaa 2 min, mutta ap on istunut valittamassa langoilla koko ajan. No, menee se päivä noinkin ja jos negatiivisuudesta tykkää...

Olen kylläkin siivonnut tässä välissä, käyttänyt koirat lenkillä, viestinyt kolmen harrastuksen järjestäjän kanssa, tehnyt kauppalistan, silittänyt, laittanut pyykit kuivumaan, hakenut postit, maksanut laskut...

Ja alkujaan olen noussut puoli viisi tekemään yhden työprojektin loppuun.

Se mikä minua ihmetyttää on se, että joku viitsii lukea näin tylsän ketjun.

ap

Vierailija
93/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua. Mulle ei wilma ookoskaan ollu ongelma. Katson kun muistan. Sellaista oletusta ei ole, että siellä pitäis illalla viimeiseksi notkua. Hyvin ovat lapset pärjänneet.

Vierailija
94/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkoinen marttyyri.

Haista.

>Itsekin vieraiden kielten parissa työskentelevänä tiedän, ettei se kielitaito ole siitä harjoituskirjasta kiinni. >Käytä luovuutta, nainen! Ja sitä vierasta kieltä.

Ei se että minä olen kotona luova, poista sitä päättömyyttä että lapsen koulun englannin tunnit ovat nyt lähtökohtaisesti huonoja ja huomio menee niillä ihan vääriin asioihin. Ja se oma lapsi ei saa sitä eriyttämistä, johon hänellä pitäisi olla oikeus.

>Ujo lapsi teatteriharrastuksessa...? Ka mikäs vika käsitöissä? Eikö sun lapset liiku ollenkaan, jos eivät sitä >tee ohjatun harrastuksen parissa? Olen pitkälti ollut samaa mieltä kanssasi, mutta nyt menee yli.

Jep, on tehnyt hänelle oikein hyvää. Ehtii silti myös harrastaa käsitöitä. Ja kyllä liikkuu, mutta suositus on kai nykyään ainakin kaksi tuntia päivässä? Yhdellä lapsella se liikuntaharrastus on itsepuolustuslaji (josta on muutakin hyötyä kuin pelkkä liikunta), toisella se liikuntaharrastus on niiden lasten kanssa jotka tulevat samaan kouluun jos lapsemme pääsee haluttuun painotukseen eli tässä on huomioitu myös se sosiaalinen puoli.

>Asioista saa kyllä vaikeita, jos ne sellaisiksi tekee.

Minä en ole näitä asioita vaikeiksi tehnyt. En voi sille mitään että Helsingin kaupunki kuvitteli että lapsiperheet muuttaa Nurmijärvelle. Tämä kun on se opetusviraston perustelu sille, että miksi Helsingin koulupalvelut ovat nyt kriisissä.

Vierailija
95/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, miksi avaudut itse itsellesi luomastasi tilanteesta. Olisit jättänyt kersat tekemättä --> ei olisi näitä ongelmia.

Ole sinä onnellinen, että joku vielä viitsii tehdä ja hoitaa tulevia veronmaksajia.

Vierailija
96/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua. Mulle ei wilma ookoskaan ollu ongelma. Katson kun muistan. Sellaista oletusta ei ole, että siellä pitäis illalla viimeiseksi notkua. Hyvin ovat lapset pärjänneet.

Oletko siis siinä uskossa, että kaikki maan lapset käy samaa koulua ja kaikilla lapsilla on se yksi ainoa opettaja?

Vierailija
97/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sun lapset osais liikkua ilman ohjattuja harrastuksia? |Monessa viestissä ole sanonut, että harrastuksia on jotta lapset liikkuvat. Hyväosaisten ongelmia.

Vierailija
98/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ujo lapsi ei välttämättä tarvitse toisella puolella kaupunkia sijaitsevaa teatterikerhoa. Hyvä terveys ei tule pelkästään harrastuksiin raahaamisesta, vaan vanhempi voi myös harrastaa lasten kanssa yhdessä ja antaa sitä kautta esimerkkiä. Suomessa ei juurikaan ole slummikouluja, etkä voi pelkän asuinpaikan valitsemisen avulla vaikuttaa lapsen koko koulupolkuun tai ylipäätään koulumenestykseen. Tavalliseen lasten terveydestä huolehtimiseen voi ihan hyvin sisältyä esim. oikomishoitoa, mutta sen tyyppisestä, ihan tavallisesta perushoidosta ei ehkä kannata tehdä elefantin kokoista asiaa. Ja niin edelleen.

Huomasitko, että tuossa viestissä useimmin toistuva sana on "minä". Minä haluan, minä, minä, minä. Jossain vaiheessa ne lapsesi saattavat sanoa, että "mutsi älä viitti" ja saattavat myös lyödä hanskat tiskiin ja kieltäytyä menemästä teatterikerhoon, kielitunnille, salsalämpöjoogakurssille, eivätkä halua tehdä mindfulness-harjoituksia ja syödä terveellisiä pihlajanmarjoja aamupalaksi. Jos sinä vedät hirveitä kierroksia, ulvot tuskasta ja samaan aikaan räpsyttelet henkseleitäsi kun olet niin mahtavan hyviä valintoja tehnyt vanhempi, niin voipi ihan oikeasti käydä niin, että lapsiasi alkaa jossain vaiheessa vituttaa ihan urakalla.

Relaa ja tee fiksuja valintoja.

Vierailija
99/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin mun viesti hävisi?

Vierailija
100/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ni

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kylläkin siivonnut tässä välissä, käyttänyt koirat lenkillä, viestinyt kolmen harrastuksen järjestäjän kanssa, tehnyt kauppalistan, silittänyt, laittanut pyykit kuivumaan, hakenut postit, maksanut laskut...

Ja alkujaan olen noussut puoli viisi tekemään yhden työprojektin loppuun.

Se mikä minua ihmetyttää on se, että joku viitsii lukea näin tylsän ketjun.

ap

Ok, sä oletkin niitä joille joku postin hakeminen ja kauppalistan kirjoittaminen (:-DDD) on mainitsemisen arvoisia "töitä".... Joo, taitaakin olla tosiaan tekemällä tehty ongelma. Sellaista se on, marttyyrin elämä. Tsemppiä kovasti, sitten kun niitä oikeita ongelmia tulee. Sairautta tai muuta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi