Miten tätä säätämistä on lapsiperheessä näin paljon?
Koulut on just alkaneet ja olen jo ihan puhki. Harrastusilmoittautumisissa ei suunnilleen yhdessäkään harrastuksessa yksikään netti-ilmoittauutminen toimi, poikkeusjärjestelyä on koulussa poikkeusjärjestelyn perään, KOLME leirikouluvarainkeruuta käynnistyi, oiontarauta hajosi.
Ensi viikoksi pitää muistaa laittaa ma eväät yhdelle koska Annantalo, ma yksi hakea kaverilta kello 17, ma toinen viedä puolen tunnin päähän tanssitunnille, tiistaina on vanhempainilta ja oiontalääkäri, keskiviikkona vanhempainilta ja kaksi harrastusta eri paikoissa ja liikuntapäivä yhdellä joka loppuu jo kaksi tuntia normaalia koulupäivää aikaisemmin paikassa, jossa lapsi ei ole ikinä käynyt eli bussireitti pitää katsoa, torstaina on kielen tukitunnit ja yhdellä kokeilutunti toisessa.
Jne. jne. jne.
Ja siihen päälle halutaan ainakin kahteen buffetiin syötävää, yhdelle pitää ostaa koulukirjoja koska Helsinki säästää eikä niitä anneta koulun puolesta, kolmannen silmälääkäri...
Kommentit (407)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät nämä ongelmat ole taivaasta tipahtaneet, vaan ne ovat loogista seurausta tekemistäsi valinnoista kuten päätöksestä hankkia lapsia, kolmen lapsen hankkimisesta ja lasten harrastuksista.
No moni asia on muuttunut ihan kahden vuoden aikana, koska säästöt. Esim tuo että itse pitää hoitaa oionta ja ostaa koulukirjat. Kaikki muut on aiemmin saanut ne koulun puolesta.
Siis ostaa koulukirjat? Minkä aineen vai kaikkien aineiden? Ei voi olla mahdollista.
Helsingin kaupunki on nyt linjannut että kirjoihin ei saa täyttää, vaan ne kierrätetään. Tehtäväkirjoja ei saada ollenkaan kielissä. Eli matikassa ja enkussa ainakin pitää sitten ostaa itse jos haluaa että lapsi saa opiskella kunnolla. Voi olla muitakin aineita mutta noi on ne akuuteimmat.
Siis lapsesi ei osaa kirjoittaa kirjasta tehtäviä ja laskuja vihkoon! Meidän koulussa ainakin kaikkein parhaimmatkin oppilaat osaavat tehdä tehtävät kierrätetystä matikan, enkun jne. kirjasta vihkoon ja olen opettanut jo 20 vuotta samassa koulussa. Ruikutuksesi on siis täysin tyhjänpäiväistä ja oma keksimäsi ongelma! T. Aineenope
Kuulostatkin kyllä juuri tuollaiselta vuosikymmeniä samassa suojatyöpaikassa eltaanuneelta työntekijältä, jota työn laatu ei kiinnosta pätkääkään, pääasia että kaikesta on itselle mahdollisimman vähän vaivaa. Onhan se sanomattakin selvää, että tuollainen vihkon ja tehtäväkirjan välillä sahaaminen aiheuttaa yllimääräistä ja turhaa työtä. On se kumma että nykykouluissa on pelit ja vehkeet viimeisen päälle: smartboardit, tabletit ynä muut, mutta tehtäväkirjan tehtävät pitäisi tehdä samalla tekniikalla kuin kansakoulussa konsanaan. Kohta varmaan siirrytte vihosta ja lyijykynästäkin vanhaan kunnon rihvelitauluun ja liituun?
No mulla on nuorin onneksi jo 14, mutta kolmen lapsen yh-äitinä muistan tuon häslingin. Meillä tingittiin harrastuksista niin että korkeintaan yksi per lapsi ( ammattilaistenkin mukaan riittää), huvitukset, kuten leffat ja ulkona syömiset kerran kuussa, vanhempainilloista huomasin toisen lapsen kohdalla ettei jää paitsi jos ei aina ehdi mennä, info tulee kuitenkin, ennen paperilla, nykyään wilmassa. Eli kaikki ylimääräinen säätö pois. Lääkärikäynnit yms.tietysti hoidettava. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
No mulla on nuorin onneksi jo 14, mutta kolmen lapsen yh-äitinä muistan tuon häslingin. Meillä tingittiin harrastuksista niin että korkeintaan yksi per lapsi ( ammattilaistenkin mukaan riittää), huvitukset, kuten leffat ja ulkona syömiset kerran kuussa, vanhempainilloista huomasin toisen lapsen kohdalla ettei jää paitsi jos ei aina ehdi mennä, info tulee kuitenkin, ennen paperilla, nykyään wilmassa. Eli kaikki ylimääräinen säätö pois. Lääkärikäynnit yms.tietysti hoidettava. Tsemppiä!
Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apn jutut kosahtaa jo siihen että peruskoulussa muka pitäisi ostaa ITSE oppilaalle tehtäväkirjoja.
EI tarvitse!
Ja voisiko arvon ap antaa sille lapsellekkin jotain vastuuta noista eväistä, vesipullosta etc? Vai ajattelitko paapoa sitä lasta vielä aikuisenakin?
Meillä 9 ja 10v lapset huolehtivat ITSE harrastuskamoistaan, että ovat mukana vesipulloa myöten.
Samoin eväistä jos kouluun tarvitaan, he tekevät/ottavat ITSE aamulla ne.
Vaikka olenkin monesti aamulla vielä itse kotona niin en puutu noihin juttuihin, katson kyllä vähän perään mutta lapset hoitavat itse!Ap siis ihan itse tekee itselleen ongelman noista...
Olen jo selittänyt sen tehtäväkirjan. Sitä ilman pärjää, mutta silloin se opiskeleminen kyllä kärsii. En halua että lapseni opiskelu kärsii. Varmasti on monia vanhempia jotka ei vain piittaa.
Ja tietenkin ne lapset itse huolehtii,,mutta täytyyhän ne tiedot esim alakoululaisille kirjoittaa jonnekin ksoka ei he itse käytä Wilmaa eikä sitä ohjeistusta ole muualla kuin Wilmassa.
Edelleenkin ne tehtäväkirjat tulee koulusta!
Turha tulla selittämäön että ei piitata opiskelusta, meillä jopa puhutaan monesti enkkua tai ruotsia kotona ihan vaan huvin vuoksi jotta lapset oppivat käyttämöön kieltä luontevasti vaikka eivät osaisikaan sitä täydellisesti.Ja millaisia opettajia teidän lapsilla on? Meillä opettaja kertoo vielä ed. päivänä oppilaille jos seuraavana päivänä on jotain erikoista ja kyllä meillä ainakin nuo lapset muistaa sen seuraavana aamunakin vielä.
Meillä on käytössä seinäkalenteri jossa lukee harrastukset yms ja lapset osaa ihan itse siitä lukea mitä kelläkin on milloinkin ja osaavat kulkea ihan itse niihin harrastuksiin jos jompi kumpi vanhemmista on estynyt kuskaamaan.
Tosin meillä nuo harrastukset on n. 5km säteellä kodista joten lapset tosiaan osaavat kulkea jopa bussilla niihin (talvella). Samoin hammaslääkäri on vieressä ja sinnekkin kulkevat itse.Mä kuljin itse kouluun 2 bussilla 70-luvulla ja hammaslääkärikin oli ihan toisessa kaupunginosassa kuin koti saati koulu ja sinnekkin kuljin itse, kuten harrastuksiin etc..
Myönnän että 70-luvulla oli tavallaan turvallisempaa, mutta kyllä niitä hörhöjä silti aina eteen tupsahti jossain. En pelännyt kun kukaan ei opettanut pelkäämään, opetettiin että käännä selkäsi ja lähde pois. Samoin opetan omilleni.
En opeta heitä pelkäämään mörköjä....Nykyään on jopa helpompaa kun on känny millä saa aina kiinni jonkun läheisen aikuisista, osaavat jopa soittaa 112 jos on tarvetta.
Edelleenkin, ap ihan itse on aiheuttanut nuo säätämisongelmat!
Ei tule koulusta. Ei tule.
Osa noista koulun jutuista tulee vain Wilmaan. Ja jo alakoululaisilla on jopa kahdeksan opea, ei vain se yksi. Joten todellakaan ei voi luottaa siihen että koulussa on sanottu. Yleensä ei ole.
Ja joku kai teilläkin ne kaikki asiat kirjaa sinne seinäkalenteriin? Ei ne sinneitse kirjaannu.
Alakoululainen on koulussa alueella, joka on Helsingin vaarallisin. Siellä jää aikuisiakin auton alle. Ja esim sinne ylläpito-opetukseen päästäkseen pitäisi mennä ensin ratikalla, sitten Helsingin rautatieasemalla vaihtaa junaan ja sitten vielä täysin oudolla alueella bussi tai kävely. Aikaa 30 minuuttia. Aiemmin se oli kymmenen minuutin bussin päässä, mutta nyt säästetään. Oiontalääkäri on Kampissa ja ei, en pane alakoululaista tyttöä sinne itsekseen metrolla seikkailemaan.
Ap
No tuo ylläpito-opetus on ihan teidän OMA valinta! Se ei tule koulusta.
Helsingin vaarallisin paikka jalankulkijoille on Steissin edustan suojatiet joten ihan itse olette valinneet koulun KESKUSTASTA. Koska se tuskin on teidän lähikoulu, ihan jo senkin takia että siinä EI ole koulua lähellä. Kaisaniemessä on koulu kyllä.. Mutta sinnekkin pääsee kulkematta Kaivokadun yli..
Eli missähän lienee asutte kun oiontakin on Kampissa jonne pitää mennä metrolla? Ette siis kuitenkaan ihan keskustassa.
Meillä oiontalääkäri on ihan lähimmässä hammaslääkärissä joka on vajaan 500m päässä..
Oma valintanne on se missä asuu ja mihin kouluun lapset laittaa.
Ja kyllä, meillä lapset osaa kulkea keskustaaan METROLLA täältä lähiöstä, käyvät Kampissa tms erikoiskaupoissa ja ihan YKSIN. Eivät tosin liiku kuin päivällä/alkuillasta eikä myöhään illalla....
Usko nyt että koulu ei sun säätämisongelmia ole aiheuttanut!
Ja tuosta kalenterista: lapsetkin osaavat siihen kirjoittaa! Se ei ole vain aikuisten vastuulla...
Su iltaisin iltapalan yhteydessä vielä tsekataan seuraavan viikon jutut, jotenasiat on silloin kaikkien tiedossa...
Jaa, miksi avaudut itse itsellesi luomastasi tilanteesta. Olisit jättänyt kersat tekemättä --> ei olisi näitä ongelmia.
Ajat on muuttuneet. Ennen esim. hammaslääkäri tuli koululle eikä vanhempia tarvittu, nyt vanhempien on vietävä lapsi keskellä päivää hammaslääkäriin. Tarkastuksia on supistettu ja oikomishoitoon pääsee harvemmin. Toisin sanoen: yhä enemmän siirtyy yksityisesti hoidettavaksi. Omalla ajalla, omalla rahalla.
Harrastusten hinnat ovat kymmenessä vuodessa kaksin- jopa kolminkertaistuneet. Ja yhä enemmän odotetaan vanhemmilta panostusta.
Koulupäivät lyhyet, mutta iltapäiväkerhot maksaa eikä niitä riitä kaikille. Todellisuudessa siis osa koulun kustannuksista on siirtynyt vanhemmille.
Lukekaa pienten lasten vanhemmat tämä ketju kun mietitte lopullista lapsilukua. Ihan ystävällinen neuvo vaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apn jutut kosahtaa jo siihen että peruskoulussa muka pitäisi ostaa ITSE oppilaalle tehtäväkirjoja.
EI tarvitse!
Ja voisiko arvon ap antaa sille lapsellekkin jotain vastuuta noista eväistä, vesipullosta etc? Vai ajattelitko paapoa sitä lasta vielä aikuisenakin?
Meillä 9 ja 10v lapset huolehtivat ITSE harrastuskamoistaan, että ovat mukana vesipulloa myöten.
Samoin eväistä jos kouluun tarvitaan, he tekevät/ottavat ITSE aamulla ne.
Vaikka olenkin monesti aamulla vielä itse kotona niin en puutu noihin juttuihin, katson kyllä vähän perään mutta lapset hoitavat itse!Ap siis ihan itse tekee itselleen ongelman noista...
Olen jo selittänyt sen tehtäväkirjan. Sitä ilman pärjää, mutta silloin se opiskeleminen kyllä kärsii. En halua että lapseni opiskelu kärsii. Varmasti on monia vanhempia jotka ei vain piittaa.
Ja tietenkin ne lapset itse huolehtii,,mutta täytyyhän ne tiedot esim alakoululaisille kirjoittaa jonnekin ksoka ei he itse käytä Wilmaa eikä sitä ohjeistusta ole muualla kuin Wilmassa.
Edelleenkin ne tehtäväkirjat tulee koulusta!
Turha tulla selittämäön että ei piitata opiskelusta, meillä jopa puhutaan monesti enkkua tai ruotsia kotona ihan vaan huvin vuoksi jotta lapset oppivat käyttämöön kieltä luontevasti vaikka eivät osaisikaan sitä täydellisesti.Ja millaisia opettajia teidän lapsilla on? Meillä opettaja kertoo vielä ed. päivänä oppilaille jos seuraavana päivänä on jotain erikoista ja kyllä meillä ainakin nuo lapset muistaa sen seuraavana aamunakin vielä.
Meillä on käytössä seinäkalenteri jossa lukee harrastukset yms ja lapset osaa ihan itse siitä lukea mitä kelläkin on milloinkin ja osaavat kulkea ihan itse niihin harrastuksiin jos jompi kumpi vanhemmista on estynyt kuskaamaan.
Tosin meillä nuo harrastukset on n. 5km säteellä kodista joten lapset tosiaan osaavat kulkea jopa bussilla niihin (talvella). Samoin hammaslääkäri on vieressä ja sinnekkin kulkevat itse.Mä kuljin itse kouluun 2 bussilla 70-luvulla ja hammaslääkärikin oli ihan toisessa kaupunginosassa kuin koti saati koulu ja sinnekkin kuljin itse, kuten harrastuksiin etc..
Myönnän että 70-luvulla oli tavallaan turvallisempaa, mutta kyllä niitä hörhöjä silti aina eteen tupsahti jossain. En pelännyt kun kukaan ei opettanut pelkäämään, opetettiin että käännä selkäsi ja lähde pois. Samoin opetan omilleni.
En opeta heitä pelkäämään mörköjä....Nykyään on jopa helpompaa kun on känny millä saa aina kiinni jonkun läheisen aikuisista, osaavat jopa soittaa 112 jos on tarvetta.
Edelleenkin, ap ihan itse on aiheuttanut nuo säätämisongelmat!
Osa noista koulun jutuista tulee vain Wilmaan. Ja jo alakoululaisilla on jopa kahdeksan opea, ei vain se yksi. Joten todellakaan ei voi luottaa siihen että koulussa on sanottu. Yleensä ei ole.
Ja joku kai teilläkin ne kaikki asiat kirjaa sinne seinäkalenteriin? Ei ne sinneitse kirjaannu.
Alakoululainen on koulussa alueella, joka on Helsingin vaarallisin. Siellä jää aikuisiakin auton alle. Ja esim sinne ylläpito-opetukseen päästäkseen pitäisi mennä ensin ratikalla, sitten Helsingin rautatieasemalla vaihtaa junaan ja sitten vielä täysin oudolla alueella bussi tai kävely. Aikaa 30 minuuttia. Aiemmin se oli kymmenen minuutin bussin päässä, mutta nyt säästetään. Oiontalääkäri on Kampissa ja ei, en pane alakoululaista tyttöä sinne itsekseen metrolla seikkailemaan.
Ap
>No tuo ylläpito-opetus on ihan teidän OMA valinta! Se ei tule koulusta.
Ei ole oma valinta. Jos lapsi jatkaisi nykyisellä linjalla, hän joutuu yläkoulussa tilanteeseen, jossa puolet luokan oppilaista ei osaa suomea niin paljon, että kykenisi seuraamaan opetusta. Yläkoulun rehtori itse sanoi suoraan infossa, että ko koulun tilanne on katastrofaalinen. Ainoa keino saada lapsi kunnon kouluun on pyrkiä painotuksiin, joten totta kai hyödynnämme sen enkun ylläpito-opetuksen. Jos olisi lähikoulu, ei ole. Jos nykyinen linja olisi siedettävä, ei ole. Eli mikään tästä kuviosta ei ole oma valinta, vaan erilaisten päätösten seurausta.
>Helsingin vaarallisin paikka jalankulkijoille on Steissin edustan suojatiet joten ihan itse olette valinneet >koulun KESKUSTASTA. Koska se tuskin on teidän lähikoulu, ihan jo senkin takia että siinä EI ole koulua >lähellä. Kaisaniemessä on koulu kyllä.. Mutta sinnekkin pääsee kulkematta Kaivokadun yli..
Helsingin vaarallisin paikka on Mannerheimintien valottomat kohdat ja esim Tukholmankatu. Ja juurihan itse opastit meille että lapsen pitää mennä sinne Steissille itsekseen.
>Eli missähän lienee asutte kun oiontakin on Kampissa jonne pitää mennä metrolla? Ette siis kuitenkaan >ihan keskustassa.Miten se meidän asuinpaikka liittyy oiontaan? Oionta on yksityinen ja itse hoidamme koska kaupungilta ei sitä oiontaa enää käytännössä saa.
>Meillä oiontalääkäri on ihan lähimmässä hammaslääkärissä joka on vajaan 500m päässä..>Oma valintanne on se missä asuu ja mihin kouluun lapset laittaa.
On meilläkin se kaupungin oionta lapsen koulun vieressä. Sinne ei vain pääse. Asumme alueella, jonne piti tulla lähikoulu 2008, mutta ei tullut. Ennen kuin ostimme talon ja erikseen tarkistin alueen koulutilanteen. Kaupunki sitten petti ne koulujärjestelyt, emme me.
>Ja kyllä, meillä lapset osaa kulkea keskustaaan METROLLA täältä lähiöstä, käyvät Kampissa tms >erikoiskaupoissa ja ihan YKSIN. Eivät tosin liiku kuin päivällä/alkuillasta eikä myöhään illalla....
Kampin seutu on pedofiilisetien taivas. Ja oionta on illalla.
>Usko nyt että koulu ei sun säätämisongelmia ole aiheuttanut!
Kyllä on koulu/opetusvirasto/kaupungin päätökset tämän aiheuttanut.
>Ja tuosta kalenterista: lapsetkin osaavat siihen kirjoittaa! Se ei ole vain aikuisten vastuulla...
Aivan mutta jotain siihen kirjoittaakseen, pitää päästä Wilmaan ja alakoululaisen ei ole tarkoitus päästä Wilmaan.
Oliko muuta?
Ap
Su iltaisin iltapalan yhteydessä vielä tsekataan seuraavan viikon jutut, jotenasiat on silloin kaikkien tiedossa...
Koulu on monella tapaa liian opettajalähtöistä edelleen. Minusta koulua voisi olla joka päivä ekasta luokasta yhdeksänteen klo 9-16. Järjestäköön sitten sen ajan sisällä ikään sopivaa toimintaa. Ja kaikki erikoisjärjestelyt mielellään niin, että lapset voivat niistä itse huolehtia.
On aivan turha syyllistää apta lasten harrastuksista. Totta kai lapset harrastavat, totta kai harrastukset hankaloittaa elämää ja niistä nuristaan, mutta jokainen haluaa lapselleen parasta. Nyky-yhteiskunnassa on hyvin vaikeaa pysyä terveenä ja toimintakykyisenä ilman liikuntaharrastusta.
Ja sunnuntai-iltana tsekkaaminen riittää just nippa nappa siihen maanantaihin.
Yleensä vaan täytyy vielä kunakin aamuna katsoa, onko Wilmaan tullut jo taas muutoksia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Koulu on monella tapaa liian opettajalähtöistä edelleen. Minusta koulua voisi olla joka päivä ekasta luokasta yhdeksänteen klo 9-16. Järjestäköön sitten sen ajan sisällä ikään sopivaa toimintaa. Ja kaikki erikoisjärjestelyt mielellään niin, että lapset voivat niistä itse huolehtia.
On aivan turha syyllistää apta lasten harrastuksista. Totta kai lapset harrastavat, totta kai harrastukset hankaloittaa elämää ja niistä nuristaan, mutta jokainen haluaa lapselleen parasta. Nyky-yhteiskunnassa on hyvin vaikeaa pysyä terveenä ja toimintakykyisenä ilman liikuntaharrastusta.
Juuri näin. Monessa maassa koulupäivät ovat synkronoitu vanhempien työpäivien pituuden mukaan, MUTTA harrastustoiminta järjestetään iltapäivisin koulun tiloissa. Inhimillisempää perheille ja erityisesti lapsille, kun ei hengata yksinään iltapäivät ja juosta iltoja väsyneenä harrastuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Monessa maassa koulupäivät ovat synkronoitu vanhempien työpäivien pituuden mukaan, MUTTA harrastustoiminta järjestetään iltapäivisin koulun tiloissa. Inhimillisempää perheille ja erityisesti lapsille, kun ei hengata yksinään iltapäivät ja juosta iltoja väsyneenä harrastuksissa.
Jep. Meidän lapsen koululla on yksi ainoa harrastus - ja se on sitten järkätty niin, että muualta kulkevien pitäisi hengata siellä keskustassa kaksi tuntia sitä harrastusta odottaen, koululla ei saa olla. Tosi toimivaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ajat on muuttuneet. Ennen esim. hammaslääkäri tuli koululle eikä vanhempia tarvittu, nyt vanhempien on vietävä lapsi keskellä päivää hammaslääkäriin. Tarkastuksia on supistettu ja oikomishoitoon pääsee harvemmin. Toisin sanoen: yhä enemmän siirtyy yksityisesti hoidettavaksi. Omalla ajalla, omalla rahalla.
Harrastusten hinnat ovat kymmenessä vuodessa kaksin- jopa kolminkertaistuneet. Ja yhä enemmän odotetaan vanhemmilta panostusta.
Koulupäivät lyhyet, mutta iltapäiväkerhot maksaa eikä niitä riitä kaikille. Todellisuudessa siis osa koulun kustannuksista on siirtynyt vanhemmille.
Lukekaa pienten lasten vanhemmat tämä ketju kun mietitte lopullista lapsilukua. Ihan ystävällinen neuvo vaan. :)
Ei meillä tullut hammaslääkäri koululle, hoitaja kävi kerran esittelemässä koko luokalle miten purskutellaan fluorilla (ei varmasti muuten olisi osattukaan). Hammastarkastukseen mentiin itse, ajat oli koulun jälkeen tai joillakin harvoilla jo tuntien aikana. Myös terveyskeskukseen menimme kävellen, koululla oli vain ne pakolliset tarkastukset ja rokotukset. Kaikki vahingot ja onnettomuudet hoidettiin yksin tai jos oli epävarmaa pysyykö oppilas tajuissaan tk-matkan, lähti joku luokkakaveri mukaan.
On tämä omien lasten kouluaika tarkempaa ja helpompaa, koulussa on kahtena päivänä viikossa kouluterveydenhoitaja paikalla. Iltapäiväkerhoa ei ollut minun aikanani, nyt kaikki ekaluokkalaiset pääsevät ip-kerhoon ja suurin osa kakkosistakin. Harrastuskerhoja on ip:n ja koulun kautta ja yksityiset toimijat vielä lisänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä tullut hammaslääkäri koululle, hoitaja kävi kerran esittelemässä koko luokalle miten purskutellaan fluorilla (ei varmasti muuten olisi osattukaan). Hammastarkastukseen mentiin itse, ajat oli koulun jälkeen tai joillakin harvoilla jo tuntien aikana. Myös terveyskeskukseen menimme kävellen, koululla oli vain ne pakolliset tarkastukset ja rokotukset. Kaikki vahingot ja onnettomuudet hoidettiin yksin tai jos oli epävarmaa pysyykö oppilas tajuissaan tk-matkan, lähti joku luokkakaveri mukaan.
On tämä omien lasten kouluaika tarkempaa ja helpompaa, koulussa on kahtena päivänä viikossa kouluterveydenhoitaja paikalla. Iltapäiväkerhoa ei ollut minun aikanani, nyt kaikki ekaluokkalaiset pääsevät ip-kerhoon ja suurin osa kakkosistakin. Harrastuskerhoja on ip:n ja koulun kautta ja yksityiset toimijat vielä lisänä.
Kun se "itse meneminen" on nykyään vähän eri asia kuin joskus 40 - 45 vuotta sitten.
Mä luulen, että eri kouluissa ja eri opettajat hyödyntävät tuota Wilmaa eri tavoin. Meillä myös yhdellä lapsella tällä viikolla kaksi kertaa lukujärjestyksestä poikkeavalla aikataululla kouluun (ensi viikolla vain kerran). Eväät otetaan normaalisti yhtenä päivänä, tällä viikolla sen lisäksi kahtena muuna. Liikuntakamppeita ei sinä päivänä, kun lukujärjestyksessä on liikuntaa, mutta kahtena muuna päivänä kyllä - ja eri varusteet molempina. Käsityötä varten kotoa matskua yhtenä päivänä. Ja nämä kaikki vain Wilman kautta vanhemmille, parhaimmillaan tieto tulee vasta samana aamuna.
Kahdella muulla lapsella vain yhdet normaalirutiinista poikkeavat muistettavat tällä viikolla.
Edelleenkin ap syyttää KOULUA siitä että hänen elämä on säätämistä.
Ei, ei ole koulun vika jos lapsi käy kielen lisäopetuksessa, harrastuksissa tai oikomishoidossa.
Koulun vika on korkeintaan se että eivät osaa suunnitella ajoissa kunnolla päiviä ja retkiä...
Rankalta kuulostaa. Ikävää, jos pitää joka vuosi ilmoittautua erikseen harrastukseen. Mulla on vasta esikonen "harrastusiässä", mutta hän harrastaa kahta urheilulajia kolmatta vuotta, eikä niihin ole tarvinnut ilmoittautua kuin silloin alussa, kunhan maksaa laskut kun niitä tulee.
Uimakoulu oli kyllä aikana varsinainen stressaaja, kun halusi tiettyyn ryhmään lähiuimahalliin. Mies heräsi puoli kuudelta kyttäämään ilmoittautumista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ihan samanlaista.
Meilläkin on samanlaista, vaikka olemme isovanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin ap syyttää KOULUA siitä että hänen elämä on säätämistä.
Ei, ei ole koulun vika jos lapsi käy kielen lisäopetuksessa, harrastuksissa tai oikomishoidossa.
Koulun vika on korkeintaan se että eivät osaa suunnitella ajoissa kunnolla päiviä ja retkiä...
Niin, luettelin ne syypäät. En väittänyt, että kaikki niistä on syypäitä kaikkeen. Koulun syytä on se, että nyt se opetus ei enää pysy laadukkaana - esimekriksi sen enkun opetuksen voisi hoitaa myös niin, että opettaja valmistelee tunnit näillä olemassaolevilla materiaaleilla. Sen sijaan että hän menee siitä ali mistä aita on matalin (ja turha kinata tähän vastaan, minulla on kielten open koulutus ja näen tasan, missä mennään nyt metsään), koulun syytä on myös se, että se ei ollenkaan osaa laatia noita tiedotuksia vaan kymmenen ihmistä säätää sinne viestejä koko ajan ja sen lisäksi vielä muuttaa omiakin viestejään melkein päivittäin. Koulun syytä on myös se, että se unohtaa että koulussa on kymmeniä muualta kulkevia ja silti se koko koulun toiminta on laadittu kuin se olisi lähikoulu.
Kaupungin säästöjen syytä on ylläpito-opetuksen saamisen mahdottomuus ja se ettei kukaan pääse enää oiontaan.
Ja opetusvirasto sössi meidän oman alueen kouluasiat totaalisesti. 15 vuotta kaaosta.
Eli oliko muuta?
Ap