Mitä sanoa sairaan uteliaalle työkaverille?
Menin toukokuussa uuteen työpaikkaan. Pääsin tiimiin jossa on sairaalloisen utelias naisihminen. Utelee jatkuvasti kaikenlaista yksityiselämästäni mieheni harrastuksista joulukuusen koristeluun. Minusta ne asiat ei kuulu työpaikalle ja varsinkaan ihmiselle jonka kanssa olen tekemisissä vain työn takia.
Nyt olen tilanteeseen niin kyllästynyt että saatan töksäyttää pahasti. Mutta miten kertoa työkaverille kiltisti että en pidä hänen uteluistaan? Onko vinkkejä?
Kommentit (64)
Onhan näitä, on kysytty olenko eronnut, puolison sairauksista, onko omistusasuntoa ja mökkiä...
Tiedän, tää on hirveetä. Olen itse kärsinyt tästä aikoinaan, mutta mulla oli sentään mahdollisuus vältellä häntä ja pahan paikan tullen katsoin puhelintani ihan ku siihen ois äänettömänä tullu puhelu johon pitää just vastata.
Jos et voi suoraan sanoa. Ala vihjailemaan tyyliin
- hitsi ku kävin jalkahoidossa uudessa liikkeessä ja se hoitaja oli kauheen utelias, en ois millään halunnu tehdä selkoo koko elämästäni. Mä en yleensä tykkää puhua ittestäni.
- me ollaan niin tylsiä et ei meidän elämässä oo mitään kerrottavaa, sanoin just naapurin "pirkollekin" et ei viittis joka viikko kysellä kuulumisiä ku eihän meillä mitään tapahdu
Tms.... mitä ikinä keksitkään. Syytä vaikka anoppia utelevaksi tms. Uskon kyllä et tajuaa vinkin.
Mä kärsin kans jostain syystä näistä henk koht asioiden utelijoista ja mistä johtuneekaan mut mun kohdalle niitä tuntuu sattuvan.
Toi on kiusallinen tilanne jos et pääse pakenemaan ja oot jo noinki kauan sietäny etkä tehny heti selväks ettet halua tehdä selkoa joka asiasta.
Saattaa olla että hän on just sellanen persoona joka ei ees tajua että siinä ois mitään kummallista ja että joku voi pitää sitä kiusallisena. Hänhän vaan yritää olla mukava ja jutella niitä näitä. Ehkä hän on yksinäinen ja siksi töissä suu käy kokoajan kun kaiaa juttuseuraa.
Voisitko kuitenki vaikka joskus tällasessa tilanteessa sanoo kotain että
"anteeks mut mä oon nyt vähä väsyny tai tuntuu et oon tulossa kipeeks, mä en nyt jaksas tehdä selkoo koko joulunvietosta. "
Tai ihan vaan sanoo et
"sorry, mut voitsko puhua vaikka vaan työasioista ku mä oon vähä tämmönen introvertti enkä oikein haluis puhua näitä henkilökohtasia täällä töissä..... sopisko sulle.....en toki halua olla ilkeä, mutta jos mitenkään sopii niin juteltasko vaan ihan yleisiä juttuja...... tekeydy ns altavastaajaksi ja ole pahoillasi ettet vaan muka loukkaa jne..... näin hän saa säilyttää kasvonsa, ei me herne ehkä nokkaan.
Sit vaan jatkossakin kerta toisensa jälkeen pää pystyssä blokkaat uteluyritykset.
Vinkkini on se, että työkaverillasi on oikeus udella ja sinulla oikeus olla vastaamatta. Kun sen sisäistät ei utelu enää ärsytä. Ärsytys tulee siitä, että koet ettei työkaveri saisi udella. Olet luonut sääntöjä joita haluaisit että työkaverisi noudattaa, mutta hän ei noudata niitä. Yksinkertaisin tapa on vain vastata jotain ympäripyöreää.
Vierailija kirjoitti:
Mä kärsin kans jostain syystä näistä henk koht asioiden utelijoista ja mistä johtuneekaan mut mun kohdalle niitä tuntuu sattuvan.
Toi on kiusallinen tilanne jos et pääse pakenemaan ja oot jo noinki kauan sietäny etkä tehny heti selväks ettet halua tehdä selkoa joka asiasta.
Saattaa olla että hän on just sellanen persoona joka ei ees tajua että siinä ois mitään kummallista ja että joku voi pitää sitä kiusallisena. Hänhän vaan yritää olla mukava ja jutella niitä näitä. Ehkä hän on yksinäinen ja siksi töissä suu käy kokoajan kun kaiaa juttuseuraa.
Voisitko kuitenki vaikka joskus tällasessa tilanteessa sanoo kotain että
"anteeks mut mä oon nyt vähä väsyny tai tuntuu et oon tulossa kipeeks, mä en nyt jaksas tehdä selkoo koko joulunvietosta. "
Tai ihan vaan sanoo et
"sorry, mut voitsko puhua vaikka vaan työasioista ku mä oon vähä tämmönen introvertti enkä oikein haluis puhua näitä henkilökohtasia täällä töissä..... sopisko sulle.....en toki halua olla ilkeä, mutta jos mitenkään sopii niin juteltasko vaan ihan yleisiä juttuja...... tekeydy ns altavastaajaksi ja ole pahoillasi ettet vaan muka loukkaa jne..... näin hän saa säilyttää kasvonsa, ei me herne ehkä nokkaan.
Sit vaan jatkossakin kerta toisensa jälkeen pää pystyssä blokkaat uteluyritykset.
Ei näin. Ei mitään selityksiä. Jos utelias ei tajua olevansa LIIAN utelias on se hänen ongelma. Ei tarvitse selitellä.
Minä taas en ymmärrä mitä näillä suppusuilla on niin salaista ettei voi kertoa. Sehän on perus small talkia vain.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä mitä näillä suppusuilla on niin salaista ettei voi kertoa. Sehän on perus small talkia vain.
Mikä sua estää puhumasta kaikki sun asiat. Muilla on oikeus olla suppusuu, jos niin haluaa.
Yrittäisin olla niin tylsä vastauksissani, ettei viitsi kohta enää kysellä. Jos kysyy joulukuusen koristelusta, niin "ajateltiin, ettei laiteta joulukuusta tänä vuonna lainkaan". Jos kysyy puolison harrastuksista, "ei sillä mitään harrastuksia ole" jne.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäisin olla niin tylsä vastauksissani, ettei viitsi kohta enää kysellä. Jos kysyy joulukuusen koristelusta, niin "ajateltiin, ettei laiteta joulukuusta tänä vuonna lainkaan". Jos kysyy puolison harrastuksista, "ei sillä mitään harrastuksia ole" jne.
Varmaan ihan mahtava työyhteisö teillä...
Entisessä työpaikassa oli työkaveri joka kertoi kaiken eteenpäin. Koko talo tiesi seuraavana päivänä pomoja myöten jos hänelle jotain kertoi. Piti aina olla tarkkana siitä mitä puhui.
Opettele se tyhjä katse, mikä Heikki Silvennoisella (Kummeli) on kassalla, jossa asiakas vaati vaihtorahoja.
Ai teilläkin on Raija töissä? Ei auta muu kuin laittaa kuulokkeet korville vaikka ei kuuntelisikaan mitään. Parempi sentään kuin Seija, joka urkkii kaiken, mutta lisäksi käyttää kaikki tietonsa pönkittääkseen omaa pikku psykopaatin uraansa.
Meillä on oikeus tietää!
nimim. "kyllä kansa tietää, että käyt täällä".
Vastaa ei mitään ihmeempää, kotona vaan, ei ole suunnitelmia lomalle ja juhannukseen. Lapset on koululaisia ja vähän harrastavat liikuntaa. Siinä se.
Sanot suoraan ettet välitä kertoa kaikkia yksityiselämäsi asioita työpaikalla. Ehdota juttelua muista aiheista.
Vierailija kirjoitti:
Perus smalltalk EI todellakaan koskaan ole toisen asioiden utelua, kuten jotkut moukat luulevat. Udellaan ja udellaan ja pidetään itseään hyvinkin fiksuna keskustelijana.
Puhu pomolle, työpaikka töitä varten.
"olen hyvin tarkka yksityisyydestäni"
"minulla on ahdistuneisuushäiriö, jonka laukaisee henkilökohtaisista asioistani puhuminen"
"en haluaisi jakaa yksityisasioitani työpaikalla"
"olen äärimmäisen tarkka rajoistani"
"anteeksi, olen introvertti"