Miten tätä säätämistä on lapsiperheessä näin paljon?
Koulut on just alkaneet ja olen jo ihan puhki. Harrastusilmoittautumisissa ei suunnilleen yhdessäkään harrastuksessa yksikään netti-ilmoittauutminen toimi, poikkeusjärjestelyä on koulussa poikkeusjärjestelyn perään, KOLME leirikouluvarainkeruuta käynnistyi, oiontarauta hajosi.
Ensi viikoksi pitää muistaa laittaa ma eväät yhdelle koska Annantalo, ma yksi hakea kaverilta kello 17, ma toinen viedä puolen tunnin päähän tanssitunnille, tiistaina on vanhempainilta ja oiontalääkäri, keskiviikkona vanhempainilta ja kaksi harrastusta eri paikoissa ja liikuntapäivä yhdellä joka loppuu jo kaksi tuntia normaalia koulupäivää aikaisemmin paikassa, jossa lapsi ei ole ikinä käynyt eli bussireitti pitää katsoa, torstaina on kielen tukitunnit ja yhdellä kokeilutunti toisessa.
Jne. jne. jne.
Ja siihen päälle halutaan ainakin kahteen buffetiin syötävää, yhdelle pitää ostaa koulukirjoja koska Helsinki säästää eikä niitä anneta koulun puolesta, kolmannen silmälääkäri...
Kommentit (407)
Vierailija kirjoitti:
Apn jutut kosahtaa jo siihen että peruskoulussa muka pitäisi ostaa ITSE oppilaalle tehtäväkirjoja.
EI tarvitse!
Ja voisiko arvon ap antaa sille lapsellekkin jotain vastuuta noista eväistä, vesipullosta etc? Vai ajattelitko paapoa sitä lasta vielä aikuisenakin?
Meillä 9 ja 10v lapset huolehtivat ITSE harrastuskamoistaan, että ovat mukana vesipulloa myöten.
Samoin eväistä jos kouluun tarvitaan, he tekevät/ottavat ITSE aamulla ne.
Vaikka olenkin monesti aamulla vielä itse kotona niin en puutu noihin juttuihin, katson kyllä vähän perään mutta lapset hoitavat itse!Ap siis ihan itse tekee itselleen ongelman noista...
Olen jo selittänyt sen tehtäväkirjan. Sitä ilman pärjää, mutta silloin se opiskeleminen kyllä kärsii. En halua että lapseni opiskelu kärsii. Varmasti on monia vanhempia jotka ei vain piittaa.
Ja tietenkin ne lapset itse huolehtii,,mutta täytyyhän ne tiedot esim alakoululaisille kirjoittaa jonnekin ksoka ei he itse käytä Wilmaa eikä sitä ohjeistusta ole muualla kuin Wilmassa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloisen, koulutetun perheen ongelmia.. Älä viitsi valittaa asioista, joihin monilla ei ole edes mahdollisuuksia. Osta itse kirjasi, jos kierrätys niin tympii. Onhan materiaalia netissä jo pilvin pimein. Ei se työkirja ketään opeta. Koulut on tiukoilla, kun ei ole varaa korjata sisäilmaongemia ja julkinen sektori eli mm.koulutus on pelkkä kuluerä ja opettajat loisia. Äänestä sinäkin kokoomusta kunnallisvaaleissa, niin meno jatkuu taatusti!
Ei sitä tehtäväkirjaa ole netissä.
Niin ja pääset jokaiseen harrastusvientiin ja vanhempainiltaan. Ajattele kun tekisit epäsäännöllistä vuorotyötä. Soitat sille ja tälle ja tolle kuka menee kenenkin kyydissä ja minne ja mistä ja mitä sovittiin sen ja ton vanhempainillassa....juu ei, päällikkö meillä ei ymmärrä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät nämä ongelmat ole taivaasta tipahtaneet, vaan ne ovat loogista seurausta tekemistäsi valinnoista kuten päätöksestä hankkia lapsia, kolmen lapsen hankkimisesta ja lasten harrastuksista.
No moni asia on muuttunut ihan kahden vuoden aikana, koska säästöt. Esim tuo että itse pitää hoitaa oionta ja ostaa koulukirjat. Kaikki muut on aiemmin saanut ne koulun puolesta.
Siis ostaa koulukirjat? Minkä aineen vai kaikkien aineiden? Ei voi olla mahdollista.
Helsingin kaupunki on nyt linjannut että kirjoihin ei saa täyttää, vaan ne kierrätetään. Tehtäväkirjoja ei saada ollenkaan kielissä. Eli matikassa ja enkussa ainakin pitää sitten ostaa itse jos haluaa että lapsi saa opiskella kunnolla. Voi olla muitakin aineita mutta noi on ne akuuteimmat.
Siis lapsesi ei osaa kirjoittaa kirjasta tehtäviä ja laskuja vihkoon! Meidän koulussa ainakin kaikkein parhaimmatkin oppilaat osaavat tehdä tehtävät kierrätetystä matikan, enkun jne. kirjasta vihkoon ja olen opettanut jo 20 vuotta samassa koulussa. Ruikutuksesi on siis täysin tyhjänpäiväistä ja oma keksimäsi ongelma! T. Aineenope
Tottakai parhaimmat oppilaat osaavat, mutta entäs ne huonoimmat tai ne jotka kärsivät lukihäiriöistä tai sanasokeudesta? Tulee ihan turhaa työtä ja vie huomiota kun tekee vaikka sanatäydennystä johonkin tekstiin, että missäs kohtaa nyt oltiinkaan menossa kun lukee tekstiä kirjasta ja täyttelee sanoja vihkoon. Onnistuuhan tuo, mutta idioottia tehdä asioista turhaan hankalaa ja palata noin kivikautiseen käytäntöön.
Moniin kouluihin on ostettu tabletit oppilaille, eikö tehtäväkirjoja voi ostaa e-lisensseinä.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja pääset jokaiseen harrastusvientiin ja vanhempainiltaan. Ajattele kun tekisit epäsäännöllistä vuorotyötä. Soitat sille ja tälle ja tolle kuka menee kenenkin kyydissä ja minne ja mistä ja mitä sovittiin sen ja ton vanhempainillassa....juu ei, päällikkö meillä ei ymmärrä töissä.
Se vaatii sitten sitä että teen töitä milloin missäkin, mutta joo, minulla sentään työ joustaa jonkin verran. Ne on tehtävä mutta voin tehdä illallakin lisää.
Ja siis esim yläkoululaisen vanhempainilta kestää kello 16 - 20. Neljä tuntia?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät nämä ongelmat ole taivaasta tipahtaneet, vaan ne ovat loogista seurausta tekemistäsi valinnoista kuten päätöksestä hankkia lapsia, kolmen lapsen hankkimisesta ja lasten harrastuksista.
No moni asia on muuttunut ihan kahden vuoden aikana, koska säästöt. Esim tuo että itse pitää hoitaa oionta ja ostaa koulukirjat. Kaikki muut on aiemmin saanut ne koulun puolesta.
Siis ostaa koulukirjat? Minkä aineen vai kaikkien aineiden? Ei voi olla mahdollista.
Helsingin kaupunki on nyt linjannut että kirjoihin ei saa täyttää, vaan ne kierrätetään. Tehtäväkirjoja ei saada ollenkaan kielissä. Eli matikassa ja enkussa ainakin pitää sitten ostaa itse jos haluaa että lapsi saa opiskella kunnolla. Voi olla muitakin aineita mutta noi on ne akuuteimmat.
Siis lapsesi ei osaa kirjoittaa kirjasta tehtäviä ja laskuja vihkoon! Meidän koulussa ainakin kaikkein parhaimmatkin oppilaat osaavat tehdä tehtävät kierrätetystä matikan, enkun jne. kirjasta vihkoon ja olen opettanut jo 20 vuotta samassa koulussa. Ruikutuksesi on siis täysin tyhjänpäiväistä ja oma keksimäsi ongelma! T. Aineenope
Tottakai parhaimmat oppilaat osaavat, mutta entäs ne huonoimmat tai ne jotka kärsivät lukihäiriöistä tai sanasokeudesta? Tulee ihan turhaa työtä ja vie huomiota kun tekee vaikka sanatäydennystä johonkin tekstiin, että missäs kohtaa nyt oltiinkaan menossa kun lukee tekstiä kirjasta ja täyttelee sanoja vihkoon. Onnistuuhan tuo, mutta idioottia tehdä asioista turhaan hankalaa ja palata noin kivikautiseen käytäntöön.
Moniin kouluihin on ostettu tabletit oppilaille, eikö tehtäväkirjoja voi ostaa e-lisensseinä.
Juu, nimenomaan. Se huomio keskittyy ihan väärään asiaan. Meillä vielä tämä lapsi on edellä muita enkussa ja tylsistyy nyt tunnilla täysin, eikä ope tietenkään myöskään nyt sitten pystyy eriyttämään ylöspäin koska hänen aikansa menee aiihen että hän selittää 20 minuuttia että kaikki saavat laadittua sen ristikon sinne vihkoon. Ärsyttää.
Ap
Jos kovasti arki rasittaa, voisi lasten harrastuskuskaamiset ainakin lopettaa. Eikö ole mitään harrastuspaikkojalähellä kotia siten, että lapset voivat kulkea sinne itse?
Meillä tuo oli ykköskriteeri harrastuksia valitessa. 10-vuotiaasta ovat osanneet itse kulkea junalla kauempana olevaan harrastukseen.
Tuo on kyllä totta, että koulu teettää tosi paljon töitä vanhemmilla. Noita poikkeuspäiviä, retkiä ym. on pilvin pimein. Kyllä on välillä melkoista säätämistä etenkin, kun teen vuorotyötä ja perheen sisäinen viestintä on välillä whatsuppin varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset Sykissä? Annantalo j.n.e...
Ainoa koulu Helsingissä??? ;)
Noita kouluja joihin pitää kuskata. Ei ole lapseni Sykissä mutta tosiaan kouluissa jotka ei ole ihan vieressä. Siksi tätä säätämistä tulee ekstraa.
Itse valitsit lapsillesi kauempana olevan koulun. Miksei lähikoulu kelvannut?
Lisää tuohon ap vielä yksi täitartunta ja miehen 2viikon työmatka, niin vastaa minun elämää tällä hetkellä:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset Sykissä? Annantalo j.n.e...
Ainoa koulu Helsingissä??? ;)
Noita kouluja joihin pitää kuskata. Ei ole lapseni Sykissä mutta tosiaan kouluissa jotka ei ole ihan vieressä. Siksi tätä säätämistä tulee ekstraa.
Itse valitsit lapsillesi kauempana olevan koulun. Miksei lähikoulu kelvannut?
Koska lähikoulua ei ole. Sen piti valmistua 2008. Ei ole näkynyt.
Ap
Jätä ap leivonnat väliin. Lasten ei tartte harrastaa montaa harrastusta. Isäkin voi kustata heitä. Kannattaa opetella sanomaan ei asioille, jotka tekevät äidin elämän mahdottomaksi. Tuloksena mahdottomasta elämästä on äkäinen ja väsynyt äiti, joka ei jaksa olla läsnä lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Lisää tuohon ap vielä yksi täitartunta ja miehen 2viikon työmatka, niin vastaa minun elämää tällä hetkellä:)
Jep. Tosiaan. Täit. Eiköhän nekin kohta ilmesty. Meidän koira kyllä korvasi ne pitkälti eilen kun oksensi meidän sänkyyn ja kolmelle vastapestylle matolle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jätä ap leivonnat väliin. Lasten ei tartte harrastaa montaa harrastusta. Isäkin voi kustata heitä. Kannattaa opetella sanomaan ei asioille, jotka tekevät äidin elämän mahdottomaksi. Tuloksena mahdottomasta elämästä on äkäinen ja väsynyt äiti, joka ei jaksa olla läsnä lapsilleen.
Lapsilla on kaksi harrastusta per lapsi. Liikuntaharrastuksia (koska lasten pitää myös liikkua) ja ujolla lapsella teatteri jotta rohkaistuu siinä esiintymisessä. Sen lisäksi yhdellä on englannin ylläpito-opetusta, koska hän pyrkii aikanaan englanninkieliseen yläkouluun.
Olen yrittänyt sanoa ei tuolle Wilmalle, mutta ei se kuuntele.
Ap
Miksi ihmeessä pitää vastata vain kertoakseen kuinka mukavaa kaikkeen osallistuminen on ja miten mikään ei rasita lainkaan? Pitäisikö sen lohduttaa ap:ta? Parhaita on toki nämä syyllistäjät, että miksi hankit kolme lasta. Kyllähän tämä kaikki olisi pitänyt tietää etukäteen!
No mulla on neljä lasta ja tätä lippua ja lappua ja liikuntapäivää ja harrastuksia ja mokkapalaa ja vessapaperin myyntiä on loputtomiin enkä mä siitä todellakaan nauti, mutta lasteni takia kuitenkin kaiken teen enkä yhdestäkään luopuisi, vaikka voisin aikaa kääntää taaksepäin ;-) Nautin perhearjesta, yhdessä olemisesta ja puuhailusta, mutta en suorittamisesta ja tiukoista aikatauluista. Pitäiskö tässä nyt tuntea syyllisyyttä kun en nauti kalenterin täyttämisestä ja joskus unohdan jonkun liikuntakamppeet enkä edes osta opettajille joululahjoja vaan saavat tyytyä kiitokseen ja kädenpuristukseen... :-) Niin me ihmiset ollaan erilaisia, jopa äidit...
Vierailija kirjoitti:
Itse olen siirtänyt noita muistamisia lasten vastuulle ja on helpottanut. Jos eivät muista vesipulloa mukaan niin ovat janoisia tai etsivät juomaa jostain. Jne.
Minusta lapsetkin tuntuvat nauttivan siitä että heihin luotetaan.
Toki isot asiat huolehdin esim jos jonkun pitää mennä aikaisemmin kouluun koska koko koulu lähtee bussilla jonnekin. Silloin kaikki kärsisivät mokasta liikaa.
Näinhän sen kuuluisi mennäkin, lapset oppisivat vähitellen vastuunottoa jne. Mutta annahan olla kun lapsi ei ole muistanut huolehtia jostain, palautetta tulee Wilman välityksellä nimenomaan vanhemmille ja asiasta keskustellaan myös vanhempainvarteissa ja -illoissa.
Ei minun kouluaikanani vanhemmat edes tienneet mitä koulussa milloinkin oli ohjelmana, heille ei esim. koskaan valitettu siitä, että minulla ei ollut kovinkaan usein hiihtopäivänä suksia mukana (inhosin hiihtoa), näkyi sitten vain liikuntanumerossa.
Jos lapset harrastaa, se on vanhempien valinta. Maksulliset ja hankalien matkojen päässä olevat harrastukset eivät ole pakollisia, köyhillä ei olisi edes varaa. Iso osa aloittajan valittamista asioista on omia valintoja, jos ja kun huomaa että on tehnyt valintoja, joihin aika ei enää riitä, pitää tehdä uusia valintoja.
Espoossa saa vielä kirjoja koulusta, mutta kaikki mahdollinen kierrätetään aapisesta alkaen. Tehtäväkirjoja ei onneksi tarvitse kumittaa tyhjiksi keväällä!
Mitä sen arjen sitten pitäisi olla? Päiväkoti/koulu, työpaikka, harrastukset ja koti - totta kai vievät aikansa ja jos tuntuu, ettei aika riitä niin sitten pitää priorisoida ja jakaa tehtäviä. Pienikin lapsi osaa tehdä paljon ja jotain pitää jättää tekemättä, jos ei ehdi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apn jutut kosahtaa jo siihen että peruskoulussa muka pitäisi ostaa ITSE oppilaalle tehtäväkirjoja.
EI tarvitse!
Ja voisiko arvon ap antaa sille lapsellekkin jotain vastuuta noista eväistä, vesipullosta etc? Vai ajattelitko paapoa sitä lasta vielä aikuisenakin?
Meillä 9 ja 10v lapset huolehtivat ITSE harrastuskamoistaan, että ovat mukana vesipulloa myöten.
Samoin eväistä jos kouluun tarvitaan, he tekevät/ottavat ITSE aamulla ne.
Vaikka olenkin monesti aamulla vielä itse kotona niin en puutu noihin juttuihin, katson kyllä vähän perään mutta lapset hoitavat itse!Ap siis ihan itse tekee itselleen ongelman noista...
Olen jo selittänyt sen tehtäväkirjan. Sitä ilman pärjää, mutta silloin se opiskeleminen kyllä kärsii. En halua että lapseni opiskelu kärsii. Varmasti on monia vanhempia jotka ei vain piittaa.
Ja tietenkin ne lapset itse huolehtii,,mutta täytyyhän ne tiedot esim alakoululaisille kirjoittaa jonnekin ksoka ei he itse käytä Wilmaa eikä sitä ohjeistusta ole muualla kuin Wilmassa.
Edelleenkin ne tehtäväkirjat tulee koulusta!
Turha tulla selittämäön että ei piitata opiskelusta, meillä jopa puhutaan monesti enkkua tai ruotsia kotona ihan vaan huvin vuoksi jotta lapset oppivat käyttämöön kieltä luontevasti vaikka eivät osaisikaan sitä täydellisesti.
Ja millaisia opettajia teidän lapsilla on? Meillä opettaja kertoo vielä ed. päivänä oppilaille jos seuraavana päivänä on jotain erikoista ja kyllä meillä ainakin nuo lapset muistaa sen seuraavana aamunakin vielä.
Meillä on käytössä seinäkalenteri jossa lukee harrastukset yms ja lapset osaa ihan itse siitä lukea mitä kelläkin on milloinkin ja osaavat kulkea ihan itse niihin harrastuksiin jos jompi kumpi vanhemmista on estynyt kuskaamaan.
Tosin meillä nuo harrastukset on n. 5km säteellä kodista joten lapset tosiaan osaavat kulkea jopa bussilla niihin (talvella). Samoin hammaslääkäri on vieressä ja sinnekkin kulkevat itse.
Mä kuljin itse kouluun 2 bussilla 70-luvulla ja hammaslääkärikin oli ihan toisessa kaupunginosassa kuin koti saati koulu ja sinnekkin kuljin itse, kuten harrastuksiin etc..
Myönnän että 70-luvulla oli tavallaan turvallisempaa, mutta kyllä niitä hörhöjä silti aina eteen tupsahti jossain. En pelännyt kun kukaan ei opettanut pelkäämään, opetettiin että käännä selkäsi ja lähde pois. Samoin opetan omilleni.
En opeta heitä pelkäämään mörköjä....
Nykyään on jopa helpompaa kun on känny millä saa aina kiinni jonkun läheisen aikuisista, osaavat jopa soittaa 112 jos on tarvetta.
Edelleenkin, ap ihan itse on aiheuttanut nuo säätämisongelmat!
Mietipä ap että jotkut miettivät tuohon päälle vielä, kuinka taikoisivat rahaa ruokaan, joka päivä. Tosin, eipähän varmaan ole tuollaista määrää harrastuksia...
Onhan ne oltava ongelmat rikkaillakin.
Itse olen siirtänyt noita muistamisia lasten vastuulle ja on helpottanut. Jos eivät muista vesipulloa mukaan niin ovat janoisia tai etsivät juomaa jostain. Jne.
Minusta lapsetkin tuntuvat nauttivan siitä että heihin luotetaan.
Toki isot asiat huolehdin esim jos jonkun pitää mennä aikaisemmin kouluun koska koko koulu lähtee bussilla jonnekin. Silloin kaikki kärsisivät mokasta liikaa.