Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tätä säätämistä on lapsiperheessä näin paljon?

Vierailija
02.09.2016 |

Koulut on just alkaneet ja olen jo ihan puhki. Harrastusilmoittautumisissa ei suunnilleen yhdessäkään harrastuksessa yksikään netti-ilmoittauutminen toimi, poikkeusjärjestelyä on koulussa poikkeusjärjestelyn perään, KOLME leirikouluvarainkeruuta käynnistyi, oiontarauta hajosi.

Ensi viikoksi pitää muistaa laittaa ma eväät yhdelle koska Annantalo, ma yksi hakea kaverilta kello 17, ma toinen viedä puolen tunnin päähän tanssitunnille, tiistaina on vanhempainilta ja oiontalääkäri, keskiviikkona vanhempainilta ja kaksi harrastusta eri paikoissa ja liikuntapäivä yhdellä joka loppuu jo kaksi tuntia normaalia koulupäivää aikaisemmin paikassa, jossa lapsi ei ole ikinä käynyt eli bussireitti pitää katsoa, torstaina on kielen tukitunnit ja yhdellä kokeilutunti toisessa.

Jne. jne. jne.

Ja siihen päälle halutaan ainakin kahteen buffetiin syötävää, yhdelle pitää ostaa koulukirjoja koska Helsinki säästää eikä niitä anneta koulun puolesta, kolmannen silmälääkäri...

Kommentit (407)

Vierailija
101/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä kannattaa mitottaa omiin voimavaroihin. Jos ei resurssit riitä, kannattaa ne hienostelunyanssit jättää pois ja tyytyä peruselämään. Aika monessa perheessä stressi taitaa syntyä siitä, et yritetään olla jotain vähän parempaa ja ihmeellisempää ja hakea jotain statusta. Plus että lapsia on tehty liikaa omiin voimavaroihin nähden. 

Vierailija
102/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaako sun lapset itse sen "täydellisen kielitaidon"? Vaikuttaa siltä, että sinä haluat Aika monta asiaa lapsillesi?

Meillä on asiat ihan ok, mutta rahaa ei tahdo riittää lasten harrastuksiin. Silti meidän lapset on ulkona päivittäin, pelailevat, retkeilevät yms . Kyllähän jo välitunneillakin liikutaan, patistan siihen. Illalla vielä ulos liikkumaan, vaikka vaan lenkille. Ei se vaadi paria ohjattua harrastusta, että lapsi liikkuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja omaa "syytäni" on toki se, että haluan lapsille laadukkaan koulupolun. Toki jokainen osaa lykätä lapsensa slummikouluun ja hylätä sinne. Minä en suostu siihen.

Minä haluan lapsille hyvän kielitaidon ja ponnistelen sen eteen. Voisi toki tyytyä pelkkään suomeen ja tankeroenglantiin.

Haluan heille hyvän terveyden, joten siksi panostan myös harrastuksiin. Toki voisivat vain kutoa kotona.

Haluan tukea kutakin lasta luonteensa mukaisesti. Siksi sen ujon teatteriin satsaan. Toki hänet voisi dumpata ihan mihin vaan tai jättää kotiin kutomaan.

Haluan lapsilleni suorat hampaat ja sellaisen purennan, ettei pää särje joka päivä. Toki voisin laiminlyödä tämänkin.

>Ujo lapsi ei välttämättä tarvitse toisella puolella kaupunkia sijaitsevaa teatterikerhoa. Hyvä terveys ei tule >pelkästään harrastuksiin raahaamisesta, vaan vanhempi voi myös harrastaa lasten kanssa yhdessä ja <antaa sitä kautta esimerkkiä.

Kyseinen teatterikerho on lapsen koululla.

>Suomessa ei juurikaan ole slummikouluja, etkä voi pelkän asuinpaikan >valitsemisen avulla vaikuttaa <lapsen koko koulupolkuun tai ylipäätään koulumenestykseen.

Niin, meillä ei ole lähikoulua ollenkaan, koska Helsingin kaupunki arvioi ettei tällä alueella asu lapsia. Täällä on vain isoja perheasuntoja. Slummikouluja on, Helsingissä on kouluja joissa ei enää kyetä pitämään opetuksen tasoa yllä. OIen itse ollut tilaisuudessa, jossa koulun rehtori ihan suoraan kertoi kyseisestä koulusta tämän faktana. Älä puhu asioista, joista et mitään tiedä.

>Tavalliseen >lasten terveydestä huolehtimiseen voi ihan hyvin sisältyä esim. oikomishoitoa, mutta sen >tyyppisestä, >ihan tavallisesta perushoidosta ei ehkä kannata tehdä elefantin kokoista asiaa. Ja niin >edelleen.

Se että siellä joutuu ravaamaan tuo oman osuutensa koko hommaan. Me asumme toisaalla, työpaikat toisaalla, lapsen koulu on toisaalla ja se oionta toisaalla. Rauta on myös jo kolme kertaa hajonnut suuhun, olen joutunut mm. kuluttajaviranomaisten kautta riitelemään sen kustannuksista jne. Eli erittäin paljon on kuormittanut nyt tämä yksi ainoa oionta meitä. Ja se on siis yhden lapsen yläleuka.

>Huomasitko, että tuossa viestissä useimmin toistuva sana on "minä". Minä haluan, minä, minä, minä. >Jossain vaiheessa ne lapsesi saattavat sanoa, että "mutsi älä viitti" ja saattavat myös lyödä hanskat tiskiin >ja kieltäytyä menemästä teatterikerhoon, kielitunnille, salsalämpöjoogakurssille, eivätkä halua tehdä <mindfulness-harjoituksia ja syödä terveellisiä pihlajanmarjoja aamupalaksi. Jos sinä vedät hirveitä >kierroksia, ulvot tuskasta ja samaan aikaan räpsyttelet henkseleitäsi kun olet niin mahtavan hyviä >valintoja tehnyt vanhempi, niin voipi ihan oikeasti käydä niin, että lapsiasi alkaa jossain vaiheessa vituttaa >ihan urakalla.

Niin, minä olen väsynyt tähän säätämiseen. Yhtäkään harrastusta en ole ikinä valinnut, lasten omia valintoja aivan kaikki. Hyvin fiksuja harrastuksia kaikki, jokaiselle sopivia ja entisiin harrastuksiin lisättyinä kokonaisuus on monipuolinen. Joten tuskinpa se heitä alkaa vituttaa.

>Relaa ja tee fiksuja valintoja.

Kaikki minun valintani ovat fiksuja. Sille en voi mitään että tämä stresssaa.

Vierailija
104/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tämänkin marttyyriäidin lapset itse haluaisivat jos heiltä kysyttäisiin... Just saying...

Vierailija
105/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaako sun lapset itse sen "täydellisen kielitaidon"? Vaikuttaa siltä, että sinä haluat Aika monta asiaa lapsillesi?

Meillä on asiat ihan ok, mutta rahaa ei tahdo riittää lasten harrastuksiin. Silti meidän lapset on ulkona päivittäin, pelailevat, retkeilevät yms . Kyllähän jo välitunneillakin liikutaan, patistan siihen. Illalla vielä ulos liikkumaan, vaikka vaan lenkille. Ei se vaadi paria ohjattua harrastusta, että lapsi liikkuu.

Kyllä haluavat. Ja se kielitaito on nimenomaan yksi keino jolla tulevaisuuden työmarkkinoilla erottua.

Ei yläkoululaiset mene edes ulos välitunneilla eli ei siellä mitään välkillä liikuta.

Nämä lasten liikuntaharrastukset ovat meillä ns harrastuksenomaisia, mitään kilpailutavoitteista en anna ottaa koulun lisäksi. Monipuolisia perusharrastuksia, telinevoikkaa, luovaa tanssia, itsepuolustuslajeja, koirakoulua, mitä nyt milloinkin.

Vierailija
106/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmasi tiivistettynä: Kotinne sijainti on aivan väärä. Ole hyvä.

Vierailija
107/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän tämänkin marttyyriäidin lapset itse haluaisivat jos heiltä kysyttäisiin... Just saying...

He haluavat suorat hampaat, eivät halua päänsärkyä.

Kaikki rakastavat omia koulujaan ja se painotukseen pyrkivä on itse sanonut että haluaa juuri sinne.

Kaikki harrastukset ovat heidän valintojaan.

Eli mitä?

Vierailija
108/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmasi tiivistettynä: Kotinne sijainti on aivan väärä. Ole hyvä.

Ei ole. Täältä on erinomaiset yhteydet lukuisiin Helsingin huippulukioihin. Ja se yhden lapsen yläkoulu ja nuorimman lapsen tuleva yläkoulu on lähellä.

Vierailija
109/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt voittekin jatkaa jankkaamista ihan keskenänne. Minun täytyy lähteä toimistolle. Kiitos tsemppaajille!

ap

Vierailija
110/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä löytyy yks joka komppaa ap:ta. Meillä on ihan samanlaista! Asumme kantakaupungissa, terveyskeskuksia on yhdistelty ja meidän ainakin sijaitsee kahden julkisen päässä. Lisäksi esim silmälääkäripalvelut ulkoistettu ja ne vielä kauempana. Toimintaterapia vielä eri suunnassa. Eli nämä paikat joihin lapsia pitää kuskata ei enää ole kotoa 100m päässä jolloin lapsi voisi itse kulkea vaan pitkin poikin Helsinkiä.

Ja wilmasta: meillä myös jokaisella lapsella monta opettajaa ja viestejä tulee klo 23 koskien seuraavaa päivää. Ja asioista tiedotetaan monta kertaa ja monta kertaa kaikki vaihtuu. Ja monelle päivälle viikossa poikkeusohjelmaa kaikilla koululaisilla. Vähemmästäkin menee sekaisin! Ehkä tämä ei kaikissa kouluissa/opettajilla ole tällaista muidrn vastaajien viesteistä päätellen.

Ja vielä köyhän ei tarvitse harrastaa -kommentoinnista: Helsingissä järjestetään paljon ilmaista liikuntaa koululaisille mutta niitä on sitten pitkin kaupunkia jolloin joutuu kuljettamaan. Ja jos pelaa vaikka futista niin matseja on pitkin pääkaupunkiseutua. Ehkä sellaisten jotka asuvat pikkukaupungeissa voi olla vaikea käsittää että matkat voi olla lapselle liian vaikeita yksin kuljrttaviksi etenkin kun joka viikko matsi eri paikassa.

Vierailija
111/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tsiisus...

Vierailija
112/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sulle kelpaa? Ei ainakaan mikään, mitä ehdotetaan. Mitä vielä haluat?

Ei kai tuo säätäminen nyt oikeasti voinut tulla yllätyksenä? Kai nyt järki sanoi että kolmen lapsen kanssa elämä on suunnilleen tuollaista. Teillä vielä johtuu täysin omista valinnoista. Ei sairautta, ei rahahuolia... Vain tyytymättömyys, vaikka itse voisit valita toisin. Joten kyllä: Lopeta se turha narina ja tee asioille jotain!

Vierailija
113/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä löytyy yks joka komppaa ap:ta. Meillä on ihan samanlaista! Asumme kantakaupungissa, terveyskeskuksia on yhdistelty ja meidän ainakin sijaitsee kahden julkisen päässä. Lisäksi esim silmälääkäripalvelut ulkoistettu ja ne vielä kauempana. Toimintaterapia vielä eri suunnassa. Eli nämä paikat joihin lapsia pitää kuskata ei enää ole kotoa 100m päässä jolloin lapsi voisi itse kulkea vaan pitkin poikin Helsinkiä.

Ja wilmasta: meillä myös jokaisella lapsella monta opettajaa ja viestejä tulee klo 23 koskien seuraavaa päivää. Ja asioista tiedotetaan monta kertaa ja monta kertaa kaikki vaihtuu. Ja monelle päivälle viikossa poikkeusohjelmaa kaikilla koululaisilla. Vähemmästäkin menee sekaisin! Ehkä tämä ei kaikissa kouluissa/opettajilla ole tällaista muidrn vastaajien viesteistä päätellen.

Ja vielä köyhän ei tarvitse harrastaa -kommentoinnista: Helsingissä järjestetään paljon ilmaista liikuntaa koululaisille mutta niitä on sitten pitkin kaupunkia jolloin joutuu kuljettamaan. Ja jos pelaa vaikka futista niin matseja on pitkin pääkaupunkiseutua. Ehkä sellaisten jotka asuvat pikkukaupungeissa voi olla vaikea käsittää että matkat voi olla lapselle liian vaikeita yksin kuljrttaviksi etenkin kun joka viikko matsi eri paikassa.

Ihan ohiksena naurattaa näin maalla asuvana tällaiset kommentit välimatkoista... On se vaikeaa, on, kun pitää kuljettaa :-DDD

Vierailija
114/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nää useamman lapsen vanhemmat ehtii nykyään käydä töissä? Tuntuu, että nykyään lapsia pitää kuskata kaikkialle? Itse olen perheestä, jossa oli 3 lasta ja kyllä me ihan itse mentiin kouluun/harrastuksiin ja hoidettiin välipalamme ja vielä päällystettikn koulukirjatkin itse. Ei meille valmiina tehty kaikkea. Koska äitikin kävi töissä. Muttei meille tästä mitään traumoja jäänyt. Mutta osa lapsista vaikuttaa kyllä omissa silmissäni aikamoisilta kermapepuilta nykyään.

Vierailija
115/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ohiksena naurattaa näin maalla asuvana tällaiset kommentit välimatkoista... On se vaikeaa, on, kun pitää kuljettaa :-DDD

Niin se voi olla vaikea hahmottaa, mutta liikenne on Helsingissä ihan erilaista kuin vaikkapa Kuhmossa. Mietipä sitä ihan itse hetki hiljaa! Aina kun meille tulee sukulaisia maalta, nämä ei pärjää edes tuolla lähibussipysäkillä...

Vierailija
116/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja omaa "syytäni" on toki se, että haluan lapsille laadukkaan koulupolun. Toki jokainen osaa lykätä lapsensa slummikouluun ja hylätä sinne. Minä en suostu siihen.

Minä haluan lapsille hyvän kielitaidon ja ponnistelen sen eteen. Voisi toki tyytyä pelkkään suomeen ja tankeroenglantiin.

Haluan heille hyvän terveyden, joten siksi panostan myös harrastuksiin. Toki voisivat vain kutoa kotona.

Haluan tukea kutakin lasta luonteensa mukaisesti. Siksi sen ujon teatteriin satsaan. Toki hänet voisi dumpata ihan mihin vaan tai jättää kotiin kutomaan.

Haluan lapsilleni suorat hampaat ja sellaisen purennan, ettei pää särje joka päivä. Toki voisin laiminlyödä tämänkin.

No, nythän heitit täyslaidallisen! Halusitko suututtaa ehkä lähikouluun lapsensa laittavat? Vai käsityöharrastajat? Tai ehkä englantia huonosti lausuvat? Tai vinohampaiset? Siinähän meni jo melkein enemmistö suomalaisista.

Onnea valitsemallesi tielle.

Vierailija
117/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä löytyy yks joka komppaa ap:ta. Meillä on ihan samanlaista! Asumme kantakaupungissa, terveyskeskuksia on yhdistelty ja meidän ainakin sijaitsee kahden julkisen päässä.

Ja wilmasta: meillä myös jokaisella lapsella monta opettajaa ja viestejä tulee klo 23 koskien seuraavaa päivää. Ja asioista tiedotetaan monta kertaa ja monta kertaa kaikki vaihtuu. Ja monelle päivälle viikossa poikkeusohjelmaa kaikilla koululaisilla.

Ovatko "kaksi julkista" tyyliin ratikat ja vaihto yhdellä pysäkillä? :) Kantakaupungissa asuneena tiedän, että esim. hammashoito voi oikeasti sijaita ihan helvetin perseessä, mutta perusterveyskeskuksia löytyy aikas hyvin. Toimintaterapiaan kuskaaminen voi taas olla aika haastavaa, sen ymmärrän. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että vingutaan siitä että lapsia pitää ylipäätään käyttää terveydenhuollossa, kuten ap tuntuu tekevän.

Wilman suhteen kuulostaisi siltä, että vanhempien olisi hyvä tehdä yhdessä nootti koululle tuollaisesta viestimiskäytännöstä. Ei ole oikein olettaa, että vanhemmat pähkäilevät edellisenä iltana seuraavan päivän kuvioita, eikä viesti varmasti mene kaikille perille. Ei ainakaan meidän huushollissamme kukaan selaile sähköpostia tai Wilmaa klo 23, tai edes klo 22, vaan olemme nukkumassa. Yläkoululaista koskien on joskus tullut Wilma-viestejä klo 18-19 maissa, mutta ne ovat olleet vain muistutuksia jo aiemmin koululaiselle itselleen tiedoksi annetuista asioista. Eli jos yläasteelaisen Wilman kautta tulee illalla viesti "huomenna klo 8.15 kokoontuminen ala-aulassa, muista ottaa kumisaappaat ja eväät", niin se tarkoittaa että tieto tuosta poikkeusohjelmasta on annettu jo aikoja sitten ja tämä viesti on vain muistutus oppilaalle ja tiedonanto vanhemmille.

Meillä on kolme lasta ja asuimme pitkään Helsingin keskustassa. Valitettavasti päätös pk-seudulla asumisesta tarkoitti sitä, että lapset eivät harrasta jalkapalloa, telinevoimistelua, taitoluistelua, lätkää tms. harrastusta, jossa treenejä on monta kertaa viikossa ja harrastuspaikat sijaitsevat kaukana. Sen sijaan pienten lasten ohjatuiksi harrastuksiksi löytyi lähikoululla järjestettävää voimistelua ja perhesirkusta, samoin partiota oli tarjolla ns. nurkan takana. Sitten kun lapset osasivat omatoimisesti liikkua keskustassa, oli mahdollista hakeutua kauempanakin sijaitseviin harrastuksiin ja ajanvietteisiin. Lasten kanssa on harrastettu lähiliikuntaa, käyty pyöräilemässä, pelaamassa höntsäfutista jne. Ohjattu liikunta ei mielestni ole avain lasten hyvinvointiin, vaan perustyö tehdään kotona ja perheen parissa.

Vanhemmat päättävät missä perhe asuu ja jos pk-seudun välimatkat ja ruuhkat (esim. se harrastuksiin ilmoittautuminen klo 5.30 alkaen) imevät energiaa ja huonontavat perheen elämänlaatua, niin voipi ehkä miettiä onko pk-seudulla asuminen sittenkään koko perheen hyvinvoinnin kannalta se paras vaihtoehto.

Vierailija
118/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä haluan lapsilleni hyvän kielitaidon, en mitään tankeroenglantia" Melko suora lainaus yhdestä viestistäsi. Että kuka se haluaakaan sitä hyvää kieltenoppimista ylimääräisine kursseineen...? Ihan itse lapsesi haluaa vahvistaa ääntämistään....?

Vierailija
119/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin se voi olla vaikea hahmottaa, mutta liikenne on Helsingissä ihan erilaista kuin vaikkapa Kuhmossa. Mietipä sitä ihan itse hetki hiljaa! Aina kun meille tulee sukulaisia maalta, nämä ei pärjää edes tuolla lähibussipysäkillä...

Vai että hiljaa... :-DDD Juuri niin käskevä sävy kuin joltain kaupunkilaiselta voi odottaa. Juuri näiltä jotka valittavat kun "ei kaikki sijaitse sadan metrin päässä"...! Joo ei mitään, ei tästä sen enempää. Se vaan on aina yhtä hauskaa... :-D

Vierailija
120/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi mulla on vain yksi lapsi. Tosin on siinäkin omat hommansa.

Samaa meinasin tulla sanomaan. Yhden kanssa säätäminen pysyy vielä aisoissa, vaikka lapsi harrastaa ja koulunkin puolesta vaaditaan meiltä vanhemmilta osallistumista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan