Minna, 47, on laittanut viisisataa hakemusta - töitä ei löydy
Näin helppoa on löytää työ nykyään Suomessa:
Kommentit (211)
tuossa tilanteessahan 16-20 tuntia viikossa olisi erittäin hyvä vaihtoehto. saa jalan oven väliin jonnekin, pääseen työelämään kiinni kevyellä alulla jne.
Ton hakemus on varmaan tosi paska. Hyvillä kirjoitus- ja argumentointitaidoilla pääsee jo pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän tuossa ole osuutta myös hakemuksissa ja hakijalla...
Jos ei edes haastatteluun pääse niin tulee mieleen että on, koska itse laitoin ekan hakemuksen ja pääsin (ihme)haastatteluun.
Kannattaa miettiä millaiseen paikkaan menee! Tässä oma tarinani:
Otin yhden työn kun en halunnut olla työtönkään, vaikka siinä kyllä näki jo eräät hälytysmerkit heti työhaastattelussa. Ajattelin että ei kannata välittää ja että varmaan itse työssä sujuu hyvin. Pääasia että sai töitä. No, työpaikka osoittautui aika pahaksi erehdykseksi. Oli ongelmia työilmapiirissä ja johtamisessa jne. Sinnittelin ja sinnittelin ja hoin itselleni "ole onnellinen kun on töitä". Se oli virhe. Lopulta minulla oli työuupumus ja olin aivan loppu. Työsopimuksen viimeiset 2 kk raahauduin kuin unessa, viimeisillä voimillani. Kun lopulta se loppui, minun oli pakko jäädä kotiin toipumaan, vaikka olisin saanut jäädä työpaikkaan. En pystynyt hakemaan uusia töitä vähään aikaan. Nyt näin jo mennyt aika kauan eikä töitä löydy vaikka nyt jo jaksaisinkin mennä uusiin töihin. Ei ole plussa että on ollut pitkään työttömänä.
Harmittaa mutta ei mahda mitään. Ainakin selvisin burn outista enkä seonnut lopullisesti. Ehkä jostain joskus vielä löytyy jotain.
yksi ala mikä voisi minnalle sopia on pakettiauton kuljettajan työ. logistiikka-alalla on työvoimapula ja varsinkin jos vuokrafirman kautta hakee töitä, töitä voi hyvinkin löytyä.
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän tuossa ole osuutta myös hakemuksissa ja hakijalla...
Työnantajapuolen nirppanokkaisuus ei ole niin mediaseksikäs uutisaihe, vaikka totuus onkin. Jatkuvasti on artikkeleita, missä ylimieliset rekryt marmattaa kun hakemukset ei erotu toisistaan. Hohhoijaa, mitä sakkia. Työnhaku nykyään teatteria rekryjen viihteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Tehtiin tyttäreni kanssa koe eli haettiin samoihin työpaikkoihin (meillä on sama tutkinto). Hänellä ei ole työkokemusta kuin nimeksi eli muutama vuosi, minulla tältä alalta reilusti yli 15 vuotta ja muuten olen ollut työelämässä lähes 30 vuotta.
Tytär pääsi haastatteluun 10 kertaa, minä en kertaakaan. Yhteensä siis haettiin 15 työpaikkaan. Palkkatoivomus meillä oli sama, ei voi vedota siihenkään, että vaadin liikaa. Hän on 24v, minä 52v.
Ai niin, tytär olisi saanut jo sen ensimmäisen haastattelun paikan.
Olisi unelma jos joku päättäjä lukisi tämän tai joku toimittaja saisi kipinän tehdä saman testin ja kirjoittaisi siitä lehteen. Päättäjät voisi antaa välillä antaa keppiä työnantajille työttömien sijaan kun syrjivät iän takia
Vierailija kirjoitti:
Taitohan se on tuokin!
Luuletko oikeasti että töitä saa jos vain haluaa? Ehei, hain kesätöihin esimerkiksi kaikkiin S-ryhmän Uudenmaan toimipisteisiin ja 0 kutsua työhaastatteluun.
Siis tämä Minna on ollut jo 9 (!) vuotta työttömänä, 38-vuotiaasta asti, ja vetoaa korkeaan ikäänsä, miksi ei pääse edes haastatteluihin...miksi ei ole kouluttautunut enempää? Kyllä yhdeksässä vuodessa olisi voinut saada ammatin jos toisenkin sellaiselle alalle jolla ylipäätään töitä on. Ja nyt kun lopulta oli jossain työharjoittelussa tms. niin valitti kun ei kerry eläke...no, onko kertynyt sen yhdeksän vuoden aikana kun on maannut kotona työttömänä?
Ymmärrän erittäin hyvin ettei työpaikkoja tällä hetkellä juuri ole, mutta jutussa ei esiintynyt minkään näköistä omaa aktiivisuutta tai vastuuta omasta tilanteestaan.
Jos on viimeksi ollut alle kolmekymppisenä töissä ennen 90-luvun lamaa niin on kyllä aika ihmeellistä jos ei ole löytänyt töitä edes vuosien 1993-2007 pitkän nousukauden aikana!
Minä olen 52 ja olen aina löytänyt töitä, kun ei ole turhan ronkeli ja hyväksyy osa-aikatyön. Monena kuukautena tienestit ovat jääneet alle 300 e. mutta pienikin rahasumma kelpaa tässä tilanteessa. 6 kk pätkä loppui 2013 lopussa, sen jälkeen pelkkiä osa-aika pätkiä.
Kaverinikin hakenut kymmeniä työpaikkoja täällä treen seudulla. Toimistohommia (tradenomi), päässyt pariin haastatteluun mutta tärpännyt ei ole. Työkokemusta, kielitaitoa mutta ikää yli 40v. Yhteen paikkaan tulee vähintään sata hakemusta.
Jos joku katsoi videoklipin loppuun, siinä olikin pirtsakka mamu ajamassa nykyhallituksen linjaa - matalapakkaduunit kehiin. Joopa joo. Tässä maassa työttömällä ei ole ihmisoikeuksia ja työntekijöidenkin oikeuksia ollaan polkemassa maahan olan takaa. Eikö meillä juuri pitäisi olla sivistysvaltio, eikä mikään banaanitasavalta, jossa työtä teetätetään pimeästi polkuhintaan, työntekijän oikeuksia rikkoen? Sellaista oppia näiltä Abdulloilta pitäisi siis ottaa?
Ja postin yt:t pisti taas muutaman sata jonon jatkoksi. Hyvä Suomi!
Vilkaisin jutun nopeasti eikä Minnan osaaminen oikein vakuuttanut. Ei millään yrityksellä enää tänäpäivänä ole varaa mihinkään postinkäsittelijöihin, kukkienkastelijoihin tai kahvinkeittäjiin. Minnan pitäisi nyt kiireesti hankkia jotain itselleen sopivaa vuonna 2016 hyödyllistä osaaamista.
Vierailija kirjoitti:
Siis tämä Minna on ollut jo 9 (!) vuotta työttömänä, 38-vuotiaasta asti, ja vetoaa korkeaan ikäänsä, miksi ei pääse edes haastatteluihin...miksi ei ole kouluttautunut enempää? Kyllä yhdeksässä vuodessa olisi voinut saada ammatin jos toisenkin sellaiselle alalle jolla ylipäätään töitä on. Ja nyt kun lopulta oli jossain työharjoittelussa tms. niin valitti kun ei kerry eläke...no, onko kertynyt sen yhdeksän vuoden aikana kun on maannut kotona työttömänä?
Ymmärrän erittäin hyvin ettei työpaikkoja tällä hetkellä juuri ole, mutta jutussa ei esiintynyt minkään näköistä omaa aktiivisuutta tai vastuuta omasta tilanteestaan.
Pesunkestävä av-mamma siis. 😂
Turha vedota ikään. Mieheni sai työtä, vaikka oli 1,5 vuotta työttömänä. Tavalllinen perusduunari, ikää 47. Kaikkia paikkoja haki, olisko ollut tuona aikana nelisenkymmentä hakemusta ympäri maakuntaa. Haastatteluissa kävi viitisen kertaa. Nyt on taas vakituinen työpaikka. Tämä pomo oli soittanut edelliselle vastaavan työpaikan pomolle, joka oli antanut puhelimessa hyvät suositukset, vaikka tuossa työpaikassa mieheni oli 8 vuotta sitten (sen jälkeen teki siis välillä toisen alan töitä).
Kyllä se on persoonasta kiinni, ei iästä.
Eiköhän se eka karsinta tapahdu sen numeron 47 kohdalla ja muuta vikaa ei sitten tarvitakaan. Osa työnantajista toki katsoo pidemmälle mutta tuo jo karsii ison osan mahdollisista duuneista.
Niin tai sukunimi.